• 8.560.541 stemmen

Geregisseerd door: Dan Trachtenberg

Met onder meer: Amber Midthunder, Dane DiLiegro en Stefany Mathias

• Disney+ Bekijk via Disney+

Plot Prey

"They hunt to live. It lives to hunt."

300 jaar terug leeft in de Noord-Amerikaanse wildernis Naru, een vrouwelijke krijger, die haar vechtkwaliteiten aan haar stam met haar broer voorop wil bewijzen. Die kans krijgt ze wanneer er een gevaarlijke buitenaardse dreiging verschijnt die genadeloos aan het moorden slaat en nauwelijks te stoppen is. Deze Predator en Naru gaan de strijd met elkaar aan en halen alles uit de kast om elkaar te verslaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

The Oceanic Six schreef:

Maar doe vooral je ogen dicht voor het Disneybeleid vandaag de dag. Als je dat ontkent ben je naïef.

Je beargumenteert alsof ze je persoonlijk proberen aan te vallen. Als de films die Disney produceert je niet bevallen, kijk ze dan gewoon niet, je bent niet verplicht. Genoeg films die aan je criteria voldoen, The Daily Wire is recent begonnen met films produceren die anti-woke zijn en anders zijn er nog voldoende films die gemaakt werden pre- "woke" tijden.; dat woord draagt totaal geen betekenis meer anno 2022. Je strooit het rond bij elke film die enige vorm van diversiteit heeft.

Een donker getinte Bond? Woke. Een vrouwelijke Bond? Woke. Een donkere getinte hoofdrol? Woke. Een Aziatische hoofdrol? Woke. Een vrouwelijke hoofdrol? Woke. Een LGBTQ+ persoon in de cast? Woke. Meer vrouwen dan mannen? Woke.

avatar van bart007bond

bart007bond

]

Er zijn tegenwoordig tal van aanbieders waar je films kunt kijken, maar dan moet je er wel een abonnement op nemen. En als je ook maar een klein beetje vindingrijk bent zijn er genoeg manieren om de films (en ook Prey) te kijken zonder betaalde streamingdiensten. Dat zou jij als jonge gast toch moeten weten [/quote]

Ik heb streaming Netflix en videoland. Ik blijf het van de zotte vinden dat men een grote serie als predator voor zichzelf houd en niet iedereen laat meegenieten.

Pindakaas kan, maar dat is niet hetzelfde als de bioscoop.

avatar van Fortune

Fortune

Ik weet niet of Predator 5 noodzakelijk woke is, wel heb ik gelezen dat de Predator zelf symbool staat voor de gemiddelde witte, hetereoseksuele man.

jacobine_rodijk schreef:

Je moet me geen woorden in de mond leggen. Ik hoef geen vrouwelijke 007 nee, de rest van je lijstje zijn je eigen woorden.

Het maakt me ook 0 uit dat je het met me oneens bent, daar is een forum voor. En ik blijf het wel kijken ja, moet je ook maar mee leren leven. De ene keer pakt het beter uit dan de andere keer. Prey heb ik hoger dan jou beoordeeld.

avatar van Lennert

Lennert

The Oceanic Six schreef:

Ellen Ripley was een natuurlijke bad ass. In Avatar deed ze het ook prima over.

Linda Hamilton als Sarah Connor. Kan tig voorbeelden verzinnen waar het op heel natuurlijke wijze is gegaan.

Toch is het wel altijd grappig als men 'strong female characters' noemt het meteen deze twee voorbeelden zijn, soms nog gevolgd met een 'ik kan nog veel meer noemen!'

Ik ben oprecht benieuwd welke voorbeelden je ook vindt werken buiten deze twee

Lennert schreef:

Ik ben oprecht benieuwd welke voorbeelden je ook vindt werken buiten deze twee

Margot Robbie als Harley Quinn, de actrices van Thelma and Louise, Charleze Theron uit Max Max Fury Road, Claudia Cardinale uit Once upon a time in the west, Kate Winslet in Titanic etc etc. Ik kan er tig noemen die niet geforceerd een bad ass rol spelen en waar ik erg van heb genoten. Het is slechts de laatste 10 jaar geregeld vervelend geworden als er van die powervrouwen in gepropt worden die er niet in horen. Die laatste Terminatorfilm bv, deed dat ook zo. Heel vervelend.

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

The Oceanic Six schreef:

Die laatste Terminatorfilm bv, deed dat ook zo. Heel vervelend.

Maar was de film beter geweest, exact dezelfde plot/structuur etcetera, als (Mackenzie) Davis vervangen was door een man?

The Oceanic Six schreef:

Prey heb ik hoger dan jou beoordeeld.

Mijn problemen waren plot gerelateerd, niets met de casting te maken.

jacobine_rodijk schreef:

Zeker. Het voelde echt zeer geforceerd en daardoor storend.

Maar we dwalen af voor dit topic.

avatar van JacoBaco

JacoBaco

Kate Winslet in Titanic.

??

avatar van Kevinmastah

Kevinmastah

”If it bleeds, we can kill it!”

Jeetje wat lees ik hier een hoop geneuzel zeg.

Dit is na het origineel uit 1987 een waardige opvolger en staat voor mij op plaats 2. Ik heb echt genoten van dit deel.

Ja Prey is met een vrouw(meisje), maar wat wil je dan een kopie van het origineel met krachtpatsers? Kijk dan de 1987 versie.

Dit heeft niks met Woke te maken maar met emancipatie.

We leven tenslotte niet meer in de jaren ‘50 waar vrouwen standaard ondergeschikt waren voor alles behalve koken, schoonmaken en baby baren en opvoeden.

Tuurlijk leggen de meeste vrouwen het af als het om fysiek en spierballen aankomt. Maar deze film gaat juist niet om spierballen maar innovatief zijn, je hersenen gebruiken. Wie niet sterk is moet slim zijn.

Dat er gebrekkig Comanche taal, Engels en Frans werd gesproken stoorde mij ook niet. Ondertiteling.

Een leeuw, tijger of poema het zou best geleefd kunnen hebben in het jaar 1718 of welk jaar het ook was. ( 300 jaar geleden.

Enige min punt vond ik de Cgi. Dat had net wat beter gekund.

Een 3,5/5 ——- 7/10

avatar van Kevinmastah

Kevinmastah

Oh en mensen ga investeren in Home Theather.

Koop een receiver en 5.1 speakers. Of meer. (Atmos)

Of een goedkoper alternatief een soundbar.

Sinds Corona (bios dicht) heb ik mezelf ieder jaar (2jaar) mezelf dit kado gedaan. Iedere keer een uitbreiding. Zodat het finacieel nog te behappen is.

Ook omdat steeds meer titels via streamings diensten komen.

En kan je thuis nog een keer genieten (titels herzien) met fatsoenlijk geluid.

Mensen die dit soort films kijken met het geluid van de tv, missen zoveel meer.

avatar van james_cameron

james_cameron

Een aangename verrassing en zeker één van de betere delen binnen de Predator-franchise. De eerste helft komt wat stroef op gang, maar eenmaal op stoom is dit een enerverend spektakel, met vooral veel bloederige aktie en inventieve kills. Tijd en locatie zijn slim gekozen en qua sfeer komt dit sporadisch dicht bij het origineel in de buurt, iets dat absoluut niet gezegd kon worden van de eerdere sequels.

avatar van Hejira

Hejira

Echt genoten van deze film. Er was focus, een prachtige setting, sterke lead en bovenal veel (brute!) actie.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Gisteren deze film bekeken op Disney+.

Nu staat de Predator-reeks niet heel hoog bij mij aangeschreven. Het is een beetje hetzelfde als bij de Terminator-reeks. Er zit weinig variatie in de reeks en het plot is feitelijk telkens hetzelfde. En Terminator 1 en 2 zijn van een beduidend hoger niveau dan welke Predator-film dan ook.

Deel 1 blijft veruit de vermakelijkste, maar is ook wel een product van zijn tijd (jaren 80). Gespierde kerels met een hoog testosteron-gehalte en bijbehorende macho-praat (You are bleeding!...I ain't got time to bleed!). De verschillende karikaturen in de film droegen bij aan de positieve kijkervaring en de Predator (ontworpen door grootmeester Stan Winston) is inmiddels een klassiek monster binnen de filmindustrie.

De vervolgen erna wisten geen potten te breken. Sommige zijn nog wel vermakelijk om een keer gezien te hebben, maar echt bijzonder is het allemaal niet. Dat geldt helaas ook voor Prey, waarbij de setting nu is verplaatst naar het Amerika van de 18e eeuw. Dat laatste geeft de film wel wat meer sfeer mee, maar verder komt deze film met weinig nieuwe ideeën. De film is duidelijk voor een niet al te hoog budget gemaakt, gezien de cast met onbekende namen en de matige cgi-effecten. De actie is ook nergens spectaculair te noemen.

Prey is in mijn ogen dan ook geen volwaardige bioscoopfilm en derhalve terecht uitgebracht op Disney+. Geen onaardige film, maar verder ook niets bijzonders.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

rcuppen79 schreef:

Gisteren deze film bekeken op Disney+.

Ik vind het echt raar dat je Prey als een mindere film beoordeeld, terwijl ik zag dat jij Conan the Barbarian op 1 van je persoonlijke top 10 hebt staan, en dan staat er ook nog Masters of the Universe in. Dat waren toch 2 films die echt helemaal geen potten wisten te breken. En ook voor de jaren 80 totaal niks vernieuwends waren. En even voor de duidelijkheid, je hoeft Prey voor mij geen goeie film te vinden, maar ik snap jou manier van denken niet. Maar het zal wel weer met smaak te maken hebben.

avatar van blurp194

blurp194

Het idee is best goed - Predator in de tijd dat de Comanches nog heer en meester over de prairies waren, en er hier en daar een groepje verdwaalde Franse trappers rondliep. Maar de uitwerking rammelt wel een beetje teveel. Wil zo'n remake in een andere setting werken, dan moet je heel goed snappen waar het origineel over ging, en dat lijkt er dan toch net niet helemaal op. Leuk wel dat uiteindelijk de modder toch een rol speelt, maar niet de goede. Gemiste kans. Net als de rol van het vuurwapen - ja daar doen we wat mee, maar wat nou eigenlijk precies, en waarom ook alweer. Net als de muziek bij de ontknoping - was die nou iets Comanche-achtigs geweest, maar nee, het zijn stemmig krassende violen in de stijl van de trappers. Maar ja, dat klopt dus niet erg, want de Predator had hun strijkje vast ook wel even meegenomen.

Verder best een aangenaam filmpje, daar niet van. En een stel ietwat geloofwaardige acteurs in een hoofdrol als Comanche, graag, doe me daar maar meer van. Van die standaard Hollywood bagger heb ik al genoeg gezien, en breek me de bek helemaal niet open over het MCU.

Ohja, jammer dat het Frans van sommige dialogen zo brak is. Dat had toch echt wel beter gekund. Maar de kritiek over de leeuw is dus gewoon bullshit - er zitten in de vrije natuur van de VS nu nog steeds wat ze daar noemen mountain lions, bij ons heet dat dan lynx of zo. Verreweg de gevaarlijkste beesten die je kan tegenkomen, veel erger dan beren of slangen. Zo'n beest bijt zonder enige moeite je kop eraf.

avatar van Thunder Road

Thunder Road

Gewoon goed....

en een verademing in de Predator-reeks, die met voorganger The Predator bijna de doodsteek gekregen had. Fraaie spanningsopbouw met een jonge indiaanse vrouw die naar erkenning zoekt en een Predator die de omgeving verkent en daarbij de ultieme prooi ontdekt die op onze aardbol ronddwaalt: de mens. Daarbij onderschat hij uiteindelijk dat de ene mens drastisch intelligenter zijn kan dan de ander. En intellect is de enige kans die de mens heeft als het om een strijd op leven en dood met een superieur wezen gaat. Dit is ook al de boodschap in de originele film en Trachtenberg neemt deze 'kern' als enige regisseur in de lijst eveneens als uitgangspunt. Daar waar moderne wapens en spierballen in Predator geen heil brengen tegen het onbekende roofdier en grote, sterke en daardoor te zelfverzekerde mannen tot weerloos slachtvee worden zien we hier hetzelfde beeld. Helaas weet Prey de spanning niet gedurende 90 minuten constant hoog te houden en moet daardoor in 'Predator' zijn meerdere erkennen.

Prey is fris, anders en biedt uitstekend vermaak. Beetje jammer van de minder perfecte CGI die vooral bij de weergave van enkele dieren sterk opvalt.

blurp194 schreef:

Inderdaad, sommige kritiek is inderdaad bullshit, zoals de kritiek over de leeuw. Deze bergleeuw of zilverleeuw, bij ons ook poema genaamd, leeft onder andere in het westen van Noord-Amerika, zijn aanwezigheid in deze film is derhalve niet abnormaal. En wat de veelvuldig gelezen kritiek over de 'Fransen' en hun taalgebruik betreft: het gaat hier om pelsjagers (trappers), historisch een allegaartje van ruige kerels van velerlei afkomst, die een eigen spraak ontwikkelden waarbij zich engelse, spaanse, franse en indiaanse invloeden vermengden. In dit geval hebben de filmmakers hun huiswerk dus juist goed gemaakt

avatar van filmkul

filmkul

Redelijk deel in de Predator reeks. Het verhaal is bekend en ligt dichterbij het origineel dan de vorige delen. Het niveau van deel 1 wordt niet gehaald maar weet deze wel op gepaste afstand te benaderen. Het begin is wat doorkomen, maar eenmaal op gang is het een vermakelijke film met volop spanning en actie, met daarbij wat lekkere kills. Het acteerwerk is verder in orde. Visueel ziet de film er goed uit met fraaie shots van de wildernis. De special effects zijn voldoende. Lichtpuntje in de reeks. 3.5

avatar van Shinobi

Shinobi

"A long time ago, it is said, a monster came here."

Door de vele positieve berichten heb ik deze film toch maar een kans gegeven.

Na alle onzinnige vervolgen wordt er een prequel gepresenteerd. We gaan hiervoor 300 jaar terug naar Noord-Amerika waar de Comanche-stam woont. Hier zie je hoe de jonge Naru zich probeert te bewijzen als jager, maar door de traditionele rolverdeling neemt niemand haar serieus. Ze grijpt meteen haar kans wanneer de Predator het toneel betreedt.

Met 'Prey' gaat men weer terug naar de basis. Het is lekker rechttoe rechtaan en het wordt niet onnodig ingewikkeld gemaakt, ondanks de ietwat trage aanloop. Daarbij zijn de prachtige natuurbeelden mooi meegenomen, hoewel de CGI van sommige dieren iets beter kon. Als kijker had ik graag wel iets meer te weten willen komen over de Predator.

De actie is in orde en dit levert geregeld bloederige scènes op, al wordt er soms onnodig met de camera weggedraaid. Het is eveneens jammer dat er weinig één op één confrontaties zijn tussen Naru en de Predator, waardoor de spanning ontbreekt. Gelukkig heb je met Amber Midthunder een enorme badass te pakken die zeker haar mannetje staat.

Al met al een aardige prequel die voldoende vermaak biedt. Overigens is het zonde dat er niet voor is gekozen om de gehele film in de oorspronkelijke Comanche-taal op te nemen; de dub tel ik niet mee.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Centapidehuman

Centapidehuman

Jong meisje uit Indianenstam vecht tegen de patriarchie binnen de stam. Er land een alien vechtmachine die alles bejaagt en doodmaakt met hypermoderne wapens. Maar het meisje verslaat de intergalactische vechtmachine Wat een bagger en het scoort ook nog zie ik. In mijn optiek, troep dat niet in de schaduw mag staan van de eerste predator.

avatar van willwill1967

willwill1967

ik heb de film gezien gisteren en moet zeggen, prima wegkijkertje maar waarom is alles zo donker opgenomen?, waarom wordt het altijd in de nacht opgenomen?, zijn ze bang dat men de special effecten ziet of juist slechte schmink? voor de rest is het een leuk film .. maar wat mij ook veel liet doorspoelen was telkens het laten zien van de mooie natuur, het gezeur van gesprekken, en het langdradige camera werk over de bergen enz... en zo goed als ik het weet zijn indianen(ik noem ze nog zo) heel begaan met de natuur, met planten en dieren en wat zie je?? haar broer schiet met een pijl een arend uit de lucht, raar want dit zouden indianen denk ik nooit doen, ze aanbidden deze dieren...

een popcorn en bier/wijn filmpje

avatar van De GeuS

De GeuS

Het is zo'n simpel concept, maar ze blijven het verknoeien. Ook deze predator film is nikszeggend, het kijkt weg, dat is alles. Ik hou het wel bij de eerste twee delen. Hele kleine 2,5*

avatar van rcuppen79

rcuppen79

mcdaktari schreef:

Rare vergelijking! Conan the Barbarian en Masters of the Universe zijn in mijn ogen totaal andere films dan Prey. Lees mijn commentaar bij die films maar eens, dan snap je misschien waarom ik ze in mijn top 10 heb staan. Je hebt zelf geen beoordeling geplaatst bij één van deze films, dus ik kan je redenatie niet volgen. Waarom vindt je het raar dat ik Prey minder beoordeel, terwijl ik Conan en Masters of the Universe beter beoordeel. Nogmaals, dat zijn echt compleet verschillende films. Allebei zeker geen pioniers op filmgebied (maar dat zijn ook maar weinig films), maar ze hebben wel een enorme indruk op mij achtergelaten. Prey is zo’n film die ik volgende week alweer ben vergeten.

Conan the Barbarian wordt toch echt wel gezien als een klassieker binnen het sword & sorcery genre en lanceerde bovendien de filmcarrière van Schwarzenegger. Ook 40 jaar later heeft Conan the Barbarian nog een grote groep schare fans. Daarnaast bracht de film destijds genoeg geld in het laatje om als succes bestempeld te worden en is de filmscore van Basil Poledouris enorm populair bij soundtrackverzamelaars.

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

verleden en toekomst in een mooie film samengebracht. Sterk spel van Amber

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Aardige film, zitten paar knipogen naar het origineel in (zelfde stukjes tekst). Maar een unieke, goede film zoals destijds Predator overtref je niet zomaar.

Verstand op 0, dan kijkt het wel aardig weg, verder niet super bijzonder of zo. Vond hoofdrolspeelster ook niet echt fantastisch (wel typisch deze tijd dat er een vrouwelijke hoofdrol wordt gekozen)

avatar van DiDa

DiDa

Ik vond de Easter egg met het pistool ook leuk!

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Redelijk goede predator film ! Eentje die redelijk origineel is en dit keer ver terug In de tijd gaat . De vorige predator film vond ik toch zo enorm slecht . Dat was een lachwekkende komedie , dus ik was blij dat dit enorm mee viel .

Ik vond hem persoonlijk minder dan film met Adrien Brody . Die film vond ik net even wat spannender en een iets beter sfeertje hebben dan deze film .

Verder zag alles er goed uit en waren de actie scenes predator waardig vond ik.

avatar van Drifter

Drifter

Predator 1 was een beleving, 2 ook prima.
Dit deel geen actie of thriller maar een drama, of misschien kinderfilm. Blijkbaar moet een melkmuilmeisje een stoere held voorstellen. Dit komt nergens goed over en heeft puur met slecht acteren te maken. De poging om de hond een rol te laten spelen is ook mislukt, die komt ook maar opdagen of niet in de film, net waar hij zin in heeft blijkbaar..
Het ergste is dat de predator in deze film helemaal niets voorstelt, geen enkele emotie oproept, geen details. Je kan ook een vallende boom of onweer gebruiken op deze manier.
Hoe de wapens van de predator die wel of niet gebruikt kunnen worden sneuvelen in de regie en eindmontage zodat dat ook al een nietbegrijpelijk onderdeel van de film is.
Op het einde van de film slaat de regie en de filmmontage regelmatig de plank mis om er blijkbaar nog even snel een einde aan te breien.

Enige advies: ga predator 1 en 2 kijken en laat deze film liggen.

avatar van Doom4

Doom4

Primal Predator,

Prima predator film al zie ik hem liever in een andere setting.

beetje zielig met al die dieren ook....

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Drifter schreef:
Predator 1 was een beleving, 2 ook prima.

Enige advies: ga predator 1 en 2 kijken en laat deze film liggen.

Slecht acteren? Ik dacht dat het wel meevalt met dat slecht acteren. Juist de hoofdrolspeelster acteert vrij goed vind ik. Als je echt slecht acteren wil zien dan moet je die NL film Sint kijken :