Genre: Biografie / Muziek
Speelduur: 160 minuten / 180 minuten (director's cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk / Italië
Geregisseerd door: Milos Forman
Met onder meer: Tom Hulce, F. Murray Abraham en Elizabeth Berridge
IMDb beoordeling:
8,4 (464.260)
Gesproken taal: Engels, Duits, Italiaans en Latijn
Releasedatum: 11 oktober 1984
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Amadeus
"...Everything You've Heard is True"
We schrijven 1781 en Antonio Salieri (Abraham) is werkzaam als de competente hofcomponist van Keizer Jozef II. Wanneer Mozart (Tom Hulce) aan het hof arriveert, moet een verbijsterde Salieri vaststellen dat de goddelijke muzikale inspiratie waar hij zelf naar zoekt, werd geschonken aan een losbandige, hondsbrutale nar. Gek van jaloezie, besluit hij Mozart met alle mogelijke middelen te gronde te richten, misschien zelfs met moord.
Externe links
Acteurs en actrices
Antonio Salieri
Wolfgang Amadeus Mozart
Constanze Mozart
Emanuel Schikaneder
Leopold Mozart
Katerina Cavalieri
Emperor Joseph II
Count Orsini-Rosenberg
Parody Commendatore
Papagena
Reviews & comments
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
Ondertussen toch de meeste quotes wel weggezakt
. Maar gelukkig bestaat imdb: http://www.imdb.com/title/tt0086879/quotes
Kijk nog steeds wel eens stukjes van de film op me pc. Werkelijk fantastisch.
Ciai
-
- 168 berichten
- 49 stemmen
Is niemand het dan met me eens dat de film zo geweldig is, omdat de muziek zo geweldig is?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Is niemand het dan met me eens dat de film zo geweldig is, omdat de muziek zo geweldig is?
Ja, al is dat in mijn ogen niet de grootste troef. De muziek is uiteraard fantastisch. Maar de aanpak van deze film (Mozart als een semi-punkfiguur in contrast met Salieri) en de sterke acteerprestaties zorgen er voor dat de film meer wordt dan een standaard biopic met een briljante soundtrack. Het is nu trouwens dat Mozart zo gewaardeerd wordt. Dankzij de film (met de bijhorende rage, remember Rock me Amadeus van Falco) werd Mozart ook bij het grote publiek bekend.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Dankzij de film (met de bijhorende rage, remember Rock me Amadeus van Falco) werd Mozart ook bij het grote publiek bekend.
LOL
En dankzij The Life of Brian werd Jesus ook wereldberoemd. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Want Mozart was een grote onbekende, wil je zeggen...?
Mozart was niet echt bekend bij het grote publiek nee. Voordien was hij gewoon één van de klassieke componisten, waar vooral liefhebbers van klassieke muziek kennis van hadden. Als je nu vraagt van enkele klassieke componisten op te noemen krijg je meestal Bach, Beethoven en Mozart te horen. Lijk vrij evident te zijn, maar zo enorm populair was hij voordien niet.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Mozart was niet echt bekend bij het grote publiek nee. Voordien was hij gewoon één van de klassieke componisten, waar vooral liefhebbers van klassieke muziek kennis van hadden. Als je nu vraagt van enkele klassieke componisten op te noemen krijg je meestal Bach, Beethoven en Mozart te horen. Lijk vrij evident te zijn, maar zo enorm populair was hij voordien niet.
Kolder. Jij kende hem mischien niet.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Op m'n 6 jaar had ik nog niet de volledige cd-box van Mozart nee
Ik weet dat het onozel overkomt, maar ben er toch van overtuigd dat de populariteit gestegen is na de film.
Als toenmalige snotneus kan ik idd wel verkeerd zijn. Maar ik heb het wel over 'de grote massa' waar de film toch voor gezorgd heeft voor een rage.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ik denk dat je bedoelt dat de film Mozart dichter bij de (bioscoopgaande) jeugd bracht. Zeker omdat voor die jeugd dat stoffige ouderwetse gevoel er een beetje afging.
Maar "het grote publiek" is meer dan 15-20 jarigen.
Ik denk overigens dat Out of Africa Mozart evenveel bij de zwijmelende bakvis heeft gebracht.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Ik denk dat je bedoelt dat de film Mozart dichter bij de (bioscoopgaande) jeugd bracht. Zeker omdat voor die jeugd dat stoffige ouderwetse gevoel er een beetje afging.
Maar "het grote publiek" is meer dan 15-20 jarigen.
Ik denk overigens dat Out of Africa Mozart evenveel bij de zwijmelende bakvis heeft gebracht.
Misschien druk ik me wat verkeerd uit inderdaad. Uiteraard zal Mozart bij volwassenen geen onbekende geweest zijn. Maar klassieke muziek en jeugd is jammer genoeg toen en nog altijd geen evidente combinatie. Dankzij de film en de bijhorende rage is Mozart toch één van de namen die ook bij het jonge/jongvolwassen publiek is blijven hangen.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Helemaal ongelijk heeft Film Pegasus niet. Bij de kenners van de klassieke muziek wordt Mozart algemeen gezien als de grootste componist die ooit geleefd heeft. Maar die kenners, of beter gezegd de liefhebbers van klassieke muziek vormen in Nederland wel een minderheid. Misschien nog wel een kleine minderheid ook. Houd een opinieonderzoek onder de Nederlandse bevolking, stel de vraag wie Wolfgang Amadeus Mozart is en ik weet zeker dat 70% het niet weet. Dat de belangstelling voor Mozart toenam door de film Amedeus is zonder meer waar, maar dat was volgens mij maar tijdelijk. De massa heeft gewoon geen belangstelling voor klassieke muziek. Naar winkels met klassieke muziek, daar moet je tegenwoordig naar zoeken. Helaas, maar waar.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Kom nou. Iedereen weet wie Mozart is.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Wie is Mozart dan?
Als ik het antwoord geef, zitten we met een spoiler. 
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Velen vinden Bach toch de grootste componist.
Anderen weer Beethoven, hoewel... "after his openings, he tends to get a little boring" (citaat kwisje)
Wat mij altijd verbaasd heeft is dat genialiteit zo in een tijdspanne van 100 tot 150 jaar plaatsvindt. Je ziet het met muziek maar ook met andere kunstvormen.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Daar zou jij je nog wel eens lelijk in kunnen vergissen.
Jij denkt echt dat 70 % niet weet wie Mozart is? LOL. Wat een onzin wordt hier allemaal uitgekraamd zeg.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Mozart was niet echt bekend bij het grote publiek nee. .
Asjeblieft zeg. De film zorgde even voor een opleving in zijn populariteit en dat er bij vele jongeren van destijds een besef ontstond dat Mozart toch wel een hele bijzondere componist was.
Dat effect is nu al weer weggeëbt, trouwens. Zijn bekendheid is nu weer zoals ie voor deze film was.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Jij denkt echt dat 70 % niet weet wie Mozart is? LOL. Wat een onzin wordt hier allemaal uitgekraamd zeg.
Nu ok goed. Ze zullen weten dat Mozart een componist was. Maar dat is het dan ook.
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het grootste deel van de Nederlandse bevolking meer weet wie Pim Fortuyn is, "De Grootste Nederlander Aller Tijden"
, dan Mozart, door de Oostenrijkers terecht uitgeroepen tot de grootste Oostenrijker aller tijden. Of kraam ik nu ook al onzin uit?
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Dat is logisch, Pim Fortuijn is de laatste jaren nogal veel in het nieuws geweest. Daardoor won hij die verkiezing ook. Als je weet dat Mozart een componist was, ken je hem. Simpel zat. Wat je verder dan allemaal nog van hem weet is meegenomen. Ik denk dat de Oostenrijkers Mozart net zo goed kennen als wij een van Gogh kennen en andersom.
anne J
-
- 1525 berichten
- 976 stemmen
Ik kan met zekerheid zeggen dat sowieso bijna iedereen van mijn leeftijd (16, 17 jarigen) misschien nog nét weten dat Mozart een componist is, zoals Beethoven (ook de enige die ze dan verder kennen ongeveer), maar daar houdt het dan ook gelijk mee op.
Ciai
-
- 168 berichten
- 49 stemmen
Ik hoor ook bij de beschreven groep door Anne J, namelijk de 17-jarigen, en ik had toch echt wel van Mozart gehoord, en toch echt niet van deze film.
De gedachte dat de film Mozart dichter bij de jeugd (of bioscoopgangers) heeft gebracht, gaat er bij mij wel in, maar toch heb ik er mijn twijfels over.
Er is iets aan de film wat mij ongelooflijk fascineert, zoals Pegasus zegt:
Maar de aanpak van deze film (Mozart als een semi-punkfiguur in contrast met Salieri) en de sterke acteerprestaties zorgen er voor dat de film meer wordt dan een standaard biopic met een briljante soundtrack.
Maar tevens heeft de film ook iets wat mij ongelooflijk afstoot. Bijvoorbeeld de casting, HOW ON EARTH kies je voor zo'n film Amerikaanse acteurs?
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Tja, het is een Amerikaanse films. Is toch behoorlijk logisch, hoor, (ook al is het misschien jammer). Grappig ook jou nummer 1 (niet lullig bedoeld).
Ciai
-
- 168 berichten
- 49 stemmen
Dat het een Amerikaanse film is, oké. Dat er dan ook Amerikaanse acteurs zijn, begrijpelijk. Maar dat ze geen spraakcursus krijgen om het knauwerige er dan ook maar een beetje af te krijgen, we hebben het hier wel over het oude Europa, een stijlvolheid die de Amerikanen in geen 1000 jaar zullen krijgen.
Ik zie dat jij Bertolucci ook waardeert, ik moet toch maar eens echt die Novecento gaan kijken. Wat is trouwens grappig aan The Last Emperor?
anne J
-
- 1525 berichten
- 976 stemmen
Ik hoor ook bij de beschreven groep door Anne J, namelijk de 17-jarigen, en ik had toch echt wel van Mozart gehoord, en toch echt niet van deze film.
Ja, ik zei ook bijna iedereen
Dan ben jij een van de weinigen die het wél weten idd.
Je gaat me toch niet vertellen namelijk dat om jou heen verder wel iedereen precies weet wie Mozart is, tenzij je een of andere muziekopleiding doet of zo. Want volgens mij kan ik dat aantal op onze school wel op twee handen tellen, even heel overdreven gezegd, want wij hebben veel leerlingen.
Ciai
-
- 168 berichten
- 49 stemmen
Ik zal het morgen testen op school. Ikzelf ben niet vies van een klassiek muziekje, vandaar dat ik er wel wat van af weet.
Ik krijg trouwens wel de indruk dat iedereen hier boven mij denkt dat iedereen niet van klassieke muziek houdt, ik weet dat van de meest coole personen er heel wat zijn die ook klassieke muziek luisteren. Ik heb het idee dat er een soort van taboe op rust.
De film doorbreekt dat taboe wel, waarschijnlijk komt dat vooral doordat Mozart als zo'n halve gare neergezet werd.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Wat is trouwens grappig aan The Last Emperor?
Overigens kennen de meeste studenten tegenwoordig Mozart wel óf bij naam óf van werk, denk ik. En als je weet dat hij componist was, dan weet je toch ook 'precies wie hij is'? Hij was namelijk ook ... een componist. Dat je zijn levensverhaal niet kent, vind ik niet zo vreemd. Het gaat nu eenmaal om zijn werk.
Ciai
-
- 168 berichten
- 49 stemmen
Kleine toevoeging: Chinezen die Amerikaans spreken MET een Chinees accent.
Ik vergelijk dit met Amerikanen die Amerikaans spreken met een Amerikaans accent, terwijl dat in mijn ogen absoluut niet de bedoeling is in deze film.
Het stoort me gewoon.
Gerelateerd nieuws

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video

De beste speelfilms over het leven van beroemde artiesten
Bekijk ook

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Romantiek / Komedie, 2001
1.837 reacties

Das Boot
Oorlog / Drama, 1981
1.370 reacties

Der Untergang
Historisch / Oorlog, 2004
1.639 reacties

Platoon
Oorlog / Drama, 1986
824 reacties

Stop Making Sense
Muziek, 1984
98 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








