Voces (2020)

Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Ángel Gómez Hernández
met Rodolfo Sancho, Ana Fernández en Ramón Barea

Daniel, Sara en hun negenjarig zoontje Eric zijn net ingetrokken in een oud huis, niet wetende dat de buren het "het huis van de stemmen" noemen. Eric is de eerste die vreemde geluiden in het huis opmerkt. Als Eric onder vreemde omstandigheden komt te overlijden, trekt Sara tijdelijk in bij haar ouders na een verhitte discussie met Daniel. Alleen achtergebleven in het huis, hoort Daniel ineens de stem van Eric op zijn telefoon, als hij zijn excuses wil maken aan Sara. De twee roepen de hulp in van een expert in het bovennatuurlijke en zijn dochter om op onderzoek uit te gaan.

avatar van umbra
Redelijk Spaans filmpje, dat ik eerder zou classificeren als drama ipv horror, mensen die denken, yes weer een lekkere griezel/horrorfilm komen hier 9/10 bedrogen uit, mr voor sommigen is alles horror bij het minste duister elementje. Soit, film keek al bij al nog lekker weg, zat ik op het puntje van mn stoel (zetel), nee, kon ik het geheel (verhaal, karakters...) appreciëren, ja toch wel. Fijn voor een keer, niets meer niets minder.

Prettig dat het niet aan jou is om te classificeren. Want dit is natuurlijk gewoon puur een horror-filmpje. Over de kwaliteit ervan valt te twisten, natuurlijk. Maar deze film ademt horror uit. Schrikmomenten, sfeer, beelden, plot, het bovennatuurlijke aspect etc.

Uiterst merkwaardig dat het hier op deze site regelmatig zo lastig is voor sommige gebruikers om een film als horror te accepteren.

Redelijke Spaanse productie wederom. Acteurs deden ook hun best. Moeite van het kijken waard, al is het kunstje natuurlijk al talloze keren eerder gedaan.

avatar van umbra
TheSilmarillia schreef:

Dat is het uiteindelijk aan niemand...want de zogezegde recensisten slagen de bal regelmatig mis Is mijn persoonlijke ervaring. Als jij hier nu lekker expliciet het tegendeel wil zetten, u recht, just funny...welles nietes enzo
Ik accepteer indd niet zomaar...er plakt een bepaald label op...dan is dat ook zo...ik kijk en plak er dan wel mn eigen ervaring/label op...

Aangenaam verrast. Wist niet wat ik ervan moest verwachten. Verhaal zit goed in elkaar en ik zag het einde niet aankomen. Knappe acteerprestaties. Raad wel aan om hem gewoon in het Spaans te kijken met ondertitels.

avatar van Rodger
Redelijk... meer van verwacht.. maar toch..
Een lekker wegkijkavondje..
3.0 ***

Meesterwerk van Spaanse bodem !! Voor de hand liggende cliches zijn er niet. Geen spoken achter een gordijn, geen dode opgehangen katten , geen klapperend hek terwijl het windstil is, geen levende doden, geen spook wat in het holst van de nacht naar een slapende kijkt.- dat schijnt een hobby vn spoken te zijn, geen speelgoed wat uit zich zelf ineens tot leven komt, geen bal die zomaar aan komt rollen, Niks van dat al....Een Must See....ik kijk hem gelijk nog een keer en laat mij volledig verrassen Duurde hij maar een uur of zes..........man ,man, man, genieten.

avatar van Dennisj
Niets bijzonders. Een Spaanstalige spookfilm wat qua inhoud al zo vaak gedaan is. Op het eind op zich wel een aardige twist. Maar verder lijkt mij dat de gemiddelde score nog wel heel wat zal zakken want zo geweldig is het niet.

avatar van mcdaktari
35 jaar geleden zou dit echt een goeie film geweest zijn, maar na ik weet niet hoeveel soortgelijke films heb ik het wel zo'n beetje gehad met die zgn spookhuizen. Het was allemaal zo voorspelbaar en dan nog maar te zwijgen over de schrikmomenten. Die waren zo slecht gemaakt, het was eigenlijk alleen een flits van een geest met even een hard geluidje erbij en dan maar schrikken. en dan die rechtbank uit de middeleeuwen onder het huis. Die hadden ze in een paar minuten gevonden en het interieur zag er nog bijna nieuw uit, ja alleen wat spinnenwebben erop. En dat voor iets van ik weet niet hoeveel honderden jaren oud. Nee ik vind Voces echt een zwakke film. Ik ken wel andere Spaanse films die vele malen beter zijn. Gewoon links laten liggen want het is iets wat je al vaak genoeg gezien hebt. Zoals ik al zei zou dit begin '80 wel aangeslagen hebben, maar in 2020 dien je toch echt met wat anders voor de dag te komen dan een aaneenschakeling van herhalingen uit andere films.

frans123 schreef:

Ik heb sterk de indruk dat jij een andere film keek

Ik heb sterk de indruk dat jij een andere film keek

Dennisj schreef:

Die twist is een bewijs dat de maker met het einde ook geen raad wist.

frans123 schreef:

Die twist is een bewijs dat de maker met het einde ook geen raad wist.

Maar van waar die 5,0 sterren, vind je het echt zo goed?

Heb me er prima mee vermaakt. Het komt er eigenlijk gewoon op neer naar....

Die vrouw in de kelder soort van het lichaam van die vent binnenging, hij is onder haar invloed en vermoord zijn eigen zoon. Net zoals zijn vrouw die in haar lichaam trad en uit het raam sprong. Maar komen we er ooit achter waarom de vrouw van die oudere man zichzelf van het leven had beroofd?

mcdaktari schreef:

Maar van waar die 5,0 sterren, vind je het echt zo goed?

Verpletterend goed...zo origineel.....

avatar van mcdaktari
frans123 Je zegt het met een knipoog, maar dan begrijp ik je stem helemaal niet.
Maar 't zal allemaal wel

Maar 't zal allemaal wel

Dat dus, sarcastisch zijn mag natuurlijk maar hang er dan gewoon je echte score aan zou ik zeggen...... of pas het dan achteraf even snel aan als de grap gemaakt is.....

Bxian32 schreef:

Exact dit!

Ik vond het maar een slappe hap allemaal. Been there done that. Morgen weer vergeten!

Patjée schreef:

Exact dit!

Ik vond het juist verrassend goed. Maar ja, gelukkig verschillen smaken

avatar van Grindhouse62
Voces is een sfeervol ghost story, waarbij de spanning lekker op niveau blijft en er dus geen saaie momenten zijn. Decors, lokaties en de creepy sound zijn goed, net als het acteren van allen. Ik heb mij prima vermaakt vanmiddag met Voces. Zeker een aanrader voor de genre fans.

avatar van schumacher
Dat eerste stukje vd film was oke maar erna viel het voor mij volledig in elkaar en kon het me niet meer boeien.

Alleen lezen als je de film gezien hebt;

vanaf het moment de kleine doodlag in het water nadien zakte voor mij de film volledig in en kon het me nimmer boeien, jammer maar helaas, ik had veel liever gehad dat de kleine bleef leven en men daar nog wat van maakte

Bxian32 schreef:

Ik vond het juist verrassend goed. Maar ja, gelukkig verschillen smaken

Haha inderdaad! Verschil moet er wezen

avatar van mikey
Zonder lol gefilmde poltergeist flick over een familie die een huis met kidney pool betrekt met een akelig verleden (en die van spanje-vandaar de link met Poltergeist) met een overkill aan de clichématige , misschien wel kinderlijke spookjes, geluidjes en schrikeffectjes die we te danken hebben aan ene James wan.

afgrijslijk.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Degelijke Spaanse horrorprent over paranormale gebeurtenissen in een huis. In se niets nieuws onder de zon dus. Al veelvuldig gefilmd. Hoewel de film er nergens echt bovenuit springt of origineel uit de hoek komt, toch best fijn gedaan.

Er een een zekere spanning aanwezig en ook de sounds mochten er zijn. Soms neemt het plot wat een loopje met zichzelf en zit niet alles logisch in elkaar of wordt er niet verder op ingegaan. Wel interessant zijn de zelfmoordpogingen die het slachtoffer in spe opgedragen wordt om te doen.

Met de dood van het zoontje neemt het plot een hele andere wending aan. De vloek van de heksen is wederom niet bijster origineel en ook de oplossing is dat niet. Al bij al wel eens goed voor een keertje.

avatar van bjerik76
middenstuk was wel sterk, maar het eerste gedeelte en het laatste gedeelte was een stuk minder.

Het begin leek het allemaal wat voorspelbaar, en zaten wat foutjes in, zoals dat Daniel tijdens de premiere van een boek een boek koopt, laat signeren, maar al weet wat erin staat en de schrijver hier vragen over stelt.
Hij weet wat iemand heeft gezegd terwijl dat niet tegen hem was gezegd ec.t.
Het middenstuk was wel enigszins vernieuwend, want in de meeste horrorfilms blijf zeker het kind of de moeder wel gespaard, maar hierin gaan zij dus dood. dit zag ik niet aankomen, en maakte het verhaal toch wel weer verassend.
Echter het eind was zeker teleurstellend hoe / wat de vork inde steel zit, en dit probleem opgelost word.

avatar van david bohm
Tof dat het geluid in eerste instantie uit apparaten komt en niet rechtstreeks uit het hoofd wat toch minder wijst op klachten van psychotische aard. De film is sfeervol, het acteerwerk aardig maar horror kan mij helaas niet vaak bekoren. In plaats van het bovennatuurlijke zie ik liever een logische verklaring.

avatar van Rancid
Bah, wat een saaie bagger. Nare sfeer, zonder dat het ooit cool wordt. Ontzettend goedkope jumpscares. Boordevol uitgekauwde clichés. Maar vooral: totaal onlogische menselijke reacties op zo’n beetje alle ontwikkelingen. Daardoor zeer ongeloofwaardig. Slecht geschreven script dus, nog los van het vrij zwakke plot.

avatar van Vascago
Tof filmpje. Ik ben niet echt van de spookfilms, maar soms is het wel lekker. En dit sfeervolle filmpje is vele malen beter dan al die hollywood bagger die de laatste tijd is uitgebracht.

Ik vond het meer een griezelfilm dan een horror. Wel een sfeervolle griezelfilm waarin goed geacteerd werd. Beter dan al die hollywood meuk. Echt eng is hij het niet, maar ja geeneen film is meer eng. We zijn al zoveel gewend. Het is moeilijk om iets nieuws te verzinnen, maar deze kan ik wel aanraden als je van griezelfilms houdt.

Jaah, weer een goede griezelfilm van Spaanse bodem; hoe kan het ook anders! Erg genoten van dit meesterwerk. Niet een slash-horror, maar dat moet je ook niet verwachten van dit soort films. Van begin tot eind boeiend, echt een aanrader! Zulk soort films mogen er van mij wel vaker worden gemaakt.

avatar van Kondoro0614
Als het op social media kanalen het ergens over ging was het deze nieuwe Spaanse horrorfilm wel. Het werd goed aangeschreven, mensen zouden bang zijn geworden en de film zou reten spannend moeten zijn. Ik zelf ben altijd wel erg fan van de Spaanse horrorfilms en heb me tot zoverre nooit echt er mee verveeld. Ook ‘Voces’ is goed maar, naar mijn mening niet zo goed als dat hij werd beschreven door de fans online, wederom ben ik er ingetuind. Deze ‘Poltergeist’ en paranormale film, die soms wat trekjes had van films zoals ‘Sinister’ en ‘The Conjuring’ is wel vermakelijk maar, nergens echt heel erg spannend.

De film kijkt overigens wel redelijk makkelijk weg. ‘Ángel Gómez Hernández’ werkt de ‘geest’ of ‘heks’ mooi weg en speelt er af en toe ook erg leuk mee waardoor ze vaak in beeld tevoorschijn komt. Het is dus gelukkig geen film van ‘er is wel iets maar we zien het niet’, het paranormale is duidelijk en best vaak aanwezig. Ook de horror-scenes zijn zorgvuldig en met verzorging uitgevoerd.

Bijvoorbeeld dat moment dat de moeders des huizes aan een touw naar beneden komt zetten (om haar nek) en vervolgens door het raam heen slingert of helemaal op het begin, waar de dokter van ‘Eric’ net wegrijdt en vervolgens de macht over haar auto verliest en tegen een boom aanrijdt waar vervolgens een hele grote tak door haar auto heen schiet en zich door haar gezicht boort.

De acteurs doen zeker hun best, en het acteerwerk is dan wel niet van een super hoog niveau, de cast deed het best leuk. Het verhaal was voor mij wat minder boeiend, het is een ding wat al velen films vooraf hebben gedaan en ik ben er soms wat op uitgekeken, ik keer wel vaak terug naar dit soort films maar echt er van verwachten doe ik niet en dat blijkt maar beter zo te zijn. Het is een vrij doorsnee geesten film maar, daarbij wel erg mooie horrorscenes.

Ja, deze film behoort echt wel tot een horrorfilm maar, sterk word het nergens en dat lijkt ook niet echt een bepaald probleem te zijn voor ‘Ángel Gómez Hernández’ omdat hij vrij soepel doorgaat met de film. Geen lange zit en kijkt vrij vlot weg.

Gewoon een degelijke Spaanse horrorfilm. Ja, de setting hebben we eerder gezien. Toch zijn er ook wat onverwachte plottwists en zijn de personages en het acteerwerk goed genoeg om te boeien. Fijn voor de variatie, dat het een keer niet om Duivelse demonen en christelijke kruisjes gaat, maar dat er een andere verklaring is voor het gebeuren Ik schrok me een paar keer goed rot en had ook een unheimlich gevoel toen ik mijn bed opzocht na deze:)

avatar van joolstein
Deze horror van Spaanse makelij en door regisseur Angél Gómez Hernandéz geregisseerde eerste film was vakkundig gemaakt en bezat een behoorlijk tempo. Wel is bijna elk familie-verhuist-naar-spookhuis--element aanwezig Het houdt zich dus daar netjes vast aan de bekende formule, inclusief de nodige en prima uitgevoerde jumpscares. Ook een waarschuwing voor dierenliefhebbers want er is een nogal verontrustende scène met dode katten die zijn vastgebonden in een boom! (wel één van de visuele horror-hoogtepunten) Je kunt meerdere wendingen en bochten die voor je liggen (tot op zekere hoogte) goed raden, maar de film is niet afhankelijk van zijn innovatie. De kracht van de film komt meer voort uit zijn ​​geheel eigen Spaans sfeertje. Het verwerkt namelijk Spaanse folklore/geschiedenis uit de middeleeuwen in het plot waardoor het redelijk genieten was. Ja wat deze film aan originaliteit misschien mist, maakt het goed met sfeer waardoor het zeker de moeite waard was.

Het hoogtepunt van de horror ligt al een tijd achter ons. De jaren 80 en tussen 2005 en 2015 is er een opleving geweest. Tegenwoordig wordt er geherkauwde bagger over ons heen gestort. Het lijkt ook wel steeds moeilijker om echt goede horror te maken.