Gods of Egypt (2016)

Verenigde Staten / Australië
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Alex Proyas
met Nikolaj Coster-Waldau, Brenton Thwaites en Gerard Butler

Set, de genadeloze God van de duisternis, heeft de troon van Egypte overgenomen en heeft het eens vreedzame en welvarende rijk veranderd in een grote chaos. Weinigen durven het op te nemen tegen hem. Een jonge dief, wiens geliefde gevangen is genomen door hem, tracht met behulp van de god Horus Set te onttronen en te verslaan. Horus is echter niet meer machtige god die hij ooit was.

avatar van Smugmarty
Heelhoop gedoe over CGI.... ik heb er weinig last van gehad. Film is lekker over the top dus een tikje cartoonesk beeld vind ik niet vervelend of storend.

Het verhaal is er een van liefde en en heldendaden, in een wereld waar mensen en goden naast elkaar leven. De goden zijn ongeveer 3,5 meter en de mensen 1,8 meter. Prima science fiction Indiane Jones achtig in een oude testament jasje. Leuke cast en prima actie/adventure rollen. De drie mannelijke hoofdrollen doe het prima naast elkaar. Leuk om de HBO/ GOT ster eens te zien schitteren in een Hollywood kraker

exper schreef:
wat een slechte film,ben een fan van Gerard Butler maar dit!!snap niet dat hij met dit soort films zich in laat.ik had het in de eerste 10 min al gezien dat het niks zou worden heb hem ook af gezet zonde van mijn tijd,al hoe wel ik er al weken naar uit keek viel dit heel vies tegen heel jammer

Als '300' het referentie kader is kom je inderdaad bedrogen uit. Totaal ander genre

Gewoon kijken

Verhaal is mwah, maar de animaties vind ik vrij goed gedaan. Hetgeen waar ik me aan erger zijn de westerse gezichten en accenten in een Egyptische film.

avatar van Llynwen
Ik heb genoten van deze film. Echt fantasy met veel vaart.

avatar van ikkegoemikke
“A gift from someone with great assets, and someone with very few.
But when both die and are at the Final Gate... What is its value?
I say we are equal.”

Ik vreesde iets gelijkaardigs als “Exodus : Gods and Kings” voorgeschoteld te krijgen. Een historisch verhaal dat zich afspeelt in Egypte waarbij gebruik gemaakt zou worden van immense decors en een overdaad aan speciale effecten. Wel, het speelt zich inderdaad ook af in Egypte. En de trukendoos vol kitscherige en op consolegames gelijkende speciale effecten werd tot het uiterste benut. Alleen is het niet een Bijbelse figuur die hier centraal staat, maar wel de mythologische wereld van Egypte. Het Oude Egypte waar mensen en goden langs elkaar wonen. Het lijkt soms wel een beetje op “Gullivers reizen” daar de goden van Egypte allen beschikken over een imposante gestalte ten aanzien van de gewone stervelingen. Uiteindelijk is het een soort geschiedkundige “Transformers”. Dus ook vol overdreven actie en toch wel indrukwekkende transformaties naar tot de verbeelding sprekende creaturen.

Al vanaf het openings-shot is het overduidelijk waar het overgrote deel van het budget aan gespendeerd werd. Die scheervlucht over het Egyptische landschap die eindigt in een drukke winkelstraat van Egypte, vond ik al behoorlijk geslaagd. Dat we daarbij aanbelanden bij Bek (Brenton “The Giver” Thwaites), een soort Aladin en zielige gauwdief die de kans ziet om een voor die tijd trendy jurkje te stelen voor zijn geliefde Zaya (Courtney “Mad Max : Fury Road” Eaton), leidt je naar de tweede verhaallijn die er onvermijdelijk bij hoort. En dat is namelijk het idyllische liefdesavontuur. Een Egyptische koppeltje dat een rooskleurige toekomst tegemoet gaat en die onherroepelijk slachtoffer zullen zijn van het kernverhaal. Eeuwige liefde, goddelijke adoratie voor elkaar en smachtende blikken zijn de onhebbelijke symptomen waar we getuige van zijn. Toegegeven, het was niet overdreven ergerlijk. En tevens zorgt deze verhaallijn ervoor dat het meest in het oog springende rekwisiet geïntroduceerd kan worden. En dat is de uitpuilende boezem van Eaton. Ik ben er bijna zeker van dat het niet voldoet aan de toentertijd gangbare proporties, maar ze waren het enige dat me kon afleiden van al het ander episch geweld.

’t Is overduidelijk dat je deze spektakelfilm moet kijken met je verstand op nul en dat je je laat overweldigen door deze overdadige fantasiewereld. Het enige wat me stoorde was dat men trachtte de hele Egyptische mythologische wereld in deze film te proppen. Dat had dan wel als resultaat dat het tempo verschroeiend hoog ligt. Je hebt je nog niet naar behoren in je knusse zetel geplaceert, of er rollen al twee uit de kluiten gewassen goden al rollebollend over het stadscentrum heen. Het leek wel King Kong vs Godzilla. En zo volgen de actierijke scenes zich op. Van de onderwereld naar twee gigantische slangen die over een immens doolhof kronkelen en een “Tomb Raider”-achtig platformstuntwerk in de tempel van Set (Gerald Butler). Het meest fascinerende en geschifte onderdeel vond ik de door Geoffrey “Barbossa” Rush gespeelde god Ra die op zijn rondzwevend ruimtetuig de zon voorttrekt over de als een platte schijf uitziende aarde. Ik kreeg direct zin om de boeken van Terry Pratchett te herlezen. En het gedeelte dat handelt over Hades en zijn bewaker Anubis was boeiend.

Inhoudelijk stelt het allemaal niet veel voor. En soms zit het nogal onlogisch in elkaar. Dat de goden telkens een oplossing voorhanden hebben op het moment dat zich een probleem stelt, was natuurlijk een voordeel voor het verloop van het verhaal. Dat je dan de uitkomst al “Egyptische mijlen”-ver zag aankomen, verwonderde me niet. En dat de CGI er soms niet echt goed uitzag in deze sandalenfilm, mag ook geweten zijn. Maar dat deze film afgerekend wordt op basis van een trailer (die ik uiteraard niet gezien heb wegens het angstvallig vermijden van trailers) en door critici totaal in de grond wordt geboord, vind ikzelf toch ietwat overdreven. Goed, inhoudelijk gezien en qua personages is er zo goed als geen diepgang. Maar wat verwacht je van dit type films? Hoog intellectuele conversaties en een doordacht scenario? Je verwacht toch ook niet in een film zoals “Schindler’s List” dat er diabolische schrikmomenten of opwindende achtervolgingsscènes met opzwepende muziek voorkomen. “God of Egypt” toont wat je er van verwacht, namelijk over the top spektakel en actie dat op een halvelings geslaagde manier digitaal wordt getoond. Het overstijgt moeiteloos het niveau van Asylum voortbrengsels. Godzijdank.

avatar van psychopath
Vreselijke film!

Het acteerwerk gros van de film is van B niveau, cgi voelde als een stap in het verleden, slecht gecast!

Hoofdrollen zijn voor 2 Australiërs, een Schot en een Deen, allemaal met bijbehorende accenten in Egypte

Zoals al eerder vermeld,het enige positieve waren de vrouwtjes.

avatar van missl
Over de top en gewoon niet leuk. Het enige wat er af en toe leuk aan was waren de mooie landschappen (bv dat lopen door het moeras)

zeldzaam slechte film, tijdverspilling ten top

avatar van Rico120
het is gaaf gedaan alleen heb ik een maar het verhaal blijft ver achter
maar toch al met al een redelijke film

Op alle vlakken is dit een mislukkig. De CGI doet pijn aan de ogen; erg gemakzuchtig komt bijna alles uit de computer, zelf een paard met wagen. De cast is matig en de karakters totaal niet interessant. Het verhaal is volstrekt onlogisch en voorspelbaar. Het gebrek aan humor maakt het alleen maar erger. Logischerwijs geflopt aan de kassa's.

avatar van MovieHolic
Ik snap de lage waarderingen hier niet zo, ik vond hem alleszins meevallen! Vermakelijke 2 uur met mooie animaties en een prima verhaal.

avatar van erik1977
allemachtig! is dit dezelfde regisseur van pareltjes zoals the crow, knowing en dark city?
Dit is toch echt kitsch, kitsch en nog eens kitsch en geen sprankeltje kunst aan te ontdekken.
Acteerwerk is verschrikkelijk, zelfs dat van Butler.
En men probeert hier hopeloos avonturenfilms uit de jaren 50 en 60 te immiteren.

avatar van horizons
Wat een vermakelijke onzin. De CGI laat het soms afweten maar doet op andere momenten wel weer goede dingen. Maar het zijn de acteurs die het vermakelijk maken. Ze weten in wat voor soort film ze spelen en ze hebben er gewoon lol in. Butler voorop. Doet eigenlijk denken aan Drive Angry waar het ook de lol van Cage en Fitchner was dat de film zo vermakelijk was. Of Guardians of the Galaxy dat teert op de cast (en niet verhaal, setting of effecten).
Denk dat sommige verschrikkelijk acteerwerk verwarren met het besef van de acteurs dat ze in pulp terecht zijn gekomen en gewoon lol hebben in wat ze zijn aan het doen.

avatar van TornadoEF5
erik1977 schreef:
Acteerwerk is verschrikkelijk, zelfs dat van Butler.

pareltjes zoals knowing, oké... Misschien wel de grootste clichéfilm die ik ooit gezien heb. Belachelijk slecht die film.

avatar van Thorongil
Zeer vermakelijke film. Leuke cast; degelijke CGI. Snap niet waarom iedereen zo negatief is of deze film zo weinig opbracht. Veel beter dan de meeste blockbusters dit jaar, vol Marvel en dc crap.

avatar van kleintje 2
Ging in sommige opzichten wel, andere punten konden wel wat beter. De cast was goed. Er zaten er een aantal goede bij. Special effecten konden soms wel wat verbeterd worden. De verhaallijn viel niet erg tegen, maar sommige dingen gingen nog al snel en waren nogal onduidelijk. Goden zijn goed neergezet, sommige nogal slordig maar er is verder niets aan op te merken

avatar van Gerlof1378
Een echte 13 in dozijn popcorn film, vermakelijk maar ook niets meer wel mooie cgi maar de rest zoals de cast vond ik minder. Ik ben zelf gek op dit soort films wat zich afspeelt in het oude Egypte, zoals (mijn menig dus) de 2 Mummy films ook niet meesterwerken maar veel leuker dan deze. Voor de rest hou je van dit soort films gewoon kijken die hap.

avatar van Actarus
Het grote pluspunt van deze productie : de soundtrack van Beltrami en daarbij de de bombastische epische scenes die het scherm vullen. Qua verhaal kon het mij maar weinig bekoren, en ja, de CGI laat te wensen over, omdat dit in elke scene moet gebruikt worden. Een beetje overdaad, naar mijn gevoel...Een popcorn-productie die het niveau van een type A-blockbuster eigenlijk niet haalt....

avatar van mnrk
I do not approve of Set's rule. But I doubt yours would be much better.

Dit was een vermakelijke film van Alex Proyas...

Het verhaal is niet zo sterk en of het allemaal klopt volgens de boeken is ook met dit soort films niet zo belangrijk, gewoon lekker kijken en genieten van datgene wat er op je afkomt...

De cast in deze film is in orde, ze hebben toch een berg interessante namen aan toe gevoegd en het komt ook nog eens goed over in deze film...

De special effect's zien er ook wel oké uit , soms een beetje over de top maar nergens storend...

De score in deze film is wel zeer sterk en geeft ook deze film wat extra's...
Marco Beltrami - Gods of Egypt (2016) - MusicMeter.nl

avatar van TronMan
Leuke film voor één keer, welke af en toe doet denken aan een 'game 'verfilming. Moest af en toe ook denken aan de tv serie; 'Captain Power and the soldiers of the future' voor de kenners.

avatar van feyenoord126
Visueel redelijk, qua verhaal heb ik me niet echt vermaakt. Logica was ver te zoeken. Ra (the creator) verliest even kansloos in een gevecht tegen Set, en zo nog tal van andere onlogica.

Courtney Eaton maakte daarentegen een hoop goed ^^

Hoewel Avontuur / Fantasy film niet echt mijn genre is, heb ik deze film in de afgelopen week (verspreidt over drie dagen) bekeken, via "Film1 On Demand" en eerlijk gezegd vond ik dit best nog een vermakelijke film om naar te kijken en visueel gezien mocht deze film er ook wel wezen qua special effecten.

Het eenvoudige dertien in een dozijn verhaal (met als thema's wraak, goed en slecht en liefde) stelt opzicht weinig voor en zit ook behoorlijk clichématig in elkaar, waardoor de afloop van het verhaal zich natuurlijk makkelijk laat raden. Maar omdat het tempo best hoog is en er ook voldoende in gebeurt (o.a. natuurlijk ook actie), is deze film nog wel vermakelijk om naar te kijken en de fraaie beelden (bestaat hoofdzakelijk uit CGI) van Egypte en de omgeving, helpen daar natuurlijk ook bij. Het verhaal zit opzicht ook best luchtig in elkaar en daarom valt er hier en daar ook wat te glimlachten.

De cast die toch vooral bestaat uit onbekende acteurs deed het opzicht nog best verdienstelijk, hoewel hun rollen wel behoorlijk clichématig waren zoals die van de bekende Gerard Butler (in de rol van slechterik Set, die de genadeloze God is van de duisternis en de troon van Egypte op brute wijze heeft overgenomen), Nikolaj Coster-Waldau (in de rol van Horus, die een machtige god is en die eigenlijk de troon had moeten krijgen en die daarbij tussen een gevecht met Set, beide ogen verliest) en Brenton Thwaites (in de rol van de jonge dief Bek, die samen met Horus probeert om Set te onttronen en te verslaan en vooral vanwege het verlies van zijn geliefde Zaya. Die laatste wordt overigens gespeeld door de rondborstige en mooie Courtney Eaton).

Al met al leuk om eens gezien te hebben (vooral vanwege de mooie beelden) deze eenvoudige Avontuur / Fantasy film, maar meer ook niet. De film had van mij ook wel wat korter mogen duren, want circa twee uren, vond ik toch wat te langdradig voor een eenvoudig verhaal als deze.

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/fantasie film...
Uitstekend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Gerard Butler...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi gemaakte kostuums...
Toch had ik 3D moet kopen, ondanks slecht beoordeeld?
Heerlijk genoten....

gisteren gezien en moet zeggen een leuke film.heb me prima vermaakt.

avatar van W.V.
Na de Griekse mythologieën is dus nu Egypte aan de beurt voor een revival, niet eens zo'n slecht idee, de afgelopen decennia hebben we alleen de Mummy films gehad, nu dus een film met de Egyptische goden. Het idee was dus goed en daar is het bij gebleven. Voor de rest is dit een draak van een film, slecht verhaal, slecht acteren, maar goed het is een fantasy actie rolprent dus als de actie nu goed zit dan stap je wat makkelijker over zaken heen, maar zelfs dat is verpest, de een op een gevechten, dat gaat nog, maar zodra de special effects om de hoek komen kijken gaat het mis door de hele film. Het is net of de digitale effecten uit de tijd van de Mummy komen, gruwelijk wat slecht. Als dan het acteren ook nog eens van het niveau B-film is dan heb je een totaal mislukte productie, in de scene's waarin de god Ra ten tonele kwam, dacht ik iedere keer dat Rush na verloop van tijd een piratenhoed op zou zetten en "ay me mates "zou roepen, met andere woorden, Rush zat ook hopeloos omhoog met deze film.
Ik ben benieuwd welke oude beschaving nu zal worden gekozen om financieel gewin te maken, de oude Chinezen, de Perzen, of misschien de Azteken. We zullen het zien, deze film gauw vergeten.

avatar van Sergio Leone
Mwah.

Goed is het natuurlijk niet. Veel te veel lelijkheid en verder gewoon alle kenmerken van een snelle hap.
Dat gezegd zijnde voelt de film ook wel aan als een snelle hap, en dat is mij er nog het meest aan bevallen: bedoeld als tussendoortje en dat ook kunnen waarmaken.

Met enkele bekende gezichten in de cast en een redelijk speelduur die desondanks toch snel voorbij gaat heeft dit me nog enigszins positief verrast, al de visuele lelijkheid ten spijt. Want die lelijkheid is wel talrijk aanwezig.

Kleine 2,5

avatar van frolunda
Fantasy spektakel dat er op het eerste gezicht best flitsend uitziet (de matige CGI beslist op den duur anders) maar uiteindelijk niet kan verhullen dat dit vlees noch vis is.En dat terwijl er best nog een paar aardige namen in de cast (Butler,Coster-Waldau) zitten maar die moeten tenslotte het onderspit delven ten opzichte van irritante personages als Bek (Brenton Thwaites),Toth (Chadwick Boseman) of Ra (Geoffry Rush,wat doet die in Godsnaam in deze film).
In eerste instantie vond ik het verhaal over de Goden van het oude Egypte best mogelijkheden hebben maar de flauwe humor en overvloedige maar nooit echt overtuigende actie waarmee regisseur Alex Proyas (ook hij heeft in het verleden veel beter werk afgeleverd) hier op de proppen komt nekt de film behoorlijk.
Blijft over een vrij zouteloos en stuurloos actie vehikel met wat historische elementen dat door sommige fraaie locaties en/of beelden en het hoge tempo nog best uit te zitten is maar ook niet veel meer dan dat.
Matig.

avatar van Phantasm
Fantasiefilm met genoeg vaart erin, prima special effeccts.

avatar van Grindhouse62
Weer een popcornfilm van 13 in een dozijn. Leuke tussendoortje voor regenachtige dag. Het verhaal is matig in deze fantasyfilm (het leek op sommige momenten ook science fiction film, hahaha) Leuke special effects en genoeg actie. Heb mij wel vermaakt.

avatar van Rodger
Redelijk vermaak, je moet er gewoon liefhebber van zijn om dit leuk te vinden..
niks voor mij dus.
2.0 **

Deze heb ik afgezet. Alsof je naar een computerspelletje uit 2005 zit te kijken. Het acteer werk is slecht, het verhaal (voor zover ik gezien heb) matig. Nee.. dit vind ik echt niks.

Ik zit met stijgende verbazing een aantal reviews hier te lezen. Ik vind de waardering die deze film op dit moment krijgt echt veel te hoog.

avatar van woeler82
In het begin dacht ik , wat een flut film , miskoop van de maand.
Maar ik was moe en heb na 20 min afgezet
Vandaag heb ik hem toch herzien , helemaal super is die niet maar verveeld heb ik me niet, een knappe voldoende omdat ze toch veel moeite hebben gedaan aan de klederdracht

avatar van Shadowed
Proyas weer.

Niet echt zijn beste film in visueel niveau, maar Proyas heeft me zelden weten te overtuigen met zijn special effects. Zijn andere films werden onder andere gered door het betere verhaal, maar daar is hier eigenlijk weinig van terug te zien.

Sommige scenes zijn dan wel weer leuk om te volgen, en de film kent absoluut genoeg spektakel om je een beetje geboeid te houden. Proyas rekt zijn speelduur onnodig lang uit tot 127 minuten terwijl dit ook 105 minuten had kunnen duren.

Prima acteerwerk door Butler als de god, maar niet echt een rol die hij nu vaak speelt. Geen enkel iemand valt echt op erin, visueel af en toe mooi maar niet altijd en een redelijk boeiende speelduur. Ik heb me vermaakt, maar niet veel meer.