Romero (1989)

Oorlog / Drama

geregisseerd door John Duigan
met Raul Julia, Richard Jordan en Ana Alicia

Het leven en werk van aartsbisschop Romero, die in opstand kwam tegen het dictatoriale regime in El Salvador, dit voor gevaar van eigen lijf en leden.

Raul Julia is vooral bekend uit "The Addams Family" en andere idioot gedoe, maar hier speelt ie werkelijk de sterren van de hemel.
Schitterende anti-oorlogfilm !

**** 4 op 5 ****

Goede anti oorlogsfilm over het leven van aartsbisschop Romero.

Helaas komen de diepere drijfveren van Romero in deze film niet echt uit de veren, om over de rol van het vaticaan en de VS maar te zwijgen.

Jammer dat de film op een aantal punten sterk geromantiseerd is. (lees verandering van de geschiedenis)

Een betere film over Romero's leven is Salvador van Oliver stone.

Het acteer werk van Raoul Julia maakt veel goed. helaas zie ik mij genoodzaakt de film puur op het acteer werk te beoordelen met 2.5*

avatar van donnie darko
Oke, ik heb officieel een nieuwe slechtste film ooit. Alleszins de saaiste ooit en iedereen staat slecht te acteren. Nee, dit is echt waardeloos.

Bisschop Oscar Romero, van huis uit een conservatieve boekenwurm, werden na zijn benoeming tot aartsbisschop langzaam maar zeker de ogen geopend voor het bloedige gewelddadigheden in zijn land. Hoewel de film een aantal prangende momenten kent, is het een relatief tam relaas van het gruwelijke geweld en Romero’s oproep tot verzet daartegen. Vooral de rol van de beruchte doodseskaders wordt volgens mij onderbelicht. Ik vind Salvador (1986) en Voces Inocentes (2004) dan ook betere films over de burgeroorlog in El Salvador.

avatar van mrklm
Raul Julia is indrukwekkend in deze door de United States Roman Catholic Church gefinancierde biografische film over de Rooms-Katholieke aartsbisschop van El Salvador, die zijn uitgesproken kritiek en passieve verzet tegen het bloederige regime in zijn vaderland moest bekopen met de dood. Dat verklaart mede waarom het scenario van John Sacret Young meer een karakterstudie is dan een reconstructie van het extreme geweld van die tijd. Hoewel regisseur John Duigan zo nu en dan iets te nadrukkelijke moeite doet om dat geweld te beperken, torent Julia's waardige en beheerste vertolking boven de gehele productie uit. Dat maakt deze biografie een waardevolle aanvulling op het meer expliciete en gewelddadige Salvador (1986) van Oliver Stone.