ad
  • 8.077.376 stemmen

In the Heart of the Sea (2015)

Avontuur / Actie | 122 minuten

Genre: Avontuur / Actie

Oorsprong: Verenigde Staten / Australië / Spanje / Verenigd Koninkrijk / Canada

Geregisseerd door: Ron Howard

Met onder meer: Chris Hemsworth, Benjamin Walker en Cillian Murphy

Releasedatum: 20 november 2015

Over In the Heart of the Sea

"Based on the incredible true story that inspired Moby Dick"

1819. De Amerikaanse walvisvaarder Essex verlaat Nantucket in Massachusetts onder leiding van kapitein George Pollard voor een reis van 2,5 jaar om te gaan jagen op potvissen in hun leefgebieden in de zuidelijke Grote Oceaan. Ook aan boord zijn eerste stuurman Owen Chase, tweede stuurman Matthew Joy en scheepsjongen Thomas Nickerson. De Essex wordt echter zelf geramd door een potvis en zinkt op 3700 kilometer afstand van Zuid-Amerika. Om te overleven moeten de opvarenden van de gezonken Essex zich wenden tot wanhoopsdaden.

imageimageimageimage

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2008 stemmen

Best oké.

Erg hoog waren mijn verwachtingen niet. Chris Hemsworth vind ik oké als superheld, maar voor het echte werk lijkt hij me iets te licht - dat zie ik hier bevestigd. En Ron Howard als man achter de camera, mmm.

Maar bon. Met Brendan Gleeson die zijn stinkende best doet als kapstok waaraan het Moby Dick-verhaal ophangt, is het me uiteindelijk goed meegevallen. Ik kende het verhaal ook niet goed genoeg - het kannibalisme was me niet bekend.

Knap werk hoe de cast er als levende lijken uitzien na x-aantal dagen op zee te dobberen. Alleen had dat stuk, waarin de ellende echt plaatsvindt, wel wat langer en heftiger gemogen. Het is allemaal iets te licht, iets te "proper" om er in te hakken.

Wel verwonderlijk hoe slecht de CGI is bij momenten. Het kleurgebruik is af en toe iets groeniger dan men zou verwachten, maar dat praat geenszins slechte special effects goed.

avatar van Boneka

Boneka

Opnieuw bekeken nu op een prachtige 4K transfer!. Het geheel ziet er nog mooier uit dan op de "normale"2D versie en dan moet ik de 3D versie nog steeds gaan bekijken. Mijn vier sterren blijven gehandhaafd. Vind het alleen jammer in deze film dat het CGI gehalte toch wel erg groot is. Natuurlijk kan het niet anders, maar het geeft je soms het gevoel dat je in een soort droomwereld zit. Vooral in het begin weet je dat alles is ingetekend. En ja daar moet je doorheen kijken, maar toch soms voelt de film wel wat kunstmatig aan. Als je daar doorheen kijkt dan zie je gewoon een prima avonturenfilm. De ontberingen zijn uitstekend in beeld gebracht en de vertelstructuur is niet vervelend in de film. Vond het wel een meerwaarde. Het verhaal moest een keer verteld worden nietwaar? In the Heart of the Sea heeft een prima kop romp en staart. Op ware gebeurtenissen zal best al moet je daar ook een beetje doorheen kijken. De film kijkt goed weg en weet tot het einde de boeien, met verder een prachtige soundtrack. Moet gezegd worden ik houd wel van zeefilms dus dat speelt wel een beetje mee met mij Het feit dat er op walvissen wordt gejaagd doet misschien anno 2020 wel pijn, maar deze mensen leefde in een geheel andere wereld. Olie werd gewonnen uit walvissen. Op het eind komt daar nog een mooie kwinkslag naar de olie die we nu kennen!

Film 4.0

Beeld 5.0 (4K) (Ned. ondertiteld)

Geluid 5.0

Extra's 4.0

avatar van IH88

IH88

“The tragedy of the Essex is the story of men. And a Demon.”

Prima. Ron Howard zorgt altijd wel voor een vakkundig gemaakte film, en ook in In the Heart of the Sea is alles weer interessant om naar te kijken. Vooral het begin, en de eerste confrontatie met de grote witte walvis, is sterk gedaan. Het probleem van de film is wel dat personages heel matig zijn uitgewerkt, en vooral de strijdt tussen Hemsworth en Walker komt geen moment geloofwaardig over. Vooral de karakterontwikkeling van George Pollard gaat wel heel snel. Het is te danken aan het sterke acteerwerk van Hemsworth, Holland en Cillian Murphy dat je meeleeft met de personages.

avatar van kinkymen

kinkymen

Mooie film over de walvisvaart en al zijn ontberingen. Natuurlijk met een hoop fantasie, maar mooi in beeld gebracht en vooral de ontberingen van de bemanning zijn aangrijpend.

avatar van alacer9

alacer9

Aardige film met een mooie soundtrack.

avatar van Mickey b

Mickey b

Mooi verhaal. Zou waargebeurd zijn en als inspiratie gediend hebben voor de wereldberoemde Moby Dick. Dit is ook opzet van film. Schrijver van Moby Dick haalt inspiratie bij één van de overlevende walvisjagers die na een aanval van een witte walvis maanden op zee moesten te zien overleven in een reddingssloep. Had wel iets meer genre Moby Dick verwacht. Confrontatie met walvis is eerder onderdeel van film ipv. hoofdtopic. Mocht voor mij iets meer zijn. Gaat meer over de relaties tussen de bemanning en hun overlevingsinstinct dan de walvis die op hun jaagt. Grafisch mooi in beeld gebracht. Had indruk dat ook alles met echte schepen werd opgenomen en ook walvissen komen geloofwaardig op het scherm... Film stond al tijdje op mijn Netflixlijst en heeft me niet teleurgesteld. Twee uur zo voorbij.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

IH88 schreef:

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2008 stemmen

“The tragedy of the Essex is the story of men. And a Demon.”

Toch wel een erg vermakelijke film. Vorige week had één van mijn kameraden deze film op ‘Netflix’ gezien en vertelde ons een vrij positief verhaal over de film. Ik kende er al wel wat van, al hoewel ik had er wel van gehoord van deze film. De goede woorden hebben me eigenlijk wel overgehaald om mijzelf ook maar eens aan deze film te wagen en dat was goed ook, ik heb een uitstekende zit gehad maar ik vond de twee uur wel wat aan de langere kant.

De film volgt het waargebeurd verhaal dat stamt uit ‘1819 - 1821’ over een walvisserij schip dat voerde vanuit ‘Nantucket’ uit de ‘Verenigde Staten’. Deze mannen visten op walvissen omdat deze een bepaalde olie (walvissentraan) hadden die zorgde voor licht. Dit licht werd gebruikt als bijvoorbeeld straatlicht en was dus erg gewild over de hele wereld, een economische bom ontplofte en de vraag was enorm dus konden bedrijven veel leveren dan moesten er veel walvissen gedood en geleegd worden. Eigenlijk iets wat nu niet meer heel normaal is, hoorde er toen bij. De beesten zijn uiteindelijk met uitsterven bedreigt en volgens mij mag het nu ook niet meer? Maar goed, deze politieke steekjes laat ik liever even achter me.

De film kent een erg leuke cast, een goede cast ook wel. Met namen als ‘Chris Hemsworth’, ‘Cillian Murphy’ en onder andere ‘Tom Holland’ zit de film zeker met een lijst van goede acteurs. ‘Hemsworth’ deed het erg gaaf als ‘Owen Chase’ en ook ‘Murphy’ en ‘Holland’ deden het prima. De rest van de cast was overigens ook niet heel verkeerd maar deze drie bovengenoemden staken er toch voor mij wel uit.

Het verhaal heb ik hierboven al wel deels een beetje uitgelegd. We volgen ‘Owen Chase’ die op weg is om kapitein te worden van schepen die varen voor de walvisvaart om hiermee walvissentraan te krijgen om daarmee de wereld van olie en licht te voorzien. Hij zou kapitein worden maar de zoon van de directeur wordt als kapitein benoemd en vaart de ‘Essex’ uit en ‘Chase’ wordt hier eerste stuurman dacht ik. Ze voerden uit en kwamen natuurlijk op hun wens uit: walvissen. Na één goede vangst probeerden ze het een paar dagen nog een keer, nadat ze hadden gehandeld in de vaten. Ze komen hier een grote witte walvis tegen die niet van zich laat afweten en valt het schip aan. Het schip kapseist en de bemanning moest nu overleven in verschillende kleinere boten en voerden naar een eiland ergens afgelegen. Kosten wat kost zouden ze overleven om terug te keren in ‘Nantucket’ om daar weer te herenigen met hun familie. Dat lukt als ze stranden bij ‘Chili’ en daarna is de film vrij snel afgelopen.

Visueel gezien vond ik de film toch wel meevallen, het was geen hoogstaande CGI en soms was de afwerking wat minder. Ik begin steeds meer fan te worden van films zoals dit waar het een bemanning op bepaald schip betreft. Piraterij of zoals dit voornamelijk handel, het is best interessant.

Voor de rest is er weinig te zeggen over de film. Het is vrij eentonig qua setting natuurlijk zo op zee en er gebeurt daaromheen niet heel veel speciaals. De film wordt daarom misschien zo nu en dan toch wat langdradig wat ook nadelige werking heeft in mijn optiek. Alhoewel was de film verder wel prima, en heb ik me nog redelijk vermaakt na wat in kak momenten.