The Blue Lagoon (1980)

Alternatieve titel: De Blauwe Lagune

Avontuur / Drama

geregisseerd door Randal Kleiser
met Brooke Shields, Christopher Atkins en Leo McKern

Richard (Christopher Atkins) en Emmeline (Brooke Shields) zijn twee kinderen die schipbreuk lijden en aanspoelen op een exotisch, tropisch eiland. Samen met de knorrige zeeman (Leo McKern) proberen ze te overleven. Na zijn dood groeien de twee op en leren stap voor stap voor zichzelf te zorgen. In de loop der jaren groeit hun kindervriendschap zelfs uit tot een pure liefde. Echter, niet alles op hun eiland is even paradijselijk als het lijkt.

avatar van nummervlinder
hel1 schreef:
heerlijke zwijmelfilm. perfect uitgekozen de acteurs. de film is bij vlagen spannend, romantisch, komisch, erotisch... echt alles zit erin. kan deze film niet vaak genoeg zien

Er zijn er veel die dat dat zeggen, maar erotisch, is dat niet wat overdreven...

Roseicollis
Mooie film Mooie Chick die Mooie * dingen* doet

een waardige 3 van mijn voor deze film

avatar van matthijs_013
Een overduidelijke jeugdfilm met geweldig landschap.

avatar van niethie
Sja kan me herrineren dat ik de film altijd heel leuk heb gevonden, en vroeger erg vaak gezien heb, vond het toen wel een mooi verhaaltje, denk niet dat dat nu nog zo zal zijn.
3 sterren (omdat ik er ontzettend goede herrineringen aan heb).

avatar van ...Kroelie...
Vroeger vond ik deze film altijd heel erg leuk, maar ik heb hem een week geleden teruggezien en in mijn herinneringen was hij leuker. Toch was het landschap wel mooi en het verhaal opzich ook, dus ik vond hem niet bepaald slecht. 3*

Albino Hamster
schiterende film
echt waar !! een 5 van mij

ik vind het een leuke film ..
leuke verhaallijn ook .et is weliswaar puur fantasie ,maar et is mooi om te zien .hou ik wel van .ze moeten alles zelf leren .menstruatie inclusief
echt een topper ,heb em al vaak gezien ,maar zodra ie der weer op komt ,kijk ik ook zeker weer !!
5 sterre

K@i
jammer dat het niet zo best afloopt anders had ik hem de maximale score gegeven
zeker wel een lekker Miss Shields hier

avatar van markie1978
Toen was Brooke Shields een mooie meid, de film is erg leuk voor kinderen (ik was ook kind toen ik deze film zag) het is opvoedkundig verantwoord, tegenwoordig zal ik deze film niet snel meer aanzetten natuurlijk. 3.5*

leuk om deze mooie film weer eens tezien

avatar van Castor Troy
Kan me voorstellen dat je dit als kind wel enigzins leuk vind, maar voor de rest is deze film, behalve de beelden, allesbehalve geslaagd, het acteerwerk is gewoon matig, als ziet Shields er leuk uit, voorspelbaarder kan niet en alles wordt wel erg rooskleurig afgeschilderd.

avatar van G.1Rl
Niet echt een boeiend verhaal of zo, maar toch nog wel een beetje leuk.

Voor mij 2*

veron35
Ik heb een grote fout ondekt. Ze geloven in de kerstman, maar die ontstond pas rond 1930 . Maar wel een grappig filmpje. Mooie onderwater senes.

Voor velen blijkbaar een jeugdrelikwie, heb de film vroeger ook wel een keer gezien, maar zo bekend was hij hier niet.

De setting zorgt voor een aardig sfeertje. Leuk ook dat de film redelijk in dat sfeertje blijft hangen. Enkel op het einde komt er een beetje drama, de rest is gewoon erg luchtig allemaal.

Sommige ontwikkelingen zijn nogal plots en onafgewerkt, maar zoveel storen deed het niet bij een film als deze.

Niet iets wat ik geweldig vind, maar kon me er nog best mee vermaken, zonder al te veel irritante dingen.

avatar van predator
Ik heb 'm laatst weer gezien met m'n zoontje en zeker voor kinderen blijft het kennelijk toch een hele boeiende film om te zien. En dat in deze MTV/TMF clipperiode. En ik vond 'm stiekem toch ook nog wel leuk.......

Hij staat bij mij in de top 10 op de vierde plek, ik blijf hem maar kijken, hij is echt geweldig. Je leeft je zo heerlijk mee met de personages, stiekem hoop ik ook wel op zoiets, zou het geweldig vinden. Heelijk verhaal

avatar van soom
M'n vader en ik waren het allebei eens dat het eindshot een beetje raar was. M'n vader vond het raar dat de camera naar omhoog ging en het object dat in het eindshot te zien is, dus kleiner werd.

Voor de rest is dit zeker een mooie, en tegelijkertijd ook tedere film. Er zitten best wel wat mooie, en echt speciaal mooie beelden in. Teder is het juiste woord, de camera glijd langs Brooke Shields, omarmt haar, laat haar in een goede positie zien. 3*. Het begin en het einde vond ik wel erg slapjes, vooral de scenes waarin Brooke speelde waren erg sterk.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Jeugdnostalgie en meer een film die door het sfeertje blijft hangen, maar kwalitatief eigenlijk niet zo sterk is. Feit dat hij me bijgebleven is, wil zeggen dat de film me blijkbaar toch ooit wat heeft gedaan.

Als ik zo snel enkele recensies doorlees gaat het hier voornamelijk voor veel mensen om het jeugdsentiment. Hier was bij mij geen sprake van. Ik heb deze film namelijk vandaag voor het eerst bekeken en dat viel niet tegen.

In het begin komt het allemaal wat moeizaam op gang. De ontploffing op de boot is amateuristisch en het eerste deel op het onbewoonde eiland met de knorrige zeeman is lichtelijk beschamend. Dit komt voornamelijk doordat de zeeman een ontzettend irritant personage was. Gelukkig begint de film dan eindelijk wanneer de zeeman komt te overlijden. Je ziet vanaf dit punt dat Richard en Elm naar elkaar toe groeien. Hun avonturen en leermomenten zijn leuk om te volgen. Ook de kleine is een erg leuke bijkomstigheid. De natuurbeelden zijn verder prachtig en best aardig in beeld gebracht door de regisseur.

Helaas gaat het alleen een klein beetje mis op het einde. De zelfmoordpoging leek het perfecte einde, maar helaas besloten ze het wonderbaarlijke moment nog even naar voren te schuiven; de redding. Gelukkig voor het stel, maar niet al te best voor de film. Desondanks wel enorm vermaakt, daarom een goede voldoende.

avatar van niethie
Doom schreef:
Ik zag deze film nu zo'n 5 a 6 jaar geleden voor het eerst en kan me nog goed herrineren dat dit toen de eerste film was die ik zag die dealde met seksualiteit (en oh oh oh wat vond ik die brooke shields toen mooi daar raakte ik niet over uitgepraat, daar denk ik nu wel anders over , heb hem toen nog een paar keer gekeken (heb hem zelfs op dvd liggen) maar nooit kreeg ik er meer het gevoel bij dat ik had toen ik hem voor het eerst zag, toch heb ik er nog steeds hele goede herrinereingen aan, daarom puur jeugdsentiment..

avatar van Midnighttemptres
mooie heerlijke film dat ik van kleins af aan altijd gekeken heb,
ben er aan verkocht.
ik kan begrijpen dat mensen het ook saai vinden.
maar ik kan er niks aan doen ben eraan verkocht.

dat is trouwens toch ook echt de plek waar je moet zijn,
geen zorgen aan je hoofd, niks moet, alleen maar hier en nu.

3.5 omdat ik hem niet wil overbeoordelen, omdat deze film absoluut niks verkeerds kan doen bij mij haha

o ja en doom, die knorrige zeeman ben ik altijd verkocht aan geweest, hij is toch wel een beetje een gestressd en verbitterd man en kon hard overkomen, maar uiteindelijk wou hij alleen maar dat die 2 kleine het goed ging. dat vond ik aandoenlijk ik kan er niks aan doen hahahaha

kan ook komen omdat ik echt zo iemand ken natuurlijk

Prachtige film

Belachelijke en amateuristische film; tenen krommend.

K@i
Alleen op een onbewoonde eiland in de tropen
met een bloedmooie chick
als dat geen droom is dan weet ik het niet

Lijkjuh
Ik wil ook wel op zown onbewoond eiland zitten

Alldoss
Prachtige film. Deel 2 is ook top

Film is inmiddels cult

XxDangerousxX
stinissen schreef:
Film is inmiddels cult

Helaas wel.

avatar van notorious_kim
vrij middelmatige film, het is wel een klassieker, maar dat komt denk ik meer door de cast dan door de kwaliteit

avatar van hdehoon
Veel professionele recensenten hebben deze film tot de grond afgekraakt. Voornaamste argumenten waren het matige acteerwerk en ´ongeloofwaardige dialogen´. De film krijgt in tv gidsen steevast slechts twee sterretjes, hetgeen daar ´matig´ betekent.

Ik kan me wel voorstellen dat doorgewinterde recensenten dit zeggen, maar zelf vind ik dit oordeel altijd een beetje erg streng. Ondanks de Hollywoodglamour, vond ik het altijd een aangename film om te zien. Er zitten ook beslist mooie vondsten en ontroerende momenten in. Zo vind ik de terugkerende foto´s, die de drenkelingen via een fotokijker bekijken en die steeds een levensfase symboliseren, heel aardig gevonden.
Het moment waarop de volwassen Richard teruggaat naar de plek waar ze de zeeman voor het laatst zagen vind ik aangrijpend. Heel mooi en zonder woorden wordt in beeld gebracht dat hij ineens zijn eigen sterfelijkheid beseft. Al deze dingen moeten de kinderen zonder enige voorkennis ontdekken en leren plaatsen.

Ik heb een zwak voor Brooke Shields, dus ik zal wel bevooroordeeld zijn, maar ik kan niet zeggen dat ze nou zoveel beroerder acteert dan zoveel andere Hollywoodsterretjes.
Ik twijfel tussen 2,5 en 3 maar omdat het jeugdsentiment inderdaad heel sterk is, krijgt deze film van mij 3 sterren.