Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 130 minuten
Oorsprong:
Ierland / Canada / Verenigde Staten
Geregisseerd door: David Lowery
Met onder meer: Dev Patel, Alicia Vikander en Joel Edgerton
IMDb beoordeling:
6,6 (129.797)
Gesproken taal: Engels, Latijn en Portugees
Releasedatum: 5 augustus 2021
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Green Knight
"When honor was everything."
‘The Green Knight’ volgt het verhaal van Sir Gawain, de roekeloze en eigenzinnige neef van koning Arthur. Hij gaat op een queeste om de confrontatie aan te gaan met de zogenaamde ‘Green Knight’, een reusachtige groene vreemdeling en uitdager van mannen. Gawain vecht met geesten, reuzen, dieven tijdens een reis waarin hij zich probeert te onderscheiden en te bewijzen aan zijn familie en koninkrijk door de ultieme uitdager onder ogen te zien.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,6 / 129797)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Sir Gawayn and þe Grene Knyȝt (BoekMeter)
- The Green Knight (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Gawain
Lady / Essel
Lord
Mother
King
Queen
Scavenger
Winifred
Green Knight
First Thief
Reviews & comments
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Bovendien ging het destijds om de korte teasertrailer, waarin niet veel te zien was en het oogde inderdaad toen vrij goedkoop. De echte trailer oogt stukken beter.
Basto
-
- 11961 berichten
- 7412 stemmen
Prachtige mystieke film die er echt schitterend uitziet!
Zelden een film gezien die zo goed de sfeer van mythes en sagas weet te verbeelden. Althans, naar mijn gevoel. Een bijzondere tocht, waarbij je, net als je lot, nooit weet wat je te wachten staat.
Voor velen zal de film te traag en te vaag zijn, maar liefhebbers van Valhalla Rising zullen hier aan hun trekken komen. Een film die nog lang zal doorsudderen.
Een moedige compromisloze productie. A24 ga zo door!
Dikke 4*
Basto
-
- 11961 berichten
- 7412 stemmen
The Green Knight (2021) - Rotten Tomatoes - rottentomatoes.com
Lovende kritieken van de critics. Echt precies wat ik ervan hoopte. Ik kijk er nu nog meer naar uit en heb de verwachtingen hoog liggen. Ze spreken zelfs al voorzichtig over Best Picture 2021.
Ik zie hem voor nu enkel nog voor 5 Augustus bij Pathé staan, nergens anders. Hopelijk zal dat nog veranderen. Verder staat hij tussen 20 en 30 augustus (21 augustus volgens mij) al op Amazon Prime voor prime-leden. Maar dit moet en zal ik in de bios gaan zien.
Film is totaal ongeschikt voor Pathe. Het publiek daar verwacht waarschijnlijk een superheld, maar krijgt een soort Tarkovski.
Het gaat hier vast 0,5-en regenen…
kleintje 2
-
- 473 berichten
- 969 stemmen
"Een werkelijk ridderverhaal; dat misschien afwijkend is van de oorspronkelijke vertelling, maar die niettemin zelfbewust is van het doel dat het probeert na te streven en de beperkte middelen die het bezit om dit doel te bereiken. Een film die onwijs goed de simplistische stijl en essentie van een oude vertelling overbrengt; compleet uniek in zijn soort, meesterlijk gemaakt en verteld door middel van een verbluffende visuele styling, betoverende esthetische cinematografie en een gedurfde verhalende benadering die bedoeld is om je zowel onder te dompelen als te intrigeren. Uiteindelijk is 'The Green Knight', die een meer rustieke morele queeste verkiest boven de bombast van een standaard geromantiseerde vertelling over heldenmoed, een absoluut succes en uiterst voorbestemd om na verloop van tijd herinnerd te mogen worden."
Een prachtig verdiende 8,9/10 van mij. Het heeft mijn verwachtingen waargemaakt. Maar inderdaad, wat Basto ook al zegt, dit gaat ongelofelijk buiten de boot vallen bij het merendeel van het algemene publiek. Neem mijn mening dan ook niet aan voor de waarheid, want dit is echt een Love it/Hate it-type film. Heb de film ook niet bij Pathé gekeken, maar in een kleinschalig filmhuis, waar je deze film hoort te kijken. A24 is fantastisch bezig en dit is echt Lowery's meesterwerk.
Basto
-
- 11961 berichten
- 7412 stemmen
Die trailer geeft trouwens ook vrijwel alles weg. Raad aan m niet te kijken en m blind in te gaan als je van arthouse houdt.
Hoop je op spektakel, kijk dan de trailer, maar ga lekker naar een andere film. 
Rvdz
-
- 633 berichten
- 2693 stemmen
Film is totaal ongeschikt voor Pathe. Het publiek daar verwacht waarschijnlijk een superheld, maar krijgt een soort Tarkovski.
Het gaat hier vast 0,5-en regenen…
Hier zou ik het op voorhand mee eens zijn geweest, maar ik heb hem zojuist in een behoorlijk gevulde Pathé zaal gezien met echt een muisstil publiek. Heel fijne kijkervaring, en een lekker groot scherm is bij deze film ook geen straf verder.
MartMovie
-
- 202 berichten
- 238 stemmen
Sorry maar vond het helemaal niks. Te donker, flinterdun verhaal, onsamenhangend, enz. Ik heb nu best diverse recensies gelezen na de film en voel me door sommige ook best aangesproken. In een recensie las ik “het Pathé publiek zal zo’n film vast wel niet begrijpen”. Dat klinkt alsof er een dedain sausje over gaat waar alleen een select groepje iets over mag vinden. Ik ben gek op film, gek op dit genre en zelfs van traag. Maar wat er in veel recensie staat is dat het een bijna letterlijke verbeelding van een middeleeuws gedicht is. Maar zo’n poster en trailer zet je dan toch bewust op het verkeerde been. Bijna niks in deze film kon mijn aandacht vasthouden. Hij was te donker camerastandpunten nooit spannend of origineel. En dan meer dan 2 uur die irritante middeleeuwse muziek met idem stemmen, echt niet om uit te houden. Er zal soms wel iets goeds geschapen worden met veel LSD op maar deze keer niet. Mijn god wat vond ik het in echt alles een slechte film. Wij consumeren nu in 1 dag meer informatie als iemand in de middeleeuwen in zijn hele leven. Deze verhalen/gedichten zijn dan ook qua inhoud kinderen van hun tijd. Ik had het spannender gevonden als de maker, zonder het origineel te kort te doen, met huidige middelen het had vertaald naar nu. Nu is het gewoon kopiëren zonder het origineel pijn te doen. Waar velen dit prachtig vinden vond ik het saai, en laf. Zo dat is eruit. 
Walter S.
-
- 1711 berichten
- 1366 stemmen
En dan bijna 2,5 uur die irritante middeleeuwse muziek met idem stemmen, echt niet om uit te houden.
125 minuten is geen 2,5 uur, zal dan wel zijn omdat je de film niks vond. Ga hem vanavond kijken, op basis van wat ik op deze site lees eigenlijk nog geen idee of ik het wat ga vinden of niet, maar dat vind ik vanavond wel uit. Ben zeer benieuwd.
Basto
-
- 11961 berichten
- 7412 stemmen
Ik heb nu best diverse recensies gelezen na de film en voel me door sommige ook best aangesproken. In een recensie las ik “het Pathé publiek zal zo’n film vast wel niet begrijpen”. Dat klinkt alsof er een dedain sausje over gaat waar alleen een select groepje iets over mag vinden. Ik ben gek op film, gek op dit genre en zelfs van traag…
En dan bijna 2,5 uur die irritante middeleeuwse muziek met idem stemmen, echt niet om uit te houden.
Goed, wellicht is ‘niet begrijpen’ de verkeerde uitdrukking. Ik denk dat ze daar in ieder geval iets anders verwachten en hopen op meer actie.
Verder raar dat je klaagt over middeleeuwse muziek. Het is een film die zich in de middeleeuwen afspeelt. Maar goed, het kan je allemaal niet aanspreken. Daar zal je zeker de enige niet in zijn.
MartMovie
-
- 202 berichten
- 238 stemmen
Waar ik vooral moeite mee heb is de in mijn ogen weinig werk die de makers hebben gestopt in het aanspreken van een wat groter publiek. Als ik in een collegebank ga zitten en oude talen studeer krijg ik exact wat ik verwacht. Deze regisseur maakt een bijna letterlijke verfilming van een gedicht/verhaal uit de middeleeuwen maar presenteert dit dan vervolgens aan een groot publiek. Dit oogt voor mij wel als gebrek aan creativiteit. Waar First Knight volledig de andere kant op ontspoorde had ikzelf hier graag iets in het midden willen zien. Maar wat ik dan wel weer grappig vind is dat je niet de moeite neemt om een vertaalslag te maken naar deze tijd maar wel even de meloen
een paar eeuwen te vroeg introduceert.
Basto
-
- 11961 berichten
- 7412 stemmen
Ik ben juist dolblij dat de makers zich niet op een (groter) publiek hebben gericht, maar gewoon de film hebben gemaakt die ze voor ogen hadden. Anders krijg je gewoon nog meer eenheidsworst en nu hebben we een uiterst sfeervolle en bijzonder mooie film gekregen. Jij zegt dat hij niet creatief is, maar ik heb zelden zulke (bijzondere) beelden gezien in de bioscoop (Het zou me verbazen als dat geen Oscarnominatie voor cinematografie oplevert) en de sfeer is ook uniek. Vind dit vele malen creativer dan al die Marvel of Disneyfilms.
Dat niet iedereen dat kan waarderen is totaal niet relevant. Ik vond het prachtig zo.
MartMovie
-
- 202 berichten
- 238 stemmen
Basto ben blij voor je dat de film je zo aansprak. Bij mij had hij exact het tegenovergestelde. Agree to disagree. 

Walter S.
-
- 1711 berichten
- 1366 stemmen
Film is totaal ongeschikt voor Pathe. Het publiek daar verwacht waarschijnlijk een superheld, maar krijgt een soort Tarkovski.
Het gaat hier vast 0,5-en regenen…
Dat generaliseren van het Pathé publiek vind ik onzin, iedereen kijkt tegenwoordig wel
op internet om te zien wat ie kan verwachten, dus de mensen die een spektakelfilm verwachten gaan hier heus niet heen. Sowieso is “het Pathé publiek” niet zo eenvoudig (meer?) als popcorn vretend domme films kijkend publiek, maar dat terzijde. Wat dat betreft volledig eens met MartMovie, laat dat dedain nou maar achterwege.
Verder trouwens ook eens met MartMovie, ik vond het er mooi uitzien maar dat was dan ook het grootste en enige pluspunt. Ik vond het ook te traag,, bij vlagen saai en langdradig. Dat het vaag was, nou vooruit, daar heb ik niet direct moeite mee, het stoort me niet zo.
Was wel erg benieuwd naar deze film ( en dat met een Pathé unlimited abonnement, dat kan toch helemaal niet Basto?) hetbwas dus zeker geen +4 sterren, ook geen -1,5 wat mij betreft. Een mager vijfje op de schaal van 1-10, 2,5 ster dus.
Basto
-
- 11961 berichten
- 7412 stemmen
Dat generaliseren van het Pathé publiek vind ik onzin, iedereen kijkt tegenwoordig wel
op internet om te zien wat ie kan verwachten, dus de mensen die een spektakelfilm verwachten gaan hier heus niet heen. Sowieso is “het Pathé publiek” niet zo eenvoudig (meer?) als popcorn vretend domme films kijkend publiek, maar dat terzijde. Wat dat betreft volledig eens met MartMovie, laat dat dedain nou maar achterwege.
Verder trouwens ook eens met MartMovie, ik vond het er mooi uitzien maar dat was dan ook het grootste en enige pluspunt. Ik vond het ook te traag,, bij vlagen saai en langdradig. Dat het vaag was, nou vooruit, daar heb ik niet direct moeite mee, het stoort me niet zo.
Was wel erg benieuwd naar deze film ( en dat met een Pathé unlimited abonnement, dat kan toch helemaal niet Basto?) hetbwas dus zeker geen +4 sterren, ook geen -1,5 wat mij betreft. Een mager vijfje op de schaal van 1-10, 2,5 ster dus.
Het heeft helemaal niks met dedain te maken. Dik 80% van het Pathe publiek komt voor superhelden en Actiefilms. Die kunnen bij dit ridder verhaal al gauw op het verkeerde been worden gezet. (Geloof overigens dat het gross nauwelijks vooronderzoek doet.)
Maar los daarvan is dit gewoon redelijk hardcore arthouse. Een buitengewoon kunstzinnige film, die zeker niet iedereen zal aanspreken. En als Pathepashouder, had je, gezien je score, beter mijn waarschuwing ter harte kunnen nemen.
Maar goed, je zult vast niet de laatste zijn die het niet kon waarderen.
jeroencalo
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Dit is denk ik een film die je of helemaal geweldig vindt of helemaal niets vindt. Ik val onder die laatste groep, het is me allemaal net iets te 'vaag', sfeertje sprak me niet aan (galmende 'kerk-zang-stemmen' gedurende de hele film). Tempo erg laag, hoop gekreun en gehijg, voor mij allemaal net iets over de top.
jeroencalo
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Dit is denk ik een film die je of helemaal geweldig vindt of helemaal niets vindt. Ik val onder die laatste groep, het is me allemaal net iets te 'vaag', sfeertje sprak me niet aan (galmende 'kerk-zang-stemmen' gedurende de hele film). Tempo erg laag, hoop gekreun en gehijg, voor mij allemaal net iets over de top.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Toen ik de trailer, alweer twee jaar geleden denk ik, zag waren mijn verwachtingen eigenlijk al hooggespannen.
En nu blijkt the Green Knight deze ook nog eens te overtreffen. Wat een pracht van een vertelling. Sommige beelden en scènes zijn om in te lijsten zo mooi. Tel daarbij de sfeer versterkende muziek en de beleving is perfect.
Tijdje geleden alweer dat ik vijf sterren aan een film gaf. The Green Knight heeft ze dik verdiend.
Walter S.
-
- 1711 berichten
- 1366 stemmen
Het heeft helemaal niks met dedain te maken. Dik 80% van het Pathe publiek komt voor superhelden en Actiefilms. Die kunnen bij dit ridder verhaal al gauw op het verkeerde been worden gezet. (Geloof overigens dat het gross nauwelijks vooronderzoek doet.)
Maar los daarvan is dit gewoon redelijk hardcore arthouse. Een buitengewoon kunstzinnige film, die zeker niet iedereen zal aanspreken. En als Pathepashouder, had je, gezien je score, beter mijn waarschuwing ter harte kunnen nemen.
Maar goed, je zult vast niet de laatste zijn die het niet kon waarderen.
Dat deze film ook in gewoon in Pathé draait toont je ongelijk al aan want als 80% van de bezoekers alleen maar superhelden en actiefilms zouden ze natuurijk nooit een film als deze draaien.
Maar blijf gerust in stereotypen denken als je wereld daar overzichtelijker van wotdt.
Net als MartMovie hou ik ook van filmhuisfilms, maar niet van elke filmhuisfilm. Deze vond ik gewoon niet goed, heeft niks met het hebben van een pathé abonnement te maken. De Volkskrant was er ook niet heel enthousiast over, VPRO cinema ook niet, niet persé iets voor de Pathé kijkers dus om deze film niet geweldig te vinden.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Dat deze film ook in gewoon in Pathé draait toont je ongelijk al aan want als 80% van de bezoekers alleen maar superhelden en actiefilms zouden ze natuurijk nooit een film als deze draaien.
Maar blijf gerust in stereotypen denken als je wereld daar overzichtelijker van wotdt.
Net als MartMovie hou ik ook van filmhuisfilms,maar niet van elke filmhuisfilms. Deze vond ik gewoon niet goed, heeft niks met het hebben van een pathé abonnement te maken.
Slechts 1 bioscoop in midden/zuid Limburg.....
Walter S.
-
- 1711 berichten
- 1366 stemmen
Maar goed, je zult vast niet de laatste zijn die het niet kon waarderen.
Klopt, de Volkskrant **
-een sierlijk mislukte verfilming van het 14e-eeuwse Arthurverhaal Sir Gawain and the Green Knight
-zelfgenoegzame fantasy, als een esthetisch wonderschone, maar lege en humorloze variant op Monty Python and the Holy Grail.
VPRO cinema **
Niet zo erg dat logica niet voorop staat bij deze nogal vage zoektocht naar ridderlijk eergevoel, maar dat het hoofdpersonage nogal kleurloos begint en dat een hele film ook blijft, is wel een probleem.
Kortom je hoeft geen Pathé abonnee te zijn om het een tegenvallende film te vinden. Want ik had eigenlijk verwacht dat ik het wel een te gekke film zou vinden. En niet omdat ik een superhelden actiefilm erwachtte.
Basto
-
- 11961 berichten
- 7412 stemmen
Klopt, de Volkskrant **
-een sierlijk mislukte verfilming van het 14e-eeuwse Arthurverhaal Sir Gawain and the Green Knight
-zelfgenoegzame fantasy, als een esthetisch wonderschone, maar lege en humorloze variant op Monty Python and the Holy Grail.
VPRO cinema **
Niet zo erg dat logica niet voorop staat bij deze nogal vage zoektocht naar ridderlijk eergevoel, maar dat het hoofdpersonage nogal kleurloos begint en dat een hele film ook blijft, is wel een probleem.
Kortom je hoeft geen Pathé abonnee te zijn om het een tegenvallende film te vinden. Want ik had eigenlijk verwacht dat ik het wel een te gekke film zou vinden. En niet omdat ik een superhelden actiefilm erwachtte.
Ik stel ook nergens dat uitsluitend Patheliefhebbers de film niet zullen waarderen.
Wel grappig dat je mij stereotypering verwijt en je dan zelf met recensenten op de proppen komt, ter verdediging. Alsof dat een clubje is die de waarheid in pacht heeft.
Er zullen ook heus Pathepasbezitters zijn die m wel kunnen waarderen. Het enige dat ik beweerde is dat het uit die hoek onvoldoendes gaat regenen. Het is gewoon een film waar veel mensen weinig mee zullen kunnen. En ja, 80% van het Pathepubliek ziet liever actie. Alser nu een Marvel in première was gegaan of F10, weet ik zeker dat het daar minstens 4 keer zo druk was geweest.
Maar goed, voel je vooral niet in een hokje geduwd. Jij vindt het niks. Ik ga maandag weer.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3703 stemmen
Stijlvast.
Merk dat ik films die weinig consessies doen wel waardeer. In tijden dat veel films erg bewust zijn van zichzelf waardeer ik Lowry wel dat hij 100 procent gaat voor zijn eigen vertelling over een jonge Knight die zichzelf ontdekt op zijn tocht naar The Green Knight. Elke ontmoeting laat iets zien over zijn karakter. En bijna on-amerikaans is onze protagonist helemaal geen perfect mens, allesbehalve zelfs. Het zwaarmoedige en humorloze van de film kan snel een verkeerde snaar raken, maar ik waardeerde het juist enorm. Niet om de laatste plaats omdat de muziek en het beeld naadloos op elkaar aansluiten en de film een poëtische beeldtaal heeft waar je alleen maar u tegen kan zeggen. Geen shot lijkt pas in de montage tot stand gekomen, over elke las en kader is nagedacht en dat is alleen weggelegd voor ware auteurs.
Eens met Basto dat dit bedoeld is voor de fijnproever.
4 sterren.
Stormlight2000
-
- 12 berichten
- 88 stemmen
Klopt, de Volkskrant **
-een sierlijk mislukte verfilming van het 14e-eeuwse Arthurverhaal Sir Gawain and the Green Knight
-zelfgenoegzame fantasy, als een esthetisch wonderschone, maar lege en humorloze variant op Monty Python and the Holy Grail.
VPRO cinema **
Niet zo erg dat logica niet voorop staat bij deze nogal vage zoektocht naar ridderlijk eergevoel, maar dat het hoofdpersonage nogal kleurloos begint en dat een hele film ook blijft, is wel een probleem.
Kortom je hoeft geen Pathé abonnee te zijn om het een tegenvallende film te vinden. Want ik had eigenlijk verwacht dat ik het wel een te gekke film zou vinden. En niet omdat ik een superhelden actiefilm erwachtte.
Ik zou persoonlijk de meningen van Critici niet al te serieus nemen. Zij vinden bijna altijd films geweldig die het brede publiek over het algemeen niet zo waardeert. In dit geval is het waarschijnlijk ook zo, maar deze film vond ik zelf wel voldoende. We moeten ook kunnen toegeven dat het brede publiek echt van simpele actie films houdt. Transformers, Fast en The Furious etc. brengen zoveel geld op, dat het gewoon deprimerend is. Ik ben al jaren gestopt met het kijken naar recensies, ik vind ze meestal pretentieus of er zijn onnodige politieke kritieken in verwerkt die meestal niks met de betreffende films te maken hebben. Aan de andere kant bewijzen de meest domme films dat ze nog altijd het meeste geld opbrengen. Het lijkt een eindeloze discussie. In het geval van The Green Knight is het naar mijn mening zo dat het gewoon een redelijke film is met een sterke cast, prachtige special -effects, geweldig muziek, en een sterke hoofdrol neergezet door Dev Patel. Voor mij was het best wel een verfrissende kijk ervaring. Even wat anders dan die Marvel/Disney-formule, die al een paar jaren geleden had moeten uitsterven! Toch had er inderdaad wat meer in de film kunnen zitten; zo waren een aantal stukken in de film iets te langdradig en had het hier en daar wel wat spannender kunnen zijn. Het eeuwen oude verhaal over Sir Gawain en The Green Knight is gewoon erg simpel, maar is wel een pareltje van zijn tijd dat op de dag van vandaag veel bestudeerd wordt. Ondanks dit vond ik het wel een redelijke film met prachtige beelden. De diepe thematiek die in film aanwezig zou zijn interesseert mij niet zoveel. Voor de elitaire film critici is dit waarschijnlijk wel enorm belangrijk! Ik vind het een lastige kwestie.
Walter S.
-
- 1711 berichten
- 1366 stemmen
Ik erger me ook meestal aan dat geleuter van recensenten, die lijken de lol van films kijken volledig kwijt. Maar deze keer kwam het even goed uit. 
Basto, ik had de indruk dat je iedereen die dit geen goede film vindt een barbaar met een goedkope Pathé smaak vond (gechargeerd), my bad.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Nu vraag ik me wel af hoe je in het plaatje past als je én transformers én the green knight vijf sterren geeft.

aeverhoog
-
- 260 berichten
- 402 stemmen
Film is totaal ongeschikt voor Pathe. Het publiek daar verwacht waarschijnlijk een superheld, maar krijgt een soort Tarkovski.
Het gaat hier vast 0,5-en regenen…
Daarom staat er bij Pathé ook bij dat het een arthouse film is...
Basto
-
- 11961 berichten
- 7412 stemmen
Dat is wel zo praktisch, want The Green Knight klinkt als een superheldenfilm.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Dat is wel zo praktisch, want The Green Knight Klinkt als een superheldenfilm.
Lol.
Een vergissing met the Green lantern is zo gemaakt.
aeverhoog
-
- 260 berichten
- 402 stemmen
Dat is wel zo praktisch, want The Green Knight klinkt als een superheldenfilm.
Dat zegt ook alles over het gemiddelde bioscooppubliek.
De filosoof
-
- 2453 berichten
- 1668 stemmen
De meningen over deze film zijn verdeeld maar ik vind het een hele fijne film. Aan de ene kant voelt de film als een parodie op de middeleeuwse ridderroman – al weet je bij dit soort films nooit zeker of de makers gewoonweg niet weten dat de mensen in de middeleeuwen niet zo 21ste eeuws denken en doen – en schuwt het in ieder geval de humor niet, maar aan de andere kant is de sfeer aantrekkelijk duister en gotisch en de scenes aldoor vermakelijk. Het verhaal lijkt een zoveelste versie van het Odyssee-verhaal waar in dit geval een losbol besluit zijn kinderlijke lafheid te confronteren door op reis te gaan om zijn eer en mannelijkheid (en daarmee ridderschap) te winnen of bewijzen, maar krijgt tegen het einde een Hamlet-achtige wending. Daarbij kan wellicht The Green Knight symbool staan voor de natuur welk beginsel van leven en dood onoverwinnelijk is. Kortom, stijl en inhoud van de film zijn prima en hij is dus zeer de moeite waard.
Gerelateerd nieuws

Geprezen fantasyfilm 'The Green Knight' vanaf vandaag te zien in de bioscoop

'The Green Knight' met lof overladen door critici: 'Vakmanschap van de bovenste plank'

A24-film 'The Green Knight' geschrapt uit Britse bioscoopagenda

Deze langverwachte horrorfilms verschijnen aankomende maand al in de bioscoop
Bekijk ook

Quo Vadis, Aida?
Drama / Historisch, 2020
92 reacties

El Abrazo de la Serpiente
Drama / Avontuur, 2015
45 reacties

Coda
Drama / Komedie, 2021
76 reacties

Retfærdighedens Ryttere
Misdaad / Komedie, 2020
94 reacties

Navalny
Documentaire, 2022
40 reacties

Spoorloos
Thriller / Mystery, 1988
559 reacties
Gerelateerde tags
winterfoxcamelotking arthurmiddle ages (476-1453)excaliburknights of the round tablepost-credits scenedecapitated head based on myths, legends or folkloremeditativekerstmisquestphilosophicalmythgawain cautionarymedieval knightbased on legend a24mitología celta intenseearnest
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








