Sing (2016)

3,16

Animatie / Komedie

geregisseerd door Garth Jennings en Christophe Lourdelet
met de stemmen van Matthew McConaughey, Reese Witherspoon en Seth MacFarlane

Buster Moon (Matthew McConaughey) is een erg enthousiaste en optimistische koala die de eigenaar is van een slecht draaiend theater. Om zijn schulden af te lossen en de lege zalen te vullen, besluit hij om een grootse zangwedstrijd te organiseren. Buster weet nog net 1000 dollar bijeen te schrapen als prijzengeld voor de wedstrijd. Door een fout van zijn assistent, een oude hagedis, staat echter op de flyers dat er 100.000 dollar te winnen is. Meteen is de hele dierenwereld in rep en roer.

53 BERICHTEN 12 MENINGEN
avatar van Gijs2
geplaatst: 28 januari, 16:13 uur [permalink]
Leuke kinderfilm puur voor de kids. De audities vond ik zelf het leukst. Kinderen van 4 tot 13 hebben een prima avond en de film oogt verzorgd, maar is verder niet memorabel.

geplaatst: 4 maart, 23:07 uur [permalink]
Beter, maar ook weer niet.

De film doet een aantal zaken duidelijk beter dan een aantal andere Amerikaanse animaties. Zo zijn de personages wat minder "turn it up to 11", waardoor de speelduur een veel minder groot probleem is. Weinig hysterie hier, toch wel fijn.

Ook het verhaaltje is iets minder "ram er eens een moraaltje in", al is het verder niet al te hoogstaand. Na 10 jaar Idol/Voice-achtige programmas zit ik niet meteen te wachten op een feature film versie. Gelukkig blijft het ook op dit vlak relatief low-key.

Visueel is het netjes afgewerkt, maar het zijn wel weer "menselijke beestjes in een cartoony setting". Alsof er écht maar één enkele mogelijke animatiestijl is. Wat is er in hemelsnaam nodig om die studios aan te zetten eens iets anders te doen? Het hoeft daarom niet eens geweldig volwassen of kunstzinnig te zijn, maar gewoon IETS anders ... (los daarvan, wel leuke timelapse op het einde)

Wat deze film dan toch weer onderaan de scoreladder laat bengelen? Je moet echt wel vol zijn van popmuziek als je wat uit deze film wil halen. Het is een bloemlezing uit de Top 2000 met steeds weer dezelfde artiesten, waarbij de nummers ook vaak een prominente plaats krijgen in de film. Ik hoef Katy Perry met Firework echt niet nog een keer te horen.

Het blijft zo'n enorm eng hokje, die hele Amerikaanse animatiebusiness. Maar jah, aangezien het mensen blijft trekken zal het niet echt snel veranderen daar.

geplaatst: 5 maart, 11:25 uur [permalink]
Inmiddels heb hem ook gezien. En ik moet zeggen, ondanks dat ik het inhoudelijke wel met die eerder gelinkte review van Ehrlich eens ben, neigde ik toch zowat naar een zesje, aangezien ik me niet verveeld heb en er zeker wat glimlachjes en (helaas vaak te korte) swingmomentjes waren. Toch een devil in disguise? Nee, dat lijkt me wel wat overdreven.

Het zal de kinderziel dus heus niet gelijk bederven, maar erg leeg en oppervlakkig vond ik het wel. Mijn vriendin naast me zat overigens wel te genieten. Rationeel snapte ze mijn bezwaren prima, maar ze vond het toch gewoon leuk. En dat zullen een hoop mensen met haar eens zijn, denk ik. Ze is iets beter in haar schouders ophalen en te denken: 'niet zeuren'.

Ik wil meer. En je kunt natuurlijk zeggen: 'JM, je hoort niet bij de doelgroep', maar voor mij snijdt dat argument geen hout. Ook een kinderfilm kan meer bieden dan Illumination Entertainment hier doet. Meer diepgang, betere karakters, maar bovenal meer ziel. Snelle popliedjes en cute animals, niet verrassend dat een hoop kinderen het best leuk vinden, maar is dat de enige maatstaf voor zo'n animatiefilm? Voor mij dus niet. Maar ik heb dan ook geen kinderen, wellicht speelt dat mee.

Wat animatie betreft was 2016 een prima jaar. La Tortue Rouge, Tower en Anomalisa vond ik alledrie heel sterk, maar die zijn wel echt voor een andere doelgroep gemaakt. Wat vergelijkbare films betreft zou ik Moana/Vaiana, Kubo and the Two Strings, Finding Dory en Zootopia allemaal boven Sing plaatsen. Ruim. My Life as a Zucchini en Your Name moet ik nog zien. Ik verwacht dat die 2 films meer in 'mijn straatje' zullen liggen. The Secret Life of Pets, Ice Age: Collision Course en The Angry Birds Movie kan ik misschien beter aan me voorbij laten gaan?

2,5+ *

geplaatst: 5 maart, 11:46 uur [permalink]
John Milton schreef:
Finding Dory en Zootopia allemaal boven Sing plaatsen. Ruim.

Oef nee. Als je dan toch begaan bent met het wel en wee van de kindertjes zou ik me meer zorgen maken om zulke films, die hun dwaze moraal zonder blozen overal doorduwen.

geplaatst: 5 maart, 11:54 uur [permalink]
Dat maakt ze inderdaad niet beter, maar toch geef ik daar de voorkeur aan. Zootopia en Finding Dory vond ik overigens niet geweldig, beide een zeventje. En ik ben niet de pedagoog van het jaar hoor, ik kijk in de eerste plaats naar wat een film voor mij zelf doet.Dat andere is slechts een sidenote

Maar ik ben wel beduidend meer Pixarfan dan jij, overduidelijk, en op de een of andere manier kan me bij hun films over het moraaltje heenzetten, en stoort het me niet zo erg. Ik ben wel benieuwd, heb jij ooit een animatie toplijstje gemaakt? Ik zou hem graag zien!

avatar van Walter S.
geplaatst: 5 maart, 13:31 uur [permalink]

Kunnen we John Milton niet inruilen voor zijn vriendin? En de vriendin van Onderhond zal ook wel een verbetering betekenen. Dat gezeur van volwassenen over kinderfilms.

geplaatst: 5 maart, 14:18 uur [permalink]
Haha! Nou ze staat regelmatig op het punt om een account aan te maken, Walter. Ze kent sommigen van jullie zelfs van naam. Komt er vast een keer van. In de tussentijd ga ik vrolijk verder haar te corrumperen en indoctrineren. En helaas voor jullie moet je het in de tussentijd met mij doen. Inderdaad een schril contrast met Mrs. Milton

edit: ze moest hard lachen en is vereerd, Walter!

avatar van Walter S.
geplaatst: 6 maart, 01:12 uur [permalink]
Gecorrumpeerd en geindoctrineerd worden versus hard moeten lachen en vereerd zijn.
Je hebt volgens mij geluk dat ik niet aan midlife crisis doe en dat ik al een gezin heb.

avatar van Brabants
geplaatst: 6 maart, 11:05 uur [permalink]
Het uitgangspunt van een stad met humanoïde dieren die in rep en roer zijn door een zangwedstrijd is in deze animatie best goed uitgevoerd. De film zit vol van geweldige karakters en mooie muziek. Het verhaal is simpel en gedijt hiermee prima binnen het feelgood genre en had het zelfs dingen voor zowel kinderen als de volwassenen. Prima vermaak!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 6 maart, 22:14 uur [permalink]
Sing is nogal cliché qua verhaal en daardoor erg voorspelbaar van begin tot eind, maar tegelijkertijd ook erg leuk geanimeerd, met leuke sympathieke karakters en vrij toffe muziek. Zeker dat laatste punt zorgt ervoor dat je toch met een glimlach de film zit te kijken. Maar de problemen van de eigenaar van het theater of de olifant met podiumvrees, pfff. Ik snap dat de doelgroep een jong publiek is, maar kom eens wat iets originelers. Jammer trouwens dat we niet a la Idols een stel falers erbij kregen die hard bij de audities af gaan. Dat was nou net het enige interessante aan die talentenshit, die ik voor 99% stront irritant vind en ook nooit wil kijken.

geplaatst: 7 maart, 16:31 uur [permalink]
niet bijzonder, maar gewoon leuk

avatar van Wilcoo7
geplaatst: 8 maart, 00:58 uur [permalink]
Dit is echt een leuke film voor jong en oud. Ik hou normaal niet van Nederlande nasynchronisatie maar bij deze film stoorde het mij totaal niet en het was zelfs een meerwaarde.

avatar van Ste*
geplaatst: 9 maart, 17:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik begin een beetje over dit soort animatiefilms heen te raken, maar doordat het over muziek gaat en Seth MacFarlane een stem voor zijn rekening nam wilde ik 'm toch wel zien.

En hij viel me zeker niet tegen. Gelukkig is het wat minder druk, mal en kinderachtig dan bijvoorbeeld Illumination Entertainments vorige film Secret Life of Pets.
Sowieso hou ik van al die muzikale optredens (zo'n auditiescene als in het begin kan ik echt van smullen, dat mag van mij nog veel langer doorgaan), maar ook de rest van het verhaal weet net wat meer een snaar te raken dan tegenwoordig gebruikelijk is met animatie.

Tuurlijk, het is nog steeds geen Disney of Pixar, en de film verrast ook nergens echt, maar ik moet zeggen dat de funfactor, en ook het drama (dat ik vrij goed vond werken, met name het theater dat verwoest raakt), niet onderdeed voor bijvoorbeeld Disney's Moana die ik pas nog zag. Vind deze misschien zelfs wel leuker, maar is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

Dikke 3,5*

geplaatst: 17 maart, 00:09 uur [permalink]
Prima animatiefilm. Leuk voor de kids, maar ook voor de ouderen vooral grappig. Zonder een meesterwerk te zijn, wel zo verfrissend omdat hij minder voorspelbaar en moralistisch is dan wat ik de laatste tijd heb gezien op animatiegebied. Liedjes in een dergelijke film werkt niet altijd, maar omdat het allemaal covers zijn van sterke songs is de overvloed aan muziek in ieder geval niet storend. Aanrader.

avatar van m1701
geplaatst: 19 maart, 15:13 uur [permalink]
Mwah...vond em niet heel bijzonder.
Beetje te zoetsappig voor volwassenen, miste ook wat leuke grappen.

avatar van Flat Eric
geplaatst: 20 maart, 09:09 uur [permalink]
Aardig maar niet bijzonder.

Geanimeerde dieren die mensendingen doen blijft natuurlijk altijd wel een leuk concept.
Het simpele verhaal is hier leuk uitgewerkt alhoewel ik me afvraag of de veelheid aan liedjes het geduld van de gemiddelde kleuter niet op de proef stelt.
De variatie aan songs van bijvoorbeeld Katy Perry, Frank Sinatra, maar ook het nummer I'm still standing van Elton John uit de 80's maakt het ook draaglijk voor de volwassenen.

avatar van nielszz
geplaatst: 23 maart, 23:12 uur [permalink]
Superlief filmpje vol lekkere deuntjes.

lezertje
geplaatst: 1 april, 17:07 uur [permalink]
Meer dan geslaagd dit ‘Sing’. De film geeft een goede kijk in de keuken van de showbizz en dan met name de talentenshows, waarmee de tv tegenwoordig overspoelt wordt.
Omdat het verhaaltje vrij dun is, theater moet gered worden door een talentenjacht, is er voldoende ruimte om de achtergrond van de deelnemende dieren toe te lichten, zonder dat dit geforceerd overkomt, warvaan die van vader en zoon gorilla het beste uitgewerkt is (Alhoewel wel erg Amerikaans)Schrijver en regisseur Garth Jennings heeft een prima script afgeleverd met genoeg echt leuke grappen.
Zeker een van de leukste animatie films van de afgelopen jaren, die films al ‘Zootopia’ (2016) en ‘Finding Dory’ (2016) héél ver achter zich laat.

avatar van Effie

geplaatst: 8 april, 14:41 uur [permalink]
Wat maakt een film een goede film? Weet ik veel. Als ik een film heb gekeken, en ik vond 'm leuk, ik heb me niet verveeld, ik wilde weten hoe het af ging open, ik heb een vermakelijke avond gehad of de film heeft me op een of andere manier weten te raken, te intrigeren, dan vind ik het allemaal al prima.
Deze film vond ik zeer vermakelijk. Ik heb zowaar af en toe gelachen, en ik heb me absoluut niet verveeld. Heel positief dus, zeker als je weet dat Illumination ook verantwoordelijk is voor het vervloekte misbaksel 'The secret Life of Pets' waarbij ik kotsend, jankend en schreeuwend binnen 30 minuten ben weggelopen. Ik ben daar nog steeds niet helemaal overheen (ook de reden dat ik Sing niet in de bioscoop ben gaan kijken), de vertoning van die afzichtelijke blamage heeft me echt een ander persoon gemaakt. Zo schofterig slecht, zo debiel, zo abominabel dat ik me gewoon schaamde een mens te zijn. Dat wezens van mijn soort zulke baggertroep durven te maken is ongelofelijk, dat mogen we echt niet tolereren!! Maar goed, we dwalen af, waarvoor sorry.
Ik geef 3,5 ster aan Sing, want die is wel leuk, vind ik.

geplaatst: 15 april, 14:04 uur [permalink]
Ik weet niet waarom precies maar ik vond dit echt uiterst vermakelijk.
Lekker vrolijk filmpje.

avatar van filmkul
geplaatst: 28 april, 08:27 uur [permalink]
Leuke film voor jong en oud. Het verhaal is aardig maar zit vol clichés. De film wordt vlotjes uitgewerkt en kijkt lekker weg. De film kent de nodige humor en is lekker vrolijk en kleurrijk. De film bevat veel liedjes die zowel jong als oud aanspreken. Recente hits worden namelijk afgewisseld met oude krakers. 3.5

avatar van keimpeS
geplaatst: 1 juni, 16:31 uur [permalink]
Leuke animatiefilm met leuke humor.

avatar van Koerok
geplaatst: 12 augustus, 21:29 uur [permalink]
Ik snap de 3 niet zo. Was echt een hartstikke leuke film. De eindeloze stroom muIekfragmenten was een feest van herkenning. Zat te swingen op de bank. Een dikke 4!