Gemini Man (2019)

China / Verenigde Staten
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Ang Lee
met Will Smith, Mary Elizabeth Winstead en Clive Owen

Henry Brogan is een moordenaar op leeftijd, werkzaam voor de NSA, die van plan is zijn carrière de rug toe te keren. Zijn opdrachtgevers willen hem echter niet laten gaan. Henry moet het plotseling opnemen tegen zijn opvolger, die wel erg veel gelijkenissen vertoont.

avatar van Shinobi
"Mind if I shoot you?"

Deze digitale tour de force van Ang Lee loopt uit op niets.

Er wordt een eenvoudig plot opgezet rondom een huurmoordenaar die ermee wil stoppen, omdat hij last begint te krijgen van zijn geweten. Daarbij komt hij erachter dat hij bij zijn laatste klus erin is geluisd, waardoor hij nu op de hielen wordt gezeten door zijn jongere kloon. Naar het schijnt is dit volgens de Russen een normale dinsdag...

Het eerste dat gelijk opvalt, is het gebruik van HFR. Ik kon maar moeilijk wennen aan deze realistische stijl, omdat het zo onnatuurlijk oogt. En dan heb ik nota bene nog de IMAX 3D versie op 60fps gezien, terwijl het eigenlijk de bedoeling is van Lee om de film in 120fps te zien. Gelukkig - voor mij - kunnen de meeste projectoren dat niet aan.

De digitale verjonging van Will Smith valt wat dat betreft ook in het water. Daarvoor ziet het er allemaal te kunstmatig uit, met als gevolg dat je als kijker nauwelijks enige feeling met hem hebt. Niet dat het ongeloofwaardige van de hak op de tak narratief het geheel helpt; prutser David Benioff heeft daar als één van de schrijvers wel voor gezorgd. Het enige dat daadwerkelijk overeind blijft, zijn de degelijk geschoten actiescènes.

Al met al is 'Gemini Man' best oké om eens gezien te hebben, maar na afloop ben je deze film al gauw weer vergeten.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van mrklm
Nadat hij een vermeende bio-terrorist heeft geliquideerd, besluit de 51-jarige sluipschutter Henry Brogan zijn carrière te beëindigen en zich terug te trekken in zijn afgelegen woning bij een moeras in Georgia. Tot zijn ontsteltenis blijkt de DIA een spion [Mary Elizabeth Winstead] op hem te hebben gezet. Kort daarna ontdekt hij dat zijn problemen veel groter zijn dan hij dacht! Zijn mentor en voormalige baas Clay Verris [Clive Owen] blijkt namelijk een jeugdige kloon van Brogan in te zetten om hem uit de weg te ruimen. Henry moet niet alleen proberen uit handen te blijven van een huurling die in vrijwel alle opzichten een exacte kopie is, maar ook te ontdekken waarom Verris hem uit de weg wil ruimen.

Globetrottende nonsens met een plot waarin de gaten moeilijk te negeren zijn. Met Ang Lee aan het roer zou je niet verwachten dat de jeugdige Will Smith overduidelijk een CGI-versie is uit zijn Fresh Prince-tijdperk waardoor de emotionele scènes met de kloon nooit overtuigen. De 'echte' Smith en Winstead leveren gelukkig goed werk af en Owen is een meer dan acceptabele schurk. De achtervolgingsscène op een motorfiets is bovendien een zeer fraai stukje stuntwerk, dus wie het niet erg vindt dat actie ten koste gaat van een waterdicht plot zal de tekortkomingen van deze SF-thriller waarschijnlijk gemakkelijker kunnen vergeven.

avatar van rep_robert
Fotorealisme. Dat is blijkbaar waar Ang Lee op probeert te mikken met Gemini Man.
De HFR blijft een abnormaal iets wanneer je naar een film kijkt. Toegegeven, het 3D heeft niet zo'n donkere waas als normaal wanneer je het brilletje op hebt. Het beeld is mooi helder en zo ontzettend scherp dat je elk individueel haartje en zweetdruppeltje kan spotten op de gezichten van de acteurs.
Nadeel is toch dat dit realisme je continu uit de film haalt. Continu heb je het idee dat je zelf achter de camera staat. Je voelt de camerabewegingen ook echt over het scherm glijden. En dat is een slecht teken. Je merkt het continu als de camera op een vreemde manier de scènes in beeld brengt. Terwijl het camerawerk normaal gesproken in dienst moet staan van de film en niet op een negatieve manier moet opvallen. HFR werkt gewoon tegen de film.
Dan de jonge motion capture versie van Will Smith. Door de HFR ben ik er de hele film op gaan letten. Toegegeven, qua realisme ziet het er gewoon goed uit. Pauzeer de film op elk gewenst moment en het gezicht van de motion capture Smith heeft net zoveel details als de echte Smith.
Waar het fout gaat is als de motion capture Smith begint te bewegen en emoties probeert te tonen. Het klopt gewoon niet. Het ziet er heel vreemd uit en de bewegingen zijn gewoon heel raar. Hij beweegt en toont geen emoties als een echte mens. HFR helpt dan ook niet, want personen bewegen sowieso al anders over het scherm dan bij een film met een normale framerate. De eindscene bij die universiteit is het beste voorbeeld. In daglicht en zonder heen en weer ge-ren en geschiet zie je duidelijk hoe gebrekkig het er in deze film uitziet. Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon een verjongingstechniek hebben toegepast en Smith's gezicht op een ander lichaam hebben geplaatst. Of wat dan ook, motion capture helpt de film in ieder geval niet.

Maar oké. Waar was ik? Oh ja, er is ook nog een film die ik heb gezien. Ach, deze is onderhoudend. Er zit een hoog tempo in waardoor je de film makkelijk kan uitzitten. Daar is ook alles mee gezegd. Want het is verder zo voorspelbaar als het maar kan. Het verhaal hebben we al wel 10.000 andere keren gezien in films. Nergens probeert de film je ook te verrassen en de film mist vooral een spanningsboog. Het gaat allemaal te voorspoedig en de film vliegt van hot naar her. Ik denk dan, probeer er iig iets spannends van te maken. Het plot geeft genoeg opzetjes, maar nee hoor. Erg jammer. Ze zijn zo druk bezig geweest met het technische aspect, dat ze het script zijn vergeten. Dat er meerdere schrijvers met verschillende genre achtergronden aan hebben gewerkt is duidelijk zichtbaar.

Het HFR experiment heeft gefaald. In combinatie met een zwak script heeft de film weinig om op te kunnen teren. What a waste of talent.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Echt totaal niks verwacht maar mij stiekem toch wel vermaakt. Wat wil je ook met zo'n sterrencast. Will Smith, Will Smith en natuurlijk ook nog een kleine rol voor Will Smith.
De jonge Smith is eigenlijk nog geen eens zo slecht gedaan, de actiescènes zagen er best aardig uit en de snelle bewegingen stoorde mij niet echt. Mary Elizabeth Winstead in de film helpt trouwens ook wel, wat een prachtige vrouw zeg! En dan ook nog even in ondergoed.?

Voor de rest is het verhaaltje natuurlijk niet alleen standaard maar ook nog eens aan alle kanten ongeloofwaardig. De "bad guy" was ook weer lekker cliché. Maar dit de slechtste film noemen van 2019? Dat gaat wat mij betreft echt te ver.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ondanks de enorm negatieve reviews en scores ben ik er toch maar heengegaan (de 3D HFR versie) en heel eerlijk was dit veel leuker dan dat ik vreesde. Gemini Man zal op geen enkel gebied bijblijven, al was het visuele stijltje natuurlijk wel bijzonder. Schijnbaar vinden mensen het niet veel, maar ik vond het wel tof. Het was scherp, gedetailleerd en in combinatie met het 3D-aspect was dit best leuk. Maar als het er niet in had gezeten was het ook best geweest. Het is zeker niet baanbrekend, zoals bv Avatar met hun beeldstijl was. Deze Gemini-stijl zorgt er wel voor dat het niet allemaal even realistisch oogt, veel te smooth. Neem bijvoorbeeld de jongere Will Smith versie. Anderzijds vind ik het wel knap dat ze zijn Fresh Prince of Bel-Air versie hier in de film weten te verwerken. Op technisch gebied kan wel echt veel vandaag de dag.

Inhoudelijk is de film heel simpel. Een huurmoordenaar wil ermee kappen, dat laat men uiteraard niet toe en hij krijgt iedereen achter zich aan. Mooie dame erbij, een tegenspeler ook nog in de vorm van zijn digitale jongere zelf. Als je kan accepteren dat dit niks meer is dan simpel vermaak, dan heb je nog best twee aardige uurtjes. Op emotioneel vlak slaat de film de plank wel echt enorm mis. De scènes die je op dat gebied moeten laten raken zijn vrij lachwekkend. Gelukkig zit er voldoende actie en geknal in en is Will Smith gewoon nog steeds een hele fijne acteur. Zeker niet zijn meest memorabele rol, maar genoeg voor een (kleine) voldoende. Schijnbaar is men dat niet erg met me eens, gezien 2,42 score hier op MovieMeter...

avatar van mjk87
Wat een lage cijfers allemaal. Dit is geen goede film als het om verhaal en drama gaat, soms wat rommelig, onnodig veel bijfiguren om het wat ingewikkeld te laten lijken (maar gewoon een simpel 'verraad door de overheid') en een schurk die voldoet aan alle clichés al doet Owen het wel goed. En er had veel meer gehaald kunnen worden uit de consequenties als je je kloon (of origineel) ziet.
Maar zo'n film is dit niet, dit is eerst en vooral een flitsende actiefilm die opvallend overzichtelijk en goed geschoten is, genoeg vaart kent, enkele mooie locaties en een hoofdrol van Smith die perfect is voor dit soort rollen. Beetje drama en verder veel flair. Visueel af en toe ook erg mooi gedaan en enkele leuke ideetjes qua shots (dat treinshot springt eruit natuurlijk) en locaties. Ik zou dit een lege film willen noemen, maar wel enorm goed in elkaar gezet en als popcornvermaak uitstekend. 3,5*.

avatar van Donucius
Deze film is vooral een showcase van de gebruikte visuele technieken en de mogelijkheden daarvan. Realistisch en mooi, dat wel. Plus is het realisme en de ongekende beeldkwaliteit en refresh rate. Dat is het sterke aan HFR, maar ik vind echter dat films niet echt een realisme filter nodig hebben. Het heeft iets a-cinematografisch zeg maar. 3D IMAX versie gezien. De film was volledig IMAX, maar ik kreeg niet het gevoel dat het grotere hoeveelheid beeld iets toevoegde aan de film zelf en hoe het geschoten is. 3D was wel indrukwekkend, zeker in combinatie met HFR. Precies de juiste hoeveelheid. Jammer alleen dat de kleuren bij HFR altijd zo schel zijn. Maar voor 3D is dit weer beter, omdat het beeld daardoor minder donker is.

Het verhaal is flinterdun en niet overtuigend. Er zijn een paar goede momenten, zeker de actiemomenten tegen het einde aan, maar verder nergens noemenswaardig. Ik vond het jammergenoeg nog slechter dan 'I am legend' welke ook al niet heel top, maar nog aardig te pruimen is. Zegt wel genoeg.

Overall, jammer van het verhaal en de uitwerking ervan. Had iets meer verwacht van een Ang Lee film, maar ook hij heeft zijn missers uiteraard. Voor mij is deze film een visuele pracht en een echte demo of showcase van de techniek, echter verhalend een film om snel weer te vergeten.

avatar van Lennert
Absolute (niet zo bijzondere) style-over-substance meuk met een abominabel script, slecht acteerwerk en op zijn best redelijke actie. Van tevoren zag de trailer er nog uit als over-the-top actie die op zijn minst zou vermaken, maar net zoals vorig jaar het geval was bij The Predator, bestaat Gemini Man uit niets anders dan mislukking op mislukking. Vreemde editting van scenes (Smith en Winstead die op een terras zitten en spontaan drank krijgen zonder dat dit besteld is, Wong die random wat voetbal kijkt, Owen en Emond die niet eens in dezelfde kamer lijken te zitten, absolute cringe-dialogen (eigenlijk alles dat uit de mond van Smith/Winstead/Owen komt), wanstaltige humor en zoveel zinloze gebeurtenissen dat de film met na een goeie knipbeurt niet veel verder was gekomen dan een high budget 40 minuten tv-serie episode.

Arme Mary Elizabeth Winstead. Haar personage voegde NIETS toe aan wat er in de film gebeurde. Zin leek ze er verder ook al niet in te hebben en neem het haar eens kwalijk met het bordkartonnen karakter wat ze moest spelen. Will Smith is vooral bezig met janken (jonge zelf) of moeilijk kijken (oude zelf), maar komt nergens in de buurt van de charmante personages die hij vroeger heeft gespeeld. Benedict Wong zat er in omdat er kennelijk ook een piloot nodig was en zijn dood had dermate weinig impact dat ik het niet eens bewust heb meegekregen tot vrienden me er later nog aan herinnerden.

Het script...
"Waarom lijkt hij op mij?"
"KLONEN!"
"Maar Dolly het schaap komt pas uit 1996."
"Ja, we konden het in 1995 al."
"...ja, logisch."

"Ons DNA is hetzelfde, dus onze interesses zijn ook hetzelfde!"
ZO WERKT DNA NIET!

"Schiet je vader niet neer, dat breekt je."
*Schiet papa zelf dood voor de ogen van surrogaat 'zoon'.*
"Ja, dit doet vast niets met me.
*Spongebob verteller: "6 maanden later"
"OH SHIT, HET HEEFT INDERDAAD NIETS MET ME GEDAAN! I'M A REAL BOY NOW!"

Petje af voor enkele aardige actiescenes die alsnog nergens echt impact hadden. Als je over the top wil gaan, ga dan overal over the top in plaats van kinderlijk simpel. En toon me nooit meer een constant jankende jonge Will Smith met daddy-issues, die trope ben ik ook zat. Absolute meuk.

Gemini Man, man, man...

De laatste écht goede film met Will Smith moet ondertussen toch ook al weer van Seven Pounds geleden zijn.

Ik had mezelf bewust weinig tot niet geïnformeerd op voorhand, om zo onbevooroordeeld mogelijk de zaal in te stappen. Het verbaasde me zelfs toen ik Ang Lee zag verschijnen op de aftiteling. Geen topregisseur vind ik persoonlijk, maar toch deftige cinema gemaakt met onder andere Brokeback Mountain of Life of Pi. Hij wordt natuurlijk ook niet geholpen door het script (of gebrek er aan) van David Benioff.

Hoewel niet bijster origineel, kan het idee van een kloon mogelijk interessant zijn. Helaas. Flinterdun verhaal dat ook nog eens enorm voorspelbaar is, de (veel te) talrijke actiescènes lijken nergens naar en de CGI is in het algemeen tenenkrommend. Saaie dialogen, bordkartonnen personages.

Hier kan ik weinig mee.

Mwa, een hoop negativiteit hier maar ik heb me best vermaakt met dit actiefilmpje.

Ik lees van alles over framerate ellende enzo... niks van gemerkt in ieder geval en de CGI was best aardig.
Daarnaast best een aantal leuke actiescenes met name in het eerste uur en de cast is wel leuk.

Het verhaal an sich is dan natuurlijk wel weer redelijk ruk, maar goed, het is allemaal lang niet zo erg als veel andere recente actiefilms hoor.

Heel matig allemaal, zoals eigenlijk ook wel verwacht. Knullige CGI, slechte montage en zelfs de soundtrack vond ik onder de maat. Alles is een beetje bij elkaar geraapt los zand zonder cohesie.
Dat het verhaal weinig om het lijf heeft kan je een actiefilm als deze eigenlijk niet kwalijk nemen. Maar dat belangrijke karakters per scene maar net zo goed of slecht kunnen schieten of vechten als dat het toch al slappe script op dat moment nodig heeft, vind ik altijd wel irritant.
Een druk niemendalletje waarin weinig lijn valt te ontdekken.

avatar van filmkul
Aardige actiefilm. Het verhaal is aardig bedacht maar kent wat plotgaten en mist vernuft. De uitwerking is best okay. Het tempo ligt lekker hoog en er is voldoende actie en spanning. De actiescenes zien er redelijk uit, met als hoogtepunt de motorfiets scène. Helaas is de chemie tussen Smit en zijn kloon wat minder. Owen zit ook niet echt in zijn rol. Visueel ziet de film er uitstekend uit met fraai geschoten beelden. Prima tussendoortje. 3.0/.3.5

avatar van Left4Dead
Het begint allemaal echt serieus goed, zat in een heerlijke complotfilm. Maar helaas zakt de prent aardig snel goed in, het wordt dan slechts een alledaags prentje. Paar prima namen in de cast die het redelijk doen, daar geen klachten over. De veel te veel CGI maakt er een beetje een gedrocht van. Het verhaal is nergens origineel, het script daarom ook niet. Nee.... bijzonder kan ik het niet noemen.

Goeie actie.

Jammer genoeg is de rest van de film niet echt op hetzelfde niveau. Het plotje is eerder saai, de scifi elementen zijn niet geweldig sterk uitgewerkt en ook het drama dat Lee erin probeert te stoppen werkt de film vooral tegen. Vond het trouwens ook een nogal vreemde keuze van film voor Lee.

Maar met de actie absoluut niks mis. Het winkeltje dat aan het eind aan gort geschoten wordt is geweldig, de achtervolging in Mexico nog een niveautje hoger. En zo zitten er een handvol geweldige actiescenes in, die telkens weer de aandacht wat weten te verscherpen.

De CG voor de jongere versie van Smith vond ik ook best oké. Zeker niet perfect, maar het voldoet en het is minstens even goed als de alternatieven. Maar de hype errond is een beetje overdreven. Verder duurt het nog net iets te lang en weet ook het einde iets te lang door te gaan, maar een amusante blockbuster is het wel. Zeker gezien hij van Lee komt, toch niet echt iets waar hij normaal mee uit de voeten kan.

avatar van devilsarea666
Leuke film om gezien te hebben maar dan alleen lekker thuis op de bank ...geen bioscoop waard ! 2,5 sterren waard.

Spanning blijft er wel in.

avatar van Brabants
Gemini Man omschrijft men als een leuke film om gezien te hebben. Nou je mist niets als je hem niet kijkt. Weinig spanning tot niets zelfs. Hele saaie film als ik eerlijk mag zijn.

avatar van IH88
“He knew every move of mine before I made it. I had him right there to take the shot, and he'd be gone, like a ghost. Who is he?”

Aardig. Zonder de jongere versie van Will Smith, Will Smith die tegen zichzelf vecht en de regie van Ang Lee was dit waarschijnlijk het zoveelste actiefilmpje geweest waar niemand naar had omgekeken. Vooral ook omdat de actie tegenvalt, en het verhaal is belachelijk en hangt van de toevalligheden en plotgaten aan elkaar. De jongere versie van Smith ziet er soms ook vreemd en weinig geloofwaardig uit. Tegen het einde zit er een twist in het verhaal (er zijn drie Will Smith’s!), en toen was ik echt klaar met de film. Zelfs de fijne interactie tussen Smith, Winstead en Wong kan daar niets aan veranderen.

Wat al viel te vrezen vooraf is bewaarheid, Gemini Man is niet het actiespektakel geworden waar op was gehoopt. Regisseur Lee is niet de man voor dit soort films, is vooral goed met drama's als The Ice Storm en Brokeback Mountain, en had eerder al Hulk(2003) met zijn eigenzinnige, melodramatische aanpak behoorlijk verpest. Producent Bruckheimer had zich dat wel mogen realiseren.
Gemini Man is op papier een prima film, en de grote truc(een jonge en een oude Will Smith in één film samen) ziet er technisch zeer goed uit, maar voor de rest is onevenwichtigheid troef. Je voelt voortdurend dat de regisseur graag tijd wil investeren in de verdere karakterisering van zijn hoofdrolspelers maar de pogingen die hij daartoe onderneemt werken eerder remmend dan stimulerend op het intelligente spektakel wat de makers eigenlijk hadden moeten leveren. Een beetje te serieus bedoelde vlees noch vis film uiteindelijk met dus een, ondanks de aanwezigheid van Smith, een schrijnend gebrek aan humor en echte emotie. Resultaat laat zich nog net aanzien, maar gezien het slim bedachte concept had dit zoveel meer kunnen zijn.

avatar van james_cameron
Jammerlijke miskleun van regisseur Ang Lee, die duidelijk niet uit de voeten kan met een dergelijke aktiefilm. Toegegeven, het script is om te janken zo slecht, daar had niemand iets knaps van kunnen maken, maar op visueel vlak stelt dit ook flink teleur. De film heeft niet de juiste look, er is geen sprake van noemenswaardig tempo en de aktiescenes werken absoluut niet. Smith doet zijn best in de dubbele hoofdrol en Clive Owen geeft redelijk tegengas als bad guy, maar het mag niet baten.

avatar van Kondoro0614
“You made a person out of another person, then you sent me to kill him. You made a choice to do this to me.”

Jammer dit, voor mij toch wel een zware tegenvaller. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal wel tof worden als Smith met een sniper iemand uit een rijdende trein weet te schieten maar al snel word het duidelijk dat het allemaal heel houterig gaat worden, en de acteerkunsten echt op gang moesten komen want het eerste half uur vond ik er maar weinig aan en werd het soms amateuristisch uitgewerkt door Ang Lee. Maar zelf schrok ik ook een beetje wat Smith allemaal aan het doen was, want ik was zeker wel betere acteerkunsten van de beste man gewend. Dit was hem gewoon in het algemeen net niet en waar de actiescènes de film nog ligt weten te redden.

En dan nog niet over de CGI gesproken te hebben vond ik dat echt zwaar tegen vallen. De actie scenes zagen er veelal niet uit, en wat dacht je van die motorachtervolging? Dat was echt verschrikkelijk en de slechtheid spatte er werkelijk van af. Wanneer Smith elke keer geramd woor door zijn jongere personage, en als de jongere Smith die motor lanceerde is ook verschrikkelijk. Of wat dacht je van dat moment dat ze in dat dorpje aan het vechten zijn en de derde Smith er aan komt, hoe hij rende dat zag er toch niet uit kom op zeg. Zeker voor zo’n cast had ik veel beter verwacht, zeker een Smith die niet nieuw is in de Sci-Fi wereld.

De cast was redelijk. Ik was zelf best verheugd toen ik las dat Smith hier een rol in vertolkte, een acteur die in mijn ‘jongere’ jaren toch wel één van mijn favoriete acteurs is geweest. Nu helaas niet meer en deze film laat maar weer eens zien waarom ik toch in mijn smaak die ik in mijn jaren MovieMeter heb ontwikkeld, dat Smith daar zeker niet meer boven aan weet te komen.

En waar was ‘Mary Elizabeth Winstead’ precies voor nodig? Haar rol voegde niet veel toe in deze film naar mijn mening, daarbij was haar inbreng ook vreemd. Eerst alles ontkennen dat ze voor bepaalde overheidsinstanties werkt maar vervolgens blijkt er wel een achtergrond bij haar naam te zitten en kan ze opeens redelijk leuk vechten, met wapens omgaan en noem maar op nee, die hadden ze voor mij ook wel uit film mogen laten. Tegenwoordig helaas te veel feministisch gezeik dat er blijkbaar bij elke film ook een vrouwelijk hoofdrol hoort, al had dat in mijn ogen echt niet gehoeven in deze film.

Het verhaal was wel redelijk maar we kennen dat natuurlijk allang. Het Gemini-project waar het DNA van Smith is afgenomen. Vervolgens wil Smith stoppen en daar zijn de grote namen het niet mee eens waarna er een moordcontract voor hem is opgesteld en hij geëxecuteerd moet worden. Ze sturen de jongere versie die net zo goed is al hij in zijn jongere jaren, een kat en muisspel ontstaat waarna de twee uiteindelijk gaan samenwerken en de hogere baas vermoorden, dus zo héél speciaal was het dus ook niet.

Al om al, redelijke mis zit en ik had hier veel meer van verwacht. Soms ligt een film je, deze film lag me duidelijk niet en er gebeuren teveel slechte dingen en amateuristische fouten dat ik niet kon genieten van deze film, jammer.

Will Smith gecombineerd met de actie redt deze film. Blijft een sterke acteur in zijn genre. Verhaal is oppervlakkig, maar dat boeit niet. Is gewoon een actiefilm die wat James Bond achtige scènes heeft. Niks mis mee.

avatar van FlorisV
Ongelofelijk dat een groot regisseur als Ang Lee, achter juwelen als The Ice Storm, zich liet lenen voor een halfbakken drol als deze. Niet omdat het een actiefilm is: veel eerder had hij al een niet onverdienstelijke Hulk film gemaakt. En de acteurs valt weinig te verwijten. Het verhaal klopt gewoon niet. Het motief om van Smith het nieuwste doelwit te maken wordt nergens geloofwaardig. Het einde, waarin het hele kloonprogramma doodleuk om zeep is geholpen omdat de organisatie opeens een menselijk gezicht laat zien, is helemaal een giller. Daar kunnen hier en daar redelijke tot zeer goede actiescenes (de motorachtervolging vond ik zeker te genieten omdat daar nog enige creativiteit in zat en ja natuurlijk wordt daar cgi gebruikt, maar ik vond het heel behoorlijk gedaan) weinig aan helpen en het einde mist spektakel. De tweede helft is ook minder fraai om te zien dan de eerste, vanwege de weinig inspirerende omgevingen.

avatar van bounze
Laat alle negatievelingen hier maar links liggen. Dit is werkelijk een topper! Dat het verhaal misschien ietsje dunner is maakt het dit de film niet minder om. Een heerlijke actiefilm wat tevens fantastisch gefilmd is. Ook de special effecten zijn vernieuwend en daardoor vallen ze extra op. Daarom 5 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vastgeroeste filmliefhebbers.

Helemaal standaard is Gemini Man niet geworden, maar het houdt weinig over. Qua actie zit er een noemenswaardige achtervolging in die spectaculair in beeld wordt gebracht. Alle overige actie hebben we al eens eerder en regelmatig beter gezien. En dus is de hoop gevestigd op het kloon-verhaaltje, dat als los zand door de film lijkt gestrooid. Tevergeefs. Elke vorm van inhoud ontbreekt, al kijkt Clive Owen nog zo moeilijk.

Nu is diepgang ook niet iets wat je per se nodig hebt in een actiefilm, maar de pogingen worden hier wel gedaan en zijn vaak tenenkrommend. Niet in de laatste plaats omdat de eerste keer dat de jonge variant van Smith in close-up verschijnt, je het idee hebt naar een animatiefilm te zitten kijken. Zo ook in de allerlaatste scènes. De bewegingen zijn onnatuurlijk en de gezichtsuitdrukkingen verschrikkelijk nep.

Tussen deze 2 dieptepunten door valt het qua animaties verder wel mee en lijkt men een ander proces te gebruiken om Junior realistisch in beeld te brengen. Iets beter geslaagd, maar bij tijd en wijle heb je toch het idee - met name tijdens een langdurige vechtscène - naar een game te zitten kijken. Iets soortgelijks gebeurt tijdens een eindgevecht waarin we plotseling in de zoveelste Marvel zijn beland.

De UHD bevat iets nieuws: (semi-)HFR. De film wordt namelijk in 60 fps vertoond. In de bioscoop werd dit al eens eerder gedaan, maar op een 4K-disc nog niet. Eigenlijk is het nog steeds niet hoe de filmmaker het bedoelde, want het origineel werd met 120 fps gedraaid. Zulke tv's bestaan echter (nog) niet. Het is een indicatie van welke kant we opgaan. Al zullen veel vastgeroeste filmliefhebbers dit verfoeien want van hen mag het er vooral niet te realistisch uitzien allemaal. Uit angst voor het zogenaamde soap-opera-effect.

Afgezien van het technische aspect van de verhoogde framerate, dat voor een vloeiender beeld zorgt (iets wat je ook standaard kunt tweaken met een beetje fatsoenlijk thuistoestel en wat lef) en het digitale verjongingsproces - dat nog steeds in de kinderschoenen staat - valt er hier weinig te beleven. De film is soms zelfs een beetje saai vanwege de hoge mate van voorspelbaarheid en het lachwekkende script. Popcorn verplicht dus en vooral nergens over nadenken.

**½

Met dank aan Paramount voor het recensie-exemplaar.

Matige film over een scherpschutter die werkt voor de overheid en zijn carrière wil beeindigen. Afgezien van de premisse weet zowel het plot als de personages nauwelijks te boeien. De film ziet er op zich goed uit, maar tijdens de actie-scenes is de cgi duidelijk zichtbaar. Een bijzondere dubbelrol van Will Smith, waar echter meer in had gezeten. Toch wel de minste film van Ang Lee.

avatar van Noodless
Zwakke film die zelfs op gebied van actie niet weet te boeien. Vaak langdradige opgezette actiescènes die eerder een geeuw dan de aandacht weet op te wekken. Storend waren ook dat sommige actiescènes te donker werden gefilmd. Het verhaal zelf stelt niks voor en het concept klonen is al vaak beter gedaan.
Een film die ik morgen al vergeten ben. 4/10

avatar van Peter Pan
Na het zien van de trailer was ik niet overweldigend enthousiast, maar toch wel erg benieuwd.
SF-Actie met Will Smith en dan ook nog Jerry Bruckheimer, dat betekent vaak volop actie!

De actie was er zeker: achtervolgingen, schieten, knokken, maar toch ontbrak er wat en voor mijn gevoel op een of andere manier niet prettig in beeld gebracht.

Te vaak was er een close-up, waarbij dat niet prettig keek en een schiet scène als "the A-Team" (alles mis) .
Daarbij verwacht ik dat wanneer de hoofdrolspeler een Sniper is dat je in alle rust kan mee voelen op het juiste moment van het shot en dat je de kogel als het ware kan volgen...
Als in de openingsscène waarin dat "bijna" lukte.
Later moest je in veel gevallen maar aannemen dat Will de trekker overhaalde, omdat dat simpelweg niet in beeld werd gebracht.

Ondanks de speelduur van 2 uur vond ik de film te snel gaan. Te snel vertrouwen in elkaar, te snel verhalen voor waar aannemen, te snel alles waar je voor staat laten varen en de ander helpen. Het leek alsof je constant een scène gemist had.

Als ik Will Smith zie, blijf ik altijd denken aan the Fresh Prince of verwacht ik elk moment een shot van Martin Lawrence, wat daarna dan weer snel wordt vergeten door de goede film of de acteerprestaties.
Helaas viel dat nu wat tegen.

Ook Clive Owen maakte weinig indruk, ik herkende hem in eerste instantie niet eens. Hij had altijd zo'n goeie kop, maar ineens was dit veranderd in een "algemeen" hoofd, waarbij ik dacht: die kerel lijkt wel op Clive Owen, wat dus klopte....

Ook de laatste pion die op het einde van de film werd ingezet was vrij snel verslagen (in een shot wat erg deed denken aan de T1000) en was niemand "echt" onder de indruk van wat ze zagen en was dat al snel vergeten.

De film was zeker niet slecht. Er is genoeg actie en hij blijft boeiend, maar uiteindelijk valt het totaal toch wat tegen, waarschijnlijk door het verwachtingspatroon