Shaun the Sheep Movie (2015)

Alternatieve titel: Shaun het Schaap

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Mark Burton en Richard Starzack
met de stemmen van Justin Fletcher, John Sparkes en Omid Djalili

Wanneer Shaun besluit de dag vrij te nemen en plezier te maken, krijgt hij meer actie dan hij had voorzien. Een vergissing met de Boer, een caravan en een zeer steile heuvel leidt ze allemaal naar de Grote Stad. Het is nu aan Shaun en de kudde om iedereen veilig terug naar huis te brengen.

avatar van adriemeijer
Pestiis schreef:

Als je niet van dit soort films houdt, kijk dan gewoon niet en hou verder op met zeuren alsjeblieft!

Nou moe... mag je je mening nog geven op een discussieforum?

avatar van Pestiis
adriemeijer schreef:

Nou moe... mag je je mening nog geven op een discussieforum?

Als je alleen maar gaat lopen zaniken over wat er NIET GOED is, zeg dan gewoon liever niets!

Komt op 't zelfde neer als wanneer ik bijvoorbeeld een romantische chickflick tot de grond toe ga zitten afbranden, terwijl ik van tevoren al weet dat ik dat soort films geen reet aan vind...

Dick2008
Om toch maar te reageren op je agressieve bericht.

Pestiis schreef:

Komt helemaal niet op hetzelfde neer. Ik mag graag animatiefilms kijken, dat ze dan tegenvallen kan ik niks aan doen.

En als je er niet tegen kan, lees je mijn bericht toch niet. Dus schei zelf uit met zeuren.

Die korte filmpjes zijn altijd wel leuk, maar een full length film is echt teveel van het goede wat mij betreft...

avatar van Esteban
Een aangename verrassing, echt wel. Shaun the Sheep is alles wat je van Aardman kan verwachten. Ondanks een totaal gebrek aan dialogen ongelooflijk humoristisch voor alle leeftijden, behoorlijk vindingrijk en bovenal clever op meerdere vlakken.

Met de kritiek dat het materiaal slechts geschikt is voor kortfilmpjes ben ik het absoluut niet eens. Shaun kon boeien en verrassen van begin tot eind. En gezien het heel eenvoudige gegeven, neem ik daar mijn hoed geheel terecht voor af.

Zéker als je dat gaat vergelijken met het recente inspiratieloze 'Minions' van Illumination Entertainment, die titel zet nog eens extra in de verf hoe veel beter 'simpele' Shaun is. Ook voor kinderen trouwens. Waar mijn petekind bij 'Minions' al eens begon te zuchten of draaien en keren, ja, zelfs een beetje beu te geraken, bleef ze bij deze film opvallend geboeid kijken. En dat was bij mij, een dertiger, niet anders.

Fans van 'Chicken Run' of 'Wallace & Gromit' weten waarheen.

avatar van MovieHolic
Nee dit was hem niet, viel me tegen. "Eind goed al goed vanaf het begin overduidelijk" geen verassingen en te kinderachtig voor me.
Als het op animatie aankomt ga ik voor de computer animaties.

avatar van Karl van H.
Van zowat elke kinderfilm (sterker nog, van zowat elke film überhaupt) weet je al dat het aan het eind wel goed zal komen. Waarom uitgerekend deze film daarop afgerekend moet worden is me een raadsel.

avatar van Esteban
Toch wel ietwat eens met Karl. Ieder z'n mening, ongetwijfeld. We moeten niet onnozel gaan doen wanneer die niet strookt met de onze. Maar het doet me toch wat fronsen, die woorden van MovieHolic. Het eerst genoemde "minpuntje" lijkt me overbodig, gezien het doelpubliek van Shaun. Voorspelbaarheid wat de einduitslag betreft hoeft trouwens niets negatief te zijn, het is wat ze er mee aanvangen dat telt. "Te kinderachtig" begrijp ik ook niet. Dit is nu nét één van die animatiefilms die uitblinkt in het feit dat ze voor alle leeftijden ongelooflijk veel te bieden hebben, mooi evenwicht wat dat betreft ook. En van "Als het op animatie aankomt, ga ik voor computer-animaties" lijkt me ook al zo krom. Alsof -enerzijds- computeranimaties automatisch goed zijn, alsof -anderzijds- computeranimatie een stijl is. De animatievorm, wat het werkelijk is, staat toch volledig los van het eindresultaat? Enfin, nogmaals, ieder z'n mening. Maar deze maakte weinig 'sense' voor mij.

avatar van tattoobob
MovieHolic schreef:
Als het op animatie aankomt ga ik voor de computer animaties.

Dat is al duidelijk voordat je deze film opzet......zijn niet echt goede argumenten voor jouw mening.

avatar van filmkul
Heerlijke film voor zowel jong als oud. De film kijkt lekker weg, ondanks dat er niet in gesproken wordt. Het verhaal is leuk bedacht, lekker onnozel en bevat veel humor. Visueel ziet de film er goed uit, daar kunnen vele computer animaties nog wat van leren. Klein minpuntje is dat de varkens weinig 'zendtijd' krijgen. 3.5/4.0

avatar van MovieHolic
tattoobob schreef:

Die zijn er zat ik benoem ze alleen niet om eindeloze discussies over waardeloze films te voorkomen.
Ik ben groot fan van animatiefilms en deze was "naar mijn mening" saai, niet bijster goed gemaakt en kinderachtig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De films van Aardman hebben een eigen humor. Altijd leuk om hen bezig te zien. Maar deze Shaun the Sheep mikt duidelijk op een jonger publiek dan gewoonlijk. Het verhaal is enorm voorspelbaar en nooit echt boeiend. De grappen werken niet altijd helaas. Het is geen slechte film, maar gewoon standaard en zeker niet wat je van Aardman verwacht. Het is ook de eerste film van hen zonder partner. StudioCanal zit er wel bij voor de verdeling, maar voordien kon je duidelijk merken dat Dreamworks en Sony meehielpen. Het gebruik van Stop Animation blijft leuk, het is een kunst wat je er zoal mee kan doen. Maar als er nog veel films als dit komen, is het speciale er binnenkort ook af.

avatar van Brabants
Eindelijk een film van dit intelligente en koddig schaapje, waarbij het dus langer duurt dan zeven minuten. Diverse scènes zorgen ervoor dat je heerlijk kan lachen door de capriolen die Shaun in zijn avontuur weet uit te halen. Het weet zelfs enigszins te ontroeren en het verhaal is dan ook voor jong en oud zeer geslaagd. Erg knap voor een film waar geen dialoog in is toegepast.

avatar van Antonev
Erg vermakelijk! In dit geval is minder dus ook echt méér! De non-verbale grapjes komen erg goed uit de verf en alles bij elkaar genomen is het een zeer geestig geheel. Aardman laat weer zien dat ze fantastische stop-motion kunnen maken.

avatar van Devedeetje
Ontzettend leuke film ! En heel knap gemaakt !
Boordevol geslaagte grappen.
Het verhaal gaat van cliche naar cliche, maar dan steeds weer met een funny twist.., GEWELDIG

avatar van Gang_Star
Typisch Aardman.

Veel humor en leuke en geslaagde grappen in volle vaart waardoor de toch al korte speelduur voorbij vliegt. Het ontbreken van tekst is geen gemis en is ideaal voor de kleinste kijkers.

avatar van Decec
Een leuke animatie/avontuur/komedie/familie film...
Leuk verhaal...
Ook leuk voor hele familie film...
Leuk gemaakte animatie...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Thomas83
Erg charmant. De animatie is fraai, maar het is de humor die film zo leuk maakt. Veel slimme visuele humor, erg droog en allemaal lekker onschuldig, waardoor het echt een film voor alle leeftijden is. Vond hem ook helemaal niet te lang eigenlijk. De verhaallijntjes zijn leuk genoeg om heel de film interessant te houden en het is knap hoe makkelijk alles wordt verteld zonder een gesproken woord.

Aan het begin vond ik de film af en toe wat druk aanvoelen, maar dat is later geen probleem meer. En het is ook niet druk op zo'n hersenloos schreeuwerige manier zoals Amerikaanse animatiefilms soms nog wel eens zijn. Zo'n grap als met de starende hond is heerlijke droogkloterij. Ook met de clue in de aftiteling. Shaun valt amper op, maar dat heeft de film ook niet nodig. Opzichtige morele lessen blijven ook achterwege. Gewoon lekker ongecompliceerd vermaak, met een klein hartje. 3.5*.

avatar van arno74
De aanduiding "alle leeftijden" geeft eigenlijk al aan dat dit vooral een film is voor de allerkleinsten. Door de vele nominaties (o.a. Oscars en Golden Globes) was ik wel benieuwd naar deze animatie. Op zich ziet het er allemaal leuk uit, maar het is duidelijk vooral gericht op kleine kinderen. Voor volwassenen vind ik persoonlijk dat het niet echt iets te bieden heeft. 2,5*

avatar van james_cameron
Een wat minder werkje uit de Aardman-studio's, waarbij vooral het gebrek aan een noemenswaardig plot de film opbreekt. Het volledig ontbreken van dialogen is ook niet bepaald een pluspunt. Qua animatie ziet alles er schitterend uit en de film is zeer verzorgd in elkaar gezet, maar de personages zijn niet echt leuk en de humor is aan de flauwe kant.

avatar van huiguh
Samen met mijn zoontje van 3 gekeken. Voor elk wat wils

avatar van Fisico
Leuke film! Uiteraard bedoeld voor de kleinsten onder ons (deed ik ook destijds in de bioscoop), maar deze film is ook best aardig voor volwassenen. Er wordt niet gesproken in de film en net daarom is het extra knap dat dit geen gemis is en de film werkelijk voorbij vliegt. De sfeer en het amusement behoudt de gehele film zijn niveau.
Er zijn veel grappige momenten en op de koop toe een leuk verhaal. De herkenbare fijne muziek (deuntje) maakt het af. Typisch een Aardman film. Als je Chicken Run en Wallace & Gromit leuk vond, dan ook zeker deze!

avatar van kingland
Lachen geblazen ! Een echt vermakelijke film voor jong en oud !

avatar van mrklm
Om de dagelijkse sleur te doorbreken sussen Shaun en zijn vrienden de boer in slaap. Het resultaat is echter anarchie op de boerderij en wanneer de boer in het ziekenhuis beland, slaan Shaun en Bitzer de hond de handen ineen in een poging hem te bevrijden zodat hij de orde op hun geliefde Mossy Bottom Farm kan herstellen. Een eenvoudig verhaal, maar vol vindingrijke twists en met een aantal hilarische sequenties. Het bezoek van de schapen aan een restaurant is een hoogtepunt, evenals de scène waarin Blitzer wordt aangezien voor een chirurg. Zo is dit een vlotte, vaak bijzonder grappige animatiefilm die goed te volgen is voor alle leeftijden en daarmee absoluut een ideale familiefilm is.

Sinds Shaun het schaap van een vrachtwagen viel in de met een "Oscar" bekroonde "Wallace & Gromit" film "A Close Shave (1995)", kreeg hij vanaf 2007 zijn eigen televisieserie.

In deze circa 80 minuten durende eerste bioscoopwaardige Animatie / Avontuur film, reist Shaun het schaap door noodlot met de rest van de kudde af naar de grote boze stad, waarbij het aan Shaun en de kudde is om iedereen weer veilig terug naar huis te brengen.

De weg naar de stad is al verrukkelijk inventief en zit vol met kleine en grote grapjes en dat worden er in de stad alleen maar meer. Het verhaal is avontuurlijk en bezaaid met leuke knipogen, grappige blikken en kleine gebaartjes die deze leuke film tot heerlijk kijkvoer maken.

Al met al inderdaad een leuke, vermakelijke en grappige Animatie / Avontuur film (met tot in de puntjes uitgewerkte klei-animaties) voor jong en oud. Waarbij de film heel toegankelijk is voor de kleintjes door de afwezigheid van dialogen en voor volwassenen is hij juist heel goed te doen door de vele referenties aan bekende films. En voor iedereen daar tussenin, verzacht de korte tijdsduur het leed.

avatar van Geno
Ik kende deze poppetjes helemaal niet. Het leek me inderdaad iets voor de zaterdagmiddag van vroeger, dan had je nog wel eens van die gekke kunstzinnige korte kinderserietjes.
Misschien was het daarom ook wel dat ik het al lang in huis had, maar een zekere weerstand had het te bekijken; terwijl ik toch gek op animatie films ben. Maar dit zag er toch te 'primitief' uit.

Ik moet eerlijk bekennen; ik heb me echt vermaakt! Ik vond het bij vlagen briljant. Alle ingrediënten zaten erin om de rit uit te zitten. En een erg leuk verhaaltje op de koop toe. Een aanrader!

3.5 *

avatar van Graaf Machine
Beetje flauwe animatie. Komt misschien ook door de lelijk weergegeven personages. De achtergronden (dat busstation !) waren wel erg mooi.
Als ik de reacties doorlees is dit een film die gemaakt is naar aanleiding van een serie korte filmpjes die eerder verschenen. Dat lijkt logisch, want die personages lijken me wel geschikt voor korte filmpjes.

avatar van K. V.
Deze animatiefilm eens bekeken en vond het wel een vermakelijke film. Ondanks dat er niet in gesproken wordt, kan het toch boeien van begin tot einde. Ook het verhaal is redelijk eenvoudig, maar door de mooie mix van humor en verhaal is het een entertainende film geworden.
Een leuke film voor jong en oud.