The Blue Lagoon (1980)

Alternatieve titel: De Blauwe Lagune

Avontuur / Drama

geregisseerd door Randal Kleiser
met Brooke Shields, Christopher Atkins en Leo McKern

Richard (Christopher Atkins) en Emmeline (Brooke Shields) zijn twee kinderen die schipbreuk lijden en aanspoelen op een exotisch, tropisch eiland. Samen met de knorrige zeeman (Leo McKern) proberen ze te overleven. Na zijn dood groeien de twee op en leren stap voor stap voor zichzelf te zorgen. In de loop der jaren groeit hun kindervriendschap zelfs uit tot een pure liefde. Echter, niet alles op hun eiland is even paradijselijk als het lijkt.

Toen als jonge meid een erg mooie film: 2 mooie mensen (toen helemaal weg van Atkins ), een prachtige entourage en lekker romantisch.
Nu als oud wijf: 2 kinderen, prachtige entourage en "een hoop onzin".

avatar van Sergio Leone
Heel vroeger eens gezien, nu herzien, en in zijn context valt het nog wel mee.

Het verhaal is simpel en voorspelbaar, maar eigenlijk zit er nog wat in. De makers kozen er echter voor om het zo mierzoet te houden als mogelijk, dat er met de boeman niets gedaan wordt. Zonde.

Het acteerwerk is inderdaad om de wenkbrauwen van te fronsen, maar vooral het laatste half uur zijn er vooral beelden (en dus geen geforceerde dialogen), en dat komt het allemaal ten goede.

De locatie is uitstekend gekozen, de beelden daarvan zijn mooi in beeld gebracht. De muziek was wat bombastisch van tijd tot tijd, maar viel ook nog wel mee.

Deze film moet je zien in z'n context, niet te veel van verwachten. Gewoon goed om een middagje van een avontuurlijk filmpje (Brooke Shields incl.) te genieten.

Context?

speedy23 schreef:
Hypocriet? Ik persoonlijk hou er ook niet van om zo'n jonge kinderen (want dat zijn ze nog) naakt voor een camera te gooien. Ik denk niet dat die meisjes al met verstand zulke rollen kunnen aannemen.
Ikzelf heb een nu al 17-jarige dochter en ik zou het echt niet aandurven om haar dit te laten spelen.
Ik vraag mij dan af wat er in de hoofden van de ouders van die meisjes omgaat.
Het gekke is dat Shields een paar jaar eeder al naaktscenes had in Pretty Baby van Louis Malle (best goede film trouwens).

mikey schreef:
Context?

Ja, iets in z'n context plaatsen. Bij deze film bv moet je geen hoogstaand iets verwachten. Maar wel proberen te genieten van hetgeen de film wél te bieden heeft.

avatar van mikey
Wat is de context? Weinig kwaliteit? Dat is geen context. Dat is een oordeel.

Over de naakte shields: ze had hier toch een body double voor het hele kleine beetje bloot??

avatar van goongumpa
Yup, dat vond ik ook eigenaardig.
Wellicht was het filmen van minderjarig naakt illegaal in de staat waarin deze film opgenomen werd (i.t.t. pretty baby).

avatar van mikey
Naakt is net als bloot een bepaalde context (fuctioneel tegenover sexueel) Ik denk dat het de tijd was Jaren 70 en jaren 80.

True, belangrijke nuance.
Ik kan overigens niet oordelen over de functie van het bloot / naakt in deze film , aangezien ik 'm nooit gezien heb.

De reactie van user 'riefenstahl' bij Pretty Baby vond ik wel veelzeggend:
"Fascinerend hoe de tijden veranderd zijn; destijds stonden alle bladen -van chique tot panorama- vol met fullcolour foto's van de [decent] naakte Shields en iedereen vond het prachtig.
Nu roepen mensen ach, o wee en foei en die zullen Maladolescenza van een jaar eerder ook wel verwerpelijk vinden
."

avatar van goongumpa
Die Blechtrommel werd overigens ook pas gecensureerd in 1980 op grond van "kinderpornografie".

mikey schreef:
Wat is de context? Weinig kwaliteit? Dat is geen context. Dat is een oordeel.

Ter verduidelijking.
Ik zie dat deze film zowel hier als op bv IMDB een redelijk lage score haalt. De recensies en reacties zijn eerder negatief dan positief. Dan ga ik ook niet aan deze film beginnen met de hoop een meesterwerk te ontdekken.
Ik begin aan deze film met weinig verwachtingen, verstand op nul en proberen genieten van wat de film wél aanbiedt..

En in die opvatting valt het allemaal wel mee (voor mij dan toch)..

avatar van black swallow
'k was een kind toen ik de film voor het eerst zag - met de film zou ik wel weer naar hetzelfde paradijs willen,

soms moet je films niet herzien,

het kind geeft een naieve 4
de volwassene een gemene 2
we zetten een 3

avatar van Pica Pica
Aardige film. Wat ik hier echt prettig aan vindt is het heerlijke ouderwetse veronica's meimaand, filmmaand gevoel. Ik hoor bijna m'n moeder zeggen dat ik hem mag afkijken als daarna zonder zeuren naar bed ga. De nostalgie.....

avatar van Boneka
Na zoveel tijd best leuk om deze film weer eens terug te zien. Er was van alles mis met deze film en er was teveel bloot. Anno 2012 vinden we dit soort filmpjes heel onschuldig. An sich nog steeds een hele aardige film. Vond alleen dat de koffer die ze bij zich hadden wel heel veel spulletjes bevatten. Er zat zelfs een klamboe in, tja. En ja dat die boot hun twee keer ontmoeten was ook wel iets te gemakkelijk. Beelden doen het goed bij deze film. Kijkt lekker weg zonder dat het moet hebben van een goed plot. Van Brooke Shields hebben we daarna weinig meer gehoord en van Christopher Atkins al helemaal niet.

John Milton schreef:

zou dat deze parel zijn? Die titel ook

Blue Lagoon: The Awakening (2012)

avatar van John Milton

Automatisme.... Na tien jaar naar IMDb linken moet ik er aan wennen dat het ook anders kan...

Film bracht destijds veel teweeg omdat er bloot te zien was van de destijds minderjarige Brooke Shields (als Emmeline). Het verhaal vond ik persoonlijk tegen vallen en wist me ook niet echt te boeien. Ook was het een behoorlijke saaie en langdradige bedoeling. De beelden van het eiland zagen er wel aardig uit en hetzelfde geldt natuurlijk voor Brooke Shields (daar keek ik eerlijk gezegd deze film destijds voor) die het nog wel redelijk deed. Dat geldt niet voor de andere hoofdrolspeler Christopher Atkins die ik juist vreselijk slecht vond.

avatar van martijn011
Ik vond dit echt zeer matig. Als er geen bloot in te zien was, dan was het gewoon een kinderfilm. Er gebeurt niks spannends eigenlijk, de film kabbelt maar een beetje voort en het acteerwerk is ook niet denderend.
Ach, het kijkt allemaal wel redelijk weg, maar een aanrader is het zeker niet.
Zeer matig.

avatar van TragieStar.*
Had heel veel zin in de film, omdat het me wel iets leek. En gelukkig was dat ook zo.

En tjonge, wat is Brooke Shields toch een knap meisje! Maar desalniettemin is Christopher Atkins zeker een aantrekkelijke jongeman waar ik zeker op zou vallen . Al waren de irritaties aan elkaar wel een beetje irritant op den duur, maar wel begrijpelijk.

Er gebeurde bar weinig, maar hield me aandacht toch vast. De film had mooie beelden van de locatie en je zag een mooie ontwikkeling in hun volwassenheid, uiterlijk en leven.

Heb toch nog even een traantje moeten wegpinken, omdat, (als je het volgende deel moet geloven) dood gaan en dit alles, omdat hun kind een bes eet die misschien giftig is. Hartverwarmend en droevig dezelfde tijd. Al is het volgend deel met Milla Jovovich natuurlijk niet een echt vervolg, maar omdat je hier niet ziet of ze wel echt dood zijn moet je iets denken en vandaar dat het volgend deel hier mooi op aansluit.

Heb me prima vermaakt, al was het toch iets te braaf denk ik. Was misschien leuker geweest als het mysterieuse randje wat meer uitgediept werd en toch nog een beetje spanning en sensatie in zat.

Voor velen zal deze film ongetwijfeld jeugdsentiment zijn. Het is een film met een eenvoudig verhaal en de beelden van het eiland zijn wonderschoon. Een paradijsje.
Wat je nog een beetje laat nadenken in deze film is dat de oude man de kinderen wil beschermen door een 'boogey man' te introduceren waar ze voor hun veilgheid ver van weg moeten blijven en ook noemt hij dit een wet. Dit kun je als parallel zien met hoe een machthebber of verantwoordelijke dit doet, maar is daarbij de intentie altijd veiligheid?.

Muziek en score vind ik niet om te harden, helaas. Acteren is behoorlijk aangedikt en onnatuurlijk, vooral in het begin met de kinderen en de oude man. Men praat of schreeuwt plechtig naar elkaar. Later worden teksten nog steeds niet-naturel uitgesproken.
Romantisch is het wel, maar geloofwaardig verder helemaal niet.

avatar van xxERWINxx
Leuke avonturenfilm! Keek hem altijd al toen ik zelf klein was en heb m nu weer eens bekeken, wat was Brooke shields toch een knappe meid/vrouw in deze film.

Actie moet je niet verwachten in deze film, maar het verhaal en de mooie natuur beelden maken een hoop goed, wel een zielig einde.

Veel minder erg dan verwacht. Na op imdb al enkele discussies gelezen te hebben over het naakt en het feit dat de twee kinderen wel eens neef en nicht zouden kunnen zijn, viel het me al helemaal mee hoe sympathiek de relatie tussen de twee hoofdpersonen is en hoe weinig choquerend en exploitatief het naakt eigenlijk was. In dat opzicht kwam het allemaal vooral 'gezellig' over, zal wel weer puriteins Amerika geweest zijn waar men er daar allemaal over viel.

De film had met Basil Poledouris in ieder geval een goede componist in dienst. De soundtrack is bij vlagen wat overdreven aanwezig, maar de thema's zijn mooi en ondersteunen de situaties prima. De omgevingen zijn ook erg mooi, evenals de vele shots van de lokale fauna.

De film kabbelt verder wel erg veel voort en er gebeurt gewoon niet veel. Na de dood van Paddy gaat het de kids gewoon erg voor de wind en groeien ze wel erg clean en netjes op. Een beetje meer spanning (iets meer gedaan met haaienaanvallen of inboorlingen) was bij vlagen toch een betere keuze geweest. Daar komt ook bij dat het acteerwerk gewoon godsgruwelijk slecht is over de gehele linie.

Al met al alsnog veel beter dan ik had verwacht, voor een mierzoet drama (met happy ending ook nog) had ik veel erger verwacht.

avatar van RuudC
Eerder (grappig) slecht dan goed. Met ruim honderd minuten had het ook niet langer moeten duren. De beelden zijn mooi, maar het acteerwerk en het verhaal zijn niet bepaald imponerend. Wanneer Paddy wegvalt, wordt het wel minder, al is het best aandoenlijk om Richard en Em als Adam en Eva te zien rondlopen in hun eigen Hof Van Eden. Er wordt nogal wat kledingloos gerend, maar het blijft er allemaal onschuldig uitzien. Het is het onbeholpene dat de film interessant houdt: het acteerwerk, het doodsimpele plot. Zoek je verdieping, kom je echt van een koude kermis thuis. Dit is meer een film voor de dromers die stiekem graag op een onbewoond eiland zouden willen vertoeven, weg van alle toeters en bellen van onze maatschappij. Dit is het mierzoete alternatief op een film als Cast Away. Het is niet bepaald realistisch, maar dat is hier ook niet het doel. Vooral leuk voor kinderen, denk ik dan.

avatar van Boneka
Happy end?

avatar van GTXXTG
Eerst kwam ik lang voor ik deze prent zag in contact met de schitterende OST (soundtrack) van Basil Poledouris, de uitmuntende meeslepende muziek werd inderdaad voor het volle pond gedragen door een vakkundig opgebouwde film. Dus hiervoor zeker een dikke 5.

Deze film moet je zuiver als amusement gaan bekijken, hiermee zit je uitstekend voor anderhalf uur aan kijkplezier. Avontuur en romantiek troef. Je krijgt zelfs de ijdel hoop om in de huid van een van de personage te kunnen kruipen. Want beide hoofdrolspelers zijn plaatjes om naar te kijken.

Waarom geen 5 in totaal... omdat diep in de verhalenlijn er een aantal voor mij persoonlijke wrange onlogische sequenties in zitten die deze film naar minpunten doen kantelen.

Ik weet nog dat in 1981 een leraar op de lagere school ons in de klas dit verhaal vertelde.
Later in de jaren '80 begreep ik dat het om deze film ging, toen ik 'm zag

avatar van Elchapo
Brooke shields,ai ai dat was vroeger een lekker ding.doe mij nu trouwens maar nathalie portman.....

avatar van Keutul
Als kind vond ik deze film prachtig. Ik ga hem daarom niet herzien aangezien het misschien mijn droombeeld zal verpesten, gezien de negatieve reacties.

avatar van Graaf Machine
Als kind gezien samen met mijn moeder. Vreselijk. Dat dacht ik zelfs als kind al. Eerder The Shining gezien samen met mijn moeder. Dat was andere koek.