Child's Play (1988)

Alternatieve titel: De Pop

Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Catherine Hicks, Chris Sarandon en de stem van Brad Dourif

De ellende begint als de kleine Andy ontdekt dat zijn pas gekregen pop 'Chucky' bezeten is door de ziel van een gruwelijke moordenaar. Een serie duistere en vooral ijzingwekkende moorden volgt. Dan probeert de pop bezit te nemen van Andy's geest.

avatar van JustMike
Karl van H. schreef:
Als je bij It bij een negatieve reactie om uitleg vraagt, is het natuurlijk wel zo netjes als je hier eveneens wat uitlegt geeft bij je positieve reactie Het is altijd fijn om te horen waaróm iets goed is, want aan dit soort korte berichten heeft niemand eigenlijk wat; stem dan alleen.

ja, sorry, ik vind de film geniaal omdat het zo spannend was en totaal ander verhaal. Een levende pop. Dat is gewoon niet vaak gedaan (misschien reactie voor andere films over levende poppen). De special effects waren ook wel echt mooi voor die tijd. Deze film heeft geen remake nodig , zoals nu de hele tijd word gedaan. Ik vind wel dat er nog een child's play 6 moet komen.

avatar van chevy93
Ik weet nog dat ik hier vroeger niet naar durfde te kijken. Naar een pop!

ik vind horror meestal slecht uitgewerkt en verhaalloos, maar dit is echt een enge film. Ik kan echt niet op een kamer slapen met een chucky doll naast me zonder minimaal 1x die pop in de gaten te houden...4*

Tom de Haas
Poppen kunnen soms griezelig echt uitzien en dat is nou ook het psychologische deel van de film die op de angsten van de kijker speelt. Het idee dat die pop of poppen collectie waar we sávonds als klein kind ons veilig bij denken te wanen, dat die dan tot leven komt en ons kwaad wil doen is iets waar de meeste onder ons zich onbewust wel in herkennen. Het maakt het extra spannend dat de ware aard van de pop alleen bekend is bij de kijker en uiteindelijk Andy de trotse eigenaar van de pop. De moord scene's waren voor die tijd vinding rijk en soms behoorlijk angstaanjagend. Nog steeds is de film spannend en onderhoudend om naar te kijken. en extra griezelig voor de jongere kijker. Het zal me niet verbazen dat deze horror klassieker binnekort een Re-make krijgt. Een echte Classic in het Horror genre!

avatar van Le Edzel
Nieuwe poster?

avatar van Karl van H.
Deze poster staat er volgens mij al een hele tijd hoor.

avatar van Sh0cK
Lang gewacht met het kijken van deze film.
Veel beter dan ik had verwacht, zelfs als deze film recent zou zijn gemaakt is hij nog goed te noemen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)

avatar van kenzogun
goeie film + de 2de

de rest is falen !

avatar van Whunter
Beste uit de reeks.!
Beetje mengeling van de Lift en Jaws. Langdradig en leuk, maar vooral spannend! !

avatar van Friday the 13 th
Whunter schreef:
Beste uit de reeks.!

Dit begrijp ik niet goed, kan je dit verder uitleggen? Jaws?

avatar van Whunter
Spanning opbouwend en dan op hoogtij er snel weer van af te zien?

avatar van J-fan
Komt hier een remake van in 2011?
Heeft er iemand meer info over de cast?
Ik kon nergens duidelijk info erover vinden.

avatar van FillumGek
Dit was een van mijn eerste horrorfilms die ik vroeger zag. Als kleine jongen was het best eng dat iets onschuldigs als een pop tot leven zou kunnen komen en je nog wilt vermoorden ook. Aan de andere kant zag ik ook toen al in hoe cool Chucky eigenlijk was, en nog steeds is. Net maar eens herzien, na meer dan tien jaar. Een nostalgische trip.

Deze film is een ideaal begin voor een klein kind om je liefde voor horror te ontwikkelen, zoals dat bij mij is gegaan. Juist omdat Child's Play vooral jongere kijkers angst aan zal jagen, terwijl de volwassenen er om zullen lachen. Het concept is namelijk geniaal. Iedereen heeft vroeger wel een favoriete knuffel gehad. Het is je beste vriend, maar wat als die tot leven komt en opeens je ergste vijand wordt? Een nachtmerrie voor ieder kind. De Good Guy-pop is leuk vormgegeven, en ziet er in combinatie met een boze blik en mes ook nu nog angstaanjagend uit. Iedere scene met de pop heeft dan ook een bepaalde spanning, zeker tot aan het moment waar hij echt tot leven komt. Want wanneer is dat moment? De goede score tilt de gehele sfeer ook naar een hoger niveau.

Het valt me nu pas op wat voor een vreselijk gedrocht die hele Andy is. Vroeger stoorde ik me er niet aan, maar die enorm monotone stem, zijn Good Guy apenpakje en zijn downie karakter deden me verlangen naar een langzame pijnlijke dood voor de jongen. De rest van de cast is absoluut niks bijzonders, alleen Dourif is duidelijk te herkennen in Chucky die een goede stem heeft.

Alle moorden in deze film zijn me altijd bij gebleven, dus dat zegt wel wat over de indruk die de film vroeger heeft gemaakt. Leuk om terug te zien, sommige zijn nog steeds bruut, maar met de horrorervaring die ik door de jaren heen heb opgedaan niks schokkends meer. Tijd om de vervolgen ook maar eens te herzien. Chucky is toch stiekem een guilty pleasure van me.

melvddonk
Vroeger vond ik deze film echt heel eng. Ik heb hem voor het laatst gezien toen ik een jaar of 10 was, dus dat is zo'n 12 jaar geleden. Ik wist dan ook helemaal niet hoe het verhaal zou gaan. Het enige wat ik wist was hoe Chucky eruit zag.

Ik had niet verwacht dat dit zo'n goede film was. Allereerst vond ik dat er geweldige oneliners inzaten! Bijvoorbeeld Als die moeder van Andy ontdekt dat er geen batterijen inzitten. Chucky die zijn hoofd draait en zegt: 'Hello I'm Chucky, wanna play?' of als Andy de lucifer in de haard gooit. 'This is the end, my friend!' Ik heb me in ieder geval rot gelachen om die stukjes.

Verder vond ik dat er een lekker sfeertje in zat en de film was erg spannend. Vooral het begin en het eind waren erg goed.

Jaja,

4* voor Chucky!

chevy93 schreef:
Ik weet nog dat ik hier vroeger niet naar durfde te kijken. Naar een pop!

me 2..

als ik de naam zelfs hoorde werd ik hellemaal bleek ;p

avatar van film88888
Dit blijft het beste deel, en een enorme sterke klasieker.

Al 100de keren herzien, en blijft even spannend, en de suspence zit lekker strak over het geheel van de film.

Zeer sterke acteerprestaties, van die knul dat Andy speelde, en Chris Sarandon, en Brad Dourif, maar vooral Catherine Hicks stal echt de show, en kwam formidabel over.

Echt een meesterwerk !

avatar van FredKrueger
man wat een vermakelijke horrorfilm is dit

van mij is die wel een 5 waard

avatar van Elineloves
Herzien, en een halfje erbij.

Deze film is natuurlijk jeugdsentiment. Chucky stond aan het begin van mijn fobie voor poppen. Ik ben inmiddels 22 jaar, dus niet meer dat bange jonge kindje die stiekem naar Child's Play keek terwijl ze wist dat ze dat niet moest doen, maar ik vind Chucky nog steeds een griezel.

Het verhaal is natuurlijk te bizar en vreemd voor woorden, maar de manier hoe dit in beeld wordt gebracht is verfrissend en -zeker voor die tijd- origineel. Inmiddels zijn we al heel wat 'moordende poppen' verder en is Chucky lang niet meer zo eng als dat hij geweest is, maar af en toe liep er toch een kleine rilling over mijn lijf. Juist door de suspense, ookal weet je in grote lijnen wel wat er gaat gebeuren, je krijgt het niet direct in beeld. Je fantasie doet het werk, en dat is prettig. Echt eng is het niet, maar de spanning is voelbaar. Het moment waar moedertjelief de batterijen ontdekt in de doos en weet dat er iets niet pluis is, is dan ook één van de spannendste scènes.

Lekkere pulp. Een ding is zeker, mijn kinderen krijgen later geen roodharige pop. Nouja, laat ik het er maar op houden dat ze geen lookalikes van Chucky krijgen, maar dat ik het ga houden bij de 'veilige' Baby Born. Hoewel, veilig?

avatar van MovieKnower
Beste van de reeks childs-play films!

De film ging pas echt op gang wanneer Andy's moeder ontdekte dat de pop inderdaad leefde!
Wat een vermakelijke horror film, + de schrik momenten in de film.

Het verhaal is belabberd maar dat doet er niet toe aan een horror film.

Hij krijgt van mij een 5*

avatar van Dee Al
Dit soort poppen (Good Guys) bezaten hun engheid al en die is voor Child's Play gebruikt. Ik vond het alleen jammer dat daar meteen zo'n ingewikkeld voodoo-verhaal met zo'n moordenaar bij kwam kijken: dat maakte het voor mij minder eng. Chucky had van mij gewoon een pop mogen zijn die zonder reden leeft (net zoals het ook niet echt te verklaren is dat Jason Voorhees en Freddy Krueger leven). De eerste helft van de film was erg eng omdat je Chucky bij de moorden niet zag en omdat hij nog steeds met dat schattige Good Guy-stemmetje praatte. Zodra Dourifs stem om de hoek kwam kijken werd deze engheid ruw verstoord. De film was daarna nog steeds wel goed, maar hij had zijn engheid verloren en die kwam ook niet meer terug. Redelijk spannende finale, maar achteraf had ik er meer van verwacht dan ik te zien kreeg.

juhnzun
Als die moeder van Andy ontdekt dat er geen batterijen inzitten. Chucky die zijn hoofd draait en zegt:'Hello I'm Chucky, wanna play?

Ja..Veruit de engste scene

avatar van Dee Al
juhnzun schreef:

Ja..Veruit de engste scene

Inderdaad een enge scene. Veel enger dan het moment wat er enkele minuten na komt, als ze Chucky in het vuur wil gooien. Hoewel Chucky bij de door jou genoemde zin nog wel met dat Good Guy-stemmetje praat, meende ik er toch een bepaalde agressie in te horen die je bij 'I'm your best friend till the end' nog niet hoort.

avatar van Prudh
Hehe, in Ghana zijn de filmposters net even anders.

Ghana-a-go-go pt. 2 You’re Ghana need a bigger boat. | The Whore Church - thewhorechurch.com

(Even scrollen voor Child's Play)

Het was al een eeuwigheid geleden dat ik deze prent nog eens had gezien.
En hoewel hij nu een beetje oubollig overkomt, het is en blijft een goede horrorfilm.
Ik herinner me nog goed dat de film een enorm succes was toen ie verscheen alleen al door het concept, een pop als bloeddorstig moordenaar.
Kortom: prima film die het verdiend om eens opnieuw bekeken te worden.
Prima rol trouwens van het kleine jongetje, Alex Vincent, maar waarvan later niet veel meer gehoord of gezien is.

avatar van yurrenstein12
JustMike schreef:

Ik vindt dat er helemaal geen deel 6 moet komen. Ik vindt dat ze het alleen bij dit eerste deel hadden moeten laten. Chucky lijkt vanaf deel 4 meer op een één of andere mislukte demoon!

Deel 3 moet ik wel één erg goed pluspunt geven, en dat is de scene dat Chucky doodgaat.
Ik vindt vooral de angstige schreeuw van Chucky erg indrukwekkend. Ze hadden deze scene als eindscene in deel 1 moeten doen.

is deze film geschikt voor een kin van 13 jaar

avatar van FillumGek
lvlvlv schreef:
is deze film geschikt voor een kin van 13 jaar
Ligt aan de dikte en hoelang die niet geschoren is.

sorry, bedoel kind