Trolls (2016)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Mike Mitchell en Walt Dohrn
met de stemmen van Anna Kendrick, James Corden en Justin Timberlake

Prinses Poppy is de optimistische leider van de trollen. Samen met haar tegenpool Branch moet het onwaarschijnlijke duo hun vertrouwde wereld verlaten en belanden ze samen in een avontuur dat hun krachten op de proef stelt. Hun vijanden zijn de Bergens, pessimistische wezens die enkel blij zijn als ze trollen in hun maag hebben zitten.

kappeuter (moderator)
Vanaf 12 oktober in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros. Pictures International)

avatar van freek_93
Een van de weinige animatie films waar ik niet naar uit kijk. Op basis van de trailer, lijkt mij deze helemaal niks aan.

avatar van Fonzzz002
Als een liefhebber van Westerse animatiefilms heb ik in de regel geen problemen met een hoog kindvriendelijk gehalte, maar Trolls is één van de films waarbij mij de zoetsappigheid teveel was. Het verhaal gaat letterlijk over kleine, “schattige” trollen die niets anders doen dan zingen, dansen & knuffelen heel de dag. Ik het geen probleem gevonden als dit plotelement op een zelfbewuste wijze was verwerkt in het verhaal, bijvoorbeeld door het te gebruiken voor komedie, maar de film neemt deze levensstijl behoorlijk serieus tot het punt dat het walgelijk werd om naar te kijken. Buiten de levensstijl van de trollen stootte ook de muziekstijl mij af. In Trolls komen regelmatig liedjes voor en de meeste van deze liedjes zijn pop-covers of remixen van bestaande nummers. Een groot aantal van deze covers duren echter behoorlijk kort en ze voegen weinig tot niets toe aan de film, het leek alsof deze liedjes er enkel waren om te zeggen “herinner je dit nummer? Goed nummer hè!” ipv dat het op slimme wijze in de film werd gebruikt. Ik had gehoopt op meer originele nummers of nummers die op slimmere wijze waren verwerkt in de film, maar aan de andere kant: de muziekgenres die de film op de voorgrond zet zijn pop & dance, genres waarbij het sterk afhangt of je ze kunt waarderen. Als je het leuk vind om Justin Timberlake of Gwen Stefani op dansfeesten voorbij te horen komen dan zullen de nummers in deze film je hoogstwaarschijnlijk niet hinderen, maar als iemand die deze genres niet kan waarderen stoorde ik me aan de muziek.

Visueel is Trolls mooi om naar te kijken: het is een levendige, pluizige & kleurrijke animatiewereld. Niet een artistieke uitblinker die bijzonder veel out of the box doet, maar het zijn onschuldige kleurrijke beelden die fijn waren om in 3D te hebben gezien. Wat andere positieve aspecten betreft zitten er meerdere aardige grappen in de film verwerkt, maar niets van bijzonder hoog niveau. Ik vond het ook aangenaam dat de film redelijk veel tijd besteedde om de kant van de monsters te laten zien. Ze hadden de vijanden makkelijk zwart op wit kunnen neerzetten, maar ze hebben de monsters op een wijze neergezet waarbij je begreep waarom ze deden wat ze deden. Geziene ik weinig had met de zoetsappige hoofdpersonages merkte ik meer te juichen voor het Prins Bergen personage dan voor het hoofdpersonage.
Over de moralen die de film aankaart heb ik wisselvallige meningen. Ik vind dat de film teveel hamert in het “je moet de kudde volgen anders ben je niet gelukkig” moraal, iets waar ik het volstrekt mee oneens ben. Geluk kan voor ieder iets anders betekenen, of het overheen komt met de massa of niet. Maar de film kaart ook het belang van iemand om wie je geeft aan, iets wat ik een goede boodschap voor kinderen vind en dat moraal is op prima wijzen in het verhaal verwerkt.

Ondanks dat ik de meeste Disney, Pixar of Dreamworks films op jong-volwassen leeftijd prima kan waarderen is Trolls één van die films is waarvan ik zou zeggen dat het meer geschikt is voor de kleintjes. Het is immers een film met als hoofdoelgroep kinderen en de kinderen in de zaal leken zich goed te vermaken. Persoonlijk stoorde ik me aan het hoge zoetsappigheidsgehalte, de pop liedjes, het “volg de kudde“ moraal en het gebrek aan sterke humor. Er waren voldoende aardige elementen in de film om te voorkomen dat ik me langdurig ging vervelen en het is veel beter dan sommige andere slechte films die ik in de bioscoop heb gezien, maar het is geen film die ik aanmoedig te kijken.

1,5/2*

avatar van Dominootje
Vrolijke, lieve film! Met name gericht op de kinderen onder ons

avatar van Timothyvdmeer
Soms een beetje te "lief" maar wel grappig om eens te zien.

Erg grappig als je een jointje op hebt, te veel random momenten, waar je aan het einde van de film als nuchter persoon zoiets bij hebt van....waar heb ik zojuist naar gekeken?

avatar van keukenzout
Verschrikkelijk. Waar ik nog wel wat humor voor volwassenen had verwacht, was mijn bonuskind de enige die heeft genoten. Maar zelfs zij vond hem wat simpel.

Hysterische kinderfilm. Brrr.

avatar van Antonev
Zo kinderachtig vond ik het allemaal niet hoor! Het is voorspelbaar, schattig en knuffelig, maar het is ook ontzettend geestig. Zitten bakken vol met leuke grappen in! Heb me er prima mee kunnen vermaken.

avatar van Mr-Mcmovie
Tegengevallen.

De pluspunten zijn: de film is kleurrijk, en onschuldig allemaal zeer fijn. Ook heel wat bekende nummers die worden gezongen door de trolls (alweer Anna Kendrick dat moet zingen)

Maar de film, en wil nu niet seksistisch zijn, vind ik iets te vrouwelijk met al dat gezang, en kleurtjes. Ook de make over van die troll dat uiteindelijk verliefd blijkt te zijn op de koning van de slechte trollen was beetje to much.

Het had veel weg van de smurfen vind ik.

Matig 2,5

avatar van m1701
Hele grappige film!!! Zeer kleurrijk maar wat een super leuke grappen!!!
Maar hoogtepunt is toch wel de goeie en passende muziek!!

avatar van Rodger
Leuke animatie, veel kleuren en een tikkeltje Assepoester.
2.5**

Tis gewoon een leuke film waar je vrolijk van wordt. Heerlijke feelgood film met de nodige humor. Zeker een aanrader om te kijke.

avatar van Thomas83
Hoe langer de film liep hoe meer hij meeviel eigenlijk. Aan het begin is er nog vooral ergernis om niet al te leuke of zelfs vervelende personages (er is een trol die "YOLO" en "OMG" roept en een ander heeft een auto-tunestem), maar zodra men aankomt in die stad van de Bergen (of hoe ze ook heten mogen) begint de film wel aardig te lopen. Weliswaar bestaan de muzikale onderbrekingen uit geleende bekende deuntjes en deels teksten, maar ze hebben wel echt wat van de meest aanstekelijke klassiekers uitgekozen en de muzikale scènes zijn altijd vrij kort, wat ik eigenlijk ook wel kon waarderen.

Een andere verstandige keuze is om tegenwicht te bieden aan al de snoepkleurtjes met mooie warme en donkere kleuren. De animatie is wat dat betreft ook aardig. De ontwerpen zijn ook zo slecht nog niet. De stad van de Bergen ziet er goed en zelfs best wel knus uit (als alles op het einde kleur krijgt is het een achteruitgang), en paar scènes in plakboekstijl zijn ook zo slecht nog niet. Aan stylistische keuzes als deze zie je nog wel op welke doelgroep de film zich voornamelijk richt, maar de humor vond ik eigenlijk over het algemeen nog best leuk. Eigenlijk vooral een film waarin bijna alles nog redelijk meevalt. Alleen in het eerste bedrijf is het doorbijten. 2.5*.

avatar van firewalker
Geweldige film

Het is een film voor kinderen en voor ouderen. Het is te zien dat de makers kenners van psychedelica zijn door de filosofie in de verhaallijn en de animaties. Zoals een aantal hints in de film zoals, karma, aura, spirituele ontwakening en dat je van materiele spullen niet gelukkig wordt dat je van binnen moet zoeken.

lezertje
Vreselijk, zoveel kleffe politieke correctheid kan een mens niet verdragen. Mijn kinderen krijgen deze ellende niet te zien.

Haa, wat een super zoet sappig filmpje!

Voor alle pessimisten en sarcasten onder ons: open up your heart and let the colors go!

Propps schreef:

mooi gezegd!

Propps schreef:

Mooi geschreven inderdaad, maar of deze analyse ook klopt? Film gisteren gezien en ik denk dat het toch vooral eentje is die gewaardeerd word door kinderen, of zij die zich nog een beetje een kind voelen. Voor de volwassenen en/of de wat meer ervaren kijker van het animatie genre valt vooral op dat het net niet is, en dit dus ook net niet boven de middenmoot uitsteekt. Te weinig originaliteit bij de talrijke gecoverde liedjes(hoewel goed gezongen door met name Kendrick en Timberlake) , pogingen tot humor net niet scherp genoeg, animatie zelf allesbehalve spectaculair en een alledaags, niet erg inventief verhaal. Je zult je niet ergeren of vervelen bij Trolls en de kids zullen dit avontuur waarschijnlijk goed kunnen waarderen, maar een hoogvlieger is het niet en het al aangekondigde vervolg hoef ik niet te zien.

avatar van Decec
Een redelijk animatie/avontuur/komedie/familie/fantasie/muzikaal film...
Redelijk verhaal...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard,
maar wel leuk voor hele familie/jeugd...

avatar van TronMan
Het mogen dan wel 'trollen' zijn, maar wat een oerlelijke figuren zeg. Er straalt totaal niks vanaf.Dat samen met vervelende zeik muziek en je hebt een werkelijk een 'trol' van een film.

avatar van Geno
Ziekmakende verwijving en debielisering van deugden.

Misschien leuk voor meisjes van 10.

avatar van arno74
Een film voor de allerkleinsten, helaas kan ik er niets meer van maken. Verhaal is heel simpel en plat. Ze hebben ook geen moeite gedaan om liedjes te schrijven maar nemen bekende nummers. En het lijkt me ook een beetje een reactie op Sing (2016), jammer dat Dreamworks niet voor de eigen creativiteit gaat, soms pakt dat erg goed uit zoals met How to Train Your Dragon (2010). Heb liever een flop met creativiteit dan een flop als reactie op een andere film. Dreamworks moet risico durven nemen. 2*

avatar van K. V.
Deze animatiefilm eens bekeken en vond het wel een vermakelijke film. Een heel fleurige film met heel wat bekende liedjes. Het verhaal is natuurlijk niet zo moeilijk, maar weet wel te boeien.
Vond hem wel het bekijken waard.

avatar van LOTR-lover
Ik werd hier dus echt oprecht vrolijk van. Natuurlijk zijn die trollen ook jeugdsentiment voor mij (opgroeiende in de jaren '90 stond m'n kamer vol met die trollen). Trolls is kleurrijk en vermakelijk en zowel voor jong als oud een prima film om te kijken. Ik zie in animatiefilms altijd wel liever een iets diepere betekenis wat de film nog meer waarde geeft maar hoe dan ook een aanrader om te gaan kijken.

7/10 (IMDB)

avatar van Number23
Toch wel een vande minste Dreamworks ooit.
Veel te blij, veel teveel zingen, klotehumor en teveel oninteressante personages.
Kom me goed vinden in die chagrijnige guy, Mjah die moet opeens vrolijk lopen doen op het einde.
Wel lekker psychedelisch, plezant voor het oog.
Maar dat is het dan ook wel. 3.5/10