The Blue Lagoon (1980)

Alternatieve titel: De Blauwe Lagune

Avontuur / Drama

geregisseerd door Randal Kleiser
met Brooke Shields, Christopher Atkins en Leo McKern

Richard (Christopher Atkins) en Emmeline (Brooke Shields) zijn twee kinderen die schipbreuk lijden en aanspoelen op een exotisch, tropisch eiland. Samen met de knorrige zeeman (Leo McKern) proberen ze te overleven. Na zijn dood groeien de twee op en leren stap voor stap voor zichzelf te zorgen. In de loop der jaren groeit hun kindervriendschap zelfs uit tot een pure liefde. Echter, niet alles op hun eiland is even paradijselijk als het lijkt.

• gisteren om 23:10 uur op TV (Net 5)
  • zondag om 10:05 uur op TV (Net 5)

avatar van Graaf Machine
Als kind gezien samen met mijn moeder. Vreselijk. Dat dacht ik zelfs als kind al. Eerder The Shining gezien samen met mijn moeder. Dat was andere koek.

avatar van =EL!ZE=
Deze film is alweer bijna 40 jaar oud!! Eén van de mooiste liefdes verhalen ooit gemaakt. Alleen jammer dat zulke successen dan weer worden uitgemolken tot een tweede en zelfs derde film, die laatste speelt Atkins ook in. Naar mijn mening behoord deze film in elke filmkast.

avatar van umbra
Ik herinner deze mij nog, deze kwam zo gemaakt n houterig over, overdreven melig n ontstellend zwak geactiveerd.

Goede maar wel voorspelbare film. De acteurs zijn soms wat houterig maar wel heel sterk geacteerd.

avatar van AnyaH
Deze klassieker ken ik nog vanuit mijn kindertijd en heb ik meerdere keren gezien. Het is een über-romantische dramafilm over twee kinderen die moeten overleven op een onbewoond eiland en uiteindelijk verliefd op elkaar worden. Cinematografie: louter buitenscѐnes op een tropisch eiland in the middle of nowhere. Muziek: romantisch en melodramatisch. Cast: de piepjonge Brooke Shields en Christopher Atkins spelen hun rollen best goed.

Plot: na een schipbreuk komen de twee kinderen Emmeline en Richard met de kok Paddy aan op een schijnbaar onbewoond eiland. Ze leren overleven door gebruik te maken van de natuurlijke bronnen van het eiland. Uiteindelijk sterft Paddy en blijven Emmy en Richard achter. Ze groeien op en worden verliefd op elkaar. Er zijn ook nog gevaren op het eiland (inboorlingen en giftige bessen).

De film kent wel enige clichés. Toch zitten er een aantal scѐnes in die mij bijgebleven zijn. En het is natuurlijk een heel mooi liefdesverhaal. Het einde van de film is open en laat ruimte voor een vervolg...... En die is er ook. Voor de vorm wil ik die ook nog eens gaan kijken. En de voorloper uit 1949 zou ik ook nog wel eens willen zien.......

De film is toch vooral lachwekkend. Knullig en houterig geacteerd. Je gast toch vooral letten op fout bloot, althans volgens de Amerikaanse normen. Zie ik daar een tepel ? Net niet een blote borst van de 15 jarige Brooke . In deze tijd zou de film misschien in Amerka verboden worden, omdat het om tieners en sex gaat.
Ze is zwanger, maar ze weet het niet. Kom op , ook in die tijd wist men dat wel. Zo komisch. Juisr toen was alles veel opener over geboorte. Ze zal heus wel eens gezien hebben hoe een kind wordt geboren.
En dan die stam aan de andere kant van het eiland. Nee, die komt natuurlijk nooit naar hun kant.
De film zegt meer over hoe Amerikanen denken over mensen van eeuwen geleden.
Hoe moet je zo'n film beoordelen ? Het is een tijdsdocument.
Kitscherige kunst die extreem kitsch is noem je kemp en is weer kunst. Zoiets geldt hier ook.
Dit is zo extreem slecht dat het juist weer leuk wordt. Hoe hebben ze zo'n film ooit kunnen maken ?
Ook al die opgewekte fleurige natuur is zo extreem dat het lachwekkend wordt.