Abominable (2019)

Verenigde Staten / China
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Jill Culton
met de stemmen van Albert Tsai, Chloe Bennet en Tenzing Norgay Trainor

Een groep buitenbeentjes komt een Yeti genaamd Everest tegen. Ze besluiten dat ze Everest vanuit Sjanghai terug willen brengen naar zijn familie. Samen beginnen ze aan een 3000 kilometer lange reis om het magische schepsel met zijn gezin te herenigen op het hoogste punt op aarde.

avatar van Esteban
De eerste afbeeldingen spreken mij in ieder geval aan. Er lijkt wel een yeti-trend gaande in de wereld van animatie. Smallfoot, Missing Link, Son of Bigfoot (Bigfoot Junior) 2, ...

| EW.com (images)

De trailer verschijnt morgen.

Hmm, nep Monsters Inc...

avatar van Esteban
Dat zie ik er niet meteen in, maar wel veel gelijkenissen met How To Train Your Dragon. Ah, anderzijds, "kid meets extraordinary creature" is een formule zo oud als 't straat. Als 't maar werkt. Toch een positieve indruk aan deze kant van 't scherm.

avatar van Spoelworm
Esteban schreef:

Eerste wat ik dacht, maar dat is toch al tijden zo.Sinds bugs life vs ants. Spionage alom in de Disney Pixar wereld . Overigens maakt dat voor kinderen weinig uit ,dus laat maar komen. Missing link en Smallfoot waren ook prima voor met de kids..

avatar van Walter S.
De originaliteitsprijs zal dit verhaal niet winnen maar verder is er weinig mis mee. Ziet er erg mooi uit en hoewel eerder soortgelijk vertoond is het verhaal leuk.
Alleen jammer dat de Chinezen Amerikaans spreken, maar ook dat went vlot zat.

Anderhalf uur naar een propaganda film voor China zitten kijken. Alles zat erin, bijvoorbeeld de westerse slechterik, de verheerlijking van het traditionele gezin en het uitvoerig in beeld brengen van bezienswaardigheden (de scène met de Boeddha van Leshan was hier een tenenkrommend voorbeeld van). Je moet toch wat als je land slecht in het nieuws komt tot aan concentratiekampen toe. Als ik dit van tevoren had geweten... Het visuele trok de film nog wel positief omhoog en het verhaal was natuurlijk voorspelbaar maar dat valt te verwachten. 2 sterren voor dat laatste dan maar.

avatar van Psycho-M
Een prima animatiefilm uit de keuken van Dreamworks.
Het verhaaltje is redelijk voorspelbaar en het kabbelt lekker voort.
De animaties zien er goed uit en de Yeti is een leuk beestje.

Zoals hierboven al werd gezegd past dit in het rijtje van Smallfoot en Missing Link.
En is ook dit een prima animatiefilm waar je gerust met je kids naartoe kunt gaan.

avatar van Davido
Echt een onwijs leuke film. Bezocht met het gezin. De filmt hield ons van begin af aan in zijn greep. Het verhaal zoog ons helemaal op. Dit is bij andere animatie films toch wel anders, dan dwaal je als ouder zo nu en dan af.
In deze film komen alle soorten van emotie voorbij. De karakters van de hoofdpersonen vullen elkaar super aan. Naast een traan is er ook meermaals een goede lach.
Muziek/geluid is ook heerlijk.

avatar van Mootjes
Gerwiim schreef:

Dit is waarlijk de grootste nonsens die ik hoor... EEN PROPAGANDAFILM... Echt waar!!! Heb de film vanmiddag in de Kinepolis te Antwerpen gezien, en aan het gelach v/d aanwezige ouders en kids was dit een zéér geslaagde film. Niet alléén een meevaller... maar ook zeer verfrissend om één of andere manier. Ja de film speelt zich af in hedendaags China en de 'main good characters' zijn voornamelijk chinees, maar om dit nu propaganda te noemen. Dan ben je gewoon hypocriet, wat betreft films uit bijv. Hollywood!

avatar van IH88
Abominable

Abominable ziet er fantastisch uit, en ook de personages zijn interessant en goed uitgewerkt. Het verhaal is redelijk standaard, maar door de humor en de avontuurlijke sfeer blijft het boeiend. Yi is ook een geweldig hoofdpersonage, en je leeft eigenlijk gelijk met haar mee. De band tussen Yi en Everest is ook sterk uitgewerkt, en Everest pakt je gelijk helemaal in door zijn gezichtsexpressies en uiterlijk. Geweldig gedaan door de makers, en het is jammer dat ze het verhaal niet iets origineler hebben aangepakt.

avatar van huppelepup
Mooi gemaakt, maar is te onorigineel en komt te gemaakt over om te boeien.

avatar van teigertje
Mooiste animatie ever !! tot nu toe.

Met een prachtige wereld hit soundtrack van Coldplay - Fix you.

Gigant van een animatie film.

Wonderschoon !!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Wollig wit.

Na de aardige animatiefilms Smallfoot en Missing Link, beide met hetzelfde onderwerp, nu opnieuw een film over een Yeti uit de DreamWorks-studio. Je vraagt je af waarom animatiestudio's elkaar zo graag nadoen. Originaliteit is namelijk datgene wat het meeste succes zou kunnen opleveren. Maar de bekende weg is natuurlijk ook geen slechte bron van inkomen, moet men hebben gedacht.

Toch probeert men met Abominable een iets andere weg in te slaan dan die andere titels. Met de nadruk op iets, want ook hier is er voorspelbaarheid te verdelen. Toch is het met name het zachtaardige diertje dat wit en wollig de kijker weet te bespelen. Door de mens opgejaagd en geholpen door een groepje cliché-kids, zoekt hij zijn weg terug naar de sneeuw. Geen liedjes onderweg, maar wel veel vrolijke kleurtjes.

De 4K Ultra-HD komt samen met de 3D blu-ray en de gewone blu-ray. Alles uiteraard voorzien van Dolby Atmos voor een 3D geluid (mits juist geplaatste speakers). De film biedt in 3D vreemd genoeg weinig meerwaarde, terwijl dit doorgaans juist wel het geval is met animatie. Ondanks dat er niets nieuws onder de zon is, biedt deze onderhoudende kinderfilm voldoende plezier voor jong en oud.

***

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

Walter S. schreef:
Alleen jammer dat de Chinezen Amerikaans spreken, maar ook dat went vlot zat.

Zet je m toch op Chinees

Zinema schreef:
Wollig wit.

***

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

Wollig wit ja te lief too sweet. Geen schrikbeeld als je hem tegenkomt. De film is denk ik gemaakt voor de maximale aaibaarheidsfactor.

avatar van Walter S.
Boneka schreef:

Zet je m toch op Chinees

Die optie is er in de bioscoop niet.

avatar van Rodger
mooie feel good movie.
kleurrijk en sweet.

3.0 ***

Walter S. schreef:

Die optie is er in de bioscoop niet.

Nop you're right

avatar van Geno
Super sentimenteel gedoe. Uuuuugh

avatar van dondiablo
Eindelijk pas deze gekeken in 3D...verwachtingen waren niet hoog. Wij vonden het een geweldige film. Wellicht een beetje cliche verhaal, maar desalniettemin een aanradertje!

avatar van AmazingPP
Wat een leuke film is dit! Het verhaal wordt voor verteld, is prachtig geanimeerd, leuke personages en een mooi einde. Gekeken in 3D in Dolby Atmos. Vier sterren.

avatar van Boneka
Abominable ziet er inderdaad verschrikkelijk uit. Het pluizenbeest heet in het Engels dan ook nog Everest, maar heet natuurlijk Yeti. Daarbij is het erg jammer dat ik op de mooie 4K blu ray versie niet kan kiezen voor Chinees. Dat vond ik ook al zo jammer bij Coco uit 2017 die ik overigens beter vond, om te kiezen voor de Spaanse taal. Maar goed het is niet anders. Dan dat gekke pluizenbeest. Kennelijk wilde ze er geen verschrikkelijke sneeuwman van maken of iets wat daar op lijkt. Het moest vooral een heel lief rollenbollenbeest worden en juist dat vond ik erg jammer in De Jonge Yeti. Halen we Yeti eraf dan blijft er verder wel een hele leuke film over. Vooral Yi speelt met haar viool van haar vader een leuke amusante rol. Een buitenbeentje die niets heeft van gadgets. Telefoontjes, haar, schoenen, lekker ruiken, nee Yi is gewoon vooral very basic. Doet wat ze zelf wil al zit ze wel in het wereldje. Het is dan ook leuk en mooi gemaakt dat we niet bestaan uit techniek, maar vanuit de natuur. Haar eerste woorden op reis zeggen dan ook alles. Oh wat is het hier mooi. Leuk dat dan ook alle gadgets ineens een hele andere lading krijgen, want ja geen dekking meer. Telefoon valt uit en mijn mooie schoenen (my babies) zijn dan ook erg leuk gemaakt. De reis door China ziet er ook leuk uit. Maar ik vond het begin ook erg leuk in Shanghai. Muziek is erg mooi en de viool is door de film heen fraai gemaakt.

Het verhaal is niet echt bijzonder, maar het geheel ziet er wel leuk uit. Personages zien er leuk uit en ook nog eens grappig op zijn tijd. We zien zowaar ook nog twee mensen sterven. Maar ja mijn wat lage punt komt vooral door dat vreselijke pluizenbeest grrrrrr.

Film 3.0
Beeld (4K) 4.5