Ferdinand (2017)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Carlos Saldanha
met de stemmen van John Cena, Kate McKinnon en David Tennant

Ferdinand is een kleine stier die er de voorkeur aan geeft om rustig onder een kurkboom te liggen en de geur van de bloemen op te snuiven in plaats van rond te springen en te spelen met andere stieren. Als Ferdinand opgroeit en verandert in een grote sterke stier blijft hij een zacht temperament houden. Maar wanneer op een dag vijf mannen langs komen om de grootste, snelste en ruigste stier uit te zoeken voor een stierengevecht in Madrid wordt Ferdinand ten onrechte uitgekozen.

avatar van The Director
Verrassend goede animatie, leuk voor ouder en kind. Aanrader voor de kerstvakantie, zit zeer goed in elkaar en een erg leuk en goed verhaal.

Supper leuke en vermakende film voor het gezin

avatar van Timothyvdmeer
erg leuk! Goede voice-over ook van o.a. Cena.
Jammer dat het hele stiervechten nog niet is verboden maar ja...zal wel "erfgoed" blijven.
Maar leuk voor zowel jong als oud.

avatar van mrklm
Een goed verhaal met een prima scenario in een animatiefilm die veelbelovend start en een finale heeft die intelligent, grappig en ontroerend is. Als drama valt er weinig aan te merken op dit verhaal rondom een jonge stier die besluit de ranch waar men hem probeert om te turnen tot een vechtstier te ontvluchten wanneer zijn vader niet terug komt van zijn 'glorieuze gevecht' met een matador. Regisseur Carlos Saldanha slaat echter te vaak de plank mis waar het gaat om de komische momenten door de humor te ver door te drijven, waardoor het sterke basisidee dat eraan ten grondslag ligt na een sterke opzet een teleurstellende punchline heeft. Dat geldt voor een actiescène met een baby tijdens een bloemenmarkt, bij de verbeelding van de spreekwoordelijke 'Bull in the China Shop' en een dance-off. De grap is goed, aanvankelijk ook erg leuk... maar Saldanha melkt de grappen uit. Lupe, de op papier excentrieke geit, komt hier over als een hyperactief, idioot en te vaak ronduit irritant karakter. Datzelfde geldt ook voor de drie paarden waarvan iemand bedacht heeft dat het leuk is om ze Duitse accenten te geven en ze neer te zetten als (opnieuw) irritante karikaturen. Ondanks die tekortkomingen is dit toch een film die hartverwarmend begint en je uiteindelijk toch een aangename brok in de keel bezorgt.

avatar van nielszz
Prima animatie. Begint een beetje oppervlakkig maar aan het eind van de film heb je wel iets gezien met meerdere lagen en een vanuit een interessant oogpunt, zeker voor kinderen.

De geit is een beetje irritant. De paarden stelen de show.

avatar van Crook
Heb mezelf in de bios net kunnen behoeden voor het in slaap vallen, maar de kids vonden hem wel leuk. Vrij standaard verhaaltje zoals we al meerdere malen in animatiefilms voorbij hebben zien komen de laatste jaren - groepje stieren op de boerderij denkt dat het fantastisch is om gekozen te worden om naar de arena te gaan, maar de realiteit blijkt minder leuk (Sausage party?). Behoorlijk braaf en politiek correct uitgevoerd, de animatie was ook niet perse om over naar huis te schrijven (verwacht geen jaw-dropping spektakel).

avatar van huiguh
Begint vrij saai, maar naar het einde toe wordt het een stuk leuker. Mijn zoontje van 5 jaar heeft zich prima vermaakt, en daar gaat het om.

avatar van Elchapo
Echt een geweldige film voor het hele gezin....4 stars.

Fantastische animatie voor jong en oud.
Een must see veel vrolijkheid en ontroering.
Aanrader schitterend gemaakte animatie van hoog niveau.

Wat een vreselijk slechte en saaie film zeg!
Bizar slechte volwassenen humor. Niet te begrijpen voor jonge kinderen en veel te flauw en afgezaagd voor volwassenen.
Ook het verhaal is een erg standaard animatie verhaal. Onbenullig veel en vaak nutteloze filmpassages.
En het uitgangspunt: afslachten van weerloze stieren in Spanje is te idioot voor woroden om als kinder-animatie-film te gebruiken. Ook hier begrijpen kleine kinderen helemaal niets van. T gaat ze boven de pet!
Geen puntje waardig.

avatar van Phantasm
Geweldige, grappige animatiefilm die lekker wegkijkt. Prima vermaak.

avatar van ehgeahrev
Knappe animatiefilm met prima begrijpbaar verhaaltje voor de leeftijdsklasse 6 tot 13/14 jaar. Animaties van hoog niveau. Aanrader. Voor het juiste publiek.

avatar van Hellboy!
Film duurt vrij lang, maar verveelt geen moment. Kids vonden hem heel leuk, dus geslaagde film wat mij betreft. Vond hem zelf ook leuk.

Een dik verdiende 5 sterren namens mijn dochter.

avatar van Antonev
Leuk! Een nieuwe animatie film uit de koker van de Blue Sky studio. Na een aantal redelijk teleurstellende projecten (die financieel echter wél een succes waren) hopelijk weer eens een wat meer verrassende productie. De trailer laat ik links liggen, laat me graag compleet verassen.

avatar van Brabants
Ontzettend leuke, warme, ontroerende, mooie, veelzijdige animatie die jong en oud op elk onderwerp weet te boeien. Wat kun je er meer over zeggen. Lijkt me niet nodig. Gewoon kijken en genieten pur sang.

avatar van Thomas83
Weer zo'n middelmatige Blue Sky die maar niet grappig of ontroerend wil worden. Het is allemaal wel goed geanimeerd, de achtergronden dan vooral, maar weet gewoon niet te pakken. Erg slechte humor, nare personages (vooral de hysterische Lupe is niet te harden), rare actiescènes om een verhaal dat geen volledige film kan vullen wat op te rekken en ook wat vervelende popmuziek.

Ja, kinderen zijn duidelijk de doelgroep, maar de betere animatiefilms weten voor volwassen ook nog wat te bieden. 1.5*.

avatar van John Milton
Verrassend genoeg een stuk genietbaarder dan ik verwachtte.

De trailer maakte me niet erg warm, maar ik heb zeker een paar keer hardop gelachen, en me gedurende de hele speelduur prima vermaakt. Ik ben niet de doelgroep van de film, en er zijn talloze animaties die beter rekening houden met de volwassen kijker. Toch was het zeker niet zó vooral-voor-de-kids dat ik me een vreemde eend in de bijt voelde. De dolblije big smile van mijn vriendin naast me op de bank, werkt misschien toch aanstekelijker dan ik soms doorheb.

Zoals vaker bij animatiefilms van deze leest ligt de moraal niet diep onder de oppervlakte: Durf jezelf te zijn en laat anderen je niet vertellen wie je zou moeten zijn. Dat wil me nog wel eens storen, maar ik heb me er bij Ferdinand niet aan geërgerd. De kritiek op het stierenvechten is welkom (ik juich stiekem en soms ook uit volle borst als ik lees dat een matador het onderspit heeft gedolven. Sue me), alleen de eindscène voelde voor mij daardoor een beetje vals. Dat het eerst zo bloeddorstige publiek (al worden ze niet persé zo getoond, je weet waarvoor ze komen) tot de redding komt van Ferdinand, waarmee ze zelf in feite ook redeemed worden voor mijn gevoel. Juichen en bloemen en eind goed al goed? Dacht het niet, je bent in mijn ogen nog steeds een verachtelijk wezen door daar überhaupt te zitten. Daar doet je spreekwoordelijke duim omhoog niets aan af. Want volgende week zitten ze er waarschijnlijk weer en dan gaat het weer anders. Uiteraard kan een film als Ferdinand nooit een rauw traktaat tegen misstanden worden, maar die scène voelde voor mij niet helemaal lekker. Maar ik wil de film er in dit geval niet teveel op afrekenen.

Hoe dan ook, prima vermaak om rustig mee wakker te worden op een vrije dag. Niet John Powells beste score ooit trouwens, vrij onopmerkelijk. En de Oscarnominatie gaat me eerlijk gezegd ook wat te ver.

avatar van Donkerwoud
John Milton schreef:

Awh!

avatar van Antonev
Leuk voor zowel kinderen als volwassenen. Het is kleurrijk, mooi geanimeerd en met vlagen zelfs geestig. Het verhaal getuigt niet van bijzonder veel creativiteit, maar het is op z'n minst vermakelijk te noemen. We zijn de afgelopen jaren op mindere animatie films getrakteerd.

Zo nu en dan dreigt het allemaal een beetje de bocht uit te vliegen met overdreven sentiment (vanuit het oogpunt van volwassenen), maar iedere keer weer de film zich op tijd weer recht te trekken.

De sidekick geit kon ik wel waarderen. Beetje hyperactief, maar over het algemeen wel geestig. Al met al is dit wel een filmpje die na een eerste kijkbeurt best nog eens uit de kast getrokken kan worden. Goed werk van Blue Sky.

Cliché prul.

Voor de opzet zijn ze klaarblijkelijk bij Pixar gaan shoppen. Het stiertje dat in plaats van te vechten liever met bloemetjes bezig is, een winner is het niet. Hoe hard kan je één idee uitmelken. Een rethorische vraag uiteraard. Maar jah, ideaal voer voor wat domme moraal.

Het begin is nog relatief oké, aan de rustige kant. Maar wanneer Ferdinand terug op de ranche terecht komt, worden er een aantal onuitstaanbare randfiguren aan toegevoegd. McKinnon moet zich schamen, die paarden zijn niet oké en de egeltjes zijn ook érg vervelend. Mijn soort humor is het in ieder geval niet.

Verloop van het verhaal is ook braaf en erg voorspelbaar, inclusief het debiele einde. Film duurt dan ook veel te lang, dit moet toch makkelijk op 80 minuutjes verteld kunnen worden, zeker omdat de film helemaal geen enkele moeite doet om iets nieuws te laten zien.

Het is allemaal erg vervelend, dit soort animatiefilms. Hoe dit soort dingen aan Oscar nominaties geraken is mij compleet onduidelijk, vind het nogal dom en cynisch bandwerk dat onder het mom van zogenaamd opgewekte moraaltjes kwalitatief probeert te ogen.

Stiekem zijn zowel de jonge als oude Ferdinand wel heel cute gemaakt..

avatar van m1701
Ik vond het onderwerp niet heel erg leuk... Vind stierenvechter echt walgelijk.

Na de zoveelste Ice Age of Panda's die kung fu doen, eindelijk weer eens iets wat frisser en origineler oogt aangaande animatie. Natuurlijk niet de allerbeste die ik de laatste jaren op dit gebied gezien, humor en animatie werk zelf zijn niet van topkwaliteit, maar ik heb me toch erg geamuseerd met dit vlot vertelde avontuur van deze overgevoelige, pratende stier. Na een sterke eerste helft valt Ferdinand in het tweede gedeelte wat in herhaling, en het slotakkoord in de arena had beter gekund maar het predicaat geslaagd is zeker van toepassing. Relatief onbekende stemmencast is hier ook een voordeel, hierdoor kan de focus helemaal op het verhaal, welk gelukkig niet zo akelig voorspelbaar is als bij vele andere animatiefilms. Meer een product voor kinderen trouwens dan voor volwassenen, maar deze man van middelbare leeftijd had hier een plezierige avond mee.

Erg leuke film

avatar van Rico120
leuke film dit ik heb me compleet stuk gelachen

die dance off wat heb ik me stuk gelachen rond de scene de humor van mij mag er een deel 2 komen

avatar van Bierbraker
Standaard animatie met standaard grappen

avatar van Esteban
Onderhond schreef:

Of hoe Onderhond zijn aversie voor Pixar daadwerkelijk overal in verwerkt, ook al is daar eigenlijk geen enkele reden toe. Tenzij Munro Leaf in 1936 gebruik maakte van een teletijdmachine. Evenals de makers van de Oscar-winnende kortfilm uit 1938, die dachten vast dat de 2017 versie nóg korter kon dan de voorgestelde 80 minuten.