Son of a Gun (2014)

Australië / Verenigd Koninkrijk / Canada
Misdaad / Actie

geregisseerd door Julius Avery
met Ewan McGregor, Brenton Thwaites en Alicia Vikander

De 19-jarige JR zit vast voor een klein misdrijf. Hij leert al snel de harde realiteit van het gevangenisleven. Het sleutelwoord is bescherming. Bij toeval valt hij onder de hoede van de beruchtste misdadiger van Australië, Brendan Lynch. Maar bescherming is niet gratis. Wanneer JR terug op vrije voeten is moet hij Lynch en zijn crew een dienst bewijzen.

avatar van Brabants
Deze Australische misdaad thriller is een sterk regiedebuut voor Julius Avery. De samenwerking tussen de jongeman en de gelouterde crimineel komt sterk tot uitbeelding en toont het een soort van verlangen naar het vinden van een vaderfiguur. Ewan McGregor is daarin de aangewezen persoon als de slechte jongen en speelt zijn rol met verve. Brenton Thwaites zet ook zeker een knappe prestatie neer naast een grote ster als McGregor. Verder zijn er diverse wendingen, een liefdesverhaal en de nodige dosis spanning, kortom alle ingrediënten voor een geslaagde film.

avatar van Smugmarty
Prima actie film. Goed gecast en het Australisch accent hier en daar vind ik een welkome verandering naast al het Amerikaans gewauwel. In tegenstelling tot mijn bovenbuurman vond ik de film Mc Gregor waardig. Er zaten zeker een paar clichématige figuranten in waaronder "de neef van een slechterik" "bajes-bullies" en een "oostblok-pooier" maar daar kon ik me niet echt aan storen, gezien de vaart erin zat en het geheel prima binnen het verhaal paste.

Top vermaak met een mooi laagje vernis en prima soundtrack 3,5

avatar van Left4Dead
Meteen een prima grimmige sfeer met daarbij prima ondersteunende muziek. De harde realiteit van het gevangenisleven wordt goed uitgebeeld (voor zover ik dat zou kunnen beoordelen). Had twijfels over Ewan McGregor, zou hij een echte badass kunnen spelen was mijn vraag.
Maar Ewan McGregor en Brenton Thwaites gaan fantastisch van start en het begin grijpt aardig aan.

Twee punten, allereerst ben ik geen fan van gevangenisfilms en ten tweede vind ik films geschoten in Ausieland erg deprimerend (het is ten slotte voor mij één grote zandbak). In principe trok deze film me daardoor al helemaal niet, het was gewoon de vraag hoe Ewan het dit keer zou gaan doen die me over de streep trok.

Ons onderwerp, het groentje JR, komt terecht in de onderwereld vol met zware jongens. Het oogt wel ongeloofwaardig want wat zouden diehard zware jongens nu met zo'n rookie moeten. Maar goed, eenmaal daar doorheen te hebben geprikt is het best een lekkere zit om in te duiken. Vooral de soundtrack is catchy, de happy hardcore was ook leuk om te horen .

Erg veel vaart heeft de film niet, het is wachten op de echte actie. Op momenten komt het cliché over, het meisje, keuzes tussen goed en kwaad en hiërarchie, je voelt aan hoe het verhaal zich gaat ontplooien. Bij vlagen neemt de film wel heel erg veel tijd om te komen waar het heen wil, omslachtig is een woord dat bij me op kwam bij tijd en wijle.

De film heeft zijn ups and down, momenten waar het heerlijk wegkeek en momenten dat je dacht dat meen je niet, zo slecht op beeld geschoten. De cast heeft goed werk afgeleverd en ben het eens met Smugmarty dat het Ausieaccent lekker verfrissend is. Script matig, regie/camerawerk matig, de soundtrack vond ik goed.

De film heeft een dun verhaal en had het meer tempo op momenten gehad, dan zou ik makkelijk 3.5** willen geven. Toch krijgt de prent maar 3**, net niet helemaal afgemaakt is mijn mening.

Een gestileerde, brute, grimmige, spannende roof-, gevangenis- en gangster misdaadthriller, met een portie actie en geweld. Het script op zichzelf was goed geschreven, maar omdat het verhaal volgens een geijkt patroon verliep, waren iets meer verrassingen leuk geweest. Ewan McGregor speelde ijzersterk en Brenton Thwaites, hoewel iets minder aan eerstgenoemde, stond ook zijn mannetje op acteergebied.

avatar van filmkul
Redelijk goede misdaadfilm. Het tempo is hoog en de spanning blijft aanwezig. De opbouw en sfeer zijn prima. Een minpuntje is het zogenaamde ingenieuze einde. Deze past niet echt bij de rest van de film. De cast is goed, hoewel McGregors uiterlijk niet echt goed bij een gangsterbaas past. Verder zet het zijn karakter goed neer. 3.5

avatar van brabusRUS
Na de The Little Death (2014), de tweede Australische film die ik zie in korte tijd en ook deze is goed. Vind McGregor normaliter niet geweldig, maar in deze rol vond ik 'm best goed. Het verhaal was simpel, maar wel goed. Er werd nergens echt in details over verteld, film bleef nergens in hangen en hierdoor zat er een behoorlijk hoog tempo in de film.

Leuk verhaal en genoeg actie, ik heb mij in ieder geval niet verveeld. O ja, Alicia Vikander is ook een genot om naar te kijken

avatar van david bohm
Onderhoudend maar standaard misdaadfilmpje met Ethan McGregor als toch wel overtuigende crimineel, maar dan wel eentje die kan schaken. Een aantal wat obligate twists maar al met al toch wel een geinige film.

avatar van L.isanne
Deze film vond ik erg indrukwekkend. Een tiener die vast zit.
De tiener komt in aanraking met heftig geweld, en traumatische ervaringen.
Hij heeft geen familie of vrienden in de buitenwereld .
Dit maakt het voor hem niet gemakkelijk.
In de gevangenis lijkt hij een goede vriend te krijgen.
Deze vriend biedt hem aan te helpen in ruil voor zijn hulp op vrije voeten.
In de buitenwereld komt de tiener terecht in een harde wereld.
Na alle klussen die de tiener moet opknappen voor de zogenaamde vriend,
komt hij er snel achter dat hij gebruikt wordt. Hij leert omgaan met de verkeerde mensen.
Deze film laat zien hoe je moet knokken voor een plek in de maatschappij, en wat je eraan overhoudt als je sterk genoeg bent op beide benen te blijven staan.

avatar van John Lee Hooker
Een gezonde dosis actie waarbij alles op zeer krachtige wijze is samengesmolten en de acteurs uitstekend samenwerken. Ik had er van te voren niets over opgezocht maar het viel me in ieder geval wel op dat er net een wat andere invalshoek werd nageleefd en de manier van filmen en de algemene handelingswijze net wat anders in elkaar zat dan dat je doorgaans aantreft. Het komt allemaal erg helder en authentiek over zoals ook bijvoorbeeld een willekeurige scène in de gevangenis waarbij ik veel meer druk en spanning ervoer dan in de gemiddelde Amerikaanse variant. De Engelsman Ewan McGregor zit hier ook weer op zijn plaats en je weet nooit echt wat te verwachten van hem. Ook Chapeau voor Brenton Thwaites die ik naar mijn weten nog niet eerder heb zien spelen. Verder mocht de Zweedse Alicia Vikander er ook wezen en speelt de rest van de (voor mij onbekende) cast met veel overtuiging. Aanrader.

avatar van Shinobi
"No half measures, right?"

Ambitieus regiedebuut voor Julius Avery.

Met 'Son of a Gun' tracht hij namelijk een hoop - clichématige - ideeën op één stapel te gooien, wat niet helemaal goed uitpakt; het is meer een bijeengeraapt zooitje. Op zich zitten er wel een paar interessante dingen tussen, maar het probleem is dat deze slechts halfslachtig uitgewerkt worden.

Zo lijkt er een gevangenisfilm gecreëerd te worden, om vervolgens over te schakelen naar de opzet en executie van een overval. Het heeft zijn reflectie op de sfeer die men probeert neer te zetten, wat nu vooral wisselvallig overkomt. Aan de ene kant voelt het enigszins drukkend/broeierig aan, maar aan de andere kant wordt er ook niet geschroomd om misplaatste humor en een te verwaarlozen romance erin te verwerken.

Maar als je de vrijheden in het script en enkele vergezochte plotwendingen naast je legt, hou je een bij vlagen vermakelijke film over. Zo is de soundtrack zwaar genietbaar, worden er prima acteerprestaties neergezet en zijn de actiescènes dik in orde. Alleen jammer dat Avery zijn tijd niet neemt om deze momenten iets meer importantie mee te geven.

Al met al best aardig, maar hier had echt veel meer in gezeten.

Kleine 3,0 sterren.

Goeie film waarin een jongeman in de gevangenis wordt gerekruteerd door een beroepscrimineel. Een ietwat clichématige misdaadfilm, waarbij de personages wellicht wat beter uitgewerkt hadden mogen worden. Desalniettemin zeker onderhoudend en de actiescènes zijn goed in elkaar gezet en spannend (doet vaak denken aan Heat). Ook de cast doet het prima.

avatar van james_cameron
Middelmatig australisch misdaaddrama. Begint goed maar verzandt al snel in onwaarschijnlijkheden en onnodige cliché's. Vooral tegen het einde wordt alles beduidend minder. Ewan McGregor ziet er overtuigend opgepompt en ruig uit, maar hij zet zijn rol helaas net iets te dik aan. De rest van de cast is vrij onbeduidend. Alicia Vikander is evenwel een lust voor het oog.

avatar van Sergio Leone
Wat flauwtjes.

Son of a Gun is ietsjes anders dan verwacht, ietsjes gewaagder. Uiteindelijk houdt het plottechnisch wel vast aan de standaarden van het genre en dat is toch een dooddoener. De film breekt nergens echt los. De relatie tussen Brendan en JR is niet echt explosief en de verplichte romance enorm flauw.

Ewan McGregor doet het oké, maar komt nooit echt los. Brenton Thwaites is een te platte tegenspeler. Charisma is hem helaas niet gegeven. Met Alicia Vikander draaft één van mijn favorieten van het moment in een bijrol op, maar haar accent - wat is dat slecht, zeg - doet haar de das om. Nochtans een aangename actrice.

Julius Avery slaagt erin de film zo nu en dan een eigen smoel te geven. De overval e.d. zijn best goed in beeld gebracht en doet de film heel even wat rauwer lijken. Spijtig dat dergelijke scènes eerder uitzondering dan regel zijn.

avatar van tattoobob
Wel een aardige film......de film blijft boeien de gehele lengte en dat vind ik knap voor een film uit dit genre.
Acteerwerk van de hoofdpersonen is niets op aan te merken en best aangenaam.
Verhaal is een tikkeltje voorspelbaar maar zeker niet vervelend.
Hier en daar ook redelijk spannend.

avatar van Leland Palmer
Hier had ik, misschien door de in 1e instantie simpel lijkende titel, niet zoveel van verwacht. Maar 'Son of a Gun' heeft me positief verrast. Lekker hard, vermakelijk verhaaltje. McGregor speelt een uitstekende rol en Vikander is prachtig. De muziek is goed gekozen. Vooral ook op het einde met 'Enter One' en de bevredigende lach van McGregor. Een erg mooie laatste scene van deze prima film. Dikke voldoende.

avatar van martijn011
Matige film.
Moest er eerlijk gezegd een lange tijd over denken wat ik nou werkelijk van de film vond. Nu ik er bijna een dag later weer aan terugdenk viel het me toch tegen.

De film begon wel sterk. In de gevangenis heerste vanaf het eerste moment een grimmige sfeer die de film helaas niet goed vast wist te houden.
Ik vond het ook jammer dat binnen no-time de gevangenis werd verruild voor het vrije leven en vanaf dat moment werd de film minder.

Alhoewel de film zeker z'n sterke momenten kent, vervalt het meerdere malen in clichés en heb je het gevoel het al ontelbare keren te hebben gezien.
Van McGregor had ik ook meer verwacht. Hij kan veel beter. Vikander is wel goed op dreef, al vind ik een romance in dit soort films een verschrikking.

Al met al vind ik dit geen hele slechte film maar het kon me, op het begin in de gevangenis na, niet echt boeien.
Kleine onvoldoende

avatar van IH88
Son of a Gun

Son of a Gun is een sfeervolle actiethriller met veel spannende momenten, sterk uitgewerkte personages en een clichématig maar wel interessant verhaal en mooie muziek. De film heeft actie, drama en romantiek en probeert al deze ballen zo goed mogelijk in de lucht te houden. En over het algemeen lukt dat de regisseur Avery aardig.

Het begin in de gevangenis is echt geweldig en de spanning is om te snijden. Nadat JR uit de gevangenis komt doet de film een stap terug en kom de romantiek en het drama om de hoek kijken. Thwaites en de prachtige Vikander zijn leuk samen maar hun relatie had beter uitgewerkt kunnen worden want die allesoverheersend liefde zag ik er niet in. McGregor steelt hier echt de show en laat zien dat hij alles kan. Hij straalt dreiging uit maar als criminele mentor voor JR zie je ook wat compassie doorstralen. Toch weet je tot het einde toe niet wat hij gaat doen en waar zijn loyaliteit ligt. Het zanderige Australische decor draagt bij aan de wat desolate en grimmige sfeer van de film en het einde met die prachtige muziek van Sol Seppy wist mij zelfs kippenvel te bezorgen. Bij vlagen spijkerharde maar ook mooie film. Aanrader!

avatar van Decec
Een goede actie/thriller/misdaad/drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Ewan McGregor...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Van deze dertien in een dozijn Misdaad / Actie film had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar omdat ik hem toevallig zag staan op "Film1 On Demand" heb ik hem maar eens een kans gegeven (ik had ook geen andere films meer voorhanden) en eerlijk gezegd heb ik me er best aardig mee vermaakt en dat ondanks dat het verhaal een zeer voorspelbaar verloop had. En daarbij moet je dan denken aan dit verloop:

Gevangenis -> Uitbraak gevangenis -> Verliefd worden op liefje van crimineel -> Overval -> Verraden door crimineel na overval -> Wraak op crimineel -> Er vandoor gaan met liefje en helft van het gestolen geld.

Voorspelbaarder kan het in mijn ogen eigenlijk niet

Maar ondanks het voorspelbare, wist deze film me toch wel te vermaken en dat kwam vooral vanwege de uitvoering van het verhaal, de actie en zeker ook de cast, die vooral bestaat uit onbekende acteurs en actrices (de enige twee acteurs die ik daarvan kon, waren Ewan McGregor en Brenton Thwaites en de laatste vooral omdat ik hem vorige week nog zag spelen in de Avontuur / Fantasy film "Gods of Egypt (2016)").

Het tempo in het verhaal is ook best hoog en er gebeurt ook meer dan genoeg en dat ondanks dat alles dus voorspelbaar is. Vanwege dat laatste wordt het wel helaas nergens spannend en is het hier en daar zelfs wat clichématig (gelukkig wel niet echt storend), zoals het in mijn ogen flauwe gelukkige (ondanks het opnieuw belanden van Brendan Lynch in de gevangenis, met wel een leuk vooruitzicht, namelijk door het begraven aandeel geld door JR, als hij weer vrij komt) einde. Omdat de film ook maar iets van 100 minuten duurt, kijkt hij ook lekker weg en visueel gezien werd ook alles wel aardig in beeld gebracht en zeker wat betreft de actie (o.a. het vluchten na de goud overval).

Van de cast deden vooral beide hoofdrolspelers Brenton Thwaites (in de rol van JR die in de gevangenis belandt voor een klein misdrijf) en Ewan McGregor (in de rol van beruchte misdadiger Brendan Lynch, die al in de gevangenis zit en waarmee JR in aanraking komt en die hem ook onder zijn hoede neemt en beschermd) het wel leuk en verdienstelijk en vond ik Alicia Vikander (in de rol van Tasha, die een liefje is van criminele baas Sam en waarop JR verliefd wordt) wel een mooie verschijning om naar te kijken. Degene die ook best verdienstelijk speelt, is overigens Matt Nable (in de rol van Sterlo, die het hulpje is van Brendan Lynch en die samen met hem in de gevangenis zit/zat).

Ondanks dat deze film niets nieuws te bieden heeft (en dan druk ik me nog zacht uit), heb ik me best goed vermaakt met deze lekker wegkijkende en voorspelbare Misdaad / Actie film, welke zich afspeelt in Australië.

Fijn.

Geen film die meedingt voor een originaliteitsprijs, maar punten wint vanwege de strakke uitvoering. Het stukje gevangenisfilm in het begin, de misdaad middenin, het vleugje humor tussendoor en het twistje op het einde. In de handen van een matig regisseur was het waarschijnlijk een doodsaaie film geworden, maar Avery weet het voldoende op te leuken.

Visueel is het oké, maar niet héél bijzonder. Muzikaal is het dat wel. Fijn en opvallend gebruik van muziek. Van het eindnummer (nummer zelf is weinig speciaal maar wel mooi gebruikt) tot een stukje industrial op het feestje, de muziek weet altijd wel iets toe te voegen. Meest opvallend bij de wapenhandelaar uiteraard, met een ware mellow/happy hardcore medley. Geen idee hoe dat in deze Australische film verzeild is geraakt, zo'n 20 jaar nadat het genre op z'n hoogepunt was, maar ik kon het best pruimen. Zelfs als werd het dan volgens alle brave clichés op een marginale manier gebracht.

Acteerwerk is ook meer dan behoorlijk. McGregor, Thwaites en in mindere mate Vikander spelen allen op niveau. De vaart zit er ook aardig in en het dunne laagje humor werkt best goed. Het zorgt er in ieder geval voor dat het nergens saai wordt of begint te slepen, ondanks dat het verloop vanaf het begin al redelijk vastligt.

Erg geinig tussendoortje dus. Erg veel meer is het niet, maar Avery heeft wel talent. 't Is alweer een tijdje stil rondom hem, hopelijk mag hij zich nog een tweede keer bewijzen.

avatar van Donkerwoud
Je hebt hier waarschijnlijk nooit eerder van gehoord, en met reden: 'Son of a Gun' (2014) doet niet veel meer of minder dan de gebruikelijke misdaadclichés te herkauwen. En toch heeft de film iets waardoor het niet tegen gaat staan. Ewan McGregor (de vaderfiguur), Brenton Thwaites (de geadopteerde zoon) en Alicia Vikander (het nieuwe liefje) zijn leuk als de personages in een typisch Romeo en Julia-motiefje: de romantische kalverliefde kent geen spelregels. De film heeft een grauwe, niets ontziende sfeer en de actiescènes - hoewel ze nergens groots of bijzonder zijn - ogen oké, met als grootste uitschieter een klassieke car chase tussen cops en robbers. Het heeft allemaal niet veel om het lijf, maar voor een onbezorgde filmavond doet het absoluut z'n ding.

avatar van eRCee
Het verhaal mag dan niet opzienbarend zijn, Son of a gun compenseert dat door het zeer puik uit te voeren. Goed tempo, genoeg aandacht voor de personages, nauwelijks loze one-liners of te lompe momenten die de geloofwaardigheid ondergraven, prima variatie. Al met al wist het me vanaf het begin geboeid te houden en soms te enerveren, wat in dit genre niet direct een vanzelfsprekendheid is.

Edit: wat Onderhond zegt dus.

Geen hoogvlieger maar een prima film om een avondje je tijd aan te verdoen. Het verhaaltje is weinig origineel, maar staat in ieder geval niet bol van de ongeloofwaardigheden zoals in dit genre geregeld het geval is. Kijkt lekker weg.

avatar van Shadowed
Goed.

Was vooral benieuwd naar deze film omdat Avery tevens Overlord regisseerde, die echt heerlijke momenten kende. Nu wilde ik zien wat hij 4 jaar voor Overlord uitspookte. Het levert uiteindelijk een film op die wellicht zelfs net wat beter is dan Overlord zelf. Misschien qua entertainment niet, maar qua regie zeker weten.

Het is dan ook vooral de zeer strakke regie die de doorslag geeft. Timing van de overgangen is geweldig en houdt het tempo er goed in. Ook tijdens de momenten waarop er niet eens zo veel gebeurd. Avery weet voor de rest ook een hoop genres te combineren die elkaar lekker goed afwisselen.

Acteerwerk is solide. Vooral McGregor speelt hier goed naturel. Ook Thwaites weet zich goed te redden in de film en heeft precies de juiste uitstraling. Een wat angstige, onzekere charme die van hem af komt die hem toch wel zeer geschikt maken om deze rol op zich te nemen. Over Vikander was ik voor het eerst minder te spreken, vooral dat accent is echt brak.

Film kent een lekker tempo met strakke regie, voor de volledige 108 minuten waarbij de film eigenlijk nooit inkakt. Camerawerk is strak, timing is top. Er gebeurd genoeg, en de toon van de film ligt rauw en realistisch. Soms gaat er weleens wat mis met de sound editing, zoals een paar stemmen die van grote afstand harder klinken dan de persoon die recht voor de camera staat. Blijven toch wel opvallende stukjes.

Maar voor de rest zeker niet slecht, een beetje jammer dat de film toch weer een liefdesplot in de film moet vermengen en de karakters eigenlijk nooit uniek weten te zien. Het talent is er zeker, maar het creatieve duwtje wat de film nodig heeft ontbreekt helaas nog.

avatar van Kondoro0614
“Here's some proof that the bonobos aren't dying out.”

Achteraf toch een zeer vermakelijke film. Ik ging de film in wetend dat het een best goede trailer had maar qua verwachtingen voor de film had ik weinig ideeën, de berichten waren erg wisselvallig en zo werd mijn verwachting ook een beetje heen en weer gesleept. Toch, weet de film mij vanaf begin af aan al best te boeien en is het verhaal zeer makkelijk om in te rollen. De actie is ook zeer leuk om te volgen.

We beginnen de film vrij leuk in de gevangenis waar we al snel kennis maken met ‘JR’ die door een kleine misdaad een paar maand in de gevangenis moet zitten. Hier word hij al gauw geconfronteerd met de harde feiten in de cel zoals het verkrachten en de stoere jongens. Ook ontmoet hij ‘Brendan Lynch’ die hem na een leuke eerste kennismaking, wat hulp aanbiedt om zich te beschermen in de gevangenis door de verkrachter te vermoorden. Vervolgens vraagt hij aan ‘JR’ de hulp om te ontsnappen en daarna gaan ze samen door de onder wereldje.

En dan is het allemaal vrij doorsnee, en best een standaard filmpje. Echter word alles best overtuigend en interessant overgebracht, en er is constant wel een lichte spanning aanwezig. Het tempo is van een hoog niveau waardoor we razendsnel door dialogen scheuren, de actie er doorheen knalt en de film ook zo weer eindigt, dit maakte wat dat betreft niet veel uit want nu bleef je vrij wel kijken naar de film en verloor ik maar weinig interesse.

Al om al, prima misdaad film met een leuke overval, leuke actie en een leuk verhaal. Zeker niet van het hoogste niveau maar zeker geen slappe film.