Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Tenshi no Tamago (1985)

Alternatieve titels: Angel's Egg | Egg of God | Mystical Egg of the Angels | 天使のたまご

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Mamoru Oshii
met de stemmen van Keiichi Noda, Mako Hyôdô en Jinpachi Nezu

Animatiefilm van Oshii (Ghost in the shell). Een meisje leeft alleen in een post-apocalyptische wereld, met als enige bezit een enorm ei. Op een gegeven moment komt ze een strijder tegen, die wil weten wat er in het ei zit, maar het meisje wil dat niet prijsgeven.

80 stemmen te weinig ... dan zit hij nu nog maar op 66% van het benodigde aantal vrees ik.

avatar van Black Math
De film van Oshii met het hoogste gemiddelde, ik vrees alleen dat daar snel verandering in komt zodra de top 250 gehaald wordt.

avatar van motoko303
Ik heb het gemiddelde zojuist weer verder omhoog geschroefd. Ik zou deze film toch binnenkort weer een keer moeten kijken om een review te kunnen plaatsen, maar die maximale score van mij staat alvast.

Onderhond schreef:

Gredver, ik zou zweren dat dit bij 150 stemmen al het geval was. Ik weet ook niet of ik nog zoveel vrienden meer over heb, met een moviemeter-account, die deze film zouden waarderen.

avatar van DVD-T
Oshii's beste werk tot nu toe.

Oshii is een eigenzinnige regisseur die iets toevoegt aan zijn films waarin je na een eerste kijkbeurt alles moeilijk kunt bevatten. Dit maakt zijn films uitermate geschikt om ze keer op keer te bekijken en bij elke kijkbeurt iets nieuws te ontdekken. Dan ben je als regisseur in mijn ogen al geslaagd. Ook weet hij dat een film niet alleen kan staan op mooie animaties. Nee, Oshii is een echte verteller. Hij weet de beelden en de muziek op een fenomenale manier te vermengen en zo de reis door zijn films nog aantrekkelijker te maken. Oshii maakt duidelijk animatie voor gevordenen en doet dat als geen ander.

Tenshi no Tamago heeft niet iets wat direct tastbaar is qua verhaal. Erg moeilijk om te bevatten allemaal. Toch weet de film je volledig mee te slepen. En dat is ook te danken aan de geweldige sfeer die de film kent. Dit alles door de combinatie van beeld, geluid en muziek. Erg duister en bevremend allemaal. Een imponerend staaltje movie magic. En de film is magisch. Eentje die in de toekomst in waardering kan gaan groeien, want zoals gezegd heeft deze film een hoge herkijkwaarde. En dan ook een wat uitgebreidere review...

avatar van jeroentje
Goh, tijdje niet meer op MM geweest, nu wel weer en ik zie dat Angel's egg het nog steeds goed doet . Leuk om te zien.

avatar van Black Math
Op Blu-ray uitgekomen.

Maf dat ze er weer geen subs bijgedaan hebben.

Wat is er trouwens met de poster gebeurd hier? Lijkt me minder origineel dan de vorige, om niet te zeggen een stuk lelijker.

Black Math schreef:
Op Blu-ray uitgekomen.

Serieus? Link please!

avatar van Lennert
Godverdomme, dat meen je niet. Het is een van mijn favoriete films, maar daar ga ik toch echt geen 63 dollar voor neerleggen

Japanse import, normale prijzen (gek genoeg).

Weet trouwens niet eens of Blu-Ray nu echt zo'n meerwaarde is voor deze film.

avatar van RuudC
Dan wil ik tegen die tijd wel je dvd overnemen. Ik merk over het algemeen dat wanneer de dvd bij anime's in orde is, de kwaliteit op een blurayspeler ook erg goed is.

avatar van Verhoeven
Nee, dit zou Tarkovsky nooit kunnen regisseren. Zo'n beetje het tegenovergestelde van wat die zelf geloofde en 'predikte' in zijn films. Oshii pleidooi is er duidelijk een van geen schepper. Soort van atheïstische bespiegeling over het leven. Het bestaan. Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik naartoe? Dat soort vragen. Net als Aronofsky versie van Noah heeft het verhaal dat de 'man' gegeven moment vertelt niets te maken met de versie uit de Bijbel. Griezelige film.

avatar van jeroentje
Vandaag herzien, ik blijf het een puur stukje kunst van de bovenste plank vinden! De omgevingen, de manier van animeren (1985!), de muziek, de sfeer. Wow.

avatar van wendyvortex
Prachtige anime dit, gemaakt door Mamoru Oshii en uit 1985, dus nog een paar jaar dat we via Akira in Europa nog eens achter het bestaan van deze filmvorm wisten.
Vrijwel geen dialoog, slechts twee hoofdpersonen, geen manga-actie en zelfs lange statische shots.
Maar wat een prachtige tekeningen (of beelden).
Wist dat Oshii een grote was: Ghost in the Shell, Patlabor, Avalon zijn ook prachtig, maar zo geweldig en dat in 1985 (toen deden wij het met Back to the Future en The Goonies).
Alle diepere betekenissen zullen we later vanavond nog wel eens even nalezen.

avatar van baspls
"I've seen a tree like this somewere... When was it? So long ago that I've forgotten... Under a sky where the clouds made sound as they moved. The black horizon swelled and from it grew a huge tree. It sucked the life from the ground... And it's pulsing branches reached up, as if to grasp something..."

Mijn eerste film van Mamoru Oshii.

De film heeft nauwelijks dialoog en dat is ook niet echt nodig om het verhaal te vertellen. Al begreep ik het einde niet helemaal. Ik kan de diepzinnigheid van deze film op zich wel waarderen.

De animatie was in orde al vond ik sommige dingen een beetje raar getekend en waren er een heleboel stilstaande beelden. De achtergronden waren wel best mooi.

Hoewel het maar 71 minuten duurt vond ik het toch best een lange zit. Zeker geen slechte film maar ik ben er toch niet zo heel erg kapot van moet ik bekennen. Denk dat ik deze wel een keer op blue-ray moet gaan herbekijken, mijn kopie had niet zo'n goede kwaliteit.

avatar van Lennert
Vanaf welk punt begreep je het einde precies niet meer?

avatar van baspls
Lennert schreef:
Vanaf welk punt begreep je het einde precies niet meer?

Wanneer het meisje erachter komt dat het ei kapot is, of de soldaat deze kapot heeft gemaakt weet ik niet. Maar wat er daarna gebeurt in het water er op het schip met al die beelden vond ik ook een beetje vaag. Zal wel een bepaalde symboliek inzitten.

avatar van Lennert
Ik vermoed zelf dat dit een verwijzing is naar het verhaal van de ark van Noach waar ze het eerder over hebben. Deze film is geschreven vanuit de context van een persoon die zijn geloof is kwijtgeraakt. Het meisje staat voor het geloof, de soldaat voor de ongelovige die haar ei/hoop kapot maakt. Aan het einde als de camera uitzoomt van de plaats waar ze zich op bevinden, zie je dat dit een omgekeerde boot betreft in een waterwereld. Ik zie het persoonlijk zoals de soldaat haar vertelde: de ark heeft nooit land bereikt en de wereld waarop zij zich dus bevinden is een kille/goddeloze wereld.

Je ziet dit ook terug in de schimmen van de vissen waar de schimmen van de vissers op jagen. De vissen staan hier symbool voor het Christendom en ze zijn niet te vangen. Hoe hard de vissers ook hun best doen, de vis/God is niet binnen te halen. Dit verwijst mijns inziens naar hoe Oshii worstelde met het geloof. Hij deed zijn best, maar kon het niet bevatten/geloven.

Maar dat is mijn interpretatie

avatar van horizons
Kunstzinnig geanimeerd schilderij. Gelaagd. Mooi hoor.

avatar van -LvB-
Weet nog totaal niet wat ik hier mee aan moet Dus ik zal het raten (nog) achterwege laten.
Wat ik wel kwijt wil is dat ik de soundtrack echt retevet vind, dat maakt de film vooralsnog wel. Houd me ook aanbevolen voor anime met soortgelijke sound. Ben totaal niet in het animewereldje thuis dus elke tip is welkom

avatar van The One Ring
Soms vraag je je af wat een regisseur bezielt om een bepaalde film te maken. Neem Angel's Egg. We zien een lief klein meisje met een ei rondlopen. Een ei dat ze beschermt alsof haar leven er vanaf hangt. We zien dat angst die ze heeft, angst die terecht lijkt, zelfs al weten we niet waar de dreiging vanaf komt. Het is duidelijk een harde wereld, zonder hoop. Maar het meisje gelooft in de waarde van het ei. Het ei lijkt het enige te zijn wat misschien nog iets kan brengen in de toekomst, wat dat ook moge zijn.

En wat doet onze regisseur? Hij introduceert een man die het vertrouwen van het meisje weet te winnen. Om vervolgens dat ei kapot te slaan... Het meisje ziet het gebroken ei en slaakt de meest verschrikkelijke gil van verdriet en wanhoop uit die ik ooit in een film ben tegengekomen. Vervolgens pleegt ze zelfmoord. Werkelijk, wie wil er in vredesnaam een film als dat zien?

Ik weet niet eens in hoeverre ik Angel's Egg wil zien, maar ik ben wel diep onder de indruk. Vanaf het begin werd ik gegrepen door de donkere sfeer en het bleek een stevige greep te zijn. Een greep die constant de luchtwegen dicht lijkt te willen knijpen. Apocalyptische sciencefiction heb ik meer gezien, maar Angel's Egg laat veel van die settings lijken op het Land van Laaf in de Efteling. En dat met minder middelen. We zien niet echt gruwelijkheden of een echt ontheemde samenleving. We zien simpelweg geen samenleving, maar wel restanten ervan. Vreemde schimmen, onverklaarbare gebeurtenissen, soldaten die al dan niet echt leven en achter schaduwvissen aanrennen, sinistere geluiden en vooral een grote leegte. Het voelt aan als een echte nachtmerrie. Het lijkt wel alsof onze regisseur zich tot doel had gesteld om op abstracte wijze een compleet gebrek aan hoop of zelfs zin van het leven te vangen. Hij slaagde daar in.

Nogmaals, geen idee waarom ik zoiets zou willen zien. Angel's Egg liet en laat me niet gemakkelijk los. Een deel van de kracht zit hem er wel in dat het een film is die inhoudelijk moeilijk te duiden is. Wat betekend dit alles? Ik heb er flink over nagedacht, maar kwam niet echt tot iets wat sluitend was. Daarna zocht ik verschillende interpretaties op het internet op, maar geen daarvan vond ik echt bevredigend. Er zit weinig concreet plot in, maar wat er in zit valt makkelijk op meerdere manieren te bekijken. Wat zit er in het ei? Gaat de film uit van geen God, een slechte God of een wijze God? Is de man een held of een schurk? Is het meisje een heilige of naïef en dom?

Ik geloof best dat Mamoru Oshii concrete antwoorden had op al deze vragen tijdens de voorbereiding, maar hij gebruikt toch zijn gebrek aan duidelijkheid in zijn voordeel. Ik was in het verleden niet diep onder de indruk van zijn films, maar ik merkte wel dat ze een goede combinatie hadden van beeld, montage en geluid. Wat het geregeld verpestte waren de dialogen, die nogal veel droge uitleg of technisch gewauwel bevatte. Dit blijft hier achterwege, want er wordt weinig gesproken. In plaats daarvan laat Oshii het beeld en het geluid spreken. Hij bewijst inderdaad een grootmeester te zijn op dat gebied. Nu dialogen hem niet meer in de weg zitten krijgen we iets dat barst van de sfeer en gevoel. Het is een nogal duistere film, extreem pessimistisch als je het mij vraagt (al kunnen interpretaties daarover verschillen), maar niettemin rijk in emoties.

Dat laatste is een sleutelpunt voor mij. Ik vind puur negatieve films geregeld moeilijk te slikken. Als ik dan toch gedeprimeerd moet raken door een film dan moet de inhoud enorm sterk zijn, om dat gevoel te verantwoorden. Ik heb geen behoefte aan regisseurs die zwemmen in simpel, eenduidig negativisme. Toch is dit andere koek. Hoop zag ik er nauwelijks in (misschien het verschijnen van het standbeeld van het meisje aan het einde?), maar ik merkte wel een mix van gevoelens hier. Die zijn echter moeilijk te grijpen. Net als de inhoud van het ei, de geschiedenis van de wereld die we zien en dreiging die er vanaf komt valt niets hier echt te definiëren.

Is het een meesterwerk? Misschien, maar ik ben nog niet klaar met deze.

Noot: Voor degenen die mijn vragen rond de inhoud proberen te verklaren met de achtergrond van Mamoru Oshii en zijn val van het christelijke geloof: ik ben er bekend mee. Ik zie het er ook wel in terug, maar het roept net zo veel vragen op als andere interpretaties.

The One Ring schreef:

Ik heb de quote niet voor handen, maar Oshii gaf ooit zelf aan de film niet geheel te kunnen verklaren. Meer op gevoel gemaakt dan dat er een zeer duidelijke en verklaarbare boodschap achter alles symboliek zit geloof ik.

avatar van The One Ring
Onderhond schreef:

Hmm, zo voelt het ook wel. Angel's Egg werkt denk ik het best als een semi-abstract kunstwerk.

avatar van wibro
Wat zit er in het ei? En waarom is het voor de soldaat zo belangrijk te weten wat er in het ei zit? Zit in het ei soms de Waarheid? De oplossing van het levensprobleem? God? Tja, het onbekende wekt nu eenmaal nieuwsgierigheid op. Voor de soldaat een reden om het ei kapot te slaan. En wat vindt hij? NIETS. Wat een teleurstelling. Maar is het niet zo dat over God "niets" gezegd kan worden. Staat de inhoud van het ei niet symbolisch voor God? Ik zou haast zeggen van wel.
Ik vind dit animatiefilmpje van Oshii een puur religieus werkje met een sterke mystieke uitstraling. Een duidelijke verklaring kan voor deze film ook niet gegeven worden. Vul het zelf maar in en dat heb ik in de eerste alinea ook gedaan. De ander mag mijn interpretatie onzin vinden. So what.
Het is misschien niet zo vreemd maar door de existentiële crisis waar wij in Europa ons nu in bevinden staan zwaarmoedige films die een apocalyptische sfeer uitstralen bij mij weer enorm in de belangstelling. Mijn top 10 waarvan ik alle films nu aan het herzien ben zegt eigenlijk genoeg. Oh ja, dit apocalyptische filmpje met prachtige beelden en een magistrale soundtrack heb ik toch weer even op nummer 1 gezet.

Bélon
Goodfella schreef:
Net zoals een user op IMDb al opmerkte een soort Oshii's 2001: A Space Odyssey.

Vraag niet waarom maar ook ik kreeg tijdens het kijken van deze film een associatie met "2001". Ik vind het dan wel grappig dat de "huisprotagonist" van deze film Onderhond die film zo laag waardeert en deze zo hoog.

Een van de betere (2D) animatiefilms die ik heb gezien (ben zeker geen kenner van dit genre: de meest interessante films die ik heb gezien vind ik La Planète Sauvage (1973) en Vals im Bashir (2008) ).

Abstract, hypnotiserend, vaag maar bovenal; prachtige animatie met een geweldige "klassieke" soundtrack. Waar het over ging mag Joost weten - er werd gerefereerd aan de Ark van Noah en in het midden zit ergens eens stukje dialoog dat mij aan Descartes' Cogito ergo sum deed denken- maar voor de rest is het niet echt een film met veel dialoog of om te (over)analyseren maar gewoon te ondergaan.

avatar van arno74
Ondanks de hoge waarderingen en de korte speelduur kwam ik bij de eerste pogingen niet verder dan de eerste 10 minuten. Inmiddels afgekeken en dit is toch zeker geen volmaakte film. Wellicht dat de hoge waardering komt door de naam van de regisseur. De animatie is zeer eenvoudig en duister qua stijl, op zich is dat niet erg maar het 'verhaal', een soort van fabel, is ondanks de korte duur niet vooruit te branden en liet me ook na het vele klokkijken teleurgesteld achter. Het is een animatie dat weinig toegankelijk, karig, sloom, abstract en dromerig is. Tegen de tijd dat het was afgelopen interesseerde het me al lang niet meer wat er nou in dat ei zat, als regisseur doe je dan toch iets niet goed als op den duur het publiek de interesse verliest. Oshii liet duidelijk ziet dat ie wat in z'n mars had, de stijl toont ook schoonheid en kunstzinnigheid, maar een verhaal vertellen gaat hem nog niet zo goed af waardoor het op momenten tergend traag verloopt. Als short was dit vermoed ik beter geslaagd. 2*

avatar van jeroentje
@arno74, wat had je verwacht?