Emil i Lönneberga (1971)

Zweden / West-Duitsland
Familie

geregisseerd door Olle Hellbom
met Jan Ohlsson, Gus Dahlström en Georg Årlin

Emil (Ohlsson) drijft met zijn kattekwaad zijn ouders tot wanhoop, en zit menig uurtje in de schuur als straf om houtenfiguurtjes te snijden. Film naar de gelijknamige TV serie van Astrid Lindgren.

avatar van Baggerman
Emíííllllll!!!!!!!!

Jeugdsentiment. Ik vond deze films leuk toen ik (lichamelijk) nog een kind was en waarschijnlijk zou ik hem nu nog leuk vinden....

Mijn broertje had op die leeftijd ook zulk wit haar als de hoofdpersoon....

avatar van movie acteurs
Wij hebben zo'n Zweedse/Noorse VHS. De film zelf heb ik nooit in het Nederlands gezien. Misschien een voordeel.

Ontzettend leuke film uit Zweden afkomstig van een boek van Lingren. Erg mooie, getekend opening waarbij je opeens een boze vader Emííííl! hoort schreeuwen. Wat ook een geweldig stukje is dat Emil met zijn hoofd vastzit in een soep pot. Ook de muziek spreekt aan, kostuums, omgeving en het leuke acteerwerk. Vooral de vader doet het zeer goed. 4,0.

avatar van thunderbold
De 3 Emil films zijn heerlijk onschuldig vermaak en zeer amusant. De 6 hoofdfiguren (Jan Ohlsson als Emil, Alan Edwall als de vader, Emy Storm als de moeder, Lena Wisborg als zijn zusje, Bjorn Gustafson en Maud Hansson als de knecht en dienstmeid) zetten allemaal perfect hun rollen neer.
Amusant is vooral de verhouding tussen de dienstmeid en de knecht, de meid verliefd op de knecht die voor het vrijgezellenbestaan kiest. Het joch Ohlsson speelt zijn streken met verve en weet de harten te veroveren als hij zich van zijn goede kant laat zien. Alan Edwall de vader is top, een brave maar opvliegerige vader die vooral op de centjes past. Altijd als hij in beeld komt schuif je even wat meer naar het puntje van de stoel. Emy Storm is in dit alles de stabiliserende factor wier moederhart regelmatig op de proef wordt gesteld.
De films hebben niet echt een duidelijke verhaallijn, het zijn een aaneen schakeling van gebeurtenissen waarin de streken van de jongen centraal staan. Ze zijn dan ook wel in delen uitgezonden door de Duitse en ook Nederlandse tv. Hoewel Pippi Langkous voor de kinderen leuk is, zullen deze films voor volwassenen veel meer aanspreken omdat ze realistischer zijn. Naast alle vermakelijke taferelen wordt men tevens getrakteerd op het prachtige zuid Zweedse landschap.