Uccellacci e Uccellini (1966)

Alternatieve titel: Hawks and Sparrows

Italië

geregisseerd door Pier Paolo Pasolini
met Totò, Ninetto Davoli en Femi Benussi

Een proletarische vader en zijn zoon wandelen door Italië als een niemandsland tussen katholicisme en marxisme, gevolgd door een sprekende kraai die voortdurend links intellectuele commentaren geeft tot ze hem vermoorden en opeten.

avatar van stephan73
Uccellacci E Uccellini (beter bekend als Hawks and Sparrows) is Pasolini’s Marxistische geloofs-komedie, waarin een vader en een zoon door een pratende raaf over worden gehaald om, als monniken, vogels te overtuigen van het bestaan van God.

Natuurlijk heeft Pasolini deze film niet gemaakt om zijn geloofsovertuiging aan de kijker te tonen (hij was atheist), maar om het geloof belachelijk te maken. Dit in tegenstelling tot Il Vangelo Secondo Matteo, de film die hij hiervoor maakte, zijn versie van het evangelie van Mattheus. Hij doet dit door er een surrealistische en absurde brei van te maken die nergens echt komisch wordt, maar boeiend blijft door de twee hoofdrol-spelers.

Dit is niet een meesterwerk van Pasolini (daar reken ik Accatone en Mama Roma toe), maar meer dan de moeite waard, daar zorgen de acteurs, de muziek (van Ennio Morricone) en de zwart-wit fotografie voor.

avatar van yeyo
Uccellacci E Uccellini begint als een soort pastiche van het Italiaans neo-realisme, maar ontspoort vrijwel meteen in het absurde. Het is een erg gekke film, maar toch één met inhoud.

In twee te onderscheiden delen geeft Pasolini respectievelijk kritiek op geloof en op het kapitalisme. Het begrip 'Grote Vogels, Kleine Vogels' heeft dan ook betrekking op hoe men slachtoffer wordt van de verschillende sociale klassen. Dit wordt allemaal gebracht door een sprekende raaf, waarmee Pasolini zich overduidelijk mee personifieert. Deze wordt uiteindelijk opgegeten door twee bekrompen proleten, die de links-intellectuele uitspraken van de kraai saai en vervelend vinden.

De prachtige zwart wit cinematografie en de aanstekelijke muziek van Morricone zorgen dat het geheel toch iets zeer poëtisch heeft en dus niet helemaal in het komische verzandt.

Best verteerbare komedie,met opmerkelijk genoeg als grappigste deel de gezongen openingscredits,waarin wordt gewaarschuwd dat Pasolini zjn eigen reputatie in gevaar brengt.Dat doet hij waarschijnlijk door niet alleen kerk en kapitaal,maar ook de communistische partij te ridiculiseren.De raaf is een behoorlijk vervelend en pedant figuur in wiens praatjes P. ook geen geloof meer lijkt te hechten,zelfspot kortom.Leuke spoiler hierboven,trouwens.
Het sterkste punt is de chemie tussen Toto en Davoli als 2 Beckettiaanse clowns,die later ook in die hoedanigheid mochten opdraven in P's segment uit le Streghe.De humor bestaat vooral uit wat flauwe slapstick en,hoe verrassend,excrementale kolder.Voor wie FGDD van Rossellini heeft gezien is de preek van Toto als franciscaan tot de vogeltjes(hence de titel) vanwege het contrast in de uitwerking buitengewoon hilarisch.
Een opmerkelijke sequentie tenslotte bestaat uit docu footage van de begrafenis van communistenleider Togliatti,die Pasolini zo monteert dat de parallelen met de verering van heiligenrelikwieen zelfs de simpelste ziel zullen opvallen.Door deze gelijkstelling van volkskatholicisme en communisme toont P. ook hier weer zijn scepsis tov de PCI.

avatar van yeyo
pippo il buffone schreef:
Leuke spoiler hierboven,trouwens.

Staat ook gewoon in plotomschrijving hoor..

avatar van Paalhaas
Misschien bedoelde hij die ook.

echt pasolini; en de satire is regelmatig zelfs geniaal; zelden heb ik, zelf redelijk religieus te noemen, zo genoten van het bijtend commentaar op religieuze zaken; de regisseur lijkt mij na het zien van een groot aqantal van zijn films zowel onmogelijk om mee om te gaan; als een van de zeer weinige integere ridders in de strijd voor een betere samenleving

avatar van Friac
Ik sluit me helemaal aan bij de positieve reacties en kan me 100% vinden in yeyo's mening.
Persoonlijk vind ik Uccellacci e Uccellini zelfs een van de betere films die ik reeds van Pasolini zag. Het is nog geen Salo of Il Vangelo Secondo Matteo (daar kan ook nog misschien Accattone aan toegevoegd worden), maar ik weet hem zeker en vast beter te waarderen dan Mamma Roma, Medea en Teorama.

De kolder en het lichtvoetige zorgen voor een bruisende en energieke sfeer, een beetje vergelijkbaar met Pierrot le Fou (en sommige momenten uit Le Mépris, waar ik natuurlijk aan moest denken dankzij de hilarische begingeneriek). Binnen dit kader stoor ik me ook meteen minder aan schoonheidsfoutjes in montage of acteerprestaties, wat het kijken aangenamer maakt.
Pasolini's satire komt goed uit de verf en vervalt niet in irritant pseudo-intellectueel geneuzel (waar sommige van zijn films last van hebben). Toto is ook een prima acteur voor dit soort rollen, gewoon een schitterende verschijning met een prachtmimiek. Samen met Ninetto Davoli vormt hij een heerlijk cynisch duo.
Voeg er nog een heerlijke Morricone-soundtrack aan toe en er blijft nagenoeg niets meer over om over te klagen.

Een heel fijne kijkervaring en een welkome "verfrissing" binnen Pasolini's oeuvre lijkt me. Eindelijk nog eens een 4* voor een Pasolinifilm

MauriceMankes schreef:

Die uitspraak intrigeert mij, Maurice. Pasolini was iemand die voortdurend zocht en vocht, oké, maar "een van de zeer weinige integere ridders"...?

avatar van Spetie
Met Uccellacci E Uccellini, wat een mooie titel trouwens, zie ik ook eens een komedie van Pasolini. En het is best goed bevallen. Het lichtvoetige sfeertje zit er vanaf de eerste seconde in en wordt vooral goed overgebracht door Totò, die weliswaar een redelijk oude man is, maar hier toch vaak enthousiast en energiek weet over te komen.

Het geeft gelijk al aan, dat we het allemaal niet al te serieus moeten nemen, al zit de kritiek ook het Rooms-katholieke geloof er af en toe wel lekker duidelijk doorheen verweven. Maar daar houd ik altijd wel van. Luis Buñuel is ook zo’n regisseur die dat regelmatig deed en ook bij Pasolini bevalt het goed. De conversatie en dialogen zijn regelmatig vermakelijk, al zakt het soms hier en daar wel wat in. Het meest onnozel is nog wel die pratende raaf, die soms weer irritant is, maar vaak ook droogkomisch, met al die opmerkingen van hem.

Ja best leuk dus. Vermakelijk, goed geregisseerd, een origineel scenario en ook nog best een aangename soundtrack. Net niet voldoende voor vier sterren, maar een dikke drieënhalve ster kan ik hier zeker wel aan kwijt.

avatar van Brix
Bestaat er een DVD met Nederlandse ondertiteling van de film?

avatar van Spetie
Geen idee, ik heb de film in ieder geval met Engelse ondertiteling gezien.

avatar van Mochizuki Rokuro
Brix schreef:
Bestaat er een DVD met Nederlandse ondertiteling van de film?

Denk het niet of hij zou in een Pasolini box moeten zitten, maar die is er volgens mij ook niet. Er is een Engelse en een Amerikaanse DVD. De Engelse op Eureka!, die doen helaas alleen Engelse subs. Er zijn Engelse labels die wel soms NL-se subs hebben.

avatar van Brix
Dank voor de reacties heren.
Dan ga ik maar voor de versie met Engelse ondertitels.

avatar van Metalfist
Pasolini en de raaf

Er heeft even een pauze tussen gezeten, maar het retrospectief rond Pier Paolo Pasolini is weer van start gegaan in Cinema Zuid. Jammer genoeg de laatste film (Il Vangelo secondo Matteo) niet kunnen meepikken, heb hem hier thuis gelukkig nog wel liggen, waardoor ik tot mijn eigen verbazing wel zin had in deze Pasolini. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van zijn kunnen (de gemiddelde waardering ligt op ongeveer 3*) en ik hoopte met Uccellacci e Uccellini daar toch verandering in te krijgen.

En het gaat de goede kant uit met Pasolini. Het beste wat ik tot nu toe heb gezien van de Italiaan is ongetwijfeld Mamma Roma, maar dit komt op een tweede plaats. Als langspeelfilm dan, want zijn segment van Le Streghe (La Terra vista dalla Luna, ook met Totò en Ninetto Davoli trouwens) dat als extraatje bij deze film werd vertoond vind ik nog net iets beter. Soit, de eerste keer dat ik Pasolini het comedy genre zie aanpakken, maar het resultaat mag er zijn. Het begint al met de erg leuke openingscredits (waar Pasolini zich trouwens niet te beroerd voelde om zichzelf wat belachelijk te maken) en wat volgt is een origineel plot waarin vader en zoon te maken krijgen met een sprekende raaf die hen vergezeld op hun lange tochten door Italië. Met een speelduur van zo'n 85 minuten is dit al niet één van de langste films van Pasolini en het is dan ook jammer dat hij de film uiteindelijk iets te lang laat slepen. Het verhaal van de raaf over de twee broeders is nog erg leuk, maar nadien verzandt de film in iets teveel intellectuele nonsens. Wel tof dat de twee hoofdpersonen dit uiteindelijk ook beu geraken en de raaf dan maar opeten.

Volgens mij de eerste keer dat ik iets van Totò zie, maar dit smaakt naar meer. Een karakteristieke kop, deed me zelfs wat aan Buster Keaton denken, en een mimiek om van te smullen. Echt zo'n typische acteur die een gehele film naar zich toe kan trekken en dat doet hij hier dan ook. Al mag de waarde van Ninetto Davoli niet onderschat worden aangezien die een perfecte match is voor de grimassen van Totò. Waar ik gisteren nog commentaar had op de soundtrack van Ennio Morricone bij Prima della Rivoluzione vind ik er hier weer erg weinig op aan te merken. Blijf echter toch vooral een fan van die openingscredits, één van mijn favoriete momenten uit de film.

Zonde eigenlijk, maar Pasolini geraakt met Uccellacci e Uccellini net niet aan 4*. Hoewel het een film is waar hij erg veel goed doet, begint het op het einde allemaal toch wat te slepen. Toch is dit één van de leukste Italiaanse komedies die ik al heb gezien en is het altijd fijn dat een regisseur me toch nog weet te verrassen met een atypisch werkje. Ben benieuwd naar de rest.

Dikke 3,5*

avatar van Flavio
Leuke satire van Pasolini die vrij geniaal begint met de gezongen openingscredits. Dan volgt de introductie van vader en zoon die zich een weg banen door een braakliggend gebied waar nieuwbouwwijken verrijzen, een geliefd decor voor Italiaanse regisseurs in de jaren 50 en 60.
Zoals wel vaker bij Pasolini is de film niet plotgestuurd- en er volgt een aantal min of meer losse scenes waarbij o.a. de kerk, het volk, het marxisme de revue passeren. Toto en Davoli zijn een apart maar geslaagd duo, de bizarre gebeurtenissen in een veelvoud aan stijlen, tot en met slapstick aan toe, maken dat het nooit saai wordt. Morricone was weer eens de componist van dienst- het lijkt, gechargeerd, soms wel alsof hij vrijwel elke naoorlogse Italiaanse film die er een beetje toe doet van muziek heeft voorzien. Zijn soundtrack voor deze film is erg leuk en aanstekelijk, met name het rocknummer dat steeds terugkomt is hitgevoelig.