Gemini Man (2019)

China / Verenigde Staten
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Ang Lee
met Will Smith, Mary Elizabeth Winstead en Clive Owen

Henry Brogan is een moordenaar op leeftijd, werkzaam voor de NSA, die van plan is zijn carrière de rug toe te keren. Zijn opdrachtgevers willen hem echter niet laten gaan en maken een kloon van hem. Hierdoor moet Henry het opnemen tegen zijn jongere en nog snellere en sterkere versie, een die al zijn handelingen kan voorspellen.

• vanaf 19 februari 2020 te koop op dvd en blu-ray

avatar van mcdaktari
Ik heb deze nog niet gezien maar wat ik er zo van zag (trailer) kon ik me bijna niet voorstellen dat het nou echt zo'n slechte film is. Ik ben echt heel benieuwd wat ik er van vind. After Earth werd ook best wel afgekraakt maar die vond ik ook helemaal zo slecht niet. Hoop dat het met deze ook zo is.

avatar van grid8400
Gezien in 3d HFR en 2,0* voor hoe de actie in beeld is gebracht. Verder snel vergeten.

avatar van Walter S.
mcdaktari schreef:

Het is ook helemaal niet zo'n slechte film. Sterker nog, in dit genre gewoon een degelijke actiefilm die er goed uit ziet, genoeg actie, mooie locaties.
Verhaal is niet heel bijzonder maar dat is het vrijwel nooit bij dit soort films. Gewoon prima popcorn actie vermaak, niks mis mee als je het zo beoordeelt. Snap al dat negatieve dan ook niet zo goed.

avatar van mcdaktari
Walter S Dat vind ik heel belangrijk bij films, dat ik goed vermaakt word. Er is inderdaad niks mis met popcorn vermaak. En van dit soort actiefilms, weet je vaak dat het verhaal niet de sterkste kant van de film is, maar als je wel goed vermaakt bent, dan is het (tenminste) voor mij al een geslaagde film.

avatar van Donucius
Deze film is vooral een showcase van de gebruikte visuele technieken en de mogelijkheden daarvan. Realistisch en mooi, dat wel. Plus is het realisme en de ongekende beeldkwaliteit en refresh rate. Dat is het sterke aan HFR, maar ik vind echter dat films niet echt een realisme filter nodig hebben. Het heeft iets a-cinematografisch zeg maar. 3D IMAX versie gezien. De film was volledig IMAX, maar ik kreeg niet het gevoel dat het grotere hoeveelheid beeld iets toevoegde aan de film zelf en hoe het geschoten is. 3D was wel indrukwekkend, zeker in combinatie met HFR. Precies de juiste hoeveelheid. Jammer alleen dat de kleuren bij HFR altijd zo schel zijn. Maar voor 3D is dit weer beter, omdat het beeld daardoor minder donker is.

Het verhaal is flinterdun en niet overtuigend. Er zijn een paar goede momenten, zeker de actiemomenten tegen het einde aan, maar verder nergens noemenswaardig. Ik vond het jammergenoeg nog slechter dan 'I am legend' welke ook al niet heel top, maar nog aardig te pruimen is. Zegt wel genoeg.

Overall, jammer van het verhaal en de uitwerking ervan. Had iets meer verwacht van een Ang Lee film, maar ook hij heeft zijn missers uiteraard. Voor mij is deze film een visuele pracht en een echte demo of showcase van de techniek, echter verhalend een film om snel weer te vergeten.

avatar van Lennert
Absolute (niet zo bijzondere) style-over-substance meuk met een abominabel script, slecht acteerwerk en op zijn best redelijke actie. Van tevoren zag de trailer er nog uit als over-the-top actie die op zijn minst zou vermaken, maar net zoals vorig jaar het geval was bij The Predator, bestaat Gemini Man uit niets anders dan mislukking op mislukking. Vreemde editting van scenes (Smith en Winstead die op een terras zitten en spontaan drank krijgen zonder dat dit besteld is, Wong die random wat voetbal kijkt, Owen en Emond die niet eens in dezelfde kamer lijken te zitten, absolute cringe-dialogen (eigenlijk alles dat uit de mond van Smith/Winstead/Owen komt), wanstaltige humor en zoveel zinloze gebeurtenissen dat de film met na een goeie knipbeurt niet veel verder was gekomen dan een high budget 40 minuten tv-serie episode.

Arme Mary Elizabeth Winstead. Haar personage voegde NIETS toe aan wat er in de film gebeurde. Zin leek ze er verder ook al niet in te hebben en neem het haar eens kwalijk met het bordkartonnen karakter wat ze moest spelen. Will Smith is vooral bezig met janken (jonge zelf) of moeilijk kijken (oude zelf), maar komt nergens in de buurt van de charmante personages die hij vroeger heeft gespeeld. Benedict Wong zat er in omdat er kennelijk ook een piloot nodig was en zijn dood had dermate weinig impact dat ik het niet eens bewust heb meegekregen tot vrienden me er later nog aan herinnerden.

Het script...
"Waarom lijkt hij op mij?"
"KLONEN!"
"Maar Dolly het schaap komt pas uit 1996."
"Ja, we konden het in 1995 al."
"...ja, logisch."

"Ons DNA is hetzelfde, dus onze interesses zijn ook hetzelfde!"
ZO WERKT DNA NIET!

"Schiet je vader niet neer, dat breekt je."
*Schiet papa zelf dood voor de ogen van surrogaat 'zoon'.*
"Ja, dit doet vast niets met me.
*Spongebob verteller: "6 maanden later"
"OH SHIT, HET HEEFT INDERDAAD NIETS MET ME GEDAAN! I'M A REAL BOY NOW!"

Petje af voor enkele aardige actiescenes die alsnog nergens echt impact hadden. Als je over the top wil gaan, ga dan overal over the top in plaats van kinderlijk simpel. En toon me nooit meer een constant jankende jonge Will Smith met daddy-issues, die trope ben ik ook zat. Absolute meuk.

Gemini Man, man, man...

De laatste écht goede film met Will Smith moet ondertussen toch ook al weer van Seven Pounds geleden zijn.

Ik had mezelf bewust weinig tot niet geïnformeerd op voorhand, om zo onbevooroordeeld mogelijk de zaal in te stappen. Het verbaasde me zelfs toen ik Ang Lee zag verschijnen op de aftiteling. Geen topregisseur vind ik persoonlijk, maar toch deftige cinema gemaakt met onder andere Brokeback Mountain of Life of Pi. Hij wordt natuurlijk ook niet geholpen door het script (of gebrek er aan) van David Benioff.

Hoewel niet bijster origineel, kan het idee van een kloon mogelijk interessant zijn. Helaas. Flinterdun verhaal dat ook nog eens enorm voorspelbaar is, de (veel te) talrijke actiescènes lijken nergens naar en de CGI is in het algemeen tenenkrommend. Saaie dialogen, bordkartonnen personages.

Hier kan ik weinig mee.

avatar van WhitecatWendy
Niet onaardig. Einde niet gezien,was in slaap gevallen ( blame it on the relax seats in de bios).
Maar volgens mij niet veel gemist als ik zo hoorde hoe hij afliep.
Vermakelijk, niet supervet.

avatar van Graaf Machine
Prima actiefilm. Blinkt nergens echt in uit, maar vermaakt over de hele lijn. Uiteraard luchtig op zijn tijd, want het is toch met Will Smith, maar net niet te luchtig om een komedie te zijn.

avatar van KOKUSMAKREEL
Cliche cheesy slappe hap, moest echt aanpoten om hem niet uit te zetten
.. 2 is eigenlijk te hoog

avatar van Master Blaster
mhwa.. niet veel bijzonders. Had beter gekund
Will Smith blijft teleurstellen, na Bad Boys 2 vind ik het alleen maar minder met hem gaan