Lang Zai Ji (2009)

Alternatieve titels: The Warrior and the Wolf | 狼灾记 | 狼災記

China / Hongkong / Singapore / Japan / Verenigde Staten

geregisseerd door Zhuangzhuang Tian
met Maggie Q, Jô Odagiri en Chung Hua Tou

Lu Chenkang (Joe Odagiri) is soldaat onder het bevel van zijn goede vriend generaal Zhang Anliang. Net voor het vallen van de winter raakt de generaal ernstig gewond. Lu wordt gevraagd het bevel over te nemen. De situatie laat hem geen andere keuze om onderdak te zoeken in een dorp van de mysterieuze Harran stam. Hier ontdekt hij een prachtige vrouw (Maggie Q) die zich daar schuil houdt. Ze is een weduwe die gedwongen werd alles achter te laten. Met haar vurige karakter probeert ze zich op elke manier mogelijk tegen Lu af te zetten. Maar uiteindelijk zwicht ze tegen beter weten in toch voor zijn passievolle omarming. Langzaam komt Lu er achter dat ze een vreemde gave bezit. Een gave waardoor ze zijn gedachte mee kan nemen naar een plek waar dromen en legendes samen komen, een plek waar mensen ooit wolven waren.

avatar van kArIzMa_Movie
Teaser.

Man... Wat ziet dit er keihard uit! Ben zeer benieuwd hiernaar!

Een film met wolven erin, is voor mij altijd een must!

avatar van Wadjoe
Oh dat ziet er inderdaad erg nice uit. Zeer benieuwd naar de rol van Odagiri en of hij weer Japans spreekt in een niet Japanse omgeving als in Bi-mong..

avatar van ghostman
Een meesterwerk uit een onverwachter hoek! Tian Zhuangzhuang is geniaal.

De audiovisuele stijl van deze film komt heel erg overeen met die van Michael Mann (zijn postmoderne films). Veel hand-held, dicht op de huid gefilmd, de shots zoeken naar scherpte en komen ongecontroleerd over. Ook de soundtrack. Wat een montage! Prachtig, ik ben erg onder de indruk.

Dit is totaal iets anders dan Wo Hu Cang Long. Komt eerder overeen met Dung Che Sai Duk, maar dan veel beter.

Niet voor het "mainstream" publiek.

***** / *****

avatar van danuz
Je kan je kont niet keren of je komt met Mann op de proppen.
Xiao Cheng Zhi Chun al gezien?

avatar van kArIzMa_Movie
Da's fijn xgogax. Hoe is het verhaal (uitgewerkt)? Gezien de reviews op IMDB is het verhaal erg gecompliceerd, waar je dus veel nadenken moet om het te begrijpen.
Daar houd ik wel van.

avatar van ghostman
Deze film bestaat uit 3 delen. Het eerste deel heeft veel flashbacks. Het tweede deel bestaat juist o.a. uit 'visioenen' / flashforwards.

Er zitten wel enkele harde actie-, vechtscènes in, maar dit is geen actiefilm.

Niet voor het "mainstream" publiek.

danuz schreef:
Je kan je kont niet keren of je komt met Mann op de proppen.
Xiao Cheng Zhi Chun al gezien?
Ja, maar deze film is veel beter en totaal iets anders (ook andere stijl). Wat een montage!

avatar van ghostman
Bialy van Kieslowski is een van de lievelingsfilms van Zhuangzhuang. En dat merk je ook aan deze film. De structuur van die film komt heel erg overeen met de structuur van deze film. Veel flashbacks en flashforwards; net als hier. En ook een beetje fragmentarisch verteld / opgebouwd.
Ook op het gebied van de cinematografie zijn er overeenkomsten.

Overigens vind ik Bialy net iets beter ....

Vooral veel verschillen.

avatar van ghostman
Ik zie juist meer overeenkomsten dan verschillen, maar dat is per individu anders. Ik wil daarover ook niet in discussie gaan. Ik ben het hier niet van plan deze film af te kraken. 1 van de beste films van dit decennium.

Hier is zijn top 8:

BFI | Sight & Sound | Top Ten Poll 2002 - How the directors and critics voted - bfi.org.uk

Krachtige film.

Tian opereert in een aardig populair genre onder arthouse regisseur de laatste 10 jaar, maar weet erg goed z'n eigen stempel te drukken.

Een film die niet gaat over heroiek, indrukwekkende gevechten of de tegenstander in mootjes hakken. Tian's film gaat over de duistere kant van het hele gebeuren en het harde, ruwe leven verborgen achter de glorieuze overwinningen.

Visueel echt indrukwekkend. Af en toe geniale shots. Prachtig kleurgebruik, hoewel de scenes binnenskamers af en toe iets te donker zijn. Ook het verhaal wordt aardig apart gebracht.

Niet voor mensen die op een nieuwe Hero of Battle of Wits zitten wachten, ook niet voor het typische arthouse publiek. Dit soort arthouse-geïnspireerde genrefilms vinden vaak nogal moeilijk hun doelpubliek. Vond het in ieder geval erg indrukwekkend.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van B_B
B_B
Jammer van de binnenscènes.

Deze waren namelijk erg saai en veel te donker om visueel interessant te zijn. Haalde me toch wel uit de film.

Verder wel een interessante film. Verhaal is boeiend maar vond het soms wel wat warrig. Hoofdlijn is wel te volgen maar heb denk ik (vooral in het begin) toch best wel wat gemist.

Visueel erg sterk. Camerawerk is top vooral hoe de camera beweegt en het door het zoomen net lijkt of deze 'zoekt' naar mooie plaatjes. Vond het kleurenpalet ook erg mooi en de muziek werkt ook erg goed.

Typisch een film die ik na een half jaar ofzo nog eens moet herzien. 3.5* voor nu.

Mooie film! Het verhaal dat MovieMeter.nl vermeldt klopt echter niet helemaal...

avatar van maxcomthrilla
Chinese glorie!

China, een filmland dat mij nog niet heeft overtuigd van zijn kunnen, alsmede had ik Zhuangzhuang Tian al zowat afgezworen na al zijn mislukte pogingen tot dusver.

En alhoewel er ouderwets weer genoeg aan te merken valt op een prent van Zhuangzhuang Tian, zal ik mij eerst beperken tot de positieve punten.

De landschapsfotografie is natuurlijk om van te smullen! Zhuangzhuang Tian heeft niet het vermogen van bv. een Refn om mooie plaatjes langdurig op het scherm te laten vertoeven, maar dat is dit keer niet onoverkomenlijk omdat het ene plaatje vaak niet onder doet voor het andere plaatje. Prachtig camerawerk, korte, vluchtige gevechten, schitterende kleuren, een fraaie en barre sneeuwstorm, dreigende, donkere onheilsgeluiden, wolven.......Wauw!

Het zij de film vergeven dat het verhaal met name in het begin een onoverzichtelijke ( niet zozeer chaotische ) potpourri is en dat het liefdesverhaal plat is ( dat liefdesverhaal berustte toch zeker niet op meer, dan even je stokje erin te stampen )!

Zhuangzhuang Tian mist eigenlijk zelfs het vermogen om een simpel verhaal, geruisloos langs je heen te laten trekken en dat is jammer aangezien bij menigeen het slecht gebrachte verhaal een flinke drijfveer zal vormen om deze film af te serveren. Op visueel vlak is de film ongekend mooi, waarbij ik nog wel even wil opmerken dat Zhuangzhuang Tian een hardleers persoon is, aangezien het niet voor de eerste keer is dat zijn binnenscenes veel te donker ogen. Jammer!

Desondanks een prima film, mits je over de minpunten heen kunt stappen. Een 4*

avatar van Black Math
Hier had zeker meer ingezeten. De film is gewoon onderbelicht. Als de helft van de film nauwelijks te zien is, doet dat gewoon afbreuk aan de ervaring. Zelfs sommige scènes buiten waren aan de donkere kant. Wat goed te zien is, is dan wel meteen prachtig. Erg kunnen genieten van de steppen, de bergen en de sneeuw. Ik ben ook niet onverdeeld positief over de soundtrack, die soms toch wel erg dreinerig is. 3,5*. Jammer, want met wat betere belichting had de film zo een ster hoger kunnen krijgen.

avatar van lordsnoopy
Leek me een goede film dus ik had hem op goed geluk in Londen gekocht; maar ik snapte er totaal niets van xp
Als een liefhebber de BluRay wil overnemen, pm me maar.

avatar van Turbodevil
Ik ben de film gaan kijken omdat Maggie Q erin speelt, en dat was dan ook meteen het meest interessante. Toen de film afgelopen was wist ik eigenlijk niet waar het over ging, nergens over denk ik. Ik had wat meer hak en slacht werk verwacht, wat in deze film zeer weinig gebeurt. Ik lees hier regelmatig donker/onderbelicht daar heb ik weinig last van gehad. Zoals vrijwel altijd bij oosterse films is de natuur erg mooi net als het geluid (muziek).

avatar van DiamondsRealDeal
lordsnoopy schreef:
Als een liefhebber de BluRay wil overnemen, pm me maar.

Ik wil 'm wel overkopen.

avatar van lordsnoopy
DiamondsRealDeal schreef:

Ik wil 'm wel overkopen.

Sorry; maar de BluRay is allang weg; mijn bericht was van 2013...