
Gemini Man (2019)
China / Verenigde Staten
Sciencefiction / Actie
117 minuten
geregisseerd door Ang Lee
met Will Smith, Mary Elizabeth Winstead en Clive Owen
Henry Brogan is een moordenaar op leeftijd, werkzaam voor de NSA, die van plan is zijn carrière de rug toe te keren. Zijn opdrachtgevers willen hem echter niet laten gaan. Henry moet het plotseling opnemen tegen zijn opvolger, die wel erg veel gelijkenissen vertoont.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=nEkcHnGb6l4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (5,7 / 86001)trailer (YouTube, ondertiteld)koop op iTunes voor € 5,99koop op Pathé Thuis vanaf € 13,99Ik zal maar naar een andere film gaan denk ik
Is al veel beter gedaan met Looper.

[...]
De HFR blijft een abnormaal iets blablabla. HFR werkt gewoon tegen de film. HFR bla bla HFR blabla HFR, HFR HFR.[...]
2,0*
Handig dat je er even bij zet dat HFR staat voor high frame rate (moest ik Googlen.)
Maar wat bedoel je hier nou allemaal? Van oudsher is Europese film 25 frames per seconde toch? Kunnen onze ogen méér beeldjes per seconde waarnemen dan? Hoe zie je het verschil? Waarin zou dit zich moeten uiten en waarom lukt dat niet bij deze film? Etc.... Ben echt benieuwd want ik kan er geen chocola van maken wat je schrijft
Handig dat je er even bij zet dat HFR staat voor high frame rate (moest ik Googlen.)
Maar wat bedoel je hier nou allemaal? Van oudsher is Europese film 25 frames per seconde toch? Kunnen onze ogen méér beeldjes per seconde waarnemen dan? Hoe zie je het verschil? Waarin zou dit zich moeten uiten en waarom lukt dat niet bij deze film? Etc.... Ben echt benieuwd want ik kan er geen chocola van maken wat je schrijft
Had gisteren al eerder een post geplaatst over high framerate. Het voelde een beetje dubbelop om het dan telkens opnieuw te zeggen. Maar het is wel iets waar de film mee opschept om het even zo te zeggen. Het gevoel van de film wordt anders.
technische term is HFR oftewel high frame rate) getoond met een frame rate van 60 of zelfs 120 beeldjes per seconde in plaats van de standaard 24. Gevolg is een angstwekkende beeldscherpte en de afwezigheid van ‘motion blur’, wat inhoudt dat alles in beeld zonder haperingen en vervagingen zichtbaar blijft, ook bij heftige en snel bewegende shots. Het effect is behoorlijk wennen, maar in sommige shots zorgt HFR voor een ‘you are there’-gevoel dat indrukwekkend is. Vooral in het zonovergoten begin van de film en tijdens een lange achtervolging op motoren voegt HFR iets toe, hoewel onmogelijk precies is te omschrijven wat, temeer doordat het vooral afhangt van jouw individuele perceptie en voorkeuren. Ook close-ups van acteurs zijn bevreemdend echt; HFR plus 3D maakt dat je de neiging krijgt om door hun haar te woelen om te controleren of ze nou echt voor je staan of niet.
Kort gezegd. Acteurs bewegen veel sneller over het beeld, het beeld is extreem scherp en je krijgt echt het gevoel alsof je op de set loopt. Door het hyperrealisme en het net even anders bewegen van acteurs (het lijkt alsof acteurs op snelheid 1.5x bewegen) werkt het heel afleidend. Nieuwere tv's hebben datzelfde effect. Waarbij mensen door het beeld heen lijken te glijden en sets echt veel te scherp eruit zien. Meer frames(beelden) per seconde , meer informatie, meer scherpte.. Maar het geeft film een heel ander gevoel.
Je moet het zien om het te begrijpen en te voelen.
Die trailer zag er belabberd uit, die Smith leent zich ook voor elke zak met geld
Geef hem geen ongelijk.
Will Smith's Net Worth in 2019 | Wealthy Gorilla - wealthygorilla.com
Toch wel jammer dat we Smit de laatste jaren vooral in flut producties terug zien. Het zal hem wel geen windeieren leggen.
De trailer ziet er vlot uit en zit barstensvol met actie. Het filmwerk en de effecten ogen op het eerste gezicht wel wat “goedkoop”. Ik geloof gelezen te hebben dat de film een budget van 138 miljoen dollar had. Dan verwacht je toch wel wat meer verzorgde effecten.
Toch wel jammer dat we Smit de laatste jaren vooral in flut producties terug zien. Het zal hem wel geen windeieren leggen.

De jonge Smith is eigenlijk nog geen eens zo slecht gedaan, de actiescènes zagen er best aardig uit en de snelle bewegingen stoorde mij niet echt. Mary Elizabeth Winstead in de film helpt trouwens ook wel, wat een prachtige vrouw zeg! En dan ook nog even in ondergoed.?
Voor de rest is het verhaaltje natuurlijk niet alleen standaard maar ook nog eens aan alle kanten ongeloofwaardig. De "bad guy" was ook weer lekker cliché. Maar dit de slechtste film noemen van 2019? Dat gaat wat mij betreft echt te ver.
2,5*
. De "bad guy" was ook weer lekker cliché. Maar dit de slechtste film noemen van 2019? Dat gaat wat mij betreft echt te ver.
Het leven was een stuk makkelijker toen je nog elk jaar een 50 shades film had die uitkwam. Die was standaard het slechtst.
Slechtste film vind ik zelf ook wat overdreven, de film blinkt echter nergens in uit, maar is ook niet dramatisch slecht op elk vlak. Het is alleen middle of the road qua alles dat je hem snel vergeet. Enige kanttekening zijn de bewegingen van de motion capture Smith, die ogen wel bijzonder onnatuurlijk. Het is maar dat de film zo koketteert met de hoge framerate, anders was de buzz rondom deze film nog lager geweest. Er is geen unique selling point verder.
Die trailer zag er belabberd uit, die Smith leent zich ook voor elke zak met geld
Toen ik voor Rambo in Pathe was, vond ik dit nog de beste trailer. Midway en Ready or Not, lijken mij nog veel minder... Jammer dat die tegenvalt en flopt.
Toen ik voor Rambo in Pathe was, vond ik dit nog de beste trailer. Midway en Ready or Not, lijken mij nog veel minder... Jammer dat die tegenvalt en flopt.
Het zou wel weer typisch bij je tegendraadse gedrag passen als je hier gewoon 4,5* voor geeft omdat dit weer eens wat anders dan Marvel-rommel is ofzo.
Het zou wel weer typisch bij je tegendraadse gedrag passen als je hier gewoon 4,5* voor geeft omdat dit weer eens wat anders dan Marvel-rommel is ofzo.
Vrees dat ik m niet zal zien. Maar Ang Lee maakt doorgaans best aardige films. En ‘wat anders dan Marvel’ spreekt me ook wel aan.

De film blinkt echter nergens in uit, maar is ook niet dramatisch slecht op elk vlak. Enige kanttekening zijn de bewegingen van de motion capture Smith, die ogen wel bijzonder onnatuurlijk.

Het HFR experiment heeft gefaald.
Was een ware verschrikking om the Desolation of Smaug in 48 fps te kijken. Ik vond Laketown bv ontzettend nep en plastic aanvoelen. Als een filmset. Ook dat in de rivieren in die wijnbarrels vond ik echt niks. Was blij dat ik Battle of the Five Armies gewoon in 24fps heb gezien. Ik koos bewust voor 24 fps.
Wat dat betreft vind ik het juist in een "realistische" setting beter werken. Omdat juist het gebruiken van filmsets meer opvalt.
Inhoudelijk is de film heel simpel. Een huurmoordenaar wil ermee kappen, dat laat men uiteraard niet toe en hij krijgt iedereen achter zich aan. Mooie dame erbij, een tegenspeler ook nog in de vorm van zijn digitale jongere zelf. Als je kan accepteren dat dit niks meer is dan simpel vermaak, dan heb je nog best twee aardige uurtjes. Op emotioneel vlak slaat de film de plank wel echt enorm mis. De scènes die je op dat gebied moeten laten raken zijn vrij lachwekkend. Gelukkig zit er voldoende actie en geknal in en is Will Smith gewoon nog steeds een hele fijne acteur. Zeker niet zijn meest memorabele rol, maar genoeg voor een (kleine) voldoende. Schijnbaar is men dat niet erg met me eens, gezien 2,42 score hier op MovieMeter...
3*
Ze zijn teveel met de details en scherpheid bezig geweest dat ze zijn vergeten om hem geloofwaardig emoties te laten tonen en hem natuurlijk te laten bewegen. HFR versterkt dit neppe gevoel alleen maar. In alle interviews reppen ze (no pun intended) zo over die motion capture, terwijl dit de grootste faal van de hele film is. Snap ook niet waarom ze voor deze methode gekozen hebben in plaats van de-aging. HFR doet daarnaast eerder afbreuk aan de film dan dat het een toegevoegde waarde heeft in dat opzicht. Het versterkt de negatieve punten van de film alleen maar. Dan boeien realistische zweetdruppels me niet zo. De explosies oogden daarnaast weer veel meer als neppe filmset explosies door dat realisme. Veel donkere rook, weinig echte vuurbollen. Dat valt veel meer op. Dat gevecht met die supersoldaat zonder gevoelens /Smith kloon aan het einde. Dat vond ik echt tenenkrommend eruit zien. Dat CGI mannetje bewoog echt heel vreemd....
Daarnaast het slappe plot zoals je zelf al zegt. Dan heb je zo'n waardering al snel verklaard

De locaties waren echt heel sterk en vond ik toegevoegde waarde hebben. En met de beroerde emoties viel het wat mij betreft wel mee, geen storende factoren. Tot slot; aardige dame, een ster in wording?
. Tot slot; aardige dame, een ster in wording?
Mary Elizabeth Winstead gaat toch al aardig wat jaartjes mee hoor. Heb haar toch al wel in bijna 20 films gezien als ik haar oeuvre bij langs ga. Die is al wel sinds de mid jaren 00 actief in grote producties.
Maar zo'n film is dit niet, dit is eerst en vooral een flitsende actiefilm die opvallend overzichtelijk en goed geschoten is, genoeg vaart kent, enkele mooie locaties en een hoofdrol van Smith die perfect is voor dit soort rollen. Beetje drama en verder veel flair. Visueel af en toe ook erg mooi gedaan en enkele leuke ideetjes qua shots (dat treinshot springt eruit natuurlijk) en locaties. Ik zou dit een lege film willen noemen, maar wel enorm goed in elkaar gezet en als popcornvermaak uitstekend. 3,5*.
Mary Elizabeth Winstead gaat toch al aardig wat jaartjes mee hoor. Heb haar toch al wel in bijna 20 films gezien als ik haar oeuvre bij langs ga. Die is al wel sinds de mid jaren 00 actief in grote producties.
Ja je hebt gelijk. Ze was me bij het zien van haar films nog niet opgevallen helaas.