• 8.351.741 stemmen

A League of Their Own (1992)

Komedie / Sport | 128 minuten

Genre: Komedie / Sport

Geregisseerd door: Penny Marshall

Met onder meer: Tom Hanks, Geena Davis en Madonna

Releasedatum: 19 november 1992

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot A League of Their Own

"To achieve the incredible, you have to attempt the impossible."

Het is 1943, de Tweede Wereldoorlog eist over de hele wereld zijn tol. Nu alle jongemannen naar het front zijn vertrokken, dreigt zich een ramp te voltrekken binnen de Amerikaanse sportwereld. Er zijn namelijk geen mannen meer om baseball te spelen! Een slimme zakenman speelt handig op de situatie in door vrouwen te rekruteren die met de knuppel overweg kunnen. Coach Dugan, dronken zoals altijd, voelt er niets voor om een groep kirrende roddeltantes als volwaardige spelers te beschouwen. De dames hebben stuk voor stuk echter heel wat in hun mars.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Evelyn Gardner (RF)

Shirley Baker (LF)

Helen Haley (1B)

Hupla, zeer goede komedie

Een industrieel in chocoladeproducten stelt door de afwezigheid van de mannen die naar het front zijn tijdens WO II vrouwenteams samen om de mensen wat entertainment te bieden, maar dat blijkt slechts tijdelijk, want vrouwen horen nu éénmaal niet in deze sport thuis. Heb vooral van Tom Hanks genoten (en een paar keer ferm moeten lachen) als de ex-honkbalster (heden een vuile zatlap) die als coach van het meidenteam aangesteld wordt. . Het is allemaal ferm tegen zijn zin. Toch begint hij al snel in hun capaciteiten te geloven. Centrale personages zijn Dottie en haar zus Kit, die gefrustreerd is omdat ze altijd in de schaduw van Dottie staat. Nog enkele anderen zijn ook de moeite : Marla het manwijf, de vrijgevochten Mae (uiteraard een rol voor Madonna) en gewoon voor de naam, Betty Spaghetti.

Deze sympathieke film zal vooral de liefhebbers van feelgood tevreden stellen, want het is een film die zeker een brede glimlach tevoorschijn tovert.

avatar van IH88

IH88

“Hey, Dottie? thanks for gettin' me into the league.”

“You got yourself into the league. I just got you on the train.”

Hartverwarmende film van Penny Marshall. Als het sentiment en de melancholie er te dik op ligt kan het soms verkeerd uitpakken, maar Marshall weet precies de juiste toon aan te slaan. Dat komt ook door het acteerwerk, want Davis, Lori Petty Madonna, Hanks en de andere acteurs weten precies de juiste balans te vinden tussen sentiment, humor, oprechte emotie en venijn. Vooral tijdens de laatste scenes stond het kippenvel op m'n armen, en het einde laat zien op wat voor manier deze personages in korte tijd een band voor het leven hebben opgebouwd.

avatar van Woland

Woland

Wat een verschrikking. Geen geslaagde grap te ontdekken, en verder alleen voorspelbaar en compleet oninteressant Hollywood-drama tussen een team vol vrouwelijke typetjes (waaronder Madonna). Een voorspelbare Hollywoodfilm zag ik nog wel aankomen, het is immers Penny Marshall, maar ik had toch tenminste gehoopt nog een beetje vermaakt te worden. Slecht geacteerd (ja, ook door Tom Hanks), hele irritante typetjes, en misschien is dit inspirerend bedoeld maar het inspireert mij vooral om nooit meer iets van Penny Marshall uit de kast te pakken.

avatar van Basto

Basto

Deze zat in de Columbia Classics box en ik had zin in iets doms. Kende deze nog niet, maar had wel wat stukken voorbij zien komen. Het blijkt een (erg vlakke) vertelling in flashback. Gedoe over twee zusjes en een clubje stereotypes inclusief een alcoholistische coach, die zonder enige aanleiding plots is gestopt. De laatste 10 minuten zijn om te gruwelen en maken van een kleine onvoldoende een dikke onvoldoende.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Voornamelijk vrouwen.

Je kunt jezelf afvragen waarom A League of Their Own deel uitmaakt van de Columbia Classics 4K Ultra HD Collection. Naast titels als Gandhi, Dr. Strangelove en Lawrence of Arabia verwacht je niet zo gauw deze komische sportfilm over de allereerste honkbalcompetitie voor vrouwen. Afgezien van het historisch belang natuurlijk.

Tom Hanks speelt de onsympathieke coach van het vrouwenteam en Geena Davis is zijn sterspeelster. Verdere rollen van onder meer Madonna blijven amper hangen. Dit hangt samen met het enorme geschmier dat kennelijk onder de aanvoering van Hanks aanstekelijk moet hebben gewerkt op de set. Het acteerwerk wordt soms dusdanig dik aangezet dat je je eraan kunt ergeren.

Nu heeft honkbal in Nederland helemaal niets te betekenen vergeleken met de hysterie die er heerst in de VS, maar toch. Vanwaar een plekje in deze collectie? Wellicht omdat de film drijft op een voornamelijk vrouwelijke cast. Misschien zal hebben meegespeeld dat de regisseuse de eerste vrouw was die een blockbuster regisseerde; het veel leukere Big, eveneens met Tom Hanks.

De grappen doen oubollig aan, ondanks de aanwezigheid van Rosie O'Donnell en de film wordt zeer clichématig ten uitvoer gebracht. De kracht zit hem met name in het slotstuk wanneer feiten en fictie zich al meer vermengen tot de werkelijkheid. Als de echte dames ten tonele verschijnen ben je toch geneigd een brok in de keel te voelen. Dat is dan wel weer knap gedaan.

**½

A League of Their Own is digitaal gerestaureerd en op 4K UHD uitgebracht als onderdeel van De Columbia Classics 4K Ultra HD Collection box. Een verzamelaarsobject bestaande uit 6 films, 17 discs en een Engels boekwerk van 80 pagina's. De film heeft een Atmos geluidstrack en als bonus zijn er onder meer een documentaire en 3 afleveringen van de tv-serie uit de jaren 90.

Met dank aan Columbia Pictures voor het recensie-exemplaar.

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Op IMDB krijgt deze film nog een mooie 7.3. Echter de Nederlandse kijkers zijn duidelijk minder gecharmeerd. Ik kende de film niet alleen de song van Madonna This used to be my Playground. Nu moet ik zeggen dat het eerste uur ook niet al te best is. Alsof ze in de tijdsgeest van de beginjaren 40 ook de humor hebben overgenomen. Ik kreeg wel een heel erg honky tonky gevoel. Ook Tom Hanks is vooral in het begin behoorlijk irritant met zijn drankverslaving en het overdreven spugen van tabak. Gelukkig doen de zusters Geena en Lori het een stuk beter en vind ik Madonna ook heel aardig acteren in deze film. Na ruim een uur begint de film wat te leven wordt ie zelfs iets serieuzer en krijgen we zowaar nog een mooi slot. Het sportieve element doet de film duidelijk goed op het eind. Begrijp alleen niet waarom ze de meiden Peaches noemen. (Perzikken). Was dat de reden dan om te gaan kijken Je zou het haast gaan denken. Okay misschien niet overal geslaagd, vooral in het begin is het af en toe tandenknarsend gespeeld, maar de locatie setting en uitstraling geeft de film ook een mooie meerwaarde. Bovendien eindigt de film misschien net even anders dan je zou verwachten.

Film 3.5

Beeld 4.5 ((4K)

Geluid 4.0

Extra's 4.5

avatar van John Milton

John Milton

Dit was veel genietbaarder dan ik had verwacht, na Wolands vernietigende recensie! Er valt genoeg om aan te merken en dat Sappy Amerikaanse einde trok ik echt slecht, maar ik kan er zeker wel een voldoende aan kwijt. Al sta ik er zelf ook een beetje van te kijken, ik hoor dit niet te lusten.

John Milton schreef:

Had je alle recensies nagekeken behalve die paar negatieve, dan zou je opmerken dat de meeste redelijk positief zijn over deze film.

avatar van John Milton

John Milton

Filmkriebel schreef:

dat was me niet ontgaan hoor

Maar waar het op films uit dit subgenre aankomt, zitten Woland en ik meestal dichter bij elkaar dan nu, viel me gewoon op.

Dat deze film genoeg fans heeft wist ik in de nineties al, aangezien mijn beste maat zijn VHS exemplaar vaak bekeek. Ik wilde niet, baseball. Stom.

Filmkriebel

Ha ok. Woland zal teleurgesteld zijn ...