Bröderna Lejonhjärta (1977)

Zweden
Fantasy / Familie

geregisseerd door Olle Hellbom
met Staffan Götestam, Lars Söderdahl en Allan Edwall

Film over de broers Skorpan en Jonatan Lejonhjärta, die terecht komen in het land van kampvuren en sprookjes. Skorpan en Jonatan, de gebroeders Leeuwenhart, ontdekken de Kersenvallei, een paradijs waar je na je dood heengaat. Het is er vredig. Maar zwarte ridder Tengil trekt er tegen ten strijde. De broers helpen de goede ridders de vallei te verdedigen: de tiran mag hier niet over gaan heersen! Zelfs een draak moet gedood worden.

Over 5 minuten op Ned. 3

Aanrader, echte ouderwetse jeugdfilm.

avatar van Tha Flow
Als kind gezien bij de VPRO en maakte toen zeer veel indruk. Daarna het boek ook gelezen en dat was ook heel mooi. Geweldig mooi verhaal want sprookjeswerelden doen het altijd goed als je kind bent. 3,5 ster alhoewel ik me nog weinig van de film kan herinneren.

Is en blijft mijn favoriete jeugdboek!!!! Het heeft alles wat een boek ontroerend en spannend maakt. in één woord geweldig.

Ik kan mij herinneren dat ik vroeger in begin jaren 80 een film heb gezien over dit boek. ik vraag me af of het dit het was. Heeft iemand een idee?? Zijn er meer films van gemaakt??

avatar van SelmaDuim
Ik weet alleen dat deze film in de jaren '80 verschillende malen is uitgezonden op tv, ik heb hem herhaaldelijk mogen zien, bij de VPRO op zondagochtend, geloof ik. Ik vond het toen al een prachtige film, en na herziening (inmiddels een jaar geleden ofzo) nog steeds!!!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er zijn twee verfilmingen zo meldt IMDB. Deze film en een miniserie uit 1985. Maar omdat de acteurs hetzelfde zijn vermoed ik dat de miniserie een verlengde versie is van de film. In mijn herinnering prachtig trouwens.

avatar van SelmaDuim
Volgens mij heb ik èn de film èn de serie gezien.

Ik ook.

Dank jullie wel voor jullie info!!

ik heb al gekeken of ik de film ergens kon kopen maar en bol.com en amazon en freerecordshop hebben hem niet Iemand nog een idee waar ik hem waarschijnlijk wel kan krijgen?

Heerlijke film, heb m ook als kind gezien en was ook diep onder de indruk.
Ik hoop dat ik m nog ergens kan vinden, zodat ik m nog eens kan zien en misschien is het ook leuk om m aan mijn kinderen te laten zien!

avatar van Flipman
Ooh, tijd geleden gezien, m'n ouders hadden 'm gehuurd! Ik zou 'm zo graag nog eens zien!

Ik weet nog dat ik de band tussen de broers erg mooi vond. Ik was best ontroerd door de Film, destijds.

Ik weet er niet veel meer van, maar hij is wel blijven hangen, ik kon alleen een hele tijd niet op de naam komen .

'n Vier.

avatar van feanaro surion
Mooie film naar een mooi boek Stom dat ik er nooit op estemd heb...

Een leuke kinderfilm, voor volwassenen heeft ie niet dezelfde lol als "Ronja'. Met de oudere broer had ik af en toe wat moeite, iets storends in zn optreden. Maar een leuk verhaal, en die special effects, ach joh, dat maakt hier helemaal niets uit.

Veel mensen hebben er nostalgische gevoelens bij krijg ik de indruk. Dat is wel iets anders dan een goede film toch.

avatar van Mac Hammer Fan
Toen de film werd uitgebracht werd hij door sommige "critici" bestempeld als een pleidooi voor zelfmoord, terwijl het een pracht van een film is die op een subtiele manier het kind confronteert met de dood en het hiernamaals.
Een pareltje, die ik maar al te graag op DVD wil aanschaffen. Helaas momenteel alleen maar te verkrijgen in Zweden...

avatar van Yak
Yak
Ik ken De Gebroeders Leeuwenhart niet uit mijn jeugd, de boeken en de serie heb ik nooit gelezen of gezien, en ik zag deze film van de week dan ook voor het eerst. Maar voor mij was dit een dikke anderhalf uur ontzettend genieten. De omslag van het tamelijk ellendige leven van de twee broers naar het fantasie-, of misschien zelfs 'hemelse' leven in 'Nangijala' is echt ontroerend: de hele wereld die Jonathan voor zijn kleine broertje had geschetst komt tot leven, en je zou willen dat je zelf als kleine opdonder dit allemaal had mogen meemaken. Draken, ridders, ruiters, verraders en donkere grotten, wie droomde er als klein kind niet van? En in deze film wordt het allemaal prachtig uitgewerkt, zoals je het je vroeger in je eigen dromen zag.

Tegelijk vind ik het wrange verhaal van Jonathan en Skorpan in het 'echte' leven, het venster waarbinnen de film zich eigenlijk afspeelt, echt ontroerend. Ze sterven aan het begin van de film, en na al hun avonturen (waar hebben die zich afgespeeld?) eindigt de film met hun grafsteen: "Här vila Bröderna Jonathan och Karl Lejon till uppständelsens morgon". Zooooooooooo mooi.

dragje
@Yak

Mooi omschreven waarvoor mijn complimenten!

Mocht u de film niet in uw bezit hebben moet het u haast wel verheugen dat deze film te koop is op dvd. Voor meer info klik hier

avatar van maurice74
Erg volwassen jeugdfilm, die zo te zien gedeeltelijk in IJsland is opgenomen.

avatar van Baggerman
Kan me deze uit mijn jeugd herinneren. Ik vond hem toen heel mooi. Laats weer een stukje hiervan gezien uitgezonden door een van de zenders van de Oosterburen.

Dapper om sterven/de dood als onderwerp voor een jeugdfilm te nemen, want daar gaat het toch vooral over, naast moed en je angsten leren te overwinnen.

De mannen van Tengil, de slechterik zien er wel mooi en eng uit en de sfeer in het bezette land is echt drukkend.
Ook een ontzettend gave soundtrack, trouwens!

Maaltje
De film was heel leuk, maar aan het einde verzwakte het nogal.

'k Heb deze film jaren geleden gezien bij Zap achteruit op Nederland 3. Laatst herkeken en dat had ik beter niet kunnen doen. Ik vind 'm nu stukke minder. Maar dankzij de mooie herinnering die ik eraan heb toch nog een 3,5*

avatar van Mac Hammer Fan
De poster "BrØdrene LØvehjerte" hier was wel niet van het land van oorsprong. Ik vermoed dat het een Deense poster is. Ik heb een Zweedse poster gevonden en opgestuurd ter correctie.

avatar van psycholamp
Net weer eens gezien, voor het eerst in jaren. Ik dacht, dat het een zielige film was, maar dat viel wel mee. Hij ziet er niet eens zo gedateerd uit, totdat de draak ten tonele verschijnt. Mag echter de pret niet heel hard drukken. Jonathan ziet er wel een beetje fout uit.

Een - op de draak na - nauwelijks gedateerde jeugdfilm die op een subtiele manier de grote thema's aansnijdt, zonder het grootse drama uit de weg te gaan.

Erg mooi is de relatie tussen "Kruimel" en zijn stoere broer. Langzamerhand komt grote broer erachter dat Kruimel erg snel opgegroeid; sowieso is Kruimel er één op op te eten. Wat een leuk en aandoenlijk jochie!

Het enige waar je dus even van uit de film raakt is de wat suffige draak, die echter wonder boven wonder aan het eind van het verhaal - in de grot - toch wel voor een indrukwekkende scène zorgt.

avatar van Mac Hammer Fan
Hij was blijkbaar al jaren uit zonder dat ik het wist in de Benelux op DVD onder de titel "De Gebroeders Leeuwenhart ". Ik heb hem nog net kunnen op de kop tikken.
Oef...

avatar van Drs. DAJA
Welk label heeft hem uitgegeven? Vond het boek namelijk erg leuk en ben benieuwd naar de film.

avatar van misterwhite
Ik vond de film heel toevallig in zo'n bak in de bart smith van die films 3 voor 6 euro. Het is 1 van mijn favorieten boeken dus ik kon de film niet laten liggen. Ik vond hem best wel leuk, alleen die draak op het einde bezorgde mij bijna de slappe lach. Zoooooo slecht gemaakt, maar voor de rest is de film echt wel leuk.

avatar van misterwhite
@Drs. DAJA

Svensk Filmindustri heeft de film uitgegeven

avatar van Phantasm
Vroeger ooit eens gezien en vandaag weer, blijft erge leuke film met mooie plaatjes.

avatar van Lord Flashheart
Lichte teleurstelling.

Het boek is ons indertijd voorgelezen op de basisschool, ergens eind jaren '80. Net als mijn klasgenoten hing ik aan de lippen van de juffrouw en hielden we onze adem in bij de stukken over de boosaardige draak Katla. De film weet het gevoel van het boek helaas niet geheel over te brengen.

Ten eerste gaat het mis bij de casting van de acteurs: Jonatan is echt veel te oud. Die gast is minstens18, terwijl hij in het boek slechts 13 is. Doet flinke afbreuk aan het samenspel met Skorpan, aangezien je nu een veel ongelijkere relatie krijgt. Ten tweede houdt men zich slecht aan het verhaal, vooral het stuk met de draak. Misschien dat het aan de technische mogelijkheden lag, maar ik vind het geen excuus. Grootste punt van ergernis was echter het constante aaien van Skorpan, door met name Jonatan, alsof het een soort hond betrof. Vond het wel erg klef overkomen, al had men in de jaren '70 natuurlijk ruimdenkender ideeën dan vandaag de dag.

Verder was het redelijk onderhoudend en leuk om te volgen. 3***

avatar van Mac Hammer Fan
Olle Hellbom's "Bröderna Lejonhjärta" is het verhaal van een broederliefde: de innige vriendschap tussen de knaap Karl en zijn oudere broer Jonathan trotseert de dood en grijpt er als het ware over heen. Het boek eindigt met een kinderzelfmoord en deed destijds bij heel wat pedagogen veel stof oplaaien. Persoonlijk heb ik de film evenwel ervaren als een poging van de regisseur om de dood wat dichter bij het leven te brengen. In de jaren vóór de film werd uitgebracht werd de dood verbannen als taboe uit het leven van het kind, later probeerde men het overlijden als een essentieel deel van het leven te integreren. Zo wordt de dood hier bekeken als een overgang naar een intense en diepe gelukzaligheid en kun je het hele sprookjesgedeelte in kleuren beschouwen als de hallucinante en mystieke ervaring van de stervende Karl. "Broderna Lehonhjärta" is een erg mooie sprookjesfilm waarin het kind op een fijngevoelige manier geconfronteerd wordt met het feit dat het ook moet leren leven met lijden en dood. Prachtig gefotografeerd en geakteerd, met een wondermooie muziekscore. Een topper.