Shinboru (2009)

Japan
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Hitoshi Matsumoto
met Hitoshi Matsumoto, Adriana Fricke en David Quintero

Een Japanse man ontwaakt in zijn eentje in een helverlichte witte ruimte zonder ramen of deuren. Hij vindt een mysterieus fallisch uitsteeksel aan één wand en als hij daar op drukt materialiseert er zich een roze tandenborstel als uit het niets. Deze valt op de vloer en bizarre ontwikkelingen volgen. Al gauw raakt de man verstrikt in hilarische pogingen tot het ontsnappen van de kamer. Een aantal schijnbaar willekeurige objecten als: een touw, een gootsteenontstopper en een aardenwerken kruik vol met sushi zouden zomaar de sleutel tot zijn ontsnapping kunnen zijn. Intussen prepareert in een stoffig stadje een groengemaskerde Mexicaanse worstelaar bekend als 'Escargot Man' zich voor een belangrijke wedstrijd. Zijn familie steunt hem en maakt zich zorgen over zijn passiviteit, zo vlak voor de strijd.

avatar van Prinz
Heerlijk maf! Matsumoto is een man waar ik meer van moet ontdekken!

avatar van Lord Flashheart
Shinboru leunt teveel op één gimmick om echt vermakelijk te zijn. Toegegeven, het is een goed bedacht idee, maar het is niet genoeg voor een hele film. Verder was het geschreeuw van de hoofdrolspeler nogal irritant en had het Mexicaanse gedeelte geen enkele toegevoegde waarde. De pogingen om de film aan het einde meer diepgang te geven kwamen potsierlijk over. Kleine onvoldoende. 2,5*

avatar van danuz
Had gehoopt dat hij me iets beter zou smaken dan destijds in de bios (alle lof voor de distributeurs en filmhuizen om hem te vertonen trouwens). Conceptueel vind ik het nog steeds een tof project, maar op gebied van humor - toch de spil van de film - blijf ik flink steken. Zie in Matsumoto niet veel meer dan een mime speler die telkens hetzelfde trucje uithaalt. In een tv show wellicht grappig (alhoewel dat ook een aquired taste is natuurlijk), maar om daar een hele film rondom te bouwen? Voor velen werkt het blijkbaar, ik vond het helaas wederom een lange zit.

Absurdistische film die echter niet altijd het niveau van een grappige kinderfilm weet te ontstijgen. Ik geef 'm een extra half puntje omdat het echt een maffe film is wiens betekenis ondoorgrondelijk is en dat is ook een prestatie.

avatar van robertinho
Iemand een idee hoe dat nummer onder die laatste scene heet?

avatar van Drulko Vlaschjan
Erg maffe film die niet voor een gat te vangen is. Het begint mysterieus en dankzij de opvallende gelijkenissen met Cube (1997) - MovieMeter.nl kreeg ik er een beetje een horrorgevoel bij. Op een gegeven moment wordt het meer slapstick, bij vlagen is het dan een erg vervelende, clowneske kinderfilm en heb je het idee dat je kijkt hoe iemand een escape room oplost. Het slot is dan weer supervaag, daar kun je een kind volgens mij niet naar laten kijken. En dan die beelden uit Mexico tussendoor, die uiteindelijk wel enig raakvlak hebben met wat er in de witte ruimte gebeurt maar er toch ook best los van staan.