Gemini Man (2019)

China / Verenigde Staten
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Ang Lee
met Will Smith, Mary Elizabeth Winstead en Clive Owen

Henry Brogan is een moordenaar op leeftijd, werkzaam voor de NSA, die van plan is zijn carrière de rug toe te keren. Zijn opdrachtgevers willen hem echter niet laten gaan. Henry moet het plotseling opnemen tegen zijn opvolger, die wel erg veel gelijkenissen vertoont.

avatar van mcdaktari
Ik heb deze nog niet gezien maar wat ik er zo van zag (trailer) kon ik me bijna niet voorstellen dat het nou echt zo'n slechte film is. Ik ben echt heel benieuwd wat ik er van vind. After Earth werd ook best wel afgekraakt maar die vond ik ook helemaal zo slecht niet. Hoop dat het met deze ook zo is.

avatar van grid8400
Gezien in 3d HFR en 2,0* voor hoe de actie in beeld is gebracht. Verder snel vergeten.

avatar van Walter S.
mcdaktari schreef:

Het is ook helemaal niet zo'n slechte film. Sterker nog, in dit genre gewoon een degelijke actiefilm die er goed uit ziet, genoeg actie, mooie locaties.
Verhaal is niet heel bijzonder maar dat is het vrijwel nooit bij dit soort films. Gewoon prima popcorn actie vermaak, niks mis mee als je het zo beoordeelt. Snap al dat negatieve dan ook niet zo goed.

avatar van mcdaktari
Walter S Dat vind ik heel belangrijk bij films, dat ik goed vermaakt word. Er is inderdaad niks mis met popcorn vermaak. En van dit soort actiefilms, weet je vaak dat het verhaal niet de sterkste kant van de film is, maar als je wel goed vermaakt bent, dan is het (tenminste) voor mij al een geslaagde film.

avatar van Donucius
Deze film is vooral een showcase van de gebruikte visuele technieken en de mogelijkheden daarvan. Realistisch en mooi, dat wel. Plus is het realisme en de ongekende beeldkwaliteit en refresh rate. Dat is het sterke aan HFR, maar ik vind echter dat films niet echt een realisme filter nodig hebben. Het heeft iets a-cinematografisch zeg maar. 3D IMAX versie gezien. De film was volledig IMAX, maar ik kreeg niet het gevoel dat het grotere hoeveelheid beeld iets toevoegde aan de film zelf en hoe het geschoten is. 3D was wel indrukwekkend, zeker in combinatie met HFR. Precies de juiste hoeveelheid. Jammer alleen dat de kleuren bij HFR altijd zo schel zijn. Maar voor 3D is dit weer beter, omdat het beeld daardoor minder donker is.

Het verhaal is flinterdun en niet overtuigend. Er zijn een paar goede momenten, zeker de actiemomenten tegen het einde aan, maar verder nergens noemenswaardig. Ik vond het jammergenoeg nog slechter dan 'I am legend' welke ook al niet heel top, maar nog aardig te pruimen is. Zegt wel genoeg.

Overall, jammer van het verhaal en de uitwerking ervan. Had iets meer verwacht van een Ang Lee film, maar ook hij heeft zijn missers uiteraard. Voor mij is deze film een visuele pracht en een echte demo of showcase van de techniek, echter verhalend een film om snel weer te vergeten.

avatar van Lennert
Absolute (niet zo bijzondere) style-over-substance meuk met een abominabel script, slecht acteerwerk en op zijn best redelijke actie. Van tevoren zag de trailer er nog uit als over-the-top actie die op zijn minst zou vermaken, maar net zoals vorig jaar het geval was bij The Predator, bestaat Gemini Man uit niets anders dan mislukking op mislukking. Vreemde editting van scenes (Smith en Winstead die op een terras zitten en spontaan drank krijgen zonder dat dit besteld is, Wong die random wat voetbal kijkt, Owen en Emond die niet eens in dezelfde kamer lijken te zitten, absolute cringe-dialogen (eigenlijk alles dat uit de mond van Smith/Winstead/Owen komt), wanstaltige humor en zoveel zinloze gebeurtenissen dat de film met na een goeie knipbeurt niet veel verder was gekomen dan een high budget 40 minuten tv-serie episode.

Arme Mary Elizabeth Winstead. Haar personage voegde NIETS toe aan wat er in de film gebeurde. Zin leek ze er verder ook al niet in te hebben en neem het haar eens kwalijk met het bordkartonnen karakter wat ze moest spelen. Will Smith is vooral bezig met janken (jonge zelf) of moeilijk kijken (oude zelf), maar komt nergens in de buurt van de charmante personages die hij vroeger heeft gespeeld. Benedict Wong zat er in omdat er kennelijk ook een piloot nodig was en zijn dood had dermate weinig impact dat ik het niet eens bewust heb meegekregen tot vrienden me er later nog aan herinnerden.

Het script...
"Waarom lijkt hij op mij?"
"KLONEN!"
"Maar Dolly het schaap komt pas uit 1996."
"Ja, we konden het in 1995 al."
"...ja, logisch."

"Ons DNA is hetzelfde, dus onze interesses zijn ook hetzelfde!"
ZO WERKT DNA NIET!

"Schiet je vader niet neer, dat breekt je."
*Schiet papa zelf dood voor de ogen van surrogaat 'zoon'.*
"Ja, dit doet vast niets met me.
*Spongebob verteller: "6 maanden later"
"OH SHIT, HET HEEFT INDERDAAD NIETS MET ME GEDAAN! I'M A REAL BOY NOW!"

Petje af voor enkele aardige actiescenes die alsnog nergens echt impact hadden. Als je over the top wil gaan, ga dan overal over the top in plaats van kinderlijk simpel. En toon me nooit meer een constant jankende jonge Will Smith met daddy-issues, die trope ben ik ook zat. Absolute meuk.

Gemini Man, man, man...

De laatste écht goede film met Will Smith moet ondertussen toch ook al weer van Seven Pounds geleden zijn.

Ik had mezelf bewust weinig tot niet geïnformeerd op voorhand, om zo onbevooroordeeld mogelijk de zaal in te stappen. Het verbaasde me zelfs toen ik Ang Lee zag verschijnen op de aftiteling. Geen topregisseur vind ik persoonlijk, maar toch deftige cinema gemaakt met onder andere Brokeback Mountain of Life of Pi. Hij wordt natuurlijk ook niet geholpen door het script (of gebrek er aan) van David Benioff.

Hoewel niet bijster origineel, kan het idee van een kloon mogelijk interessant zijn. Helaas. Flinterdun verhaal dat ook nog eens enorm voorspelbaar is, de (veel te) talrijke actiescènes lijken nergens naar en de CGI is in het algemeen tenenkrommend. Saaie dialogen, bordkartonnen personages.

Hier kan ik weinig mee.

avatar van WhitecatWendy
Niet onaardig. Einde niet gezien,was in slaap gevallen ( blame it on the relax seats in de bios).
Maar volgens mij niet veel gemist als ik zo hoorde hoe hij afliep.
Vermakelijk, niet supervet.

avatar van Graaf Machine
Prima actiefilm. Blinkt nergens echt in uit, maar vermaakt over de hele lijn. Uiteraard luchtig op zijn tijd, want het is toch met Will Smith, maar net niet te luchtig om een komedie te zijn.

avatar van KOKUSMAKREEL
Cliche cheesy slappe hap, moest echt aanpoten om hem niet uit te zetten
.. 2 is eigenlijk te hoog

avatar van Master Blaster
mhwa.. niet veel bijzonders. Had beter gekund
Will Smith blijft teleurstellen, na Bad Boys 2 vind ik het alleen maar minder met hem gaan

Mwa, een hoop negativiteit hier maar ik heb me best vermaakt met dit actiefilmpje.

Ik lees van alles over framerate ellende enzo... niks van gemerkt in ieder geval en de CGI was best aardig.
Daarnaast best een aantal leuke actiescenes met name in het eerste uur en de cast is wel leuk.

Het verhaal an sich is dan natuurlijk wel weer redelijk ruk, maar goed, het is allemaal lang niet zo erg als veel andere recente actiefilms hoor.

Heel matig allemaal, zoals eigenlijk ook wel verwacht. Knullige CGI, slechte montage en zelfs de soundtrack vond ik onder de maat. Alles is een beetje bij elkaar geraapt los zand zonder cohesie.
Dat het verhaal weinig om het lijf heeft kan je een actiefilm als deze eigenlijk niet kwalijk nemen. Maar dat belangrijke karakters per scene maar net zo goed of slecht kunnen schieten of vechten als dat het toch al slappe script op dat moment nodig heeft, vind ik altijd wel irritant.
Een druk niemendalletje waarin weinig lijn valt te ontdekken.

avatar van Grindhouse62
Jippie aijeee, weer zo'n heerlijke niets om bij na te denkende 13 in een dozijn actiefilm op popcorn niveau. En ook deze heeft mij weer gewoon heerlijk vermaakt vanmiddag. Ik vond Will Smith lekker op dreef en zijn 2e ik ook schijnbaar Een 3.0

Beter dan de recensies aangeven. Soms is de beslissing om CI te gebruiken echt oerstom Achtervolgings scene) terwijl je met het gebruik van een stuntman en een echte motor een veel beter resultaat had gekregen. (hij had notabene een zonnebril op dus je kon 'm toch niet herkennen). Hetzelfde geldt voor de vecht scene in het donker iets later. Een stunt double was veel beter geweest dan die onnatuurlijke nep-CI bewegingen. (weer het was donker en je kan het gezicht toch niet zien).
Ik vond vooral de eerste helft van de film goed.

avatar van Dropout
Ik hoop dat Hollywood snel afstapt van de HFR versies. Zelfs in de normale versie zagen de gevechten tussen beide Wills er echt niet uit. Leek wel een fighting game op 1,5 keer de snelheid. Als je dit niet hebt gezien of gemerkt weet ik niet wat er mis is met je ogen hoor. Het zorgt allesbehalve voor extra realisme. Eerder dat alles overduidelijk met cgi is gemaakt. Waar een simpel gevecht alleen goede camera standpunten en choreografie nodig heeft grossiert Gemini man in ongeloofwaardige turbo gevechten. Daarbij het meest voorspelbare plot dat je kan verzinnen en ja. Ik snap wel dat deze film de grond in word geboord. Mary Elizabeth winstead was het hoogtepunt en dat zegt genoeg

avatar van schumacher
Best een vermakelijke film vind ik maar het miste echt wel die extra punch waardoor ik het geene topfilm vond.
Ik ben het met meerdere mensen het hier eens dat een aantal gevechten dat daar toch wat fouts mee was en dat ze dat anders hadden moeten aanpakken.
Niettemin een degelijke en vermakelijke film, wel geen topfilm.

Popcorn filmpke zoals hier gepost is geweest.

avatar van boemboem27
meer dan een uitstekende aktiefilm
goed spelende will smith,wat wil je nog meer.
ik zou zeggen kijken en beslis dan zelf of je m goed vind of niet.
verschil van smaak zal altijd blijven.
ik heb me uitstekend vermaakt

Ik vond hem helemaal niet slecht, de CGI staat nog redelijk in de kinderschoenen wat betreft menselijke trekken. Toch was het niet slecht, verhaal is verfrissend, sommige actie was te geanimeerd maar verder prima kijkvoer.

avatar van filmkul
Aardige actiefilm. Het verhaal is aardig bedacht maar kent wat plotgaten en mist vernuft. De uitwerking is best okay. Het tempo ligt lekker hoog en er is voldoende actie en spanning. De actiescenes zien er redelijk uit, met als hoogtepunt de motorfiets scène. Helaas is de chemie tussen Smit en zijn kloon wat minder. Owen zit ook niet echt in zijn rol. Visueel ziet de film er uitstekend uit met fraai geschoten beelden. Prima tussendoortje. 3.0/.3.5

avatar van Left4Dead
Het begint allemaal echt serieus goed, zat in een heerlijke complotfilm. Maar helaas zakt de prent aardig snel goed in, het wordt dan slechts een alledaags prentje. Paar prima namen in de cast die het redelijk doen, daar geen klachten over. De veel te veel CGI maakt er een beetje een gedrocht van. Het verhaal is nergens origineel, het script daarom ook niet. Nee.... bijzonder kan ik het niet noemen.

Goeie actie.

Jammer genoeg is de rest van de film niet echt op hetzelfde niveau. Het plotje is eerder saai, de scifi elementen zijn niet geweldig sterk uitgewerkt en ook het drama dat Lee erin probeert te stoppen werkt de film vooral tegen. Vond het trouwens ook een nogal vreemde keuze van film voor Lee.

Maar met de actie absoluut niks mis. Het winkeltje dat aan het eind aan gort geschoten wordt is geweldig, de achtervolging in Mexico nog een niveautje hoger. En zo zitten er een handvol geweldige actiescenes in, die telkens weer de aandacht wat weten te verscherpen.

De CG voor de jongere versie van Smith vond ik ook best oké. Zeker niet perfect, maar het voldoet en het is minstens even goed als de alternatieven. Maar de hype errond is een beetje overdreven. Verder duurt het nog net iets te lang en weet ook het einde iets te lang door te gaan, maar een amusante blockbuster is het wel. Zeker gezien hij van Lee komt, toch niet echt iets waar hij normaal mee uit de voeten kan.

avatar van numb nuts
ik begrijp niet zo goed de lage waardering hier.
het is een goeie actie film mis wel een beertje humor
maar hebt me zeker niet verveeld en clive word oud .

Wat een draak van een actie film. Slap verhaal, dialogen die te beroerd voor worden zijn. en dan die cgi, af en toe leek het wel of ik naar een videospelletje keek. Kon toch altijd wel met plezier naar een Will Smith film kijken., maar die tijd lijkt met dit nieuwe vehikel lang over due.....

avatar van devilsarea666
Leuke film om gezien te hebben maar dan alleen lekker thuis op de bank ...geen bioscoop waard ! 2,5 sterren waard.

Spanning blijft er wel in.

avatar van Brabants
Gemini Man omschrijft men als een leuke film om gezien te hebben. Nou je mist niets als je hem niet kijkt. Weinig spanning tot niets zelfs. Hele saaie film als ik eerlijk mag zijn.

avatar van IH88
“He knew every move of mine before I made it. I had him right there to take the shot, and he'd be gone, like a ghost. Who is he?”

Aardig. Zonder de jongere versie van Will Smith, Will Smith die tegen zichzelf vecht en de regie van Ang Lee was dit waarschijnlijk het zoveelste actiefilmpje geweest waar niemand naar had omgekeken. Vooral ook omdat de actie tegenvalt, en het verhaal is belachelijk en hangt van de toevalligheden en plotgaten aan elkaar. De jongere versie van Smith ziet er soms ook vreemd en weinig geloofwaardig uit. Tegen het einde zit er een twist in het verhaal (er zijn drie Will Smith’s!), en toen was ik echt klaar met de film. Zelfs de fijne interactie tussen Smith, Winstead en Wong kan daar niets aan veranderen.

avatar van Rickazio
Will Smith ziet ergens dat ze tegenwoordig heel detailleert met de computer mensen kunnen animeren...

Will Smith: "Hey regisseur Ang Lee kun je even een film over mij maken dat ik tegen mijzelf vecht? Want ja, ik ben natuurlijk heel cool. O, en dat het verhaal super dun is maakt niet uit, want uh we laten op de achtergrond wel 1 van de mooiste Europese steden (Budapest) zien, dan is het wel een prima film."

Wat al viel te vrezen vooraf is bewaarheid, Gemini Man is niet het actiespektakel geworden waar op was gehoopt. Regisseur Lee is niet de man voor dit soort films, is vooral goed met drama's als The Ice Storm en Brokeback Mountain, en had eerder al Hulk(2003) met zijn eigenzinnige, melodramatische aanpak behoorlijk verpest. Producent Bruckheimer had zich dat wel mogen realiseren.
Gemini Man is op papier een prima film, en de grote truc(een jonge en een oude Will Smith in één film samen) ziet er technisch zeer goed uit, maar voor de rest is onevenwichtigheid troef. Je voelt voortdurend dat de regisseur graag tijd wil investeren in de verdere karakterisering van zijn hoofdrolspelers maar de pogingen die hij daartoe onderneemt werken eerder remmend dan stimulerend op het intelligente spektakel wat de makers eigenlijk hadden moeten leveren. Een beetje te serieus bedoelde vlees noch vis film uiteindelijk met dus een, ondanks de aanwezigheid van Smith, een schrijnend gebrek aan humor en echte emotie. Resultaat laat zich nog net aanzien, maar gezien het slim bedachte concept had dit zoveel meer kunnen zijn.

avatar van james_cameron
Jammerlijke miskleun van regisseur Ang Lee, die duidelijk niet uit de voeten kan met een dergelijke aktiefilm. Toegegeven, het script is om te janken zo slecht, daar had niemand iets knaps van kunnen maken, maar op visueel vlak stelt dit ook flink teleur. De film heeft niet de juiste look, er is geen sprake van noemenswaardig tempo en de aktiescenes werken absoluut niet. Smith doet zijn best in de dubbele hoofdrol en Clive Owen geeft redelijk tegengas als bad guy, maar het mag niet baten.