Son of a Gun (2014)

Australië / Verenigd Koninkrijk / Canada
Misdaad / Actie

geregisseerd door Julius Avery
met Ewan McGregor, Brenton Thwaites en Alicia Vikander

De 19-jarige JR zit vast voor een klein misdrijf. Hij leert al snel de harde realiteit van het gevangenisleven. Het sleutelwoord is bescherming. Bij toeval valt hij onder de hoede van de beruchtste misdadiger van Australië, Brendan Lynch. Maar bescherming is niet gratis. Wanneer JR terug op vrije voeten is moet hij Lynch en zijn crew een dienst bewijzen.

avatar van John Milton
Helemaal niet onaardig, maar echt goed zou ik het niet noemen. Leuk spel van McGregor met name. Die jongeling deed me helaas iets teveel aan Kit Harrington denken. Ik keek deze film eigenlijk vanwege Alicia Vikander, maar die heeft eigenlijk niet echt een sprekende rol. En ze is wel erg dun geworden hier. Zonde! Hopelijk valt Ex Machina beter, zodra die uit is.

avatar van Antonev
Meer dan prima misdaad film met een goede dosis aan schietpartijen en geweld. Het verhaal steekt aardig in elkaar en er zitten genoeg verassingen in. Het tempo is goed en het wordt nergens saai of vervelend.

avatar van hoffhaan
Gewoon een lekkere misdaad actie. 4.0

Redelijk filmpje, keek wel vlot weg paar leuke verrassingen maar niet meer dan dat.

avatar van Gerlof1378
Goede misdaad film, met een goed verhaal, goede spelers vooral Ewan McGregor was op dreef en mooie actiescenes. Dit soort films mag ik graag zien, dus kijk hem zeker als je van een goede misdaad film houd.

avatar van DjFrankie
Idd prima misdaadfilm. Lekker om te kijken.

avatar van L.isanne
Deze film vond ik erg indrukwekkend. Een tiener die vast zit.
De tiener komt in aanraking met heftig geweld, en traumatische ervaringen.
Hij heeft geen familie of vrienden in de buitenwereld .
Dit maakt het voor hem niet gemakkelijk.
In de gevangenis lijkt hij een goede vriend te krijgen.
Deze vriend biedt hem aan te helpen in ruil voor zijn hulp op vrije voeten.
In de buitenwereld komt de tiener terecht in een harde wereld.
Na alle klussen die de tiener moet opknappen voor de zogenaamde vriend,
komt hij er snel achter dat hij gebruikt wordt. Hij leert omgaan met de verkeerde mensen.
Deze film laat zien hoe je moet knokken voor een plek in de maatschappij, en wat je eraan overhoudt als je sterk genoeg bent op beide benen te blijven staan.

avatar van John Lee Hooker
Een gezonde dosis actie waarbij alles op zeer krachtige wijze is samengesmolten en de acteurs uitstekend samenwerken. Ik had er van te voren niets over opgezocht maar het viel me in ieder geval wel op dat er net een wat andere invalshoek werd nageleefd en de manier van filmen en de algemene handelingswijze net wat anders in elkaar zat dan dat je doorgaans aantreft. Het komt allemaal erg helder en authentiek over zoals ook bijvoorbeeld een willekeurige scène in de gevangenis waarbij ik veel meer druk en spanning ervoer dan in de gemiddelde Amerikaanse variant. De Engelsman Ewan McGregor zit hier ook weer op zijn plaats en je weet nooit echt wat te verwachten van hem. Ook Chapeau voor Brenton Thwaites die ik naar mijn weten nog niet eerder heb zien spelen. Verder mocht de Zweedse Alicia Vikander er ook wezen en speelt de rest van de (voor mij onbekende) cast met veel overtuiging. Aanrader.

avatar van Timothyvdmeer
Heerlijke misdaadfilm met een goede Mcgregor.

avatar van Al DeNiro
Goede misdaad/actiefilm is dit zeg. Stoer, hard, spannend. Ewan kan ook werkelijk alles spelen. Verder vond ik de muziek top.

avatar van Shinobi
"No half measures, right?"

Ambitieus regiedebuut voor Julius Avery.

Met 'Son of a Gun' tracht hij namelijk een hoop - clichématige - ideeën op één stapel te gooien, wat niet helemaal goed uitpakt; het is meer een bijeengeraapt zooitje. Op zich zitten er wel een paar interessante dingen tussen, maar het probleem is dat deze slechts halfslachtig uitgewerkt worden.

Zo lijkt er een gevangenisfilm gecreëerd te worden, om vervolgens over te schakelen naar de opzet en executie van een overval. Het heeft zijn reflectie op de sfeer die men probeert neer te zetten, wat nu vooral wisselvallig overkomt. Aan de ene kant voelt het enigszins drukkend/broeierig aan, maar aan de andere kant wordt er ook niet geschroomd om misplaatste humor en een te verwaarlozen romance erin te verwerken.

Maar als je de vrijheden in het script en enkele vergezochte plotwendingen naast je legt, hou je een bij vlagen vermakelijke film over. Zo is de soundtrack zwaar genietbaar, worden er prima acteerprestaties neergezet en zijn de actiescènes dik in orde. Alleen jammer dat Avery zijn tijd niet neemt om deze momenten iets meer importantie mee te geven.

Al met al best aardig, maar hier had echt veel meer in gezeten.

Kleine 3,0 sterren.

Zwolle84
Prima film. Begon werkelijk uitmuntend met een dreigende spanning à la Out Of The Furnace, maar gaandeweg kwam er net iets te veel lucht in. Maar er blijft alsnog genoeg te genieten over, niet in de minste plaats door de oogverblindende Alicia Vikander.

Ruime voldoende.

Goeie film waarin een jongeman in de gevangenis wordt gerekruteerd door een beroepscrimineel. Een ietwat clichématige misdaadfilm, waarbij de personages wellicht wat beter uitgewerkt hadden mogen worden. Desalniettemin zeker onderhoudend en de actiescènes zijn goed in elkaar gezet en spannend (doet vaak denken aan Heat). Ook de cast doet het prima.

avatar van james_cameron
Middelmatig australisch misdaaddrama. Begint goed maar verzandt al snel in onwaarschijnlijkheden en onnodige cliché's. Vooral tegen het einde wordt alles beduidend minder. Ewan McGregor ziet er overtuigend opgepompt en ruig uit, maar hij zet zijn rol helaas net iets te dik aan. De rest van de cast is vrij onbeduidend. Alicia Vikander is evenwel een lust voor het oog.

avatar van Bacchero
Vermakelijke actiefilm die mij niet heeft verveeld. De film is losjes gebaseerd op waargebeurde feiten maar dient volgens mij niet te serieus genomen worden en vertoont idd wat onwaarschijnlijkheden. McGregor speelt zijn rol met verve, de andere acteurs vallen ook niet uit de toon.

avatar van Sergio Leone
Wat flauwtjes.

Son of a Gun is ietsjes anders dan verwacht, ietsjes gewaagder. Uiteindelijk houdt het plottechnisch wel vast aan de standaarden van het genre en dat is toch een dooddoener. De film breekt nergens echt los. De relatie tussen Brendan en JR is niet echt explosief en de verplichte romance enorm flauw.

Ewan McGregor doet het oké, maar komt nooit echt los. Brenton Thwaites is een te platte tegenspeler. Charisma is hem helaas niet gegeven. Met Alicia Vikander draaft één van mijn favorieten van het moment in een bijrol op, maar haar accent - wat is dat slecht, zeg - doet haar de das om. Nochtans een aangename actrice.

Julius Avery slaagt erin de film zo nu en dan een eigen smoel te geven. De overval e.d. zijn best goed in beeld gebracht en doet de film heel even wat rauwer lijken. Spijtig dat dergelijke scènes eerder uitzondering dan regel zijn.

avatar van snarfje5508
Onverwacht sterke misdaad film met een echt verhaal. Geen actie om de actie maar functioneel. Acteerwerk prima. Wat mij betreft wel een ruime voldoende.

avatar van tattoobob
Wel een aardige film......de film blijft boeien de gehele lengte en dat vind ik knap voor een film uit dit genre.
Acteerwerk van de hoofdpersonen is niets op aan te merken en best aangenaam.
Verhaal is een tikkeltje voorspelbaar maar zeker niet vervelend.
Hier en daar ook redelijk spannend.

Fijn misdaadfilmpje!
Had er werkelijk nog nooit van gehoord en per toeval gezien maar prima vermaak.

avatar van cor1946
Redelijke misdaadfilm had het niet verwacht.

avatar van Noodless
Degelijke misdaadfilm die niet wil uitpakken met overdreven actiescènes, maar gewoon simpele harde actie biedt met oog voor realisme. Het verhaal wordt met zorg opgebouwd en weet de interesse van de kijker vast te houden tot het einde. Goed spel van de cast. 7/10

Lekker actie misdaad film van australische bodem.
Verhaal en acteerwerk zijn dik in orde.
Ik was wel erg gecharmeerd van Alicia Vikander die de rol van Tasha speelt.

avatar van John Milton
Waku schreef:

Ik was wel erg gecharmeerd van Alicia Vikander die de rol van Tasha speelt.

Dan moet je (aangezien je Ex Machina al gezien hebt) Till det Som Är Vackert en En Kongelig Affære eigenlijk ook eens zien

John Milton schreef:

avatar van kleez
Allereerst, thanks heren voor de filmtip van Tasha

Vond de film zeer goed, verwachte er niet zo heel veel van (wat meespeelt). Muziek was erg mooi / goed!

avatar van CorvisChristi
Grappig dat eerdere berichten McGregor prijzen om zijn rol, terwijl later de nadruk ligt op de zéér aangename aanwezigheid van Vikander. Stiekem toch wat Vikander-fans hier die de film wilden zien? Hier is er nog zo één !!

Vond de film zelf wat gewoontjes. Het had allemaal veel rauwer en heftiger gemogen van mij. Daarnaast komt de film wat fragmentarisch over; het ontbreek wat aan structuur. Het acteerwerk was wat vlakjes, maar niet slecht.

Blijft over een vermakelijk filmpje met een aantal aardige scenes met toch wel een erg soft einde. Leuk om een keer gezien te hebben, dat wel....

Hoogtepunt van de film is (naast Vikander en een redelijk rauwe rol van McGregor) gek genoeg de zeer sfeervolle filmmuziek met als hoogtepunt "Enter 1" van Sol Seppy.

joyce.b
Left4Dead schreef:

*knip*

Ons onderwerp, het groentje JR, komt terecht in de onderwereld vol met zware jongens. Het oogt wel ongeloofwaardig want wat zouden diehard zware jongens nu met zo'n rookie moeten. Maar goed, eenmaal daar doorheen te hebben geprikt is het best een lekkere zit om in te duiken. Vooral de soundtrack is catchy, de happy hardcore was ook leuk om te horen .

*knip*

Dat rookygeval zegt in het begin van de film iets over het schaakspel (mat in 3) , daarmee geeft hij blijk van groot inzicht strategie en structuur,handige eigenschappen als je bv wilt ontsnappen,of in (misdaad) organisaties.de dienst uit wil maken
Hij kan vooruit kijken,en is al aan het inschatten wat de tegenstander iover 2,3 moves gaat doen, doet,nog voor die tegenstander dat zelf weet.

Bovendien heeft hij geen familie,dus zal hij zich buigen naar zijn beschermer...Dat is de enige reden dat hij onder de hoede wordt genomen door Brandon.

edit het eindigt op dat schip ook met "check mate" ,uitgesproken door die rookie

avatar van Leland Palmer
Hier had ik, misschien door de in 1e instantie simpel lijkende titel, niet zoveel van verwacht. Maar 'Son of a Gun' heeft me positief verrast. Lekker hard, vermakelijk verhaaltje. McGregor speelt een uitstekende rol en Vikander is prachtig. De muziek is goed gekozen. Vooral ook op het einde met 'Enter One' en de bevredigende lach van McGregor. Een erg mooie laatste scene van deze prima film. Dikke voldoende.

avatar van martijn011
Matige film.
Moest er eerlijk gezegd een lange tijd over denken wat ik nou werkelijk van de film vond. Nu ik er bijna een dag later weer aan terugdenk viel het me toch tegen.

De film begon wel sterk. In de gevangenis heerste vanaf het eerste moment een grimmige sfeer die de film helaas niet goed vast wist te houden.
Ik vond het ook jammer dat binnen no-time de gevangenis werd verruild voor het vrije leven en vanaf dat moment werd de film minder.

Alhoewel de film zeker z'n sterke momenten kent, vervalt het meerdere malen in clichés en heb je het gevoel het al ontelbare keren te hebben gezien.
Van McGregor had ik ook meer verwacht. Hij kan veel beter. Vikander is wel goed op dreef, al vind ik een romance in dit soort films een verschrikking.

Al met al vind ik dit geen hele slechte film maar het kon me, op het begin in de gevangenis na, niet echt boeien.
Kleine onvoldoende

avatar van john mcclane 2
Ondanks de film regelmatig bewandelde ( figuurlijke ) paden betreed .
Is het een goede misdaad film.
McGregor doet het overtuigend ,en dat vikander een opkomend talent is blijkt maar weer.
Dikke 4 *