De Avonden (1989)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Thom Hoffman, Viviane de Muynck en Rijk de Gooyer

Het is 1946, rond Kerstmis. Frits van Egters, kantoorklerk tegen heug en meug, volgen wij op zijn avondlijke tochten langs zijn vrienden en vriendinnen. Frits is ervan overtuigd dat er een mooier en spannender leven mogelijk moest zijn. Via de dromen over het 'Andere Leven' en zijn tedere omgang met een speelgoedkonijn raken wij meer en meer vertrouwd met zijn geheime hunkeringen. Op de laatste dag van het jaar houdt Frits een ironische toespraak tot het vuurwerk.

kappeuter (moderator)
Aparte film met veel ironie. De film is daardoor interessant.
Thom Hoffman acteert heel goed, de rol past 'm goed.

Prachtige poster is gemaakt door Joost Veerkamp.

th
1 van de beste nederlandsefilms

De film kreeg goede kritieken, de enigen die wat aan te merken hadden waren juist de mensen die het boek ook lazen. Ik las het boek niet (shame on me) en vond de film geweldig. De poster vind ik niks. maar erger: totaal geen uitstraling van een FILMposter.

Weer eens wat anders.

avatar van narva77
In de top100? Is deze zo goed dan? Heb het boek ook nooit gelezen.

kappeuter (moderator)
Deze film is een beetje vreemd, maar wel lekker.

avatar van narva77
rivella light moest ik ook niks van hebben...

boek was leuk, film vond ik niks.

FisherKing
In het boek gebeurd echt niets: Hier zie je tenminste nog beelden en een alleraardige Hoffman en de Gooyer!

De rooie trui scene blijft raarrrrrrr. Waarom aan de film toegevoegd?

De rooie trui scene blijft raarrrrrrr.
De favoriete scene uit zijn hele ouvre, meldde vd Berg.

Het briljante boek van Reve is zeer goed omgezet in een film. Ik kan mij voorstellen dat het geen makkelijke taak is geweest om het boek te verfilmen, doch het is prima gelukt. Het geweldige acteerwerk van de cast vormt de basis van het slagen, omdat het vooral een genadeloze karakterstudie is. In mijn optiek is Thom Hoffman hier te aanschouwen in zijn beste rol ooit: hij heeft het personage ‘Frits van Egters’ prima geïnterpreteerd.

Wat we goed terugzien in de film is het uitvergroten van de het burgerlijke leven vlak na de 2e wereldoorlog, gezien door de ogen van een intelligente jongeman, die de wanhoop nabij is. Vooral zijn ouders zijn reden voor frustraties, doch eigenlijk zijn gehele burgerlijke leventje. Frits neemt de kleine dingen onder de loep, en dan vooral de onvolkomenheden van zijn vader (suiker met zijn dessertlepel opscheppen, terwijl er een klein lepeltje reeds in de suikerpot aanwezig is.). Dit alles is op treffende wijze in beeld gebracht, zodat de geest van het boek zeker in de film is verwerkt. 4.5ster.

avatar van jay73
De_Filmpoëet schreef:

Mee eens. Complimenten voor deze film. Het boek had niet veel beter verfilmd kunnen worden.
Toch geef ik maar 3,5*, terwijl ik het boek misschien wel 4,5* zou geven.

Als lezer reis je mee in de gedachtewereld van Frits van Egters. Als filmkijker kijk je tegen Frits van Egters aan. Je beschouwt hem maar je beleeft hem niet. Dat vind ik een cruciaal verschil. Daarom vond ik het boek ook veel komischer, zoals Frits' irritatie over zijn vaders eetgewoonten: tijdens het kijken naar de film goed voor een glimlach, tijdens het lezen van het boek goed voor een schaterlach.

Ik heb het boek nog niet gelezen, maar nu ik de film heb gezien ga ik dat nog wel us doen. 3*

avatar van Ralfke
De_Filmpoëet schreef:

Volkomen mee eens; ik strooi met ***1/2. Ik wil eerst het boek eens lezen aleer ik mijn waardering eventueel herzie.

Een uitstekende Nederlandse film met goed camerawerk, sterke dialogen en een uitblinkende Hoffman.

avatar van manic
jay73 schreef:

Toch geef ik maar 3,5*, terwijl ik het boek misschien wel 4,5* zou geven.

Grappig ik wilde precies hetzelfde zeggen, maar deze smiley is voldoende

Inderdaad toen ik de film zag viel het mij op dat hier een uitstekende cameraploeg aan het werk was. Ook zeer prachtige acteerprestaties van Thom Hoffman.

Vraagje: Thom Hoffman lijkt me enkel en alleen te willen acteren in verfilmingen van de Nederlandstalige literatuur: "Zoeken naar Eileen W.", "Vals Licht", "Het Gezin van Paemel", deze "De Avonden" - heeft hij eigenlijk ooit geacteerd in films die géén verfilming waren?

Ik vraag dit omdat het me opvalt dat je nog van die acteurs hebt: Jos Verbist bij ons ("Vergeten Straat", "Het gezin van Paemel"), Jeremy Irons, ...

Zachery Glass schreef:

Volgens mij wel.Onder andere Soul Assassin en Naar de Klote. Dit zijn voor zover ik weet geen boekverfilmingen.

Volgens mij maakt het Hoffman niet uit. Er zijn nu eenmaal veel literatuur verfilmingen. Hij zat ook nog in De Provincie en Eline Vere, bedenk ik nu. Maar ook in Wildgroei (niet naar een boek). Zijn televisiewerk is/was ook afwisselend.

Volgens mij zat hij niet in Vals Licht. Maar wel in Rituelen (naar Nooteboom).
Een acteur wil spelen, gewoon. Op dit moment doet hij uitsluitend commercials, met een chique Wassenaarse stem. Lijkt het wel.

Volgens mij zat hij niet in Vals Licht.

Niet gezien, maar speelde hij daarin geen slechterik?

Een acteur wil spelen, gewoon.

Precies. Hoffman zit in genoeg films naar originele scenario's.

En fotografie, toch?
Volgens mij komt er een serie aan waarin hij Hirsch Ballin gaat spelen. Een soort 'Retour Den Haag'. Zelfde makers

O nee, Ballin deed hij in Retour Den haag. Nu doet hij drs. van Leeuwen.

Ja. Tegenover Tamar vd Dop.
En je hebt gelijk : hij zit in Vals Licht, en dat was nog behoorlijk goed ook (zeker in vergelijking met die Amanda en Ellik, van wie we weinig meer vernamen sindsdien).

neo (crew)
Hoffman is geweldig, muziek is ook erg goed en niet geheel onbelangrijk de film geeft de sfeer van het boek goed weer. 4 sterren

avatar van jay73
Hij speelde ook nog in Het glinstrend pantser, naar een boek van Vestdijk.

Opvallende film, weet te boeien 3 sterren

Nog eens gekeken. Verhoog mijn stem naar 4*

kappeuter (moderator)
Misschien raar dat ik het zeg, maar ik vind Suzy Q de beste verfilming van De Avonden!
Daar wil ik niet mee zeggen dat de film 'De Avonden' niet goed is.

Suzy Q heb ik nog niet gezien.

kappeuter (moderator)
Ok. Het heeft helemaal niks met De Avonden te doen hoor, letterlijk gezien. Ik kreeg alleen een Avonden gevoel bij die film. Ook al speelt het in de sixties/seventies (?).