Gemini Man (2019)

China / Verenigde Staten
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Ang Lee
met Will Smith, Mary Elizabeth Winstead en Clive Owen

Henry Brogan is een moordenaar op leeftijd, werkzaam voor de NSA, die van plan is zijn carrière de rug toe te keren. Zijn opdrachtgevers willen hem echter niet laten gaan. Henry moet het plotseling opnemen tegen zijn opvolger, die wel erg veel gelijkenissen vertoont.

Vanaf 10 oktober in de bioscoop (Paramount Pictures, via Universal)

avatar van mjk87
kappeuter schreef:
Vanaf 10 oktober in de bioscoop (Paramount Pictures, via Universal)

Tenzij die net als Lee’s vorige film alsnog uit de programmering gaat. Al zal dat wel niet met Smith op de poster.

Klinkt wel oké de film.

avatar van Panta Rei
En ik maar denken dat niemand onmisbaar is. Heb ik tenminste jarenlang gehoord van collega's en werkgevers.
Maar zo kan het dus ook. Nou ja, het zal wel goedkoper zijn om een werknemer te klonen dan hem meer geld te bieden.
Kortom, ik vind deze plot zo vergezocht dat ik deze film niet ga kijken.

Zwolle84
Opvallende zet van Ang Lee. Ik zou op basis van de trailer nooit hebben gedacht dat het van hem is. Het spreekt me, vooral vanwege Will Smith, ook niet direct aan, maar het zal vast wel weer van het scherm spatten.

avatar van leidsehoodie
Mis ik nou iets, of is dit een absurde rip-off van het verhaal van Metal Gear Solid. Clone wordt gestuurd om zijn origineel te doden, of andersom. Is dit weer ideeloos Hollywood? Dat wordt dus weer niet kijken.

avatar van mcdaktari
Ach een goeie SF/Actie op z'n tijd van Will Smith vind ik goed te pruimen. En Ang Lee staat nou ook niet bepaald bekend om zijn slechte films. Ik vind de meeste films van hem wel oke.

avatar van Ajax&Litmanen1
Prima trailer. Een nieuwe actie/sci-fi/thriller met Will Smith, dan heb ik er sowieso zin in. Die zijn tegenwoordig zeldzaam. Smits is altijd een van mijn favoriete acteurs geweest, maar de laatste 10 jaar heeft hij niet veel meer gemaakt, laat staan wat echt memorabel is.

avatar van schram101
Wat een bijzonder lelijke trailer zeg. Met wat is dit gefilmd?

avatar van Uier
120 frames p/s, ipv de standaard 24/48 frames, zag ik. Qua 3D zou het top zijn, dus ik sla over. Fuck 3D.

avatar van DreamTech
ach ja leuk actie filmpie vanavond gezien, had er wat meer van verwacht zitten leuke actie scenes in beetje slap verhaal hoop bla bla maar ok ook weer gezien. Wel knap hoe die clone op will smith lijkt zoveel aar jonger of ze dat nou via computer of iets dergelijks hebben gedaan geen idee maar volgens mij lijkt hij wel echt al met al aardig filmpie alles mee gezegd !!

avatar van Edogulio
DreamTech schreef:

Is op youtube te zien hoe ze dat doen.

avatar van Ajax&Litmanen1
De reviews die ik vanavond voorbij zie komen beloven niet veel goeds...

Jammer, de trailer is best vermakelijk.

Ajax&Litmanen1 schreef:
De reviews die ik vanavond voorbij zie komen beloven niet veel goeds...

Jammer, de trailer is best vermakelijk.

Naast het zwakke plot en de soms lelijke cgi kraken de critici de film om de framerare. De 120 frames per seconde lijken spuuglelijk te zijn. Al kunnen maar weinig bioscopen de film dat framerate afspelen.
De Pathé in Groningen speelt hem ook in hfr 3D af. Dat zal wel 48 fps zijn. Net zoals de Hobbit. Ik vind dat erg jammer. De Hobbit was echt spuuglelijk met die 48fps. Toen deel 2 in de bios kwam, koos ik ook voor de normale 24 fps versie.

Ik snap het gebruik van die framerate niet. Sommige van die nieuwe tv's hebben datzelfde effect. Alles lijkt in een net wat hogere versnelling te gaan. Je ziet aan sets dat ze nep zijn en mensen lijken net een stapje harder te lopen dan normaal.

Weer een ruk film met Smith??

avatar van mcdaktari
Had ik eerlijk gezegd niet verwacht dat het een tegenvaller zou zijn.

avatar van stormfox
Waarschijnlijk net zo'n flut film als After Earth.
Ik wacht de reviews wel af, maar ik ben niet warm geworden van de trailer.

avatar van Nicolage Rico
Oei. De trailer valt mee - gezien het genre en de doelgroep, maar de beoordelingen en de reviews daarentegen...

Nicolage Rico schreef:

Pff, nou ik vind die trailer ook al niet meevallen hoor. Wat een generieke, bombastische over the top-shit met irritante muziek. Val in die twee minuten al zowat in slaap...

Daar zou ik echt alleen heengaan als ik een Pathé Unlimited pas had.

avatar van Nicolage Rico
Hehe. Doelde idd ook op het genre en de doelgroep (waar ik niet onder behoor) en dan vooral op het grote bioscoopscherm (dolby), maar ik moet mijn Pathé Unlimited maatje af en toe tegemoet komen.

avatar van rep_robert
Bedoel je niet kameraadje Rico?

Dat ben jij al toch?

avatar van rep_robert
Ja, maar ik ga niet hand in hand.

Om 4 uur ga ik naar deze bagger. Ik hoop dat ik positief verrast word.

rep_robert schreef:
Ja, maar ik ga niet hand in hand.

Om 4 uur ga ik naar deze bagger. Ik hoop dat ik positief verrast word.

Zolang je maar niet in je blote barst gaat.

Als het cijfer onder de 2,5* duikt en blijft na 50+ stemmen, laat ik 'm lekker links liggen.

Geralt of rivia
Is deze film voor mij het kijken waard ?

Geralt of rivia

"Euhmm.. ik denk het wel, maar pin me er niet op vast."

avatar van Shinobi
"Mind if I shoot you?"

Deze digitale tour de force van Ang Lee loopt uit op niets.

Er wordt een eenvoudig plot opgezet rondom een huurmoordenaar die ermee wil stoppen, omdat hij last begint te krijgen van zijn geweten. Daarbij komt hij erachter dat hij bij zijn laatste klus erin is geluisd, waardoor hij nu op de hielen wordt gezeten door zijn jongere kloon. Naar het schijnt is dit volgens de Russen een normale dinsdag...

Het eerste dat gelijk opvalt, is het gebruik van HFR. Ik kon maar moeilijk wennen aan deze realistische stijl, omdat het zo onnatuurlijk oogt. En dan heb ik nota bene nog de IMAX 3D versie op 60fps gezien, terwijl het eigenlijk de bedoeling is van Lee om de film in 120fps te zien. Gelukkig - voor mij - kunnen de meeste projectoren dat niet aan.

De digitale verjonging van Will Smith valt wat dat betreft ook in het water. Daarvoor ziet het er allemaal te kunstmatig uit, met als gevolg dat je als kijker nauwelijks enige feeling met hem hebt. Niet dat het ongeloofwaardige van de hak op de tak narratief het geheel helpt; prutser David Benioff heeft daar als één van de schrijvers wel voor gezorgd. Het enige dat daadwerkelijk overeind blijft, zijn de degelijk geschoten actiescènes.

Al met al is 'Gemini Man' best oké om eens gezien te hebben, maar na afloop ben je deze film al gauw weer vergeten.

Kleine 2,5 sterren.

merijn82 schreef:
Geralt of rivia

"Euhmm.. ik denk het wel, maar pin me er niet op vast."
thanks ga er misschien zaterdag heen . Thanks

avatar van mrklm
Nadat hij een vermeende bio-terrorist heeft geliquideerd, besluit de 51-jarige sluipschutter Henry Brogan zijn carrière te beëindigen en zich terug te trekken in zijn afgelegen woning bij een moeras in Georgia. Tot zijn ontsteltenis blijkt de DIA een spion [Mary Elizabeth Winstead] op hem te hebben gezet. Kort daarna ontdekt hij dat zijn problemen veel groter zijn dan hij dacht! Zijn mentor en voormalige baas Clay Verris [Clive Owen] blijkt namelijk een jeugdige kloon van Brogan in te zetten om hem uit de weg te ruimen. Henry moet niet alleen proberen uit handen te blijven van een huurling die in vrijwel alle opzichten een exacte kopie is, maar ook te ontdekken waarom Verris hem uit de weg wil ruimen.

Globetrottende nonsens met een plot waarin de gaten moeilijk te negeren zijn. Met Ang Lee aan het roer zou je niet verwachten dat de jeugdige Will Smith overduidelijk een CGI-versie is uit zijn Fresh Prince-tijdperk waardoor de emotionele scènes met de kloon nooit overtuigen. De 'echte' Smith en Winstead leveren gelukkig goed werk af en Owen is een meer dan acceptabele schurk. De achtervolgingsscène op een motorfiets is bovendien een zeer fraai stukje stuntwerk, dus wie het niet erg vindt dat actie ten koste gaat van een waterdicht plot zal de tekortkomingen van deze SF-thriller waarschijnlijk gemakkelijker kunnen vergeven.

avatar van chiel
Jemig, is dit het enige dat Ang Lee nog kan maken in Hollywood?

avatar van rep_robert
Fotorealisme. Dat is blijkbaar waar Ang Lee op probeert te mikken met Gemini Man.
De HFR blijft een abnormaal iets wanneer je naar een film kijkt. Toegegeven, het 3D heeft niet zo'n donkere waas als normaal wanneer je het brilletje op hebt. Het beeld is mooi helder en zo ontzettend scherp dat je elk individueel haartje en zweetdruppeltje kan spotten op de gezichten van de acteurs.
Nadeel is toch dat dit realisme je continu uit de film haalt. Continu heb je het idee dat je zelf achter de camera staat. Je voelt de camerabewegingen ook echt over het scherm glijden. En dat is een slecht teken. Je merkt het continu als de camera op een vreemde manier de scènes in beeld brengt. Terwijl het camerawerk normaal gesproken in dienst moet staan van de film en niet op een negatieve manier moet opvallen. HFR werkt gewoon tegen de film.
Dan de jonge motion capture versie van Will Smith. Door de HFR ben ik er de hele film op gaan letten. Toegegeven, qua realisme ziet het er gewoon goed uit. Pauzeer de film op elk gewenst moment en het gezicht van de motion capture Smith heeft net zoveel details als de echte Smith.
Waar het fout gaat is als de motion capture Smith begint te bewegen en emoties probeert te tonen. Het klopt gewoon niet. Het ziet er heel vreemd uit en de bewegingen zijn gewoon heel raar. Hij beweegt en toont geen emoties als een echte mens. HFR helpt dan ook niet, want personen bewegen sowieso al anders over het scherm dan bij een film met een normale framerate. De eindscene bij die universiteit is het beste voorbeeld. In daglicht en zonder heen en weer ge-ren en geschiet zie je duidelijk hoe gebrekkig het er in deze film uitziet. Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon een verjongingstechniek hebben toegepast en Smith's gezicht op een ander lichaam hebben geplaatst. Of wat dan ook, motion capture helpt de film in ieder geval niet.

Maar oké. Waar was ik? Oh ja, er is ook nog een film die ik heb gezien. Ach, deze is onderhoudend. Er zit een hoog tempo in waardoor je de film makkelijk kan uitzitten. Daar is ook alles mee gezegd. Want het is verder zo voorspelbaar als het maar kan. Het verhaal hebben we al wel 10.000 andere keren gezien in films. Nergens probeert de film je ook te verrassen en de film mist vooral een spanningsboog. Het gaat allemaal te voorspoedig en de film vliegt van hot naar her. Ik denk dan, probeer er iig iets spannends van te maken. Het plot geeft genoeg opzetjes, maar nee hoor. Erg jammer. Ze zijn zo druk bezig geweest met het technische aspect, dat ze het script zijn vergeten. Dat er meerdere schrijvers met verschillende genre achtergronden aan hebben gewerkt is duidelijk zichtbaar.

Het HFR experiment heeft gefaald. In combinatie met een zwak script heeft de film weinig om op te kunnen teren. What a waste of talent.