Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Tenshi no Tamago (1985)

Alternatieve titels: Angel's Egg | Egg of God | Mystical Egg of the Angels | 天使のたまご

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Mamoru Oshii
met de stemmen van Keiichi Noda, Mako Hyôdô en Jinpachi Nezu

Animatiefilm van Oshii (Ghost in the shell). Een meisje leeft alleen in een post-apocalyptische wereld, met als enige bezit een enorm ei. Op een gegeven moment komt ze een strijder tegen, die wil weten wat er in het ei zit, maar het meisje wil dat niet prijsgeven.

Dat laatste shot dat steeds uitzoemt is volgens mij een omgekeerd bootje op een strand (met die stenen als nagels, en de bossen het mos, als je dat bedoelt ten minste

Dat verklaart deels de schaduwvissen, het rijzende water, de bol die in de zee zakt, het vissersdorpje ... wat het dan uiteidenlijk zelf moet voorstellen is weer wat anders natuurlijk. Maar leuke reactie in ieder geval

Hmm, hé ja: nu je het zegt. Daar zit wel wat in. Grappig. Ik zit me nu helemaal te bedenken hoe dat te binden is aan de rest van de gebeurtenissen! Thx!

tovenaar
Fascinerend fascinerend fascinerend. Ongrijpbaar, maar gelukkig wel zeer boeiend. Animatie was zeer netjes en de sfeer zat continu op hetzelfde hoge niveau. Zeker een bijzondere film, die vast nog wel wat kijkbeurtjes gaat krijgen van me. Geniale setting (zoals wel vaker bij Oshî) en dito muziek. Mooi om te zien dat deze animé zoveel mensen kan bekoren hier, had ik eerlijk gezegd niet echt helemaal gedacht.

Is de muziek van Joe Hisaishi trouwens of niet?

Denk dat de beschikbaarheid van deze film er veel mee te maken heeft. Enkel zij die echt geïnteresseerd zijn gaan erachter aan. Geen toevallige SBS6 zappers of frivole videotheekgangers die deze film omlaag stemmen

Geen idee van wie de muziek is, maar Joe Hisaishi lijkt mij eigenlijk erg twijfelachtig. Zal eens wat navraag doen

PS: na die paar extra kijkbeurtjes mag er nog wel een halfje bij

avatar van BoordAppel
Original Music by: Yoshihiro Kanno

Staat er op IMDb.

Nmjah ... fucking google ads

avatar van Ramon K
Prachtige film. Ben ik nu de enige die denkt dat Oshii God hier NIET verwerpt? Oshii is een meester in het creeeren van sfeer. Mooie designs van landschappen, decors en personages ook. De muziek van Kanno is hemels! Vooralsnog 4*...

Ik blijf nog wel even in dat anime-hoekje rondneuzen.

avatar van JoeHallenbeck
Is er al iets bekend over een dvd release in de nabije toekomst? Anders moet ik toch maar zo'n bootleg zien te vinden.

Niks meer over gehoord. Maar is stel voor dat je ipv een bootleg de film gewoon eerst download. Even illegaal, maar als je de film alsnog goedvindt kan je wel mooi een legale versie kopen (maakt weinig uit voor dat weinig conversatie dat in de film voorkomt). Zo bespaar je wat geld dat anders toch maar bij die vuile bootleggers uitkomt, en de source (de fansub die bestaat van Tenshi no Tamago) is uiteindelijk toch dezelfde.

avatar van JoeHallenbeck
Ok, thanks. Zal eens gaan rondkijken op het internet dan.

avatar van Bas17
Wilde deze herzien en heb hem daarom op DVD gekocht.

Tip: koop de bootleg, ondertitels ontbreken bij japanse versie

Tip: download gewoon de rip met subs (even illegaal) en koop de officiële versie.

avatar van Bas17
Onderhond schreef:

Officiele versie heb ik dus Maar de bootleg is van zelfde kwaliteit volgens reviews en met subs.... Al koop ik veel liever orgineel, ik wilt och subs bij deze taal

Nee, nooit gezien trouwens, ook nooit echt geweten wat het nu net is. Informatie is redelijk vaak, en conflicteert ook wel eens.

avatar van Phoenix
Woah. Wat een sfeer. Ongelofelijke desolate uitstraling en muziek die samen een afschuwelijk gevoel van vervreemding opwekken. Stilte was nog nooit zo oorverdovend. En dan opeens zo'n krijs erdoorheen... Kippenvel.

5*, snel nog eens kijken onder ideale omstandigheden voor misschien een plaats in mn top 10.

Ook maar weer eens herzien. Blijft een fenomenale film.

Unicum in het anime wereldje. Geen film die ook maar lijkt op wat Oshii met Tenshi no Tamago presteerde. Sublieme sfeer, ditto animatie (nog steeds) en dat voor bijna geen geld. Prachtige designs (met dank aan Amano, wiens stijl verder nooit tot z'n recht komt in animatie) en een heerlijke soundtrack.

Blijft een heerlijke trip deze film. 5* blijven zeker staan. Eén van de pronkstukken uit m'n DVD collectie, al is het dan eentje zonder subs.

avatar van Maikeru
Net gezien, en ik ben zeker niet ontevreden . De sfeer is ongelooflijk, ik voelde me een beetje vervreemd met de sfeer vaak. Vaak had het een soort van griezelige sfeer, vooral door de stilte, de donkere setting, en de stijl van tekenen. De animatie is erg sterk - ik had eigenlijk niet zo veel van de animatie verwacht doordat hij zo oud is, maar de animatie was erg mooi. Ook de muziek onderbouwde de sfeer en animatie perfect. Soms gebeurt er alleen te weinig, voor een te lange tijd - alhoewel de prachtige sfeer dit vaak onbelangrijk maakt. Al met al een prachtige film, die ik zeker nog een paar keer ga herkijken - gezien ik bepaalde dingen van de film niet helemaal heb begrepen...

4,5* - met misschien nog kans op een 5...

Niet vergeten stemmen

Verder begrijpt de regisseur zelf niet alles, dus da's niks om je over te schamen

avatar van Maikeru
Gestemd!

Ik zal in elk geval mijn best doen om het beter te gaan begrijpen

avatar van Naomi Watts
Goed verzorgde animatie, een geweldige sfeer ondersteund met zeer sfeervolle muziek. Al steelt de inbreng van Amano mijn hart, wat hij bij Final Fantasy zo geweldig deed, deed hij hier weer opnieuw. 4,5*

avatar van Alastor
Onderhond schreef:

Jammer.

Dan vrees ik dat ik maar beter kan stoppen met het kijken naar anime-films. Ik had namelijk gehoopt dat er meer van dit soort sfeervolle fantasy gemaakt was.

avatar van Twilight
Net gezien. Wow, moet het even allemaal tot me laten inzinken zeg. Erg mooi allemaal, maar van de symboliek snap ik nog niet heel veel.

Ik las ergens dat die schaduwvissen herinneringen waren. Dat klinkt op zich best aannemelijk. En dan die vissers die er op gaan jagen. Dat heeft toch wel enigzins iets droevigs. En die bol aan het begin en het eind is misschien wel de 'nieuwe' ark ofzo. Aangezien het meisje er op het einde ook bij zit. Maar ik zit hier maar wat gedachten op te schrijven.

Ik weet nog niet zeker wat voor cijfer ik hier voor wil geven. Ik hou het voorlopig wel bij 4*.

avatar van dutchtuga
Kan deze zometeen dan eindelijk zien. Stukjes even snel bekeken uit nieuwsgierigheid en het zag er behoorlijk indrukwekkend uit. Is dit zonder subtitles nog enigszins te volgen?

Ik zou zeggen: met subtitles is het ook al niet te volgen dus zijn ze in principe niet nodig .

avatar van dutchtuga
Prachtige anime. Heb helemaal niets kunnen volgen van het dialoog (geen subtitles), het plot zei me ook niet veel maar die verpakking zeg. Heb erg genoten van de animatie en de geweldige muziek. Deed me regelmatig denken aan het operageschreeuw uit 2001 van Kubrick. Tenshi no Tamago krijgt het voor elkaar om een mysterie voor te leggen die onnavolgbaar was maar toch erg pakkend. Je blijft geboeid naar het scherm kijken. Het post apocalyptische is erg mooi weergegeven. Die verlaten straatjes, de schimmen, schaduws, de onheilspellende sfeer, goed gedaan hoor van Oshii. Tenshi no Tamago bevat echt een aantal scenes die zo ingelijst mogen worden. Ik ga eens op zoek naar wat uitleg voor deze film. Fascinerend.
4,5* voor nu.

avatar van dutchtuga
En m'n 800ste stem. Mooie film voor deze mijlpaal .

avatar van Phoenix
Heeft iemand een linkje naar een site waar de beste dvd-uitgave hiervan beschreven staat?

Volgens mij is dit de enig legale uitgave. Zonder subs. Out of print . Er bestaat ook een HK bootleg mét subs (genomen van een fansub).

avatar van Phoenix
Holy, meer dan 50 dollar.

Nee, maar dan weet ik in ieder geval waar ik hem kan vinden. Kan ik de administratie bijwerken . Bedankt.