ad

Alternatieve titel: Despite the Night

Oorsprong: Frankrijk / Canada

Geregisseerd door: Philippe Grandrieux

Met onder meer: Ariane Labed, Kristian Marr en Roxane Mesquida

IMDb beoordeling: 6,0 (400)

Oorspronkelijke taal: Frans

Oorspronkelijke titel: Malgré la nuit

Releasedatum: 11 oktober 2015

Over Malgré la Nuit

Lenz verlaat Engeland en keert terug naar Parijs op zoek naar zijn geliefde Madeleine, die onder onzekere omstandigheden verdween. Hij ontmoet Helena, een verpleegster die nog steeds worstelt met het verlies van haar zoontje. Zo begint een koortsig liefdesverhaal dat zich afspeelt tegen een achtergrond van verdriet, passie, jaloezie en zelfvernietiging.

image

avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

Ik begrijp dat sommige beelden op het eerste gezicht een beetje doen denken aan Lynch, maar verwantschap tussen Lynch en Grandrieux zie ik eigenlijk niet. Deze film met Inland Empire vergelijken, dat gaat mensen op het verkeerde been zetten.

Het hallicunante bij Grandrieux is felrealistisch, direct, 'spontaan'; de droom bij Lynch is surreëel of gewoonweg fantastisch, maar uiteindelijk doordacht, symbolisch vaak, of met 'betekenisvolle' details.

Lynch nodigt uit tot associëren, Grandrieux' films zijn voor mijn gevoel directer, sensueler. Bij Lynch lijkt er een extra laagje te zitten tussen de 'droom' op het scherm en de kijker; bij Grandrieux zit je 'in' de droom / werkelijkheid, als het ware.

Grandrieux geeft de kijker en zichzelf veel minder houvast, lijkt het zich 'moeilijker' te maken; hoe bedrieglijk het 'houvast' van Lynch overigens vaak ook is.

avatar van leatherhead

leatherhead

Goed verwoord, kan ik me eigenlijk ook wel in vinden.

John Milton

Heel moeilijke film om te beoordelen voor mij, aangezien niet alles me beviel, maar andere aspecten wel weer heel erg. Voor nu houd ik het op 4 sterren, maar vraag me niet om een review te schrijven

Bij deze

John Milton

Kom kom, jij zit in de flow Tim...

Ik wacht lekker jouw epistel af

tbouwh

Als dat zo gaat hier, houd ik die uit protest achterwege en zie je m'n score ook wel verschijnen .

Zonder gekheid: ben enorm benieuwd. Wel eerst dus een andere Grandieux, weiger hier compleet blind in te gaan.

tbouwh

Iemand ervaringen met dit boek?

avatar van Warp

Warp

Is deze film (of één van de andere films van Grandrieux) überhaupt nog ergens te zien? Of is het zo'n film die je toentertijd in de bios moest kijken als enige optie?

avatar van Basto

Basto

Warp schreef:

In de bios zal die niet snel meer verschijnen. Er is nog wel een dvd van uit in de UK.

avatar van krizl

krizl

John Milton schreef:

Ik zoek iedere maand even, maar nog niet kunnen vinden. Een dvd (insert vies gezicht) uit Frankrijk importeren tel ik overigens niet mee

Google nog eens, inmiddels is hij te vinden in Mkv formaat met subs

krizl schreef:

Google nog eens, inmiddels is hij te vinden in Mkv formaat met subs

I know. Er staat niet voor niets 4* naast mijn berichtjes

avatar van krizl

krizl

avatar van madmadder

madmadder

Oké, als de andere films van de beste man vergelijkbaar zijn met deze, heb ik zojuist een nieuwe favoriete regisseur ontdekt. Wil hem het liefst meteen nog een keer zien!

(Voordat ik deze film ging kijken ook nog eens kennis gemaakt met het mooiste muziekalbum dat ik in jaren gehoord heb, het gaat lekker zo. )

avatar van McSavah

McSavah

Veel Grandrieux liefde vandaag.