Bad Boys for Life (2020)

Verenigde Staten / Mexico
Actie / Komedie

geregisseerd door Adil El Arbi en Bilall Fallah
met Will Smith, Martin Lawrence en Vanessa Hudgens

Mike Lowrey en Marcus Burnett zijn nog steeds werkzaam bij de politie van Miami. Terwijl Marcus al denkt aan pensioen, om eindelijk van zijn gezin en nieuwe kleinkind te genieten, is zijn partner Mike van plan tot zijn honderdste achter de boeven aan te zitten. Ongewild moeten ze allebei in actie komen als een gewelddadige seriemoordenaar Mike boven aan zijn dodenlijst zet. Ze krijgen hulp van een nieuw opgerichte politie-eenheid vol jonge honden, die zich bedienen van de modernste technische snufjes.

• vanaf 29 mei te koop op dvd en blu-ray

Bad boys, bad boys,
Whatcha gonna do, whatcha gonna do,
When they come for you.

Het duurde 17 jaar, maar dan was er nog eens een nieuwe Bad Boys film, waar ik vrijdagavond heen was. Geen idee waarom dit nieuwe deel zo lang duurde, want volgens mij hebben zowel Smith als Lawrence er veel zin in gehad. Ze acteren in deze nieuwe Bad Boys for Life ieder geval met zichtbaar veel enthousiasme en plezier. En het is ook niet dat er nou een groots en diepgaand scenario nodig was, want die hadden de eerste twee delen ook niet. De vorige films vond ik wel vermakelijk, maar niet meer dan dat. Dat kwam grotendeels doordat Michael Bay erachter zat en die infantiele humor kan ik maar zelden pruimen. Wat dat betreft is het een verademing dat er nu een nieuw regisseursduo een poging kon wagen.

Het is ieder geval een erg leuk eindproduct geworden dat de juiste snaren raakt en met afstand de beste van de drie delen is geworden. De actie is vet, het camerawerk is bijzonder stijlvol, de humor is nog steeds puberaal maar wel een stuk leuker dan onder Bay en de chemie tussen Smith en Lawrence spat van het scherm als ze lekker met elkaar kibbelen, maar ook er voor elkaar zijn op momenten dat het moet. Het is verder allemaal niet bijzonder qua inhoud, maar daar kijkt niemand een Bad Boys film voor lijkt me. Het thema ouder worden krijgt hier een goed en passend verhaal, wat me ook wel aan de Lethal Weapon films (I'm too old for this shit!) deed denken. Ook daar botsen de twee buddy's met elkaar en groeien ze uit elkaar naarmate ze ouder werden. Dat is hier met Mike en Marcus dus ook en het levert naast de nodige leuke grappen (vooral richting Lawrence' kant) ook best een paar touching momenten op. Overigens is het wel schrikken als die enorm dikke kop van Lawrence geregeld in close-up in beeld komt. Schrikbarend hoe hij eruit ziet, maar het past weer wel in het ouder worden verhaal gelukkig.

De film is ieder geval een lekkere achtbaanrit geworden. Miami ziet er waanzinnig cool uit en de actie is echt visueel geweldig in beeld gebracht, waarbij expliciet geweld gelukkig ook niet wordt geschuwd. Adil El Arbi en Bilall Fallah mogen trots op hun vakmanschap zijn. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er niet binnenkort een persbericht volgt waarin vermeld wordt dat zij ook deel 4 gaan regisseren. Het was een erg fijne avond in de bioscoop.

Vooruit, ik ben gul: 4*

avatar van Graaf Machine
Tof dat je de film 4 sterren geeft, A&L. Voor dit soort films ben je een min of meer belangrijke leidraad voor mij.

avatar van mjk87
Ik had nog nooit een Bad Boys-film gezien, maar dat leek geen enkel probleem want al snel is duidelijk hoe de verhoudingen zijn. Op momentjes wel aardig. Smith kan ik goed hebben, sfeertje is oké en visueel af en toe prima. Maar de humor is vaak tenenkrommend (vooral het gekibbel van Lawrence), het eind wat vergezocht en de actie wisselend. Echt zo'n film die net wat beter had kunnen zijn, maar zichzelf in de voet schiet. 2,5*.

avatar van A.S.E.
Bedankt voor alle reacties
MovieMeter For Life !

A.S.E. schreef:
Bedankt voor alle reacties
MovieMeter For Life !

Haha, geweldig !!

Vanavond of morgenavond ga ik zelf kijken.

mjk87 schreef:

Het verbaast me bij jou wel dat je nog nooit BB 1 of 2 hebt gezien. Jij kijkt de grote kaskrakers over het algemeen ook goed toch?

avatar van mjk87
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, dat verbaasde mij eerlijk gezegd ook. Ook omdat beide van Bay zijn. Want hoewel ik dat een vreselijke regisseur vind pak ik juist weleens een film van hem. Allicht komen ze nog eens op Netflix. Moet toch m'n lijstje met Bay-films nog eens vol krijgen

avatar van Terminator05
Dit film bewijst duidelijk het verschil tussen bay en de Belgische regisseurs. Nu, de film zag er goed uit, wat ook meer dan normaal was, maar er was iets amateuristisch aan. Zeker gezien het budget hadden ze er toch wat meer mee mogen doen. Ik vind het echt jammer dat bay deze niet regisseerde. Al bij al niet een héél vermakelijke film, en zonde van de zwakke acteerprestaties van enkelen, jammer dat er ook geen enkele babe wordt gekust (ik ben echt geen romanticus, maar bij elke bad boys mocht den Will toch minstens 1 leuke scene beleven met ne knappe madam). Een matige bad boys

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Denk dat dit wel specifieke films zijn die je wel moet liggen. Ik laat dit denk ik ook aan mij voorbij gaan. Of misschien morgenmiddag even heen!

rep_robert schreef:

Niks specifieks aan dit. Gewoon een macho buddyfilm, hoeft je niet eens te liggen. Vanavond geen tijd gehad, morgen gaat de unlimitedcard zeker weer uit het hoesje, zin in.

rep_robert schreef:

Wat specifieks? Een spectaculaire actiefilm? Zou juist denken dat dit echt iets voor jou zou zijn.

avatar van rep_robert
Ja, daar ben ik juist niet zo van. Gek genoeg Daar moet ik echt specifiek zin in hebben. Vooral als er veel auto achtervolgingen in zitten ben ik altijd heel snel verveeld. Of zo'n knokpartij die maar duurt en duurt. Maar alleen explosies en niks anders? Nee, niet echt iets voor mij. Echte pure actiefilms zoals deze kom je tegenwoordig ook niet echt meer tegen. En als de voorgangers ook nog eens gemaakt zijn door de vermoeiende Michael Bay.... Het is nou niet dat ik hier warm voor loop. Maar de recensies zijn wel positiever dan over de eerste twee films.

Ik schijn deel 1 op dvd te hebben volgens mijn MM lijstje. Zal eens in mijn filmcollectie gaan spitten.

avatar van wwelover
Knap werk van deze twee mannen om van zo'n matig script toch nog een vermakelijke film te maken. Na de trailer was ik allesbehalve overtuigd, maar de recensies en vooral Adil en Bilall zelf hebben mij overtuigd met hun media optredens. Was ook verder niet bekend met ze (Patser kende ik van naam, maar sprak me niet aan). Maar de actie is goed, de muziek is goed (kreeg wel heel erg het idee dat ze ze bestaande filmmuziek van bijvoorbeeld Dark Knight, net een kleine twist hebben gegeven). De cast is prima, de chemie tussen Smith en Lawrence is nog steeds aanwezig.

Nipte 3.5*, maar dat zal hij waarschijnlijk op TV niet halen.

avatar van Philippe01
Ik vond het een goede film tot echter de finale begon, dan vond ik het echt bergaf gaan jammer genoeg met veel te cliché-achtige scènes en te voorspelbaar.

avatar van Apate
Bad boys, bad boys,
Whatcha gonna do, whatcha gonna do,
When they come for you.

Vooruit, ik ben gul: 4*

wat een lang epistel over een B film. Knap hoor

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van thunderball
Deze afgelopen middag in Antwerpen in Imax gaan zien.

Ik was eerlijk gezegd nooit een fan van de eerste Bad Boys film, ik snapte ook niet waar de film zijn faam aan te danken had, want vond het altijd maar een doorsnee actie comedy en de tweede was niet veel beter.

Dus toen deze derde film zijn opwachting ging maken, stond ik niet bepaald te popelen hem te gaan zien, slechts louter door de twee Belgische regisseurs, die afgelopen week vol enthousiasme hun film op tv aan het promoten waren, wisten mij te overtuigen de film toch een kans te geven en... ik heb er bepaald geen spijt van gehad!

Het was fantastisch!
Zonder twijfel is dit de beste van de drie films, sterker nog:
deze derde film laat het origineel en zeker ook het vervolg ver achter zich.

Die vorige films waren vooral de Will Smith show, bijgestaan door een vrij irritante Lawrence, die samen in een zeer rommelige en onevenwichtige film wat humor en actie voor de kiezen kregen en veel meer was het niet. Louter door de chemie, die beiden heren duidelijk wel samen hadden, waren de films toch nog het kijken waard.

Dit nieuwste deel echter heeft veel meer te bieden en is op alle vlakken een betere film geworden.

Allereerst is er geen Bay meer als regisseur en daarmee is ook meteen het vaak rommelige van de hak op de tak verhaal en de overdreven flitsende montage verdwenen.
Hier voor in de plaats is een film gekomen, die een stuk volwassener oogt en die beide acteurs iets extra's te bieden heeft: namelijk het vertolken van echte karakters i.p.v bordkartonnen figuren, waar maar weinig mee mee te leven viel.

Ook het ouder worden van beide karakters, waarvan de één zich in de situatie lijkt te berusten en het heeft omarmt, terwijl de ander aanvankelijk er niets van wil weten en zich nog altijd als diezelfde jonge, bijna onkwetsbare, rechercheur van weleer beschouwd, is goed uitgewerkt.

Ditmaal hebben beide acteurs echt iets te verliezen: Smith is al jaren niet meer de kaskraker van weleer en Lawrence, wat is er van hem de laatste 15/20 jaar eigenlijk geworden?

Vond ik die laatste altijd maar een tweederangs Eddie Murphy en behoorlijk irritant met zijn geschmier, ditmaal wist hij mij positief te verbazen en mij zelfs hier en daar te ontroeren.
Verrassend genoeg is hij en niet Smith het hart van de film, hij is degene, die de film bij elkaar houdt en die uiteindelijk er voor zorgt, dat ik een paar keer met een brok in mijn keel zat te kijken.

Door dit element aan Bad Boys toe te voegen slaan onze twee Belgische vrienden de spijker op de kop en weten aan deze film een dimensie toe te voegen, die de eerste twee films ontbeerden. Klasse!

Verder is uiteraard een belangrijke troef in dit soort films de schurk en ook daar is goed over na gedacht en is de uitkomst sterk te noemen. Waren de schurken in de vorige films totaal niet memorabel, nu is er zelfs een persoonlijk tintje aan toegevoegd en wat uiteindelijk letterlijk en figuurlijk een explosieve finale oplevert.

Wil je een fantastische blockbuster, die zeker niet zal teleurstellen? Dit is 'm!

Een dikke acht, ofwel vier sterren.

avatar van FillumGek
Toen ik de aankondiging zag van een derde deel was ik meteen hyped. Zowel het origineel als het vervolg, die ik als één van de weinige misschien wel net zo leuk vond, waren uitstekende actiekomedies waarin vooral de chemie tussen Smith en Lawrence ertussenuit stak. Dit late derde deel is minstens zo vermakelijk, ondanks dat de twee en een aantal andere castleden een heel stuk ouder zijn geworden.

Will Smith is echter nog steeds een twintiger van binnen terwijl Lawrence zichtbaar geniet van het ouder worden. Deze tegenstrijdigheid zorgt weer voor veel gekibbel over en weer, maar maakt ook plaats voor de wat serieuzere momenten en dan is de chemie weer sterk aanwezig.

Je vraagt je af hoe mensen tegenwoordig nog met dergelijk dunne verhaallijnen op de proppen durven te komen maar het werkt simpelweg. Het geeft weinig stof tot nadenken, maar reden genoeg om de kogelregens uit de kast te halen en ons een aantal spectaculaire actiemomenten voor te schotelen. Het is gewoon wat je van een Bad Boys-film kunt verwachten. Ook leuk om het theme uit het origineel even te horen, hadden ze nog wel meer gebruik van mogen maken. Het einde maakt niet heel enthousiast, maar nu al weer hyped voor het vierde deel.

avatar van joaquim05
Ik snap niet waarom iedereen deze film 4 sterren geeft. Het is gewoon de eerste etap naar een nieuwe film reeks à la fast and the furious.

avatar van notoirefilmhater
joaquim05 schreef:

En dat is al de most boring filmreeks ever.

Heb genoten van dit 3e deel. Leuke actie en zeker de humor. Verstand op nul en kijken.
Is iemand uberhaupt de cameo van Michael Bay opgevallen? ( de spreker tijdens de bruiloft )

avatar van thunderball
Nee, ik las het na afloop, maar ik had dan ook geen idee hoe de goede man er uit ziet.

avatar van eltorro
Knap werk van de regisseurs om zo'n franchise nieuw leven in te blazen. Begint een beetje een trend te worden, gezien dit ook al is gebeurd bij Mission Impossible en FF.

egelhunter schreef:

Was nogal een opvallende cameo, kan me niet voorstellen dat mensen die de regisseur kennen dit niet opvielen Overigs een leuke cameo.

egelhunter schreef:

Uiteraard, die cameo viel niet te missen als je de beste man kent. Is het trouwens spoilerwaardig? Zo interessant vond ik het niet.

joaquim05 schreef:

De mensen die 4 sterren geven hebben het tenminste nog kunnen onderbouwen...

Wat ik ervan gezien heb top.
Helaas bioscoop moeten verlaten omdat ik door mijn rug ging en niet meer kon zitten van pijn.
Wel gelijk de blu-ray besteld.

avatar van RubySparks
Ik heb genoten! Pure nostalgie voor mij en dit deel doet zeker niet onder voor de eerdere delen!

joaquim05 schreef:

Het zal die kant waarschijnlijk niet opgaan, maar ik geef je volkomen gelijk. De 4 sterren zijn volgens mij ook helemaal niet terecht. Ik geef het hooguit een 2 en dan ben ik nog vriendelijk.
Hun vorige film 'Patser', en dat 'maar' vanop Belgische bodem, vond ik persoonlijk dan zelfs nog beter. Werd beter opgebouwd.

Het verhaal bij deze was maar wat in elkaar geflanst, het einde was ook duidelijk maar om het snel af te werken en uit te brengen. Ik 'voelde' de film niet. In mijn ogen teert de film eerder op de bekendheid van de vorige 2 BB's. Zonder de vorige twee delen was deze film in mijn ogen een flop.

Visueel vond ik het wel goed. Het lijkt grootser dan de vorige twee. Maar in mijn ogen komt ie echter niet in de buurt ervan. Gewoon een leuke springplank voor de twee jonge regisseurs. Ik mag wel hopen dat hun volgende film eerder terug naar de stijl van Adil gaat ipv naar Bilall.

avatar van Triller
Wat een ongelooflijke slechte film, het is me jaren gelukt om niet naar dit soort neppe verhaalloze films te gaan maar ben er toch weer ingetrapt. Slecht geacteerde, extreem domme grappen en geen enkele scène is realistisch... man man man je schiet 1x op een auto en alles ontploft zowel de auto zelf als de trailer waar deze op zit. Wat een slechte film. Ongelooflijk hoe commercieel zo een cijfers 7 hier moet zijn... Dit is meer een aflevering van de incradebals...

avatar van TrudeVinke
De eerste twee Bad Boys films waren en zijn nog steeds een ware sensatie om naar te kijken.
Met actie scenes van ware klasse die tot de dag van vandaag echt spectaculair zijn.

De jonge cast van Smith en Lawrence was geniaal en vol humor en actie.
De hele film zat je op je puntje van je stoel.

Vroeger konden ze nog echt goede films maken, ook zonder CGI.
En dan eindelijk deel 3, zou je denken.

De regiseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah bakken er echt niks van.
De film mist de actie, de humor en de sensatie.

Ondanks mijn diepe respect voor Will Smith is het allemaal slap en humorloos.
Lawrence die gewoon te oud is om nog serieus grappig te zijn en het verhaal is ook slappe hap.

Jammer...