• 10.927 nieuwsartikelen
  • 8.997.575 stemmen

The Matrix Resurrections (2021)

Sciencefiction / Actie | 148 minuten

Genre: Sciencefiction / Actie

Geregisseerd door: Lana Wachowski

Met onder meer: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss en Yahya Abdul-Mateen II

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 27 januari 2022

Plot The Matrix Resurrections

"Return to the Source."

Neo zit weer gevangen in de wereld van de Matrix, maar is zich hiervan niet bewust. Hij neemt de blauwe pil in en gaat naar een therapeut. Hierin komt verandering wanneer een man Neo's leven binnenstapt om hem duidelijk te maken dat zijn realiteit nep is. Zijn leven blijkt niet meer dan een droombeeld.

Social Media

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Grappig : de film draait nu in de bioscoop zag ik na afloop van de film ; ik heb hem op HBO-max gezien net. Mijn geld voor deze maand er al uit. ☺

Gelukkig ook niet alle kritiek hier van te voren gezien. Ik snap wel wat men bedoelt, maar ik deel de mening niet. Sommige nieuwe acteurs zijn zwak, sommige goed. Het verhaal is anders, meer eigentijdser, meer positiever, meer de situatie van nu. Dat mensen de dialogen niet kunnen volgen, ligt toch aan henzelf. Juist verhelderend. De romantiek speelt meer een rol, hoofdrol.....

De gevechten zijn minder, de lengte is wel erg lang....

Opmerkelijk toch dat de vrouwen hier de hoofdrol spelen....

Aangenaam 4e deel, anders dan andere, gelukkig, maar zonder de eerste 3 delen zou deze film een raar fenomeen zijn.....

avatar van keukenzout

keukenzout

Ik vind dit een heerlijke film, ik zie 'm los van de trilogie want hier zit veel meer humor in, ik vind het eerder een geestige versie, bijna een parodie.

Kan me voorstellen dat als je echt een vervolg in dezelfde stijl verwachtte, je wat teleurgesteld bent.

Maar ik hoop dat dit een nieuwe trilogie wordt!

avatar van John Milton

John Milton

Het viel me mee. Onnodig en wederom komt het niet in de buurt van de eerste film, maar met aangepaste verwachtingen na de wat lauwe ontvangst, kon ik me hier prima mee vermaken. Het is jammer dat de actie wat teleurstelt, en het script op metaniveau misschien niet 100% voor me werkte, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik me er niet mee vermaakt heb. En wie zich afvraagt waar ze die leukerd die Bugs (blauw haar) speelt ook alweer van kennen, ze was de dochter van Oberyn Martell.

avatar van prullebnak88

prullebnak88

Wat een flut vertoning. Flut verhaal, flut acteerwerk, flut humor, flut Morpheus en flut Smith. Evenals de actie. Die is namelijk ook flut. Het enige wat wél goed is aan deze film is mijn review.

avatar van thauron

thauron

Zoals al eerder vermeld , dit heeft niets met de matrix te maken, slappe hap. Wel erg jammer.

avatar van Basto

Basto

Beter hadden ze de Natrix gelaten voor wat het was. Vond het maar een rommelig en oninteressant geheel.

avatar van Dav91

Dav91

Heb me echt vermaakt met deze film. Vind hem beter dan 2 en 3. Het kijkt fijn weg en was zeer vermakelijk. Ik snap de slechte recensies ook niet echt.

avatar van Sepiroth

Sepiroth

Anno 2022 mag je toch veel meer verwachten. Met de technologie en middelen. Acties zijn beperkt en echt uitgekauwd. Veel geblaat die ook totaal niet interessant is. Waar zat ik in hemelsnaam naar te kijken.

avatar van horizons

horizons

Wat een meevaller zeg. Verwachte heel weinig maar dit vierde deel blijkt gewoon erg grappig en de actie scènes zijn erg tof. Wel toegegeven dat de eerste driekwart stuk beter zijn dan het laatste kwart van de film.

avatar van RevengeN

RevengeN

Wat een graf film

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Het gemiddelde hier is wel schrikken. Heel wat B-films krijgen hier zelfs een beter gemiddelde, maar toen ik de film zelf zag daarnet, vind ik dit terecht. Wat een slecht vierde deel, één van de flops van 2021. Lijkt op een Disney adaptatie. Staat in vele opzichten los van de originele Matrix trilogie. Het is dan ook meer een halve parodie dan een volledige sequel. Het meta-sausje kon ik nog smaken, met beelden, referenties en herinneringen naar de originele films, maar het nieuwe core plot met de Analyst vond ik onbegrijpelijk en boeide mij feitelijk niet.

Met de robot die een kruising was tussen een rog en Toothless uit How to Train Your Dragon? begon ik het allemaal erg cheesy vinden... Om dan nog maar te zwijgen over de foeterende Lambert die even zielig zijn nummertje opvoert, die oude tang van een Cpt Niobe en erg matige randpersonages die de film weinig goeds doen (Sati, Bugs en ook de nieuwe Mr Smith).

De scherpe randjes zijn er duidelijk af en de vele special effects uit de originele films maken hier plaats voor veel vermoeiend gepalaver. Een volledig overbodig vierde deel dus, en dat is ook een realiteit.

avatar van Ummmagummma

Ummmagummma

Héél bewust hier niet gekeken de afgelopen tijd omdat ik hem zelf wilde zien, en geen invloed van buitenaf wilde laten doorsijpelen. De verwachtingen waren niet heel hoog, de derde film eindigde toch met het einde van Trinity en Neo, dus moest er iets verzonnen worden om ze uit de dood te doen herrijzen.

Ik verwachtte ze misschien als een soort digitale versie van zichzelf terug te zien, een soort "rogue programs". Lana Wachowski heeft er voor gekozen ze als een soort plus en minpool in een accusysteem voor de machines terug te laten keren. Tja...

Verder draait de hele film eigenlijk maar om één ding Neo en Trinity wederom bevrijden uit de Matrix en ze bij elkaar brengen. Neo is een vermoeide, depressieve game ontwerper die voor zijn ellende landt bij de psycholoog (gespeeld door Neil Patrick Harris, goede keus voor de humor, maar niet geschikt als almachtige) en Trinity gaat door het leven als Tiffany, getrouwd met een andere man en met kinders en dat is wat te mager om bijna 3 uur film te dragen

Het begint allemaal nog best aardig, met Neo die worstelt met alles, doorspekt met flashbacks en referenties aan de eerdere films wordt alles wat in de eerdere films gebeurde nu weggezet alsof het allemaal uit het creatieve brein van de game ontwerper kwam. Hiding in plain sight zeg maar. Dat zou nog leuk zijn als Neo ontwaakt en zijn levenslust echt zou hervinden, maar hij blijft in het tweede deel wat hangen in de rol van vermoeide superheld op middelbare leeftijd, en dat is eerder (veel) beter gedaan dan hier.

Tot zover Neo, dan over naar Trinity. Zij is (bijna) een brave middelbare huismoeder, getrouwd, moeder van drie kindjes met als enige sjeu in het leven dat ze custom bikes bouwt. Er volgt uiteraard een ontmoeting en dan ontrolt zich iets wat teveel leunt op de oude films, er zit weinig nieuws in, oude personages keren wat geforceerd terug, gezeur over aardbeien, en Neo en Trinity worden uiteraard herenigd. Trinity blijkt nu belangrijker dan Neo en dat is het dan. Ook hier weinig echt nieuws onder de zon.

Wat overblijft is een film die eigenlijk een beetje verveelt, met teveel bekende trucjes als bullet time, maar geen goed verhaal, niets wat verrast, het is bijna een feest der herkenning maar daarvoor gebeurt er weinig memorabels.

Een wat overbodige film met een te dun verhaaltje, cinematografisch voegt het weinig tot niets toe aan wat er al was. Ik keek hem op HBO, maar ik ga de Blu-Ray niet voor 25 euro kopen om 'm naast de eerste drie in de kast te zetten.

meesterwerk

avatar van thunderball

thunderball

Deze een tijdje geleden aangeschaft op een Engelse 4K en inmiddels een paar keer bekeken.

Dit was zo'n film waar ik in ieder geval totaal niet op zat te wachten, feitelijk was alleen de originele, eerste film de enige echt goede uit de reeks en leek alles al jaren geleden inmiddels wel te zijn verteld.

Deze nieuwe film is een soort kruising tussen een reboot en een vervolg, maar vooral erg zelfbewust, want dat schijnt de laatste tijd nog al "in" te zijn.

Waar het origineel een trendsetter was, want uiterst innovatief en vol met baanbrekende sfx in de actiescènes en dingen vertoonde, die nog niet eerder waren gedaan, heeft deze nieuwe film eigenlijk niets nieuws te bieden. Het is vooral een herhaling van zetten, maar dan stukken minder en weet de film nergens echt je op het puntje van je stoel te krijgen. De actiescènes voelen vooral plichtmatig aan en de climax van de film stelt ook behoorlijk teleur.

De telkens terugkerende korte flitsen uit de eerste film helpen ook niet echt, want ze doen je er iedere keer weer pijnlijk aan herinneren hoe goed het origineel was en hoe matig deze nieuwe film eigenlijk wel niet is.

Ook de casting van vooral de nieuwe acteurs is niet altijd even gelukkig gekozen.

Reeves kan nog altijd voor geen meter acteren, maar dat zijn we nu wel van hem gewend, Moss zit nauwelijks in de eeste helft van de film, feitelijk is ze alleen in de laatste twintig minuten echt te bewonderen, maar dan weet ze ook meteen Reeves behoorlijk naar de achtergrond te drukken.

Abdul-Mateen doet het niet onaardig als de nieuwe Morpheus, maar kan het natuurlijk nooit winnen van het charisma van Fishburne. Hij heeft dan ook nog de pech, dat zijn rol naar mate de film vordert, steeds kleiner en onbelangrijker wordt.

Dat is echter nog niets in vergelijking met de nieuwe acteur, die agent Smith vertolkt en totaal niet de juiste dreiging weet uit te stralen. Een poging wagen hem te noemen in een zelfde zin met Hugo Weaving is een hopeloze onderneming en iedere vergelijking loopt meteen spaak. Toen ik zijn naam op zocht en zag dat hij o.a. in "Glee" had gespeelt, was mijn eerste gedachte, dat hij eerder thuis hoorde in series als Veronica Marsh, of Beverly Hills 90210, nog zo gek niet.

Verder vond ik de aanwezigheid van Christina Ricci, in een piepklein rolletje van nog geen halve minuut, op zijn minst opmerkelijk en uiterst curieus. Wat was dat? Een actrice van haar allure in zo'n flut rolletje casten is een verspilling van talent en bijna een belediging, of is haar rol voor het grootste gedeelte tijdens de montage gesneuveld?

Harris als de Analyst is als de belangrijkste schurk en tegenstander van Reeves natuurlijk niet ieders gedroomde kandidaat als badguy, maar op zich deed hij het wel geinig.

Voor de rest was het best een aardige tijdpassering en hier en daar zelfs vermakelijk. Ik vond de film ook weer niet zó slecht als dat ik veelal lees, maar hij is ook nergens écht goed te noemen en voelt vooral overbodig aan.

Een zesje, ofwel drie sterren.

avatar van macrobody

macrobody

Nee, ik kan hier geen voldoende voor geven hoe graag ik dat ook zou willen. Het mist niet alleen de kracht van deel 1 maar ook alle diepgang. En een andere Morpheus en Agent Smith helpt ook niet echt. Gooi maar in de prullenbak en kom met wat beters aub.

avatar van BobbyShmurda

BobbyShmurda

Kijk dit niet als een film maar als een bericht van de transgender director.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

BobbyShmurda schreef:

Kijk dit niet als een film maar als een bericht van de transgender director.

Als ik naar de bioscoop ga wil ik graag gewoon een film zien, al het andere doet dan niet ter zake.

avatar van shugenja

shugenja

Wat een bak ellende. Het slaat vaak als een tang op Gerrit deze vierde matrix film. Mijn vriendin keek me dan aan zo van, wat gebeurt hier? en ik snapte er ook soms ff helemaal niks van.

Ik was vooral aan het twijfelen over de bedoeling van de maker; denkt Lana Wachowski echt dat ik een idioot ben? Heeft ze minachting voor de kijker? Vind ze sequels zo kut dat ze daarom haar best niet doet? Waarom luisterde ze niet naar haar zuster, die duidelijk de wijste van de twee blijkt te zijn.

Dialogen zijn slecht. Het verhaal is een drama. Ook is het niet grappig. Tja ik begrijp niet waarom deze film gemaakt moest worden. Hopelijk laten ze het hierbij.

avatar van Noodless

Noodless

Tja, ben nooit echt fan geweest van The Matrix, al is de eerste film wel goed. Bij deze films heb je steeds het gevoel dat de film ingewikkelder is dan het lijkt. Ondertussen is het bekijken van de trilogie toch bijna 20 jaar geleden en ondanks de termen, de verschillende personages, de aparte werelden, de rode en blauwe pillen en de opzet van het verhaal is het toch gemakkelijk om te volgen. Ook geen zin gehad om de trilogie speciaal opnieuw te bekijken om deze dan beter te kunnen begrijpen. Is dus ook niet nodig. Het verhaal zelf stelt eigenlijk niet veel voor en gaat vooral over een nieuwe schurk, de terugkeer van agent Smith ( wel andere acteur ) en natuurlijk Neo en Trinity wederom bevrijden uit de Matrix en ze bij elkaar brengen. Meer is het helaas niet, al lijkt de film veel moeilijker over te willen komen. De actiescènes zien er vaak wel goed uit en de effecten mogen er zijn, maar vernieuwend werkt het niet meer. Op een bepaald moment heb je het ook gehad met het zoveelste gevecht. Het slot is wat slapjes uitgewerkt. Slecht is het nu ook weer niet, maar meer dan een gemiddelde score gaat de film ook niet krijgen. 6/10

avatar van El ralpho

El ralpho

Nothing Comforts Anxiety Like A Little Nostalgia

Het lijkt erop dat The Matrix franchise slechts een korte opleving gekend heeft, want na de overwegend negatieve kritieken geloof ik niet dat er op korte termijn een vervolg op Resurrections gemaakt zal worden. Zelf zal ik hier ook niet wakker van liggen omdat Resurrections veel te zwaar leunt op het nostalgisch aspect. Strip dit weg en er blijft een middelmatig product over die amper op eigen benen kan staan.

Ik vind Resurrections op zijn best op de momenten wanneer deze een parodie op het origineel is die zich onder meer uit in de gesprekken die Thomas Anderson (of beter gezegd Neo), met zijn therapeut heeft. Neil Patrick Harris had sowieso een leuke rol als “de analist” en zijn personage vond ik de grootste verrassing in deze film. Dit in tegenstelling tot nieuwkomer Jessica Henwick die op mij totaal geen indruk wist te maken en een vergeetbaar personage neerzette.

De actievolle momenten zijn over het algemeen een rommeltje, en zijn verre van de revolutie die het origineel ooit teweeg gebracht heeft. De actie oogt daarnaast goedkoop, is inspiratieloos en ontbeert iedere vorm van spanning. Naar Neo en Trinity kijken is leuk voor de fan service (al vond ik ze beide een beetje roestig spelen), maar dan had ik ook liever de echte Morpheus en Agent Smith teruggezien. De nieuwe versies deden beide personages namelijk geen eer aan. En kan iemand mij vertellen waarom Niobe in een kreupele oude dame werd veranderd terwijl Neo en Trinity wel gewoon op een normale manier verouderden?

Vroeger was alles beter is een vooroordeel die lang niet altijd overal voor opgaat, maar in het geval van de oorspronkelijke trilogie (en dan met name natuurlijk het origineel) gaat deze uitspraak zonder meer op. Doordat ik hier met lage verwachtingen ingestapt ben, en met momenten nog best aardig van sommige dialogen genoten heb, en op enkele momenten zelfs verrast werd met enkele leuke creatieve ideeën en throwbacks naar het origineel, is mijn eindbeoordeling nog mild, maar dit is nog steeds verre van een goede film te noemen.

avatar van tommeke

tommeke

Matrix 1 is wellicht nog steeds mijn favoriete film ooit, dus ik zou niet liever willen dan zeggen hoe goed ik deze vind. Helaas! Twee keer in de cinema gezien, tweede keer vond ik m beter dan eerste kijkbeurt wel. Eerste helft en het hele meta-gepraat over Warner Bros en de Matrix-franchise vond ik best wel kunnen, maar het tweede deel gaat helemaal nergens naartoe. En de scene met de Merovingian was ronduit tenenkrommend.

Gemiste kans, want er zat best wel wat in. Jammer.

avatar van Richardus

Richardus

Niet eens zo dramatisch als ik vreesde.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

Waarom doen de meeste films de laatste tijd zo lang

Onder welke steen kom jij vandaan.deze film is al aardig op leeftijd.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

blondiefilmfreak schreef:

Onder welke steen kom jij vandaan.deze film is al aardig op leeftijd.

In plaats van anderen te schofferen met nietszeggende boodschappen, adviseer ik je om eerst goed te kijken, dan na te denken en dan pas te reageren. In die volgorde zou je opgemerkt hebben dat de film in release nog geen 2 jaar oud is.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

Fisico schreef:

Inderdaad mijn foutje,hierbij mijn excuus.dit is inderdaad de vierde in de serie.die ik zelf ook niet heb gekocht,in mijn gevoel ging het om de derde.

avatar van redfish71

redfish71

Ik heb deel 1 al een keer of 20 gezien inmiddels. Het moment dat je toen nog naar de sneak preview kon en films werden voorvertoond voordat ze in de bios kwamen, soms een maand vantevoren (of waren er toen nog gewoon geen global releases?) was erg uniek. Niemand wist what the matrix was, en toen die groene lettertjes begonnen te scrollen begon iedereen al van anticipatie te juichen.

Deel 2 en 3 toen ook als pure fanboy tot me genomen, en ook meerdere keren bekeken totdat alle ins en outs begrepen werden accepterend dat vooral deel 3 het niet haalt bij het eerste deel, maar als geheel revolutionair, voldoening gevend en vette actie, diepgaand scifi, super cast, kung fu. Heerlijk!

Dan na 20 jaar hoor je dat er een vervolg komt. Na al die mislukte vervolgen die jaren later worden afgestoft weinig verwachtingen, en opzettelijk van de trailers etc weggebleven. Maar dan...

In het begin nog "leuke spin op het oude", maar naarmate de film vordert begon toch maar de wtf is dit reactie te overheersen. Ze proberen het nog meta te maken, en hun eigen kritiek te geven zodat jij eigenlijk niks meer mag zeggen, maar pfffff met moeite en afzien het gehele afgekeken. Weinig positieve emotie, geen investment en geen voldoening.

Daarna nog een keer geprobeerd om de film nog eens te kijken, maar bij de uitleg over het redden van Trinity afgehaakt. Was deze maar gewoon nooit gemaakt!...

1.5/5.

avatar van redfish71

redfish71

Ergens toch benieuwd hoe het zou zijn. Vorige review was jaar geleden emotie.

Nogmaals helemaal gekeken. Het was goed te volgen, de throwbacks zijn leuk in het begin, ze brengen wat lore en originaliteit, hoe dingen veranderd zijn in de machine wereld en de real world. Maar die throwbacks zijn allemaal minder goed uitgevoerd dan de originelen en met de tijd beginnen ze cheap te voelen.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is een film te maken die nostalgie en de oude generatie prikkelt, een nieuw universum op moet zetten voor de sequels, een strikje om het oude verhaal moet doen en ook nog eens meta is en een boodschap over de moderne wereld te geven. Dat lukt dus helaas niet.

Toch was het niet zo extreem slecht als ik het nog in herinnering had, maar voldoening geeft de film niet, er zitten weinig acteurs in die indruk maken, het verhaal is toch wat mager en afgeraffeld en mist daardoor diepgang. De film wordt eigenlijk slachtoffer van zijn eigen succes uit het verleden.

Op nostalgie alleen kun je geen goede film maken. Oude successen blijven maar zo lang fris.

Aangepast naar 2/5.

avatar van Bas83

Bas83

Bij het nemen van een abonnement op HBO zag ik deze nieuwe Matrix film ik had de film niet echt op mijn radar staan ook omdat ik de hele tijd dacht, waarom hebben ze het niet na drie fantastische delen het daar bij gelaten. Ook iets wat ze steeds vaker doen in Hollywood beetje gebrek aan nieuwe ideeën. De film zelf draait beetje teveel om wat er al gebeurd is alsof niemand een Matrix film heeft gezien als je ook het vierde deel gaat kijken en het is niet zo zeer het verhaal of de special effects in dit nieuwe deel maar meer na tweeënhalf uur kijken had ik de hele tijd de vraag waarom? Soms moet je ook films kunnen afsluiten en er nooit meer aan komen, dat hadden ze beter kunnen doen.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

LOL wist helemaal niet van het bestaan van "een vierde" Matrix film af, en dat is misschien maar beter ook. Ook absoluut niet van plan om te gaan kijken.