De Avonden (1989)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Thom Hoffman, Viviane de Muynck en Rijk de Gooyer

Het is 1946, rond Kerstmis. Frits van Egters, kantoorklerk tegen heug en meug, volgen wij op zijn avondlijke tochten langs zijn vrienden en vriendinnen. Frits is ervan overtuigd dat er een mooier en spannender leven mogelijk moest zijn. Via de dromen over het 'Andere Leven' en zijn tedere omgang met een speelgoedkonijn raken wij meer en meer vertrouwd met zijn geheime hunkeringen. Op de laatste dag van het jaar houdt Frits een ironische toespraak tot het vuurwerk.

Charlie Brown schreef:
Zou iemand mij kunnen vertellen wie de poster van De Avonden heeft ontworpen?

Ik heb de dvd en volgens mij was het grafisch ontwerper Joost Veerkamp, maar ik ben niet 100% zeker.

avatar van Kuck-x
gauke schreef:

volgens mij was het grafisch ontwerper Joost Veerkamp.

Klopt.

Charlie Brown
Gauke en Kuck, bedankt.

U-77
Het is natuurlijk niet makkelijk om zo'n goed boek te verfilmen.

Knap verfilmd! Goede rollen neergezet door alle acteurs.

(verwijderd) schreef:
wat bezielt je in godesnaam om een verfilming te kijken van een boek wat je klaarblijkelijk vanaf het begin al niet aan stond. De avonden heeft laten we wel wezen nog steeds talloze bewonderaars, waaronder ik zelf. Ik met mijn 22 jaar beschouw het als het beste boek wat ik ooit gelezen heb, en 't is niet dat ik weinig lees meneertje Pieter. Dat gelul ook over 'de oorlogsgeneratie', dat is heel mooi voor mensen die op de papagaaienschool hebben gezeten, maar de avonden gaat gewoon over verveelde jongeren wanneer dan ook. Toevallig is dit na de oorlog geschreven en speelt het net daarna af, maar de haat/liefde relatie met de ouders, de behoefte om grof te zijn, het is allemaal nog herkenbaar voor de meeste jongeren. Daarbij heeft de avonden de deuren in nederland geopend voor de zwarte absurde humor. 'Deze man heeft me verwekt, laat ik hem welwillend beschouwen'. Ook de objectieve stijl die de verveling nog harder weergeeft, is revolutionair.
Wanneer iemand zegt dat de avonden een matig boek is, kan ik alleen maar zeggen dat we met een vrij matige lezer te maken hebben.

Prachtig verwoord imho.

Moest met het acteren van Thom Hoffman vaak aan Hidde Maas denken in diens rol als Jelle, de zoon van Sil de strandjutter. Ook dat cynische.
Zie zelfs overeenkomsten met A Clockwork Orange.

Is natuurlijk een prachtig thema, de generatiekloof. En universeel.

avatar van Flavio
Knappe verfilming van één van Neerlands grootste klassiekers met uitstekend spel van de drie hoofdpersonen, ik heb Rijk de Gooyer en Thom Hoffman volgens mij nooit beter gezien. De Gooyer weet zijn toch nogal belachelijke personage een zekere treurige waardigheid mee te geven, een vroegoude man die de wereld om zich heen niet meer begrijpt. Hoffman is geknipt als antiheld Frits en brengt de vileine droogkomische oneliners met verve. Tel daarbij de goed getroffen groezelige en troosteloze sfeer van naoorlogs Amsterdam -de geur van doorgekookte groenten en reuzel komt je haast tegemoet- en een aantal geslaagde droomscènes en je kunt spreken van een van de betere vaderlandse films.