Porno (2019)

Komedie / Horror

geregisseerd door Keola Racela
met Evan Daves, Larry Saperstein en Jillian Mueller

Een groepje tieners is werkzaam in een lokale bioscoop. Abe loopt rond met een slecht geweten en is goed bevriend met Todd. Chaz is een meisje dat veel make-up draagt en een jongensnaam heeft. En dan is er nog Ricky, een sporter met een groot geheim. Wanneer de tieners in de kelder rondsnuffelen stuiten ze op een mysterieuze, oude film. Ze weten niet dat ze hiermee een demon vrijlaten.

avatar van joolstein
"Is this an arthouse film?"

Porno is best een vreemde B-film. Het is zeker geen, zoals de titel misschien doet vermoeden, platte sekskomedie. Daarentegen richt de regisseur zich op een paar andere details die de film wat diepzinniger en ontroerender maken. Maar gelukkig schuwt de film ook het naakt niet! Verder vindt de film plaats op één locatie, een old school bioscoop rond 1992.Vijf religieuze tieners mogen na sluitingstijd beslissen welke film ze willen kijken; Encino Man (1992) of A League of Their Own (1992) Maar de vijf tieners besluiten dat ze iets anders willen zien, en komen toevallig een oude verborgen film tegen. Die film ziet er uit een 'kunstzinnige' porno, en had wel wat weg van Giallo, de satanische films uit de jaren 60 en 70 en een Guy Maddin-film. Aan die film kan je ook zien dat de regisseur Keola Racela, heel wat meer kan! Tja en dan wordt de demon Lilith (een compleet naakte Katelyn Pearce), vrijgelaten om de hormonale tienerfantasieën van die religieuze tieners te laten uitbuiten. Doordat deze kinderen niet eens goddeloze gedachten mogen hebben, zorgt dit voor spanning tussen de personages, veel komische momenten en weet de film over het algemeen interessant te blijven. Helaas zorgen budgettaire beperkingen soms ook voor een probleem; scenes met wat teveel tekst zijn niet altijd even geslaagd en dat laat grote delen van de film (vooral in het tweede bedrijf) aanzienlijk slepen. Het laatste gedeelte weet wel weer wat goed te maken, maar het gaat niet zo ver als het zou moeten. Al zijn de grafische beelden van een penis-verminking absoluut hier het hoogtepunt! De film zelf is allesbehalve wat de titel suggereert, maar dat maakt het juist zo erg plezierig!

avatar van Collins
Achter de filmtitel verbergt zich geen vunzig pornografisch werkje, maar een middelmatige retrohorrorr die zich in een bioscoop afspeelt. Een bioscoop als locatie is fijn. Een bioscoop in een (horror)film, roept bij mij vaak een mysterieuze, maar ook bevreemdende sfeer op. Het is een prettige locatie en een goede plaats om kwade machten in op te roepen.
De film heeft zijn setting in de jaren 90. Intrigerend en aangenaam hoe stevig sommige filmmakers hun fundament in een nostalgische bubbel hebben liggen en er een film in situeren. De jaren 80 bubbel is ook zoiets. Allemaal erg leuk hoor, maar nostalgie levert niet altijd goede films op.
Toch vind ik retro verwijzingen altijd wel grappig. Ook in deze film. Neem alleen al de klassieke filmprojector waarmee films op het doek worden geprojecteerd. Of het naakt dat in deze puriteinse tijden een horrorfilm nog maar zelden siert. Of het boek over occultisme dat als een vervanger voor Google dienst doet als bron van informatie.
Een geheel andere bron is die van het kwaad. Die bron wordt hier verbeeld door een succubus. Die is goed op haar plaats in deze bioscoop in een conservatief stadje waar jongeren hun sluimerende seksuele lusten niet kunnen botvieren. Nou, daar weet de sexy succubus wel raad mee.
De succubus is geen verfijnde moordenaar. De gore mag er zijn. Met de humor is het een tandje slechter gesteld. Niveau: seks georiënteerd op een puberale manier. Soms leuk. Meestal niet.
Naarmate de film vordert neemt de factor trash toe. Regisseur Racela richt zich steeds meer op de sensationele uitwassen van de horrorbeleving en laat de subtielere en minder visuele aanzetten liggen.
Dat betekent veel "humor", veel kills en veel naakt. Vooral tegen het laatste heb ik geen bezwaar, maar als het aantrekkelijkste personage de kleertjes aanhoudt, heb ik daar wel iets op tegen.
Conclusie: Porno is een middelmatige retrohorror.