Gemini Man (2019)

China / Verenigde Staten
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Ang Lee
met Will Smith, Mary Elizabeth Winstead en Clive Owen

Henry Brogan is een moordenaar op leeftijd, werkzaam voor de NSA, die van plan is zijn carrière de rug toe te keren. Zijn opdrachtgevers willen hem echter niet laten gaan. Henry moet het plotseling opnemen tegen zijn opvolger, die wel erg veel gelijkenissen vertoont.

Goed te verteren actiefilm. Het idee van een kloon als dubbelganger was ook aardig bedacht. Al was dit al eerder gebracht door Jean Claude van Damme in "Double Impact". Verder zit er een prima motor achtervolging in en genoeg actie rijke momenten die de film 2 uur laat blijven boeien. Topper nee, vermakelijk ja. 3*/3.5*

avatar van Luudje10
Lekker actiefilmpje met een biertje, chippie en benen op tafel

avatar van cdman19800
Zeer zwakke actiefilm, slecht geacteerd, gatenkaasverhaal en die CGI...

avatar van missl
Om het verhaal hoef je het niet te doen maar prima actie die deze 2 Wills brengen.

avatar van aSMoDeuS
Waar is het mis gegaan, meneer Lee? Bij die homo cowboys? Man, wat een bagger.

En dan zijn er ook nog websites die het einde uitleggen. Wat voor debiel moet je zijn om deze film niet te snappen?

Goede film, kijkt lekker weg.
Had er niks van verwacht gezien de reviews hier boven.
Blij dat ik 'm toch heb gezien.

Prima actie filmpje, mensen zijn te verwend tegenwoordig. Het moet allemaal ingewikkeld zijn en met een plot en blabla!

Panta Rei schreef:
En ik maar denken dat niemand onmisbaar is. Heb ik tenminste jarenlang gehoord van collega's en werkgevers.
Maar zo kan het dus ook. Nou ja, het zal wel goedkoper zijn om een werknemer te klonen dan hem meer geld te bieden.
Kortom, ik vind deze plot zo vergezocht dat ik deze film niet ga kijken.

Jij snapt het hele idee niet eens, beter ga je niet kijken nee. Vervangbaar ben je dus duidelijk wel!

Totale flutfilm , de moto achtervolging in het begin is wel goed moet ik toegeven maar dan gaat het in race tempo bergaf. Voorgekauwde dialogen , slecht acteerwerk en personages met de karakterdiepte van een oude deurmat. De film duurt +- 2 uur en na 1,5 uur denk je dat er nog een super eindgevecht komt maar neen er gebeurt helemaal niets !

Ook Will Smith of Clive Owen hadden ze door eender welke bekende naam kunnen vervangen , geen meerwaarde. Het verhaal word zeer ongeloofwaardig aan de kijker verteld. Om dan te bedenken dat deze miskleun waarschijnlijk miljoenen dollars heeft gekost , very sad.

avatar van zoutzak
Ongeïnspireerde film van vakman Ang Lee, die te veel in het technische aspect van de film is blijven hangen lijkt het. De-aging is een beetje een gimmick maar de high frame rate is een genot voor de ogen, helemaal in 16:9 (en 4K HDR). De allereerste film in 60fps bij mijn weten! Dat er nog vele mogen volgen.
Ster extra voor deze innovatieve techniek waar we veel te lang op hebben moeten wachten!

zoutzak schreef:

nope, Billy Lynn's Long Halftime Walk is ook 60fps van ang lee in 4K.

avatar van Kondoro0614
“You made a person out of another person, then you sent me to kill him. You made a choice to do this to me.”

Jammer dit, voor mij toch wel een zware tegenvaller. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal wel tof worden als Smith met een sniper iemand uit een rijdende trein weet te schieten maar al snel word het duidelijk dat het allemaal heel houterig gaat worden, en de acteerkunsten echt op gang moesten komen want het eerste half uur vond ik er maar weinig aan en werd het soms amateuristisch uitgewerkt door Ang Lee. Maar zelf schrok ik ook een beetje wat Smith allemaal aan het doen was, want ik was zeker wel betere acteerkunsten van de beste man gewend. Dit was hem gewoon in het algemeen net niet en waar de actiescènes de film nog ligt weten te redden.

En dan nog niet over de CGI gesproken te hebben vond ik dat echt zwaar tegen vallen. De actie scenes zagen er veelal niet uit, en wat dacht je van die motorachtervolging? Dat was echt verschrikkelijk en de slechtheid spatte er werkelijk van af. Wanneer Smith elke keer geramd woor door zijn jongere personage, en als de jongere Smith die motor lanceerde is ook verschrikkelijk. Of wat dacht je van dat moment dat ze in dat dorpje aan het vechten zijn en de derde Smith er aan komt, hoe hij rende dat zag er toch niet uit kom op zeg. Zeker voor zo’n cast had ik veel beter verwacht, zeker een Smith die niet nieuw is in de Sci-Fi wereld.

De cast was redelijk. Ik was zelf best verheugd toen ik las dat Smith hier een rol in vertolkte, een acteur die in mijn ‘jongere’ jaren toch wel één van mijn favoriete acteurs is geweest. Nu helaas niet meer en deze film laat maar weer eens zien waarom ik toch in mijn smaak die ik in mijn jaren MovieMeter heb ontwikkeld, dat Smith daar zeker niet meer boven aan weet te komen.

En waar was ‘Mary Elizabeth Winstead’ precies voor nodig? Haar rol voegde niet veel toe in deze film naar mijn mening, daarbij was haar inbreng ook vreemd. Eerst alles ontkennen dat ze voor bepaalde overheidsinstanties werkt maar vervolgens blijkt er wel een achtergrond bij haar naam te zitten en kan ze opeens redelijk leuk vechten, met wapens omgaan en noem maar op nee, die hadden ze voor mij ook wel uit film mogen laten. Tegenwoordig helaas te veel feministisch gezeik dat er blijkbaar bij elke film ook een vrouwelijk hoofdrol hoort, al had dat in mijn ogen echt niet gehoeven in deze film.

Het verhaal was wel redelijk maar we kennen dat natuurlijk allang. Het Gemini-project waar het DNA van Smith is afgenomen. Vervolgens wil Smith stoppen en daar zijn de grote namen het niet mee eens waarna er een moordcontract voor hem is opgesteld en hij geëxecuteerd moet worden. Ze sturen de jongere versie die net zo goed is al hij in zijn jongere jaren, een kat en muisspel ontstaat waarna de twee uiteindelijk gaan samenwerken en de hogere baas vermoorden, dus zo héél speciaal was het dus ook niet.

Al om al, redelijke mis zit en ik had hier veel meer van verwacht. Soms ligt een film je, deze film lag me duidelijk niet en er gebeuren teveel slechte dingen en amateuristische fouten dat ik niet kon genieten van deze film, jammer.

Will Smith gecombineerd met de actie redt deze film. Blijft een sterke acteur in zijn genre. Verhaal is oppervlakkig, maar dat boeit niet. Is gewoon een actiefilm die wat James Bond achtige scènes heeft. Niks mis mee.

avatar van MovieHolic
Helemaal niet onaardig, was prima te doen. Het enige wat me echt opviel in negatieve zin waren de onnatuurlijke bewegingen tijdens actie momenten. Verder echt wel ok.

avatar van FlorisV
Ongelofelijk dat een groot regisseur als Ang Lee, achter juwelen als The Ice Storm, zich liet lenen voor een halfbakken drol als deze. Niet omdat het een actiefilm is: veel eerder had hij al een niet onverdienstelijke Hulk film gemaakt. En de acteurs valt weinig te verwijten. Het verhaal klopt gewoon niet. Het motief om van Smith het nieuwste doelwit te maken wordt nergens geloofwaardig. Het einde, waarin het hele kloonprogramma doodleuk om zeep is geholpen omdat de organisatie opeens een menselijk gezicht laat zien, is helemaal een giller. Daar kunnen hier en daar redelijke tot zeer goede actiescenes (de motorachtervolging vond ik zeker te genieten omdat daar nog enige creativiteit in zat en ja natuurlijk wordt daar cgi gebruikt, maar ik vond het heel behoorlijk gedaan) weinig aan helpen en het einde mist spektakel. De tweede helft is ook minder fraai om te zien dan de eerste, vanwege de weinig inspirerende omgevingen.

avatar van bounze
Laat alle negatievelingen hier maar links liggen. Dit is werkelijk een topper! Dat het verhaal misschien ietsje dunner is maakt het dit de film niet minder om. Een heerlijke actiefilm wat tevens fantastisch gefilmd is. Ook de special effecten zijn vernieuwend en daardoor vallen ze extra op. Daarom 5 sterren.

avatar van bounze
james_cameron schreef:
Jammerlijke miskleun van regisseur Ang Lee, die duidelijk niet uit de voeten kan met een dergelijke aktiefilm. Toegegeven, het script is om te janken zo slecht, daar had niemand iets knaps van kunnen maken, maar op visueel vlak stelt dit ook flink teleur. De film heeft niet de juiste look, er is geen sprake van noemenswaardig tempo en de aktiescenes werken absoluut niet. Smith doet zijn best in de dubbele hoofdrol en Clive Owen geeft redelijk tegengas als bad guy, maar het mag niet baten.
. Misschien moet je de film nu nog maar eens kijken zonder in slaap te vallen.

avatar van macrobody
Wat een slechte film was dit. Het bovenstaande uittreksel klopt niet en is ook nog eens een spoiler. De NSA was al heel lang geleden begonnen met het klonen van Henry Brogan dus niet pas wanneer hij wil gaan pensioneren. En het was de kloon die liep te klagen dat de oudere versie al zijn handelingen kon voorspellen, maar goed. Het begint allemaal lekker tot en met de achtervolging op de motoren. Over de top actie waar we niet al te veel realiteitsgehalte aan moeten geven maar het kijkt lekker weg. Daarna kan je de film wel stop zetten, dan is het nog een uur of wat gezever over de slechte jeugd van Henry en hoe zijn kloon dat allemaal anders kan doen. Of die vader die al het goede voor zijn zoon wil. Jemig, wat een puke dialogen waren dat. Ook dat hele Amerikaanse ondertoontje dat ze iedereen op de wereld die zij bestempelen als terroristen aan flarden mogen knallen voor de vrede. WAR is PEACE. De enige terroristen in de wereld zijn de Amerikanen die in landen waar ze niets te zoeken hebben oorlogje lopen te spelen.
Maar ja, de imbecielen in deze wereld slikken het allemaal nog steeds voor zoete koek. En met dit soort indoctrinatie films zal het niet snel veranderen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vastgeroeste filmliefhebbers.

Helemaal standaard is Gemini Man niet geworden, maar het houdt weinig over. Qua actie zit er een noemenswaardige achtervolging in die spectaculair in beeld wordt gebracht. Alle overige actie hebben we al eens eerder en regelmatig beter gezien. En dus is de hoop gevestigd op het kloon-verhaaltje, dat als los zand door de film lijkt gestrooid. Tevergeefs. Elke vorm van inhoud ontbreekt, al kijkt Clive Owen nog zo moeilijk.

Nu is diepgang ook niet iets wat je per se nodig hebt in een actiefilm, maar de pogingen worden hier wel gedaan en zijn vaak tenenkrommend. Niet in de laatste plaats omdat de eerste keer dat de jonge variant van Smith in close-up verschijnt, je het idee hebt naar een animatiefilm te zitten kijken. Zo ook in de allerlaatste scènes. De bewegingen zijn onnatuurlijk en de gezichtsuitdrukkingen verschrikkelijk nep.

Tussen deze 2 dieptepunten door valt het qua animaties verder wel mee en lijkt men een ander proces te gebruiken om Junior realistisch in beeld te brengen. Iets beter geslaagd, maar bij tijd en wijle heb je toch het idee - met name tijdens een langdurige vechtscène - naar een game te zitten kijken. Iets soortgelijks gebeurt tijdens een eindgevecht waarin we plotseling in de zoveelste Marvel zijn beland.

De UHD bevat iets nieuws: (semi-)HFR. De film wordt namelijk in 60 fps vertoond. In de bioscoop werd dit al eens eerder gedaan, maar op een 4K-disc nog niet. Eigenlijk is het nog steeds niet hoe de filmmaker het bedoelde, want het origineel werd met 120 fps gedraaid. Zulke tv's bestaan echter (nog) niet. Het is een indicatie van welke kant we opgaan. Al zullen veel vastgeroeste filmliefhebbers dit verfoeien want van hen mag het er vooral niet te realistisch uitzien allemaal. Uit angst voor het zogenaamde soap-opera-effect.

Afgezien van het technische aspect van de verhoogde framerate, dat voor een vloeiender beeld zorgt (iets wat je ook standaard kunt tweaken met een beetje fatsoenlijk thuistoestel en wat lef) en het digitale verjongingsproces - dat nog steeds in de kinderschoenen staat - valt er hier weinig te beleven. De film is soms zelfs een beetje saai vanwege de hoge mate van voorspelbaarheid en het lachwekkende script. Popcorn verplicht dus en vooral nergens over nadenken.

**½

Met dank aan Paramount voor het recensie-exemplaar.

avatar van knusse stoel
13 in een dozijn maar voor een regenachtige maandagmiddag een vullertje van bijna 2 uur met actie, soms vraag je jezelf af hoe jij de motor of auto zo goed op de weg zou houden als deze lui. Bij mij zou de verzekering binnen een maand mij eruit gooien.
Een ruime 6 en een kleine 7 voor dit verhaal.

Matige film over een scherpschutter die werkt voor de overheid en zijn carrière wil beeindigen. Afgezien van de premisse weet zowel het plot als de personages nauwelijks te boeien. De film ziet er op zich goed uit, maar tijdens de actie-scenes is de cgi duidelijk zichtbaar. Een bijzondere dubbelrol van Will Smith, waar echter meer in had gezeten. Toch wel de minste film van Ang Lee.

avatar van The Brain
Zinema hierboven heeft het perfect verwoord. Er zijn meer oudere acteurs die weinig geluk hebben met het vinden van pakkende rollen: Liam Neeson, Nicolage Cage, John Travolta en noem er nog een paar op lijken steeds vaker voor een paar centen te spelen in shitfilms. Hopelijk blijft Will Smith dit lot beschoren. Met deze film zit hij wel op het randje. Het verhaal is te symplistisch en enorm ongeloofwaardig.

Zeker geen topfilm, toch kijkt het wel lekker weg. De locaties zien er mooi uit en de achtervolgingen doen het goed. Er zit ook ruimvoldoende actie in om je niet te vervelen. Will Smith schitterd nergens, irriteren doet hij ook niet. We betalen allemaal veel geld voor de nieuwste technische snufjes zoals 4k beeldschermen, leuk dat er dan ook materiaal voor wordt gemaakt. Of het meerwaarde heeft? Ik denk het niet....

Wat een matige film zeg. Ze gaan in rap tempo de wereld over omdat... eh.. nou ja daarom. Het script is bijkans een belediging, echt bizar slecht. Het is alsof ze een mislukte versie van Bourne hebben willen maken.

Will Smith speelt weer eens zichzelf en Clive Owen is de enige die nog een matige voldoende haalt maar van hem zie je te weinig. Winstead is ook wat ongelukkig met deze en Birds of Prey achter elkaar.

avatar van Noodless
Zwakke film die zelfs op gebied van actie niet weet te boeien. Vaak langdradige opgezette actiescènes die eerder een geeuw dan de aandacht weet op te wekken. Storend waren ook dat sommige actiescènes te donker werden gefilmd. Het verhaal zelf stelt niks voor en het concept klonen is al vaak beter gedaan.
Een film die ik morgen al vergeten ben. 4/10

Ik vond het eigenlijk wel een vermakelijke film. Alleen jammer van de slechte CGI.