De Avonden (1989)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Thom Hoffman, Viviane de Muynck en Rijk de Gooyer

Het is 1946, rond Kerstmis. Frits van Egters, kantoorklerk tegen heug en meug, volgen wij op zijn avondlijke tochten langs zijn vrienden en vriendinnen. Frits is ervan overtuigd dat er een mooier en spannender leven mogelijk moest zijn. Via de dromen over het 'Andere Leven' en zijn tedere omgang met een speelgoedkonijn raken wij meer en meer vertrouwd met zijn geheime hunkeringen. Op de laatste dag van het jaar houdt Frits een ironische toespraak tot het vuurwerk.

Ralfke schreef:

Volkomen mee eens; ik strooi met ***1/2. Ik wil eerst het boek eens lezen aleer ik mijn waardering eventueel herzie.

Een uitstekende Nederlandse film met goed camerawerk, sterke dialogen en een uitblinkende Hoffman.

kan iemand dit wat beter beschrijven, dit klinkt goedkoop maar ik moet een ckv verslag over deze film inleveren terwijl ik hem een paar maanden geleden heb gezien, ik ben echter wel diep op het verhaal ingegaan ( ben het boek ook aan het lezen), ik loop alleen vast op het punt van camerawerk en montage....

ik vond het overigens (om het ontopic te houden) een geweldige film, het boek overigens beter....
de sfeer in de film en de filmposter vind ik trouwens juist heel goed, de poster laat mooi zijn eenzaamheid zien naar mijn mening...

Hoi

ik zoek de verschillen tussen de film De Avonden van gerard Reve en het boek De Avonden van Gerard Reve.

Misschien kunt u mij verder helpen.

Met vriendelijke groet, Tim

avatar van Yekezzez
Haha, eindexamen zeker

Hoi, timvl !

Het beste wat je kan doen is het filmscript van De Avonden te pakken zien te krijgen, in de reeks Het Nederlands Scenario. Destijds uitgegeven door de International Theatre & Film Books op het Leidseplein, Amsterdam.

Daarin staan ook interviews met de schrijver Jean Ummels en met de regisseur Rudolf van den Berg, over hun aanpak van het boek, en nog zo wat.

Succes.

avatar van otherfool
Ik heb het boek niet gelezen maar deze film nodigt daar ook niet echt toe uit. Hoffman speelt zijn personage prachtig maar de film is te bevreemdend om echt te kunnen boeien/raken. Hoog 'het zal wel' gehalte.

Van de decors en het kleurgebruik werd ik trouwens vreselijk neerslachtig. Dat zal dan wel de bedoeling zijn geweest.

2*.

avatar van Jean Rene
De avonden vind ik een geweldig boek, maar de film maakt van het boek, de hoofdpersonen en de tijd waarin het speelt (Nederland in de jaren 40) een KARIKATUUR. De film maakt er een soort komedie van en laat een sterk overdreven en karikaturaal tijdsbeeld zien, en maakt hierdoor in feite ook het boek belachelijk omdat het niet als komedie bedoeld is. Om dezelfde reden was Gerard Reve achteraf ook niet al te enthousiast over deze film.

avatar van FunkStar
Hele aparte film! Ik vond het boek stukken beter.
De film heb ik halverwege stopgezet!

Hallo, ivm de film de avonden. Ik heb hem nog niet gezien, maar ik moet die eigenlijk bekijken voor m'n eindwerk. Maar waar kan ik die vinden?
Ik moet de film dan vergelijken met het boek. Is het dus zo dat die homoseksualiteit niet echt voorkomt in het boek? Maar door latere elementen van Reve wel in de film, met Wim enz?
Bedankt.
Ellen.

avatar van Quentin
Zag de dvd laatst voor 5 euro bij V&D.

Kocht hem een jaartje geleden voor ongeveer dezelfde prijs bij de FRS.

4:3?

Kan de dvd zo snel even niet vinden, maar volgens mij wel.

4:3 letterboxed meen ik.

Quentin schreef:
4:3 letterboxed meen ik.
Inderdaad, en zeer matige kwaliteit.

avatar van Quentin
Ja net nog even gekeken, blijft een fantastische film maar de DVD-transfer lijkt van een gare televisiemaster te komen. Zag net dat Frits Barend ook heel even in de film zit.

robertus65
Vreselijk trage en saaie film, ik begreep eigenlijk niet waar het over ging, kon me totaal niet boeien. Had hem ooit al eens gezien, maar zo goed als niets van bijgebleven, alleen de scène met de trui is mij kon ik nog herinneren, dat zegt al genoeg.

(verwijderd)
God is dood. Ook onze bloedeigen Nederlandse god van de taal moest eraan geloven. Vanuit de taal heeft hij zichzelf geschapen. Reve was Reve. En de taal was aan Reve en hij zag dat De Avonden goed waren. Dit meesterwerk, op papier of op het witte doek, laat de mens in al zijn kwetsbaarheid en onvermogen spreken ...

"Het is niet onopgemerkt gebleven."

De kern van het boek is in de film met verve weergegeven. En, dat is een knappe prestatie; de unieke sfeer blijft in de film behouden.

avatar van Quentin
Op Nostalgie Net draait men momenteel een uitstekende transfer, hoop dat deze zsm. op DVD verschijnt.

avatar van Pieter Montana
Een erg ondermaatse verfilming van, laten we eerlijk zijn, een vrij matig boek. Frits van Egters heeft, na zo'n zestig jaar, de tand des tijds niet doorstaan. Waar je in het boek nog de heerlijke anekdotes vond omtrent randfiguren (o.a een man die dronken op het toilet gaat zitten) zijn deze jammer genoeg weggelaten. Hoffman acteert aardig en weet wel heel die krankzinnigheid van die oorlogsgeneratie goed naar voren te brengen. Jammer dat er zoveel gemompeld wordt in de film, of was ik de enige die daar last van had? Het einde blijft, net zoals in het boek, het hoogtepunt van het hele gebeuren dat, ongeacht de flauwe 110 minuten die voorafgingen, me toch weet te ontroeren.

Er is een wereldoorlog voor nodig om De Avonden terug actueel te maken. 2*

(verwijderd)
wat bezielt je in godesnaam om een verfilming te kijken van een boek wat je klaarblijkelijk vanaf het begin al niet aan stond. De avonden heeft laten we wel wezen nog steeds talloze bewonderaars, waaronder ik zelf. Ik met mijn 22 jaar beschouw het als het beste boek wat ik ooit gelezen heb, en 't is niet dat ik weinig lees meneertje Pieter. Dat gelul ook over 'de oorlogsgeneratie', dat is heel mooi voor mensen die op de papagaaienschool hebben gezeten, maar de avonden gaat gewoon over verveelde jongeren wanneer dan ook. Toevallig is dit na de oorlog geschreven en speelt het net daarna af, maar de haat/liefde relatie met de ouders, de behoefte om grof te zijn, het is allemaal nog herkenbaar voor de meeste jongeren. Daarbij heeft de avonden de deuren in nederland geopend voor de zwarte absurde humor. 'Deze man heeft me verwekt, laat ik hem welwillend beschouwen'. Ook de objectieve stijl die de verveling nog harder weergeeft, is revolutionair.
Wanneer iemand zegt dat de avonden een matig boek is, kan ik alleen maar zeggen dat we met een vrij matige lezer te maken hebben.

(verwijderd) schreef:

U is een 'intellueel'?

(verwijderd)
Absoluut, hoewel ik niet uitblink in topografie

avatar van sinterklaas
Was weer erg lang geleden dat ik deze gezien heb (ruim een jaar of 10 geleden ofzo) en toen vond ik hem al vrij bijzonder als jochie. Daarna ook de beeldverhalen aanschouwt getekend door Dick Matena en het ook steeds maar uitgesteld de dvd te kopen. Laatst de kans maar gegrepen bij Fame en hem niet zo lang geleden weer herzien en nog steeds blijft hij bijzonder. Beetje lynchie en ook zwart komisch. Thom Hoffman zet een prima rol neer als een soorte van autistische perfectionist die in een eigen wereld leeft, met 2 onverschillige ouders, waaronder ook een prachtige rol van Rijk de Gooijer (RIP ) als een ontfantsoenlijke vent die scheten laat, vieze eetgewoontes heeft en overal schijt aan heeft. Verder ook nog mooie beelden van Amsterdam van na de oorlog en de dromen/waanbeelden van Hoffman zijn ook onvergetelijk.

Verder was Pierre Bokma ook weer geweldig als die crimineel Maurits.

Schitterende Nederlandse film die zeker niet gemist mag worden. Een van de betere.

avatar van RoyDeSmet
Toch heel anders dan het boek.
Ik heb het boek twee keer gelezen, en ik heb nooit gedacht dat Frits homoseksueel of psychotisch zou zijn. Slechts 'een beetje anders'. In de film komt dat wel heel sterk naar voren.
de film heb ik vanavond gezien.

Natuurlijk is het niet een heel ander verhaal: ze blijven wel bij de essentie van het verhaal, alleen richten ze het op een andere manier in.
'Scenes' uit het boek komen bijvoorbeeld niet voor in de film. Andere scenes, zoals met de suikerlepel en de bessen-appel komen wel zowel in de film als in het boek voor.
Ook de dromen zijn heel anders, en het voorstel zijn ervaringen met zijn ouders[/spoilers] op te schrijven zit geloof ik ook niet in het boek.

Wat ík dacht dat de essentie was van het boek ("Het gaat erover dat Frits zich stoort aan zijn ouders, maar uiteindelijk wel gewoon van ze houdt"), vond ik in de film een beetje een bijzaak gemaakt worden. In het boek komt de hele seksualiteit dan weer nauwelijks tot niet aan de orde.

De film vind ik wel een stuk aangrijpender dan het boek en zelfs wat toegankelijker,
hoewel het me een ontzettend vage film lijkt als je het boek niet hebt gelezen.
Wat ik aan de ene kant jammer vind, is dat Frits zijn 'gedrag' niet verklaard wordt. Aan de andere kant gebeurt dat in het boek ook niet en daardoor kun je jezelf wel meer identificeren met Frits omdat je je eigen ervaring invult, in plaats van dat je een set ervaringen voorgeschoteld krijgt.

Ik kon goed meeleven met de personages.
Wat ik wel een minpunt vind, is dat je Frits zijn gedachtes niet zo meekrijgt.
In het boek vond ik juist de manier waarop hij dacht heel interessant.
Het allerlaatste shot vond ik ook een beetje té dramatisch.
Om positief te eindigen: het was bij vlagen echt behoorlijk grappig ook!

avatar van RuudC
Stiekem toch wel een beetje verrast. Ik ben geen al te groot liefhebber van de ‘betere’ Nederlandse literatuur, maar wellicht dat ik De Avonden toch een keer ga lezen. Hier verwachtte ik een hoop post-tweede-wereldoorlogtrauma’s te zien. Viel reuze mee, al zou je de boodschap er wel aan kunnen koppelen. Ik vond het ergens best interessant om een jaren veertig versie te zien van een compleet ontregeld gezin met trekjes die tegen het absurde aan zitten. Zo zijn er behoorlijk wat toffe scenes. (niet met je paplepel in de suikerpot!) Het acteerwerk is goed, al is het wel weer typisch archaïsch Nederlands acteerwerk. Geen enkel probleem wat mij betreft. Ook niet dat Nederlandse films van twintig jaar geleden er uit zien alsof ze tien a twintig jaar ouder zijn. Prachtige poster ook.

avatar van D-ark
Stoffig maar ook rebels, net als het boek van Reve. De vormgeving van de film is prachtig en is vooral licht grimmig zoals het boek zelf. Thom Hoffman bewijst weer dat hij een van de betere Nederlands acteurs is en zet Frits neer als een licht labiel en mogelijk homoseksueel persoon, net als Reve in de tijd dat hij de avonden schreef. Probeert vooral een doel te vinden zijn nogal doelloze leven en liefdeloos gezin waar zich ook probeert tegen af te zetten.

Het punt dat je Frits gedachten niet mee krijgt stoort mij niet heel erg, het houdt een goed tempo in de film en laat het verhaal eens van een andere kant zien,

Nog een bewijs dat Nederlanders behoorlijk goed omgaan met het verfilmen van hun geliefde boeken. Hikt nogal tegen een 4* aan.

"De Avonden" destijds als boek gelezen, als theatervoorstelling gezien en in vroegere dagen ook deze geslaagde, ingehouden, sobere en ontroerende film (voor critici was het onverfilmbaar). Het verhaal over een leven dat door de cynische, maar hartverscheurende hoofdpersoon, afkomstig uit een bekrompen milieu, als zinloos en uitzichtloos wordt ervaren. Hij was geobsedeerd door ziekte, verval en dood. Hoogtepunten van de film zijn de droomscène en de oudjaarsavond. Thom Hoffman speelde formidabel.

avatar van cucciolo
Ik vond het zeker geen slechte film, maar vond toch dat het boek niet erg serieus genomen werd. De toon, stijl, sfeer etc van het boek kwam op mij niet over in de film. Vraag is natuurlijk ook of een boek als 'De avonden' zich zo goed uitleent voor een verfilming. Denk dat een toneelstuk geschikter is (en die bestaat geloof ik ook).

Charlie Brown
Zou iemand mij kunnen vertellen wie de poster van De Avonden heeft ontworpen?

De film vond ik tegenvallen. Ik had er positieve dingen over gehoord maar die zijn er voor mij niet te vinden. Ik vond het meer een karikatuur van de jaren 40, ben geen historicus maar het lijkt mij sterk dat het er toen zo aan toeging. Het kwam mij meer over als een studie van een zenuwlijder en zijn ouders, dan de schets van een tijdperk. Voor mij was De Avonden, een zenuwlijder, zijn identieke moeder, en een vader met de (tafel)manieren van een oerang-oetang, meer niet. Al is het wel grappig dat het hoofdpersonage het zelfde tegen Victor zegt aangaande zijn vader. Kreeg ook de indruk dat Victor en de anderen buiten het gezin, Fritz meer tolereren uit medelijden dan dat ze hem echt zien als een volwaardige vriend.

Halverwege verveelde en ergerde ik me dood maar heb de rit uitgezeten. Niets positief te melden? Ja, één ding. De sfeer van de set kwam over als een toneel decor en dat had iets aantrekkelijks, dat gaf het charme. Vandaar 1,5 * en geen 0.5*.