Missing Link (2019)

Verenigde Staten / Canada
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Chris Butler
met de stemmen van Zoe Saldana, Hugh Jackman en Zach Galifianakis

Sir Lionel Frost doet onderzoek naar allerlei monsters en mythen, maar wordt niet erkend door zijn kleingeestige collega's. In de hoop eindelijk aanvaard te worden door zijn omgeving gaat Frost op avontuur in de Pacific Northwest om er het bestaan van het legendarische schepsel, meneer Link, te bewijzen. Hiervoor wordt hij bijgestaan door de eigenzinnige Adelina Fortnight die tevens over de plattegrond beschikt om Link terug te vinden.

• vanaf 14 augustus te koop op dvd en blu-ray

Stop-motion film van Laika.

Vanaf 10 april 2019 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Esteban
I'm going to enjoy this, no doubt. Ontzettend veel zin in Missing Link. In Chris Butler heb ik ook wel het nodige vertrouwen.

Alleen vraag ik mij eerlijk gezegd af of Laika, toch één van mijn favoriete animatiestudio's, hier geen te groot risico neemt? Waar de vorige vier films naast volwassenen óók de jeugd nog wist aan te spreken, lijkt dat aspect hier helemaal verdwenen. Dit terwijl hun films sowieso geen grote hits zijn aan de box office en Kubo zelfs niet uit de kosten geraakte. De studio heeft sowieso al een moeilijk financieel verhaal. Ik begrijp niet hoe ze hun hoofd boven water blijven houden.

Fingers crossed. Want ik wil Wildwood en Goblins ook wel zien in de toekomst.

PS: Wat een flauwe poster, zeg. Ik ben geen fan van dergelijk ongeinspireerd knip- en plakwerk. Ik hoop op een ander exemplaar in de komende weken.

avatar van Walter S.
Prima animatie, zag er mooi uit, geinig verhaal en leuke humor.

avatar van Esteban
En waar ik eerder al voor vreesde, lijkt ook te gaan gebeuren. Het ziet er volgens de eerste cijfers naar uit dat Missing Link gaat floppen aan de (Amerikaanse) box office.

avatar van Glacius
Sowieso, een film die verwijst naar de evolutietheorie in het christelijk conservatieve VS..

avatar van John Milton
Esteban schreef:
oeiiii, en niet een beetje.

Despite positive reviews and brilliant craftsmanship, Laika’s Missing Link tanked at the box office, delivering a historically-bad opening for a wide film release.

The hybrid stop motion/cg film directed by Chris Butler launched in 9th place with an estimated $5.8 million from 3,413 theaters. That’s the weakest-launch ever for a film on 3,200+ screens (the previous record-holder was Show Dogs, which started its run last year with $6M from 3,212 theaters).

Missing Link Bombs At The Box Office - cartoonbrew.com

dat is geen goed nieuws, want ik zie Laika graag succesvol zijn. En in staat zijn om films te blijven maken

avatar van Nicolage Rico
Niet gek ook. Ziet er niet best en uitnodigend uit.

avatar van MH040
met de stemmen van Zoe Saldana, Hugh Jackman en Timothy Olyphant
vreemd dat Zach Galifianakis hier niet tussen staat. Die speelt nog wel de titelrol.

avatar van Graaf Machine
Grappige, soms heel grappige en mooie, soms heel mooie animatie, met een doorsnee verhaaltje, maar dat laatste maakt niet zo uit.
Prima vermaak voor jong en oud, al zou ik hem eerder boven de 9 aanraden dan boven de 6.

avatar van knaai
Wat een prachtig gemaakte film. Leuk verhaal en flinke dosis humor; ook de jeugd van 12 kon het waarderen. Tevens vond ik de Nederlandse stemmen geslaagd, met name de Vlaamse tongval van de ‘missing link’.

avatar van Zeriel
Mooie animaties, verder nogal saai met een doorsnee verhaaltje. Vrij oninteressant type ook die Mr. Link, idem geldt voor Mr. Frost.

Ik behoor dan wel niet tot de doelgroep, maar ik kreeg ook niet de indruk dat de aanwezige kids zich hier erg vermaakten. Iig werd er maar weinig gelachen.

avatar van Sven Vermant
Graaf Machine schreef:
ik heb hier een kleine van 4 en die vond m geweldig.

avatar van Psycho-M
Laika blijft prachtige animaties maken.
Het verhaal pakte mij wat minder.
Het blijft jammer dat het grote publiek de films van Laika niet omarmt.
Kubo blijft voor mij de topper, maar deze is ook zeker een vermakelijke film.
Ik hoop dat Laika nog lang films blijft maken, maar gezien de boxoffice resultaten ben ik bang dat het heel moeilijk wordt voor ze.

avatar van Antonev
Bijzonder aangename animatiefilm, waar helaas wat weinig aandacht voor is geweest.

Buitengewoon spijtig, aangezien het een heerlijk avonturenverhaal is, wat tevens prachtig in elkaar is gezet. Het gebruik van kleuren en oog voor details was erg indrukwekkend. Veel speelt zich af op de achtergrond en is daardoor bijzonder detailrijk. De kleine grapjes zijn talrijk en het regent vele andere geestigheden. Ik heb het aanschouwd met een grote glimlach.

Het verhaal is prettig en avontuurlijk. Helaas verzandt het een klein beetje in clichés. Daardoor helaas net geen 4 sterren.

avatar van Antonev
Psycho-M schreef:
Laika blijft prachtige animaties maken.
Het verhaal pakte mij wat minder.
Het blijft jammer dat het grote publiek de films van Laika niet omarmt.
Kubo blijft voor mij de topper, maar deze is ook zeker een vermakelijke film.

Coraline, Paranorman en The Box trolls hebben de kas naar mijn weten aardig weten te spekken. Geen top bedragen zoals Disney en DreamWorks binnen harken, maar toch zeker wel respectabele inkomsten. Deze film is aan het grote publiek voorbij gegaan en is in dat opzicht geflopt. Zeker als je je bedenkt dat het budget de 100 miljoen aantikte. Ik heb er ook weinig over gehoord en gelezen, dus wellicht een marketing misser.

avatar van Psycho-M
Antonev schreef:

In dit artikel kun je zien dat Coraline het in de US best ok deed, maar dat elke film erna steeds minder op heeft gebracht aan de box office:
Laika splits with its CFO after new film bombs - oregonlive.com

Ik blijf het erg jammer vinden. De films zijn prachtig, verhalen meestal origineel en eigenzinnig en de reviews zijn over het algemeen goed van de Laika films. Toch loopt het publiek er niet warm voor, helaas.

Dit is een leuk artikel over waarom Laika vooral wel films moet blijven maken:
Why We Need Laika Animation - pajiba.com

Ik hoop in ieder geval dat ze binnenkort een nieuw project aankondigen en gun het ze dat het volgende project ook financieel gezien een succes mag worden.

avatar van Spoelworm
ja leuk dit. Ik vond hem een stuk leuker als het eerder verschenen Early man. Ik kijk behoorlijk wat kinderfilms met mijn 2 dochters mee - omdat kinderen dat nou eenmaal leuk vinden als je meekijkt als ouder. Anders dan de meeste tekenfilms kan ik ook best wel meegenieten van dit soort Wallace and gromit klei (?) achtige animatie vorm . Alhoewel eerlijkheid gebied te zeggen dat dit keer het verhaal niet zo heel sterk was, waren de animaties weer prachtig ( gedetailleerd) . Genoeg humor en een leuke Jackman (je zag zijn karakter in het gezicht van het poppetje). Gewoon leuk en lief vermaak,zonder verplichte zware thema's of Disney drama's . Kijken

avatar van james_cameron
Vijfde film uit de Laika studio en wederom zeer de moeite waard. De plot heeft aanvankelijk niet zoveel om het lijf en het duurt even voor je iets voelt voor de personages, maar op gegeven moment valt het kwartje en valt er veel te genieten. Animatie en vormgeving zijn erg mooi en de stemmencast is eersteklas. Grootste pluspunt is echter de onderkoelde humor, met geniale dialogen en een perfecte timing van de grappen. Erg leuk.