A League of Their Own (1992)

Komedie / Sport

geregisseerd door Penny Marshall
met Tom Hanks, Geena Davis en Madonna

Het is 1943, de Tweede Wereldoorlog eist over de hele wereld zijn tol. Nu alle jongemannen naar het front zijn vertrokken, dreigt zich een ramp te voltrekken binnen de Amerikaanse sportwereld. Er zijn namelijk geen mannen meer om baseball te spelen! Een slimme zakenman speelt handig op de situatie in door vrouwen te rekruteren die met de knuppel overweg kunnen. Coach Dugan, dronken zoals altijd, voelt er niets voor om een groep kirrende roddeltantes als volwaardige spelers te beschouwen. De dames hebben stuk voor stuk echter heel wat in hun mars.

avatar van geronimo
Goeie film, alleen jammer dat Madonna meedoet.

neo (crew)
leuke film.ik heb echt helemaal in een deuk gelegen in het begin toen tom hanks volgens mij dronken was.

Niet slecht maar wel heel amerikaans

tom
wat een pisrecord!

Het einde met de reünie was volgens mij niet echt nodig. Voor de rest wel een leuke film.

avatar van sn@ke
A League of Their own is een zeer goede film die drama perfect afwisselt met humor . Tom Hanks speelt zeer goed net als heel de cast. Het is een zeer charmante en lekker ouderwetste film die zeer mooi gemaakt is. Een dikke 3,5*( ik twijfel zelfs of ik hem geen vier geef).

avatar van speedy23
Geromantiseerde, historische sportfilm over de eerste vrouwelijke honkbalploeg ten tijde van WO II, toen de mannen en de sportlui aan het front zaten. Madonna speelt de rol van een vrijpostige en niet ter zake doende speelster die te pas en te onpas in haar ondergoed opduikt. Geslaagde typecasting, wat gebeurd is leuk, vlot en bij momenten geestig, maar doorgaans weegt het extreem Amerikaanse sportkarakter en dito consept negatief door... Toch goed voor 3,5*

Moviestar
Is wel een leuke film om één keer te zien, jammer dat ie te vaak wordt herhaald op tv.

Penny Marshall's slechtste film.

avatar van Dikkie Post
geronimo schreef:
Goeie film, alleen jammer dat Madonna meedoet.

Kom op, zo slecht is ze hier toch niet in??
Ik weet dat ze niet de beste actrice is, maar vind dat ze hierin helemaal niet slecht speelt.
Mischien op Evita na wel haar beste rol, of moet ik dan zeggen minst slechte rol

avatar van predator
leuke, grappige film. Niet heel bijzonder, maar je krijgt er wel een goed gevoel van.

avatar van soom
tom Hanks speelt de rol van baseballcoach heel erg goed.
De laatste paar scenes waarin de 2 zusjes nog jong zijn, waren toen ik jonger was, echt heel erg spannend voor mijn gevoel. Het is ook wel een beetje een romantische film, gezien de scenes met Geena en Bill Pullman.

Echt grappig tot nu toe.

tom hanks als dronken coach is gewoon briljant.
en madonna doet het niet slecht.

avatar van Dennis Evahi
Aardige film. Ik heb mij wel vermaakt. Tom Hanks heerlijk op dreef, net als Geena Davis en Madonna. Leuk!

*** en een half wel waard.

avatar van J.Bell
Dat gezeik over dat madonna het altijd zo slecht doet. Bah, daar wordt ik echt moe van... Ik vindt dat ze het hier heel goed doet!

Een leuke film, die ik een paar keer heb gezien en nog steeds kan waarderen.

Ik geef hier ***,5 voor...

avatar van madonnagirl3
Echt een leuke film!

Madonna doet het goed hoor vind ik!
Echt zo leuk dat rossie'o donnel ook mee doet!:)

Ik geef een 5.0

avatar van Captain Pervert
Vreselijke film

avatar van tommykonijn
Een overtuigende Tom Hanks en Geena Deevis, Erg Komisch ook maar toch niet elk moment boeiend jammer genoeg maar het haalt nog niet weg dat ik dit best Vermakelijk vindt .

avatar van Verhoeven
Vrijwel iedereen met een grote rol in deze film speelt het vreselijk. Madonna met haar zwarte haren ligt alleen maar banale opmerkingen in de camera te schreeuwen, typecasting? Tom Hanks begin ik steeds meer over te twijfelen kan deze meneer wel acteren? Altijd dezelfde kop met het zelfde kunstje totaal niet noemenswaardig en Geena Davis tja die heb ik nooit echt serieus genomen. Deze geromantiseerde sportfilm over de eerste honkbalploeg van Amerika ten tijden van tweede wereldoorlog is echt niet slecht maar door de acteurs juist zo naar beneden getrokken. Nergens echt tragisch wel op momenten grappig te noemen en als ik in Penny Marshalls oeuvre kijk kan deze mooi bij de anderen staan. Niet echt een slechte film maar hier en daar lijkt de regisseuse haar onderwerp niet serieus te nemen.

avatar van Katharina
Verhoeven schreef:

Wow! Wat negatief...vanwaar die drie sterren?? Ik ben ietsje positiever. Opzich wel een leuke film. Madonna vond ik haar rol best goed spelen. De reunie was een beetje een domper, maar de personen waren erg goed uitgekozen;).
Voor deze film 2,5*

avatar van maddux
Jammer voor de mensen die het niet snappen dat dit wel werkelijk gebeurd is,vandaar de reunie.
Ik vond het een leuke film waar Tom Hanks weer zeer goed was.
Dat iedereen madonna zo slecht vond snap ik niet, ik vond haar voor haar rol goed spelen.
Voor mij 4****

avatar van Fran
Ik heb deze film al een aantal keren gezien en ik vind het dus gewoon echt een leuke film. Ten eerste spreekt het waargebeurde verhaal me aan. Hoe bizar is het. Dit is dus blijkbaar de geboorte geweest van het fenomeen dat vrouwen ook mee kunnen doen in de professionele sport. Petje af want ga er maar aan staan in die tijd.

Verder vindt ik de karakters zo leuk neergezet. Tom Hanks en Rosie o Donnel blinkten wat mij betreft echt uit. De humor was ook erg leuk. Ik heb de gehele film met een glimlach om mijn mond zitten kijken.

Deze film zenden ze nog regelmatig uit op MGM en eerlijk gezegd kijkt hij best lekker weg ondanks dat het allemaal niet echt hoogstaand is. Het verhaal was best aardig en dat geldt ook wel voor de uitvoering (regelmatig toch grappige scenes). Wat deze film vooral een genot maakt om naar te kijken zijn de velen sterren die erin meespelen zoals Tom Hanks, Geena Davis, Madonna en nog vele anderen. Met name Tom Hanks speelt leuk en overtuigend. Doordat de film wat aan de lange kant is, bevat de film ook wat saaie momenten.

avatar van predator
Het is zo af en toe erg truttig en Amerikaans, maar de film laat een mooi beeld van honkbal zien.

Goede film

avatar van missl
Verhaal over een vrouwenteam dat het moet gaan maken omdat de mannen weg zijn. Gooi daarbij wat vrouwen/zussen drama, 2 uur lang en dan heb je deze film.

Een heel leuke film, die ook na de zoveelste kijkbeurt geen moment verveelt. Weliswaar zakt het verhaal na een hilarisch begin (Jon Lovitz ) van lieverlee een klein beetje in, maar het blijft boeiend tot het eind. Dat is vooral de verdienste van een opperbeste cast. Van Geena Davis tot Madonna, van Tom Hanks tot Lori Petty, ze leveren allemaal acteerwerk af van een meer dan behoorlijk niveau. Het zal niet de laatste keer geweest zijn, dat ik deze film gekeken heb, al was het maar dat het o.a. een prima medicijn is om een chagrijnige bui te verdrijven.

avatar van Moviestar1979
Bij Madonna had ik zo m'n twijfels, en blijkbaar was ik niet de enige. Zo kon de zangeres het wederom niet laten om haar kritiek en beledigingen te uiten. Toch pakt de film aardig uit!

Geïnspireerd door een waargebeurd verhaal, gaat deze film over een rasechte Amerikaanse sport met vrouwelijke speelsters. Er werd keihard getraind. De actrices moesten vaak een hoge prijs betalen in de vorm van schaafwonden en kneuzingen. Hier kwam dus geen make-up aan te pas.Renée Coleman bleef zelfs 1 jaar lang hiermee rondlopen. Ook de warme weersomstandigheden waren regelmatig zwaar. Debra Winger werd op het laatste moment vervangen door Geena Davis, die de sport aanzienlijk beter onder de knie had. Hier stond wel tegenover dat tegenspeelster Lori Petty sneller kon rennen dan Davis. Geena Davis deed haar auditie in de achtertuin van Penny Marshall. Brooke Shields en diverse andere actrices kwamen al eerder in aanmerking voor de rol van Dottie Hinson. De rol van Kit Keller zou aanvankelijk vertolkt worden door Moira Kelly, maar moest noodgedwongen afhaken na een enkelblessure tijdens het filmen van The Cutting Edge (1992).

Tom Hanks is wederom in topvorm. Hoewel hij voor deze film behoorlijk wat kilo's moest bijkomen. Misschien heeft Rosie O'Donnell hem hierbij wel geholpen. Persoonlijk heb ik haar rollen in combinatie met haar geschreeuw geregeld als irritant ervaren, maar ze beschikte wel over het talent om 2 ballen tegelijkertijd te gooien. De rol van Jon Lovitz had ik graag wat uitgebreider gezien.

De film won 6 prijzen, en werd 8 keer genomineerd. Niet briljant, maar verre van slecht.

3,0 *

avatar van bjerik76
vond en vind dit toch nog steeds een vrij goeie film.
Mooie setting, en het verhaal ontplooit zich ook wel langzaam in een dilemma.
Leuke cast.
Ook al is de film al uit 1992, het speelt zich al veel eerder af, en daardoor lijkt het al een stuk minder gedateerd.