In the Heart of the Sea (2015)

Verenigde Staten / Australië / Spanje / Verenigd Koninkrijk / Canada
Avontuur / Actie

geregisseerd door Ron Howard
met Chris Hemsworth, Cillian Murphy en Brendan Gleeson

De Amerikaanse walvisvaarder Essex verliet Nantucket in Massachusetts in 1819 onder kapitein George Pollard voor een reis van 2,5 jaar om te gaan jagen op potvissen in hun leefgebieden in de zuidelijke Grote Oceaan. Ook aan boord zijn eerste stuurman Owen Chase, tweede stuurman Matthew Joy en scheepsjongen Thomas Nickerson. De Essex werd echter zelf geramd door een potvis en zonk op 3700 kilometer afstand van Zuid-Amerika. Om te overleven moeten de opvarenden van de gezonken Essex zich wenden tot wanhoopsdaden.

Een onwaarschijnlijk verhaal (gesteund op ware gebeurtenissen) dat me heeft verrast,
maar helaas niet de hele tijd echt boeide.
Avonturiers zijn succesjagers. 'Je moet ervan uitgaan dat de kans op succes groter is dan het risico.'
'De moed om door te gaan, naar waar niemand heen wil.'
Het instinct om te overleven drijft mensen naar uiterste mogelijkheden.
Ook een prachtige geschiedenisles. (Waar walvisolie voor diende...)
Ik ben het ermee eens dat dit niet Ron Howards beste film is.

Eindelijk weer eens een film waarbij de 3D effecten WEL bijdragen aan een extra sfeertje en waardevol zijn voor het totale resultaat van een produktie. Dankzij deze effecten beleef je de trip op het schip intens en van heel dichtbij. Sowieso is "In the Heart of the Sea"een lekker ouderwetse nostalgische avonturen film. Al ben ik geen liefhebber van verheerlijking van de walvissen jacht.
Desondanks een prima film waarbij ik twee uur lang op het puntje van mijn stoel heb gezeten.

avatar van mnrk
To be a captain, you cannot be a friend. You are their superior. Never forget that. Never let *them* forget it.

Wederom een sterke film van Ron Howard...

Het verhaal wordt uitstekend gebracht en de gehele setting en aankleding zorgt ervoor dat deze film ook de juiste sfeer mee krijgt... Ook zagen de special effect's er goed uit.

De gehele cast was ook op zijn plaats in deze film, het gezicht en de stem van Brendan Gleeson is dan ook prima gecast voor deze film...

Wel had ik persoonlijk zoiets van "het blijft doodzonde van de walvissen", maar na het zien van deze film snap je ook waarom ze het vroeger deden (al praat ik het dan niet goed)...

De score in deze film is ook een aanrader...
Roque Baños - In the Heart of the Sea (2015) - MusicMeter.nl

Goeie film over een walvisvaarder die een paar jaar op jacht gaat op potvissen. Gebaseerd op de inspiratie voor het boek Moby Dick midden negentiende eeuw. De film ziet er prachtig en bevat ook aardig wat spektakel. Ondanks dat het verloop en de personages weinig verrassingen kennen, blijft het onderhoudend en zijn er ook een aantal redelijk spannende scenes.

avatar van Boneka
Heerlijke avonturenfilm op zee met de schrijver van Moby Dick aan land. De beelden zijn adembenemend de muziek oorstrelend, soms iets te bombastisch maar naar het eind steeds mooier inclusief 2 prachtige soundtracks bij de aftiteling. Je kunt zeggen het is grotendeels verzonnen en een walvis die je achtervolgt kan natuurlijk niet maar voor dit soort verhalen prima! Ik heb me zeker vermaakt bij dit spektakel. Daarnaast werd er redelijk goed geacteerd. De CGI effecten zijn soms misschien te zien, maar dat kan ook niet anders bij dit soort films. Vond het zeker niet storend ook niet dat er een heel scala aan kleurenpallet naar voren komt. Met name de groene en gele kleuren zijn dominant in deze film. Het geeft toch wel een mooie sfeer. Prima film voor de vrijdagavond!

avatar van Boneka
Note. De extra's zijn legio op deze film met ook het hele verhaal erachter. In the deletes scenes een paar interessante stukken die eruit zijn gehaald. De competitiestrijd tussen twee boten vond ik wel leuk. Ook de gezangen na de schipbreuk vond ik prachtig. De uittocht met prachtige panorama en "walvisgraf" zijn leuke toevoegingen die het helaas niet hebben gehaald bij de director.

avatar van panax
prachtige film,mooi verhaal over het onstaan van "moby dick "
af en toe mindere special effects
soms ook heel goede
verder prachtige beelden en prima acteurs in deze film !

avatar van aphexfreak
Wat een camerawerk van Anthony Dod Mantle zeg!

avatar van DragQueen
Heerlijk Actie/Avontuur van Ron Howard. Het aanwezige verhaal is prima uitgevoerd. Visueel ziet het geheel er ook heel gelikt uit. De sterke special effects en mooi geschoten beelden zijn een lust voor het oog. Verder word er prima geacteerd door de gehele cast, al blijven de personages wat oppervlakkig over het algemeen. Al met al toch een zeer genietbare spektakelfilm, vol actie en spannende momenten. 3,5 Ster.

Boeiend avontuur dat, naast de markante belevenissen van de walvisvaarders, met zijn verteltrant levendig wordt voorgeschoteld.
Meerdere adembenemende scènes toch, bijzondere effecten en goede vertolkingen, vooral van hoofdrolspeler Chris Hemsworth.
Nog nooit ontgoocheld in de films van Ron Howard.

avatar van DjFrankie
Mooi gefilmd, maar wat te langdradig.

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht en het was geen slechte avonturenfilm. Wel een redelijk lange film, maar de cast deed het prima. De film zag er ook goed en spectaculair uit.
Toch wel de moeite om gezien te hebben.

avatar van Alathir
Fijne avonturenfilm waarin we de walvis uiteindelijk te weinig in beeld krijgen. In het begin moest ik me wel een beetje over het feit zetten van dierenleed maar ik wist dat dit vermoedelijk allemaal cgi was. Ik las er nog een artikel op na en het blijkt ook effectief dat er (gelukkig) geen enkele walvis geschaad is.
Vervolgens slaat het avontuur een hele andere weg in die we al eerder hebben gezien bij Unbroken, Life of Pi, All is Lost en ga zo maar door. Het is gewoon allemaal een beetje van hetzelfde maar desondanks nog wel vermakelijk om is gezien te hebben.

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/biografie/drama/historie en thriller film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Chris Hemsworth, Cillian Murphy en Brendan Gleeson...
En ook een bekende actrice Michelle Fairley...
Super mooi HD breedbeeld...
Prachtig 3D beeld...
Prachtig avontuur landschap..
Super en uitstekend geluid DTS met 7.1...
Heel top...

avatar van des1
Prachtige beelden. Wel veel hoepla dat de verteller (Gleeson) zo lang deed / doet over wat nou zo aan 'm knaagt al die jaren. Vrouwlief zie je het ook overdreven vinden. Twee roeislagen, en we zijn klaar met dat gegeven. Graatmager dus dit dramatische aspect, ondanks Gleeson's goeie spel. Rare ambivalentie ook van stuurman Chase die nauwelijks moeite heeft met het..... van z'n medeopvarenden, maar wel erg moeilijk doet over waardoor de Essex gezonken is. "Verzekeringskwestie? Doen we dat toch." En na afloop kan hij als gebroken man, gespeeld door de op zich charismatisch acterende Hemsworth, toch een flinke toothpaste smile in de beste Hollywood traditie laten zien. Raar, toch? De vertelstructuur moest natuurlijk dienen om de Amerikaanse klassieker Moby Dick van Melville in het zonnetje te kunnen zetten.

avatar van Querelle
Vermakelijk. Van Howard was ik bijna vergeten dat hij ook wel goede films kan maken. (Splash, Willow, Parenthood). De verhaalstructuur is prima gedaan en de personages zijn verrassend goed geschreven.
In plaats van de ruzie tussen twee hoofdpersonen te laten escaleren, sluiten ze een soort vriendschap. .
De schrijvers hebben dezelfde bronnen doorgespit als waar Herman Melville gebruik van maakte (en dat waren er nogal wat) en hebben daar een ander interessant verhaal uit gedestilleerd. Dat vind ik echt een leuk uitgangspunt.
Groot minpunt is echter de montage en het stroperige, weinig dynamische verloop van de ontwikkelingen. Howard had best wat meer op het gaspedaal mogen drukken en zich zelfs wat meer schuldig mogen maken aan bombasme en overdrijving, want dat past gewoon beter bij dit type verhaal. Ik denk dat ook Hemsworth en zijn antagonist het nog beter hadden gedaan als ze hun rol wat meer hadden aangedikt.

avatar van frolunda
Geen onaardige film maar een echte topper vond ik het nu ook weer niet,daarvoor bewandeld In the Heart of the Sea teveel plat getreden paden en wist het verhaal me niet altijd te overtuigen.Wel fraaie beelden van de Oceanen en de jacht op walvissen en ook Nantucket (hun thuishaven) zag er goed uit,al vond ik wel dat de computerbeelden en CGI van met name de achtergrondbeelden er vaak vrij nep uitzagen.
Waar de film wel op scoort is het acteerwerk,zowel Chris Hemsworth als Cillian Murphy konden mij overtuigen en ook Benjamin Walker als de onervaren Kapitein deed het niet slecht.
Ook Ron Howard als regisseur levert degelijk werk af al vind ik In the Heart of the sea niet tot zijn beste werk behoren.Daarvoor is het scenario toch net wat te vlak en ziet er allemaal net iets te kitscherig uit.
Verder wel een onderhoudende film die in zijn geheel toch wel weer de moeite waard is.
Voldoende.

avatar van W.V.
Overbodige film, niet slecht gedaan dat niet, maar als je het verhaal van Melville op een andere manier wil vertellen dan moet je er ook voor zorgen dat alles geloofwaardig is en daar ontbrak het in mijn ogen heel erg aan in deze film.
Dat gekozen wordt om de aanleiding voor de Melville klassieker als verhaallijn te kiezen is geen slecht idee, maar vervolgens wordt dat idee niet door ontwikkeld, Gleeson doet heel erg zijn best om het trauma wat hij mee heeft gemaakt duidelijk te maken, maar dat komt nergens uit de verf, mede omdat dan de flashbacks niet werken. Na afloop was het mij niet duidelijk wat nu precies het trauma was waar de stuurman mee bleef zitten. was het de confrontatie met de potvis, die uiteindelijk toch zijn leven spaarde, was het verlies van het schip en bemanning dan het trauma, of was het feit dat hij moest liegen vanwege de verzekering. Het zal de combinatie van dat alles wel zijn, maar vooral dat laatste, de verzekering had van mij achterwege mogen blijven, dat komt ook nergens in Moby Dick naar voren.

Dan de special effects, ronduit slecht, je mag toch verwachten dat in deze tijd dat alles heel natuurgetrouw via cgs in beeld kan worden gebracht. Zo niet in deze film, de Moby Dick uit 1956 kent op sommige momenten betere en indringender special effects dan deze film, daar ging ook direct veel meer dreiging van uit van sommige scenes. Dan de beelden waarin hele kuddes potvissen als zouden het tamme dieren zijn in de zee liggen wachten op de jagers en daarbij al kunstjes vertonend in beeld worden gebracht, ik weet dat de grote zeezoogdieren speelgedrag vertonen, maar dit was ronduit belachelijk.

Het acteren is ok, maar Helmworth is te licht om deze toch ook dramatische rol, vergeet niet dat hij dan z.g. model stond voor de figuur Starbuck in Moby Dick, te spelen. De uiteindelijke confrontatie tussen Starbuck en Ahab in Moby Dick, komt hier niet uit de verf. Jammer want ook daar had veel meer ingezeten.

De muziek is goed, maar niet opvallend, camerawerk op sommige momenten heel erg goed, maar die momenten zijn schaars.

Nee had meer verwacht van deze film toen deze laatst op tv kwam, nogmaals niet slecht maar overbodig.