Tenshi no Tamago (1985)

Alternatieve titels: Angel's Egg | Egg of God | Mystical Egg of the Angels | 天使のたまご

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Mamoru Oshii
met de stemmen van Keiichi Noda, Mako Hyôdô en Jinpachi Nezu

Animatiefilm van Oshii (Ghost in the shell). Een meisje leeft alleen in een post-apocalyptische wereld, met als enige bezit een enorm ei. Op een gegeven moment komt ze een strijder tegen, die wil weten wat er in het ei zit, maar het meisje wil dat niet prijsgeven.

Tja, ik weet niet hoe het zit met die out of print dingen eigenlijk. Klinkt alsof de DVD niet meer te krijgen is, maar 't is redelijk vreemd dat ze hem dan op de site laten staan. Hier hebben ze hem nog wel

De rechten zijn al jaren in handen van Amerikaanse firmas trouwens, maar geen enkele heeft er wat mee gedaan. Wordt steeds maar doorverkocht. Erg jammer, want de film verdient wel een release met ondertitels.

avatar van jeroentje
o die heb ik ook hoor maar hij heeft wel ondertiteling
niet dat er veel van te begrijpen is (ook al is het wel te lezen) maar ondertitels zijn er zeker wel

Dan heb je vermoedelijk een illegale bootleg te pakken (Hong Kong versie). Want officieel is de film nooit met ondertitels uitgekomen.

Bootleg versie is waarschijnlijk ook moeilijk om aan te komen?

avatar van jeroentje
o nou ja, dan zal het wel een illegaal ding zijn, hij doet het prima
ik had hem ooit eens van ebay, volgens mij van iemand in Duitsland

Prachtige compositie van beelden de gehele film door.Wanneer ze op het eind bij het vuur zitten, het meisje slapend, was voor mij de aller aller mooiste scene. Zo tergend langzaam. Toen werd ik echt geraakt door deze film die letterlijk stil staat bij het leven. 4*

kiriyama
Is deze nog ergens verkrijgbaar?

avatar van Prudh
Vreemde beelden, angstaanjagende muziek. Verbijsterd maar nieuwsgierig volg ik de opeenvolging van onverklaarbaarheden. Het zijn uiteindelijk de vreselijk depressieve sfeerschetsen, de ongrijpbaarheid en het tempo die de film voor mij de das om deden.

Angst en eenzaamheid: nare emoties roept deze film op. Een leegte wordt tentoongespreid die opgevuld wordt met surrealisme en bijpassende klanken. Die klanken vind ik overigens wel goed aan de film. Yoshiro Kanno levert hier een puik stuk muziek af dat uiteindelijk mijn enige kijkmotivatie werd.

Aanvankelijk had ik geen voorkennis en dus weinig verwachting bij Angel's Egg. Wat een heerlijk uitgangspunt om je te laten verrrassen. Gelukkig ook een goed uitgangspunt om grote teleurstelling te voorkomen.

Twee sterren voor de muzikale begeleiding: 2*

guulbert
deze staat op youtube en is verdeeld in 9 afleveringen van gemiddeld 8 minuten.

En zoals alles op youtube, verschrikkelijk slechte kwaliteit. Als je hem toch via het net wil zien, doe dan even de moeite om de echte fansub te downloaden.

Nog steeds de enige manier om de film met (Engelstalige) ondertitels te kijken.

avatar van maxcomthrilla
Ikzelf maak het volgende op uit deze film:

Er is gekozen voor een klein meisje als ei bewaardster omdat dat associaties oproept als onschuldig en kwetsbaar. Het meisje zorgt goed voor het ei getuigen haar opmerkingen dat ze het ei warm wil houden en dat ze de man op het hart drukt dat hij niets met het ei moet uitspoken .

Ik had niet het gevoel dat het geloof hier slecht wordt neergezet. Eerder de mensheid die verantwoordelijk is voor haar eigen daden. De mens wordt hier egoïstisch geportretteerd.

Verleiding wordt afgeschilderd als iets slechts. Op de wereld is genoeg te ontdekken. En toch zijn we nooit tevreden. Daar waar Eva al een verboden appel at, lijkt de mensheid nog niet veel geleerd te hebben van de geschiedenis. De strijder heeft het er op een moment over dat god alles heeft geschapen en dat hij ook alles vernietigd. Hij lijkt dondersgoed te weten dat dit het geval zal zijn als hij het ei kapot maakt . Ondanks dat houdt hij geen rekening met anderen maar handelt hij uit eigenbelang.

Zelfs een enorm sterke hechting tussen het kleine meisje en het ei is niet afdoende om het te beschermen tegen kwade invloeden .

Wel blijkt dat het geloof niets kan doen tegen dit soort praktijken. Het lijkt gewoon een illusie te zijn. Want waar het meisje ook gaat en staat, ze blijft in het zicht van de strijder . Je zou er zelfs een sneer in kunnen zien naar niet gelovigen. De film strijdt hier tegen een soort van nieuwsgierigheid. Die nieuwsgierigheid staat recht tegenover een van de 10 geboden dat je trouw blijft aan je religie. Het sluit ook bij het gebod aan, dat je jezelf niet mag verbeelden hoe god eruit ziet. het ei lijkt god te symboliseren .

Nou, ja zo denk ik erover.

De film is trouwens erg mooi geanimeerd. De manier waarop de camera speelt met invalshoeken zijn innovatief. De vele fraaie spiegelingen in het water van verschillende bomen zijn magisch en mysterieus. Er hangt een heerlijke sfeer in deze film. Ik zou hem graag een keer in de bioscoop willen zien. Voor nu een 4*

De muziek die in het compilatiefilmpje op Youtube zat kwam immers niet terug in de film. Jammer.

Reinbo
Prachtige film. Schtiiterend getekend. Art Direction had veel weg van Griger. Had een versie met franse subs, dus heb van het gesprokene weinig begrepen, maar ik vraag me af of ik veel gemist heb. (Misschien ook eeen voordeel omdat ik meestal niet zoveel op het met het filosofisch gebral van Ohsii).

Kan me goed vinden in de analogie met 2001, want ook dit is een abstract visueel kunstwerk met een onheilspellende geluidsband. Verder is het een trage vertelling, waarbij je lekker zelf kan denken en betekenis kan geven aan het geen je ziet.

Voor nu 4 dikke sterren en er zit bij herziening nog wel een verhoging in.

avatar van Goodfella_90
Wordt er dan vrijwel niet gesproken?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Niet erg veel in ieder geval. En het gesprokene is niet bepaald het meest essentiele deel van de film, toch wacht ik voor een DVD aankoop voor een legale ondertitelde versie. Zeker niet ieders kopje thee trouwens, erg abstract , weinig verhaal en veel is voor eigen gevoel en interpretatie. Typisch een film waarvan het gemiddelde gigantisch gaat kelderen als hij bij wijze van spreken morgen op TV zou komen.

avatar van NKyou
Een pareltje!

Het heeft even geduurd, maar dan eindelijk weet een anime mij volledig te overtuigen. Fenomenaal abstract en feilloos in de afwerking van de setting. Door schitterend kleurgebruik en een haast bevremende soundtrack is de sfeer echt fantastisch. De kijker maakt zelf wel uit wat hij ermee doet. Opdringen heeft geen zin, als je dit niet ligt kan je er volgens mij helemaal niets mee. Ik ben er in ieder geval helemaal weg van, meer van Oshii graag.

Hele dikke 4,5*, maar dat worden er haast wel zeker 5.

NKyou schreef:
en een haast bevremende soundtrack

Die soundtrack is inderdaad fenomenaal. Ik vind de film niet leuk om te kijken, maar die muziek luister ik nog regelmatig! Prachtig van Yoshiro Kanno.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Had hoogstwaarschijnlijk ietwat te hoge verwachtigen, maar flink tegenvallen deed Tenshi no Tamago gelukkig ook niet. Prachtige beelden en schitterende muziek, twee elementen die meteen opvallen en waar de film dan ook voornamelijk z'n kracht uit put. Ondanks de niet altijd even boeiende vertelling had de film een interessant uitgangspunt, een lekker mysterieus sfeertje en zat al met al goed in elkaar. Kon me ook stukken beter boeien dan Ghost in a Shell van Oshii.

3,5 sterren.

Goto
Herzien, ditmaal op dvd, zij het een bootleg. (met Eng. subs.)

Blijft een fantastische ervaring. Eigenlijk de ultieme Tarkovsky die Tarkovsky zelf nooit wist te maken. De sfeerbeelden zijn ongekend, durf zelfs zover te gaan door te zeggen dat dit qua sfeer onovertroffen is. Weinig dialoog maar de zinnen die worden uitgesproken zijn prachtig. Slechts 2 characters (van enige betekenis) in de film maar wel erg interessante. Vooral de man is een geweldig, intrigerend character.

Ook de muziek is mooi. Dacht eerst dat het Kawai was maar dat bleek niet zo te zijn. Beetje klassiek met een vleugje modern en vooral erg veel emotie. Ik weet iniedergeval weer waarom deze in m'n top 10 staat. Zou misschien nog wel hoger kunnen.

En mocht deze ooit een fatsoenlijke release krijgen sta ik vooraan in de rij. Tot die tijd ben ik echter blij met m'n huidige dvd, bootleg of niet.

avatar van donnie darko
Bloedmooi.

Zelden zo'n prachtig geanimeerde film gezien, en zeer indrukwekkend voor een film uit 1985. Het verhaal heb ik niet echt ongelooflijk goed gevolgd, dus veel symboliek is me misschien wel ontglipt, maar dat kon me bij deze film niet schelen. De stille momenten waren duidelijk superieur aan de dialogen, en de eindscenes waren zowel hartverscheurend als -verwarmend.

4.5*. Eén van de mooiste animatiefilms die ik ooit heb gezien, en ga Ghost in the Shell 2: Innocence maar eens herbekijken.

donnie darko schreef:

Let wel dat Oshii zelf heeft gezegd niet alle symboliek te kunnen verklaren. Dus sommige dingen moet je denk ook gewoon ondergaan.

Goto schreef:

Een symbool moet een betekenis hebben om bestaansrecht te hebben; iets moet ergens "symbool" voor staan... Lege symbolen bestaan dus niet. Als Oshii zelf al niet weet waarvoor sommige dingen symbool staan in zijn eigen film nota bene, dan vind ik het een hoop moeilijkdoenerij om niets.

Goto
Of het is er gewoon ingedaan voor de pracht. Net als de filosofische texten in Gits: Innocence.

Of het is een film gemaakt vanuit de buik (zoals Oshii zelf aangeeft). Daarbij is zeker niet alles rationeel verklaarbaar, maar wel zo persoonlijk natuurlijk.

Geen idee waarom een regisseur dat niet zou mogen doen.

avatar van Prudh
Zeg niet dat hij dat niet mag doen, toch? Maar symboliek is het dan simpelweg niet. Eerder abstracte kunst waar ieder zijn eigen beeld bij kan vormen.

Maar de symbolen hebben ook betekenis, los van het feit of Oshii zelf volledig beseft wat ze betekenen.

Ze komen namelijk van hem en zijn niet random.

Goto schreef:
Let wel dat Oshii zelf heeft gezegd niet alle symboliek te kunnen verklaren.

Onderhond schreef:

Het gaat me vooral om deze tegenstrijd

Ik zie die tegenstrijdigheid gewoon niet.

Beschouw het als dromen. Die kan je vaak als leek/persoon zelf niet verklaren, maar staan wel symbool voor gebeurtenissen die je hebt opgenomen.

avatar van *Nientjah*
Tja wat moet ik ervan zeggen...een zeer surrealistisch stukje anime. Veel symboliek, duistere sfeer en de muziek voegde ook het nodige toe. Alleen jammer dat de film me niet echt kon raken, daar was hij een beetje te vaag voor. Wel enkele mooie begrijpbare stukken.

3,5 sterren.

garlic senior

Deze film laat de fantasie over aan de kijker. Ik kan begrijpen dat je de film soms iets te vaag vind, maar de geheimzinnigheid is naar mijn mening de kracht van Angel's Egg.

avatar van Lord Flashheart
Dit leek me nou een uitermate geschikte film om eens kennis te maken met het anime genre. Maar helaas, na een half uur viel ik al in slaap en werd pas diep in de nacht weer wakker. Vanavond een nieuwe poging.

Edit:
Onderhond schreef:
Beschouw het als dromen.
In slaap vallen is blijkbaar de bedoeling. Gelukkig maar. Heb ik niks gemist.