Joker (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz

De jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig, en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.

avatar van H1DD3
Joker... een film waar iedereen lyrisch over is maar ik niet inzie dat dit een meesterwerk is.

Persoonlijk vind ik Joker weinig uniek: de film heeft té veel weg van Taxi Driver (1976) of zelfs The King of Comedy (1982) maar met een Batman sausje erover heen, bovendien is de film veel te overdreven en op sommige momenten te ongeloofwaardig. Met overdreven bedoel ik vooral het acteerwerk van Joaquin Phoenix, ik vond het persoonlijk wat overdone. Daarnaast vond ik het lachje eerder misplaatst ongemakkelijk dan "creepy" of "eng".

Yeah right.

Maar goed, ondanks bovenstaande kritiek wel een 3*. De film is namelijk gedurfd en er is geslaagd een grimmige sfeer neergezet, bovendien houdt de film je wel bezig. Verder is Joker typisch overrated en wordt de film zijn populariteit gedragen door Joker fanboys.

De film kon mij niet heel erg boeien. Het idee op zich voor een karakterfilm rondom Joker vond ik leuk, maar de film op zich vond ik te saai en te langdradig. Het personage zoals ie door Phoenix wordt neergezet rijmt ook niet genoeg met het beeld dat ik persoonlijk van Joker heb opgebouwd door al die jaren dat ie op tv/strips/games is neergezet. Ik had ook moeite met het leeftijdsverschil tussen Bruce en Arthur en hoewel Phoenix goed acteert in de film, zie ik in hem qua uiterlijk gewoon niet echt de Joker.

avatar van horizons
Mix tussen Nicholson en Ledger. Waarbij Nicholson de beste blijft en Phoenix beter is dan Ledger.

avatar van rep_robert
H1DD3 schreef:
Daarnaast vond ik het lachje eerder misplaatst ongemakkelijk dan "creepy" of "eng"..

Sterker nog, je hebt gelijk. Het lachje is ook misplaatst en ongemakkelijk. Hij hoort ook niet creepy of eng te zijn. Dat past totaal niet binnen de toon van de film. In het begin van de film omarmt Arthur deze lach ook helemaal niet. Hij wordt er zelf ook ongemakkelijk van en weet zich af en toe geen houding mee te geven. Hij heeft niet voor niets een kaartje met een uitleg van zijn aandoening. Dit is haast een kaartje om mensen zijn excuses aan te bieden vanwege zijn lach.

Ik denk zelf overigens niet dat het een act is van Arthur, aangezien hij die lachbuien ook heeft wanneer hij alleen is.
Ik ben overigens geen fanboy van Batman, Joker of DC TDK trilogie deed mij bijvoorbeeld maar weinig.

avatar van Partyboooi
Beste film sinds tijden, by far! Oscar waardig spel van Phoenix, zeer sterk gedaan. Uiteraard denk je aan de performance van Ledger en ga je vergelijken, maar de films zijn zo verschillend dat vergelijken zinloos is. Deze film draait natuurlijk om Joker en hoe hij zo wordt. Denk dat de film een goed beeld schetst van een psychisch gestoord mens en wat er kan gebeuren als er niet ingegrepen wordt op tijd (met een vette Hollywood saus eroverheen natuurlijk). Overigens is de link naar batman minimaal vind ik,dat maakt de film voor iedereen interessant en maakt het behoorlijk geloofwaardig ondanks de fictieve stad en personages.
Een dikke 4,5!

Weggeblazen.
Wat een sterke film, totaal onverwacht.
Wat een maniakale rol van Phoenix.
Ongemakkelijke film overigens.
Kwam door zijn maniakale lach erg dichtbij.

Ook twists die ik niet zag aankomen.
Geweld kort maar hevig.
Mooie buurvrouw overigens

avatar van thunderball
Deze afgelopen dinsdag in Antwerpen gaan zien.

De overal veel geroemde rol van Phoenix is zonder meer sterk, maar de film op zich vond ik toch stukken minder. Eigenlijk stelt het allemaal niet zoveel voor en wordt het er vooral veel te dik opgelegd door regisseur Phillips. Ook de begeleidende vreselijke vioolmuziek was te erg voor woorden.

Niet dat de film slecht is, maar echt origineel natuurlijk ook niet. De vele verwijzingen naar Scorsese (Taxi Driver en de tot voor kort bijna "vergeten" The King of Comedy) liggen wel heel erg voor de hand, maar die betreffende films vond ik toch stukken beter en gaven mij nog meer tijdens het kijken een ongemakkelijk gevoel.

Verder is het maar moeilijk voor te stellen dat dit scharminkel, wat meer alles overkomt en puur uit toeval lijkt te handelen, de latere briljante Prince of Crime zal gaan worden, zoals we hem allemaal zijn gaan kennen.

De hele Batman connectie kwam bij mij over alsof dat er nog even op het laatste moment aan het script was toe gevoegd. Wanneer de film geen "Joker" had geheten en het gewoon was gegaan om een willekeurige man, die ten onder gaat in het systeem, had ik het waarschijnlijk een betere film gevonden.

Film kent wel een lekkere rauwe en ietwat morsige, groezelige sfeer en weet in ieder geval redelijk tot goed te boeien.

Een zesje, ofwel 3 sterren.

avatar van misterfool
Ijzersterke film van Phillips. Het deed mij heel erg denken aan dit youtubefilmpje van nerdwriter1. Het superheldengenre is de afgelopen twee decennia ongelooflijk populair geworden; zodanig zelfs dat ik er enigszins moe van word. Joker biedt in dat opzicht iets nieuws; het is een demythologisatie van de slechterik. Geen geniale supercrimineel, maar een getormenteerde loner die, uitgesloten en klemgezet, gedreven wordt tot wanhoopsdaden. Dat vervolgens de samenleving die daden waardevol vindt, vormt hier de punchline voor een wrange grap.

Uiteraard buiten het superheldengenre zijn er wel meer van dit soort 'antihelden', de film is schatplichtig aan o.a Taxi Driver, maar juist doordat deze film dit soort thematiek introduceert in een genre waar de moraliteit vaak erg binair is, voelt het voor mij erg fris aan.

avatar van N00dles
H1DD3 schreef:

Verder vond ik bepaalde omstandigheden erg ongeloofwaardig, ik snap bijvoorbeeld niet hoe de Joker ineens een revolutionair symbool werd voor Gotham; vermoordt drie jongens en een presentator en je bent een revolutionair held? Yeah right.

Misschien niet voor te stellen in een welvarend land als Nederland (bij ons heb je hooguit wat boeren die DH platleggen) maar je moet je voorstellen: een grimmige stad waarin veel armoede, klassenverschillen en ongelijkheid heerst, veel sluimerende woede gericht is op de gevestigde bovenklasse/partijen/regering...dan hoeft er maar iets te gebeuren en het kan symbool worden voor een opstand tegen die gevestigde orde. Als je het zo bekijkt is het best realistisch en ook behoorlijk actueel; kijk naar Venezuela, Catalonië (Barcelona) Frankrijk (Parijs, gele hesjes) enz.

avatar van ILDIB
Bijzonder mooie karakterschets van hoe de Joker de joker wordt. Echter vind ik het te vaak te sloom en te herhalend (soort van requiem of a dream tempo). Eerste half uur en laatste zijn geweldig, ertussen in wat minder. 4 sterren is teveel, 3,5 te weinig. De rol van Joker laat veel ruimte voor de acteur over om te excelleren, en dat doet phoenix dus ook.

avatar van HarmJanStegenga
Phoenix is fantastisch en draag in zijn rol als de 'Joker' deze prent relatief eenvoudig op z'n schoudertjes. Regisseur Phillips creëert een sombere, treurige sfeer in de straten van Gotham waar hoop een verloren zaak lijkt. Vooral voor Arthur Fleck zelf. Het verhaal over de opkomst van de Joker; een man in zijn eentje tegen de maatschappij. Al zat-ie vanaf het begin al niet zo lekker in z'n leven, met z'n gestoorde moeder.

Maar ok, leuk om deze kant van het verhaal eens te zien - inclusief wat verwijzingen naar Bruce 'The Batman' Wayne, etc. Hoort erbij. Probleem van deze prent is dat het qua scenario te vlak en eenvoudig blijft, waardoor de film me nooit echt wist te grijpen. Nergens imponeren scènes echt. Dat had ik graag gewild, want nu blijft er niet meer over dan een prima film, waarbij de regisseur (toch deels) wordt gered door z'n lead. Ik zie duidelijk wat Todd Phillips wil, maar hij tekent binnen de lijntjes. Hier had meer ingezeten.

avatar van DonCorleon3
(**SPOILERS**)
Goude film. Al weet ik niet alles van de dc comic af. Ik vond de opbouw i.c.m. de muziek juist perfect. aardig wat kippevel momentjes, vooral op t laatst !

Joaquin, baas zoals die is kan vooral zulke rollen perfect vervullen in mijn ogen. Zoals ik de film had verwacht, een "zware" psycholigische drama/thriller.

vraag me wel af of de personage als Joker ook echt die 'lach stoornis' heeft in de comics?

En lees overal dat the Joker zijn smile heeft e danken aan een "kervende smiley" (als in verminking). En lees ook veel verhalen dat hij in een 'toxic vat' of iets mee heeft gemaakt waardoor die chemisch verminkt is wat ook weer slaat op zijn witte huids (gezichts) kleur ?

in deze film is het gewoon witte clown schmink en op t laatst tekent Joaquin zn eigen smiley met bloed vanuit zn mond door de 'crash'.
(vond ik wel tof gedaan, alleen vraag me af of dit ergens wel klopt met de comic Joker)

Is een andere kijk op Joker.
Heeft niets te maken met de comics.
Muziek is ook geweldig, normaal geen fan van deze muziek, maar hier geweldig.

bart007bond schreef:
Is een andere kijk op Joker.
Heeft niets te maken met de comics.
Muziek is ook geweldig, normaal geen fan van deze muziek, maar hier geweldig.

Het zou niks met de comics te maken hebben gehad als die totaal overbodige en geforceerde link met Bruce Wayne er niet was geweest. Dat die link er wel is maakt de film enigszins belachelijk.

Joker is altijd verbonden met Batman.
De comics hebben echter een heel andere origin story.
Deze staat dus op dit punt los van de comics.

avatar van Graaf Machine
Juist die geforceerde verbondenheid met Batman, die scene met Bruce Wayne had namelijk geen enkele andere functie dan de kijker te tonen dat dit toch echt in het Batman-universum afspeelt, is een grote binding met de comics.
Alleen weer een andere origin story van Joker, maar daar waren er dus al meerdere van.

avatar van H1DD3
N00dles schreef:

Ik snap de punt die je wil maken, maar ik vind persoonlijk de vergelijkingen toch niet samengaan met de Joker.

Oei.. dat was een lange zit hoor! Hij zal wel niet aan mij besteed zijn. Ik vond het vooral een hele ráre film. Maar sommige dingen klopten naar mijn idee ook gewoon niet. Het ene moment was deze Arthur Fleck iemand met een laag iq en het andere moment doet 'ie dingen die alleen intelligente mensen kunnen doen.
En als dit een maatschappijkritische film moest worden en moest laten zien hoe iemand kan ontsporen, dan hadden ze dat veel en veel beter kunnen uitwerken. Ik had het idee dat het van meerdere walletjes wilde eten. Het moest realistisch zijn, maar toch ook weer niet. Het moest een drama worden, maar het moest ook weer een soort van superhelden-film worden... tja.. het zal wel.

Wel een leuke film maar de genialiteit (uitgedokterde acties) die De Joker in de Batman films tentoonstelt, ontbreekt in deze film.

Geweldige film! Blijft echt bij je.

De volle mep alecer9 !!

Lekker bezig

de grunt schreef:
De volle mep alecer9 !!

Lekker bezig

Waarom staat deze film eigenlijk niet in je top 10? Je bent wel heel druk met te verkondigen hoe geweldig je hem vind. (Wat je goed recht is, daar niet van).

avatar van Basto
Graaf Machine schreef:

Grappig hoe fanboys van deze film zoveel waarde hechten aan de score. Group thinking heet dat.

En als je inhoudelijk onderbouwd dat het allemaal niet zo bijzonder is, vallen ze als herfstbladertjes over je heen om te zeggen dat je elitair, onaardig of een act opvoert.

Un-Learning: How To Fight "Group-Think" - YouTube - m.youtube.com

avatar van Beffrey28
Basto schreef:

Un-Learning: How To Fight "Group-Think" - YouTube - m.youtube.com

Andersom gebeurt het net zo goed. Critici die op elke pagina willen verkondigen wat er mis is met de film.
Misschien een keer verstandig om in de spiegel te kijken en wellicht wordt er dan iets duidelijk.

avatar van Basto
Beffrey28 schreef:

Ik zie dat toch anders. Ben gewoon in discussie met A&L en/of Rep Robert e.d.. Dat die discussie pagina’s lang duurt en tal van terreinen bestrijkt, vind ik juist leuk. En ach, zoals zo vaak in een discussie val je wel eens in herhaling. Zeker wanneer je m Met verschillende mensen houdt. Risico van het vak.

Mij zie je hier geen inhoudsloze posts plaatsen van: ‘hij staat nog steeds op 4,10’ of ‘mooi dat jij 5* geeft’.

Uiteindelijk lijkt het gegeven dat er hier niet door meer mensen inhoudelijk over film wordt gediscussieerd mij een groter probleem. Er valt nog genoeg over te bespreken.

Graaf Machine schreef:
Waarom staat deze film eigenlijk niet in je top 10?

klik

avatar van Graaf Machine

Heb ik gisteren niet goed gekeken, of is hij nieuw toegevoegd?

avatar van de grunt
Je hebt me op ideeën gebracht.