Onward (2020)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Dan Scanlon
met de stemmen van Chris Pratt, Tom Holland en Octavia Spencer

’Onward’ vertelt het verhaal van twee elfenbroers uit een magische buitenwijk. Na de dood van hun vader besluiten de jongens op een ontdekkingsreis te gaan. Daarbij gaan ze op zoek naar de vraag of er nog enige vorm van magie over is in de buitenwereld.

• vanaf 10 juli te koop op dvd en blu-ray

Hier had ik nog helemaal niet van gehoord.
Ziet er nogal onnozel uit...

Vanaf 4 maart 2020 in de bioscoop (Walt Disney)

avatar van mjk87
Lijkt me vooral op kinderen gericht dit.

avatar van Esteban
Dit project zowat op de voet gevolgd in de afgelopen twee jaar en dit kan wel iets moois worden. Het is namelijk een zeer persoonlijk verhaal voor Dan Scanlon, die zijn vader op jonge leeftijd verloor. Hij worstelde in zijn jeugd heel regelmatig met die afwezigheid en bovenal de prangende vraag hoe het zou zijn moest zijn vader er wél nog zijn. Dat was zijn inspiratie voor 'Onward'. Ook de relatie tussen de broers is gebaseerd op zijn eigen ervaring en hoe zij opgroeiden in een achterbuurt, als hier.

De voorlopige synopsis alhier geeft dan ook de essentie niet weer. De queeste waarop de broers vertrekken, heeft als doel die ene kans te grijpen om één dag met hun vader door te kunnen brengen. Zoals gewoonlijk zullen hier dus weer heel volwassen thema's aan bod komen.

Verder is de fantasiewereld, die weer boordevol details zit (even aandachtig kijken naar elke frame), geïnspireerd door de typische 70s-80s tekeningen die je vaak op vans zag in die tijd.

Onward Official Teaser Trailer - YouTube

In Pixar we trust. (hun teasers zijn bijna altijd vaag, gelukkig)

avatar van Ted Kerkjes
De setting oogt wel weer bijzonder ongeïnspireerd: sprookjesfiguren in een 'menselijke setting' is weinig origineel. Een beetje de oude en (dare I say it) uitgekauwde PIXAR-formule.

Zonet trailer gezien, hetzelfde trucje dat Pixar al 25 jaar lang uithaalt.

avatar van Antonev
Uitgekauwd concept? Vast wel.

Maar wat maakt het uit. De Pixar films zitten altijd vol fijne humor en feel good momenten. Daarnaast kijken ze ook gewoon heerlijk weg. Het concept werkt en dat is wat telt. Overigens krijgen we toch wat vernieuwing te zien met een lesbisch personage.

Ik heb er alvast zin in.

avatar van Donkerwoud
Ik ben een enorme fan van 'Coco' (2017) maar er is vooralsnog niks wat me aanspreekt: de matige character designs en het plot lijkt wel erg voorspelbaar en formulematig. Ademt nog niet echt 'Pixar' voor mij...

avatar van John Milton
Onderhond schreef:
Zonet trailer gezien, hetzelfde trucje dat Pixar al 25 jaar lang uithaalt.
I don't agree, want dat 'trucje' werkte voor mij doorgaans wél. En dit niet, als ik de trailer zo zie. Ik voel wel iets anders dan voorheen, namelijk minder enthousiasme.

Onward review – The Pixar magic is missing - lwlies.com

Lwl ziet er ook een kentering in. Dan zal jij deze misschien wel helemaal slecht vinden. Ach, in je waarderingen zullen we niet heel veel verschil gaan zien, die kunnen niet veel meer zakken

Something that has always set Pixar apart from its competitors is emotional resonance. Children and adults alike are delighted by the wholesome fun Pixar films offer, but their masterful combination of cutting-edge computer animation and poignant storytelling has elevated them to greatness.
Ik denk dat jij en ik bij die quote nogal andere reacties hebben

avatar van Graaf Machine
Redelijk. Niet echt opzienbarende animatie, maar wel degelijk. Enkele keren toch ook wel wat moeten lachen. Over het algemeen wel vermakelijk, maar dan weer die vette moraal aan het einde. Nou ja, dat hoort er wel bij als je Disney kijkt.

Hele aangename verrassing!

Op basis van de trailer en de hele suffe poster verwachtte ik er echt niks van, maar Onward is een hele boeiende, sympathieke en emotionele nieuwe Pixarfilm geworden, waarbij een aantal belangrijke levensproblemen zoals rouw, gemis en je identiteit vinden op een prima manier worden behandeld.

We volgen de broers Ian en Barley, die al jaren hun vader niet meer hebben na een ziekbed, waar Barley niet goed afscheid heeft kunnen nemen en Ian nog te klein was om zijn vader te herinneren. Met die gevoelens lopen beiden geregeld rond, verder leiden ze samen met hun moeder een redelijk normaal leven. Al is normaal een groot woord, want magie en realiteit hebben zich in een wereld samen gemengd, waardoor Hells Angel-elfjes, draken als huisdier (erg leuk, ik had graag gezien dat ze hem mee op de tocht hadden genomen!) en tovenaars niet vreemd zijn. Ik vind dat die wereld erg leuk is uitgewerkt, met een stel leuke grappen en visuele geintjes. Je buldert nooit van het lachen uit je bioscoopstoel, maar ik moest toch geregeld glimlachen. Maar de kracht van de film zit hem vooral in de dialogen, vooral tussen beide broers die elkaar op een quest naar een magische steen om hun vader voor een dag terug te halen steeds meer leren kennen en begrijpen. Origineel? Nee. Maar het werkt wel. Er zitten gewoon mooie momenten tussen, zoals de broers die met hun vader dansen of Ian die beseft dat hij die dag eigenlijk alles heeft gedaan wat hij met zijn vader had willen doen. Het einde met de draak vond ik wat overbodig, maar dat Ian zijn broer afscheid van zijn vader liet nemen en zelf dit niet deed omdat zijn broer een vaderfiguur voor hem is geweest pakte me wel.

Met beeld en geluid zit de film meer dan goed, maar ook niet op een manier dat je er ondersteboven van raakt. We zitten nu eenmaal in jaren dat praktisch elke animatiefilm, zeker die van Pixar, er fantastisch uit ziet. En dus is de inhoud gewoon steeds belangrijker. Dit is Pixar vorig decennium nogal vaak vergeten, waardoor de echte magie een beetje van hen af is. Inside Out was 5 jaar geleden nog wel zo'n hele goede uitschieter en Onward is weer de beste Pixar sinds die film. Met afstand. Al was Coco of Finding Dory best behoorlijk, maar nergens bovengemiddeld. Onward is dit wel. En als je me als kijker raakt, dan krijg je van mij een topscore.

mjk87 schreef:
Lijkt me vooral op kinderen gericht dit.

Absoluut niet. Sterker, de thema's zijn vooral zaken die de meeste kinderen niet eens zullen snappen. Neemt niet weg dat kinderen hier wel prima naar kunnen kijken gezien het prima tempo en de leuke personages.

avatar van mjk87
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zal hem ergens komende week wel zien. Op basis van trailers trekt deze me nog niet heel erg (zoals ook jij had blijkbaar:P), maar ik laat me graag verrassen door Pixar.

avatar van aspers
Absoluut geen kinderachtige film!

Pixar heeft een leuke invalshoek gevonden door een fantasy-wereld te pakken waar magie plaats heeft moeten maken voor technologie.

Voeg daarbij een belangrijke Quest met twee broers aan toe, en je krijgt een prachtige, emotionele film. Uiteraard met een paar belangrijke levenslessen, maar deze worden nergens vervelend. Het klopt weer gewoon van begin tot eind.

Aanrader! 4*

avatar van rep_robert
Leuke Pixar, maar nergens wil de film echt in uitblinken.

Behalve natuurlijk op het gebied van animatie, want de 3D technieken zijn adembenemend en de momenten op de snelwegen en de landschappen bewijzen dit wederom. Ook weet Pixar bijzonder sympathieke personages te maken en lukt het enigszins om een bijzonder afgekauwd moraal niet te zoetsappig te maken. Dit komt mede dankzij de mooie onderlinge band van de broers. De twee benen van papa zorgen af en toe voor een komische noot, maar verder vond ik dit niet het sterkste punt van de film.
Ik loop daarnaast vast op het avontuur zelf. Er zitten af en toe leuke en grappige momenten in de film, maar als ik achteraf terugkijk op de film kan ik weinig momenten voor de geest halen die echt een diepe indruk op mij hebben achtergelaten, of enige originaliteit vertonen. Ook was het hele "de tovenarij heeft plaats gemaakt voor technologie" gebeuren matig uitgewerkt en kreeg ik nergens het idee dat dit een big issue was voor de mensen. Ik had de mensen die nog in tovenarij geloven iets meer als social outcasts willen zien die de wereld weer in magie willen laten geloven. Dat lijkt me het hele concept van de film en dat komt echt mondjesmaat naar boven.

Pixar heeft de lat hoog gelegd met films in het verleden en ook met Toy Story 4 afgelopen jaar hebben zij bewezen nog fantastische films te kunnen maken. Maar dit is overduidelijk een "tussendoor Pixartje" die leuk is voor een keer, maar te weinig te bieden heeft om mij nog een keer aan de buis gekluisterd te krijgen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Toy Story 4 afgelopen jaar heeft mij veel meer verrast. Qua avontuur leuker, maar ook op emotioneel vlak ook een stuk sterker. Misschien niet helemaal eerlijk, omdat het om personages gaat die we al kennen. Aan de andere kant des te knapper, omdat Toy Story 3 een volmaakt einde had en wie zat er nou op deel 4 te wachten?
Maar vooral het concept van die film en de uitwerking van die wereld waarin speelgoed leeft is sterker. Dat mis ik een beetje in deze film. Het hele "tovenarij is gepaseerd door technologie" is slechts een simpele kapstok voor een buddymovie tussen twee broers waar weinig mee gedaan is. Had dat thema sterker uitgewerkt willen zien. Als buddymovie erg leuk, maar ik verwacht toch wat scherpere films van Pixar.

rep_robert schreef:

TS 4 was voor mij niveau Coco/Dory. Leuk, vermakelijk. Maar niet meer de oude magie van Pixar. Die voelde ik bij Onward wel weer een beetje. TS 4 had voor mij niet gehoeven, al was ik op zich blij dat 'ie er was.

Verder snap ik je kritiek niet zo. TS is toch al vier delen een buddymovie in een speelgoed-sausje? Onward is inderdaad niet heel origineel, maar raakt me wel.

avatar van Charissarcastic
Toen ik de trailer te zien kreeg in de bioscoop, was ik totaal niet enthousiast.. Maar het is Disney, dus dat wordt zeker een bezoekje aan de bioscoop..
Vandaag dus gedaan en had echt niet verwacht dat ik hem zo leuk zou vinden. Paar keer echt gelachen en ontroerd. Sommige stukken waren visueel ook werkelijk prachtig.
Enthousiast de bioszaal verlaten

Ajax&Litmanen1 schreef:

We hebben het wel over speelgoed met existentiële crises Dat vind ik persoonlijk wel iets dieper gaan dan iemand met daddy issues of een visje op zoek naar ouders. Overigens kan ik deze film wel ontleden. Ik vind het uitgangspunt van de film verder niet goed tot zijn recht komen. Als je het magie wegdenkt in de film had je dezelfde film gehad. Dat is mijn probleem een beetje.

Leuk, maar Finding Nemo it ain’t

avatar van Ste*
Best leuk, maar voor mij ook weer niet heel beklijvend. Daarnaast vond ik die hele wereld en al het magische allemaal niet zo heel overtuigend en ergens ook wat vergezocht of soms vreemd. Alsof er verder niet echt heel veel aandacht besteed is aan wat voor wereld het nu eigenlijk is, en we alles maar ter kennisgeving moeten aannemen. Je zit toch wel regelmatig een beetje van 'oke, right, waar kijk ik naar?'

De twee hoofdpersonen zijn wel leuk (vooral ook omdat je weet dat het Tom Holland en Chris Pratt zijn) en hun onderlinge band en het achterliggende sentiment werkt op zich best wel, maar dit is toch een behoorlijke tussendoor-Pixar die zich wat mij betreft niet echt kan meten met sommige andere grotere titels.

Het ziet er overigens wel allemaal erg mooi uit, zeker die scènes bij nacht in de stad, maar goed, je verwacht bij Pixar al niets anders meer.

bescheiden 3,5*

avatar van Macmanus
Ok.

Had op voorhand weinig verwacht van deze Pixar, in dat opzicht viel het nog mee. De lat is ook wel wat lager gaan liggen bij Pixar. Dat het niveau afneemt is ook hier wel weer zichtbaar. Het hoofdpersonage dat zijn niet behaalde doelen wegstreept. Het is nogal lui schrijfwerk. Ook de les die ons hoofdpersonage gaat leren is vrij voorspelbaar. Toch is het technisch weer een stukje knapper en is het vermakelijk genoeg.

3 sterren.

avatar van Antonev
Oef, dit viel toch wel wat tegen. Echt slecht was het niet, maar het niveau dat we van Pixar gewend zijn haalt het nergens. Ik kreeg hetzelfde gevoel als bij The good Dinosaur.

Ik had de gehele speelduur het gevoel alsof ik naar een afgeraffeld en geforceerd project zat te kijken. Het voelde alsof het allemaal zo snel als mogelijk in elkaar gezet is. De fijne personages die we van Pixar kennen zien we in deze film helemaal niet terug. De verhaallijn spreekt niet aan en miste magie. De geslaagde grappen zijn op een hand te tellen. Afgeraffeld achtergrond verhaal. Enzovoort. Je had hier de naam van iedere willekeurige animatiestudio boven kunnen zetten.

Voor 2020 staat nog een tweede film gepland. Ik hoop dat men met die film een hoger niveau weet te halen. In 2015 en 2017 bracht Pixar ook twee films uit in één jaar. Voor beide jaren gold dat een van de films redelijk flopte en dat de tweede film een Oscar pakte voor beste animatie (Inside out en Coco). Dan maar hopen op een soortgelijk scenario.

Mooie en vermakelijke film!

Na het zien van de trailer had ik best hoge verwachtingen, maar film was gewoon ''leuk/vermakelijk''
niet bijzonder, maar verveeld ook niet. Had zelf iets meer humor en miss originaliteit verwacht.

Maar gewoon prima 1x te zien

avatar van AmazingPP
Zeker niet de leukste Pixar, maar zeer onderhoudende en vlotte film. De dialogen zijn vol en snel, genoeg actie, ietwat simpel en voorspelbaar verhaal, maar zeker genoten. Geweldige animatie, tot in de puntjes verzorgd. Vier sterren. 4 *

avatar van james_cameron
Geslaagde Pixar-film, met de gebruikelijke kunstig uitgebalanceerde mix van avontuur, komedie en emotie. En prachtige animatie niet te vergeten. De stemmen van Tom Holland en Chris Hemsworth passen uitstekend bij de twee hoofdpersonen en de plot ontvouwt zich op onderhoudende wijze, langzaam toewerkend naar een spectaculaire en tegelijkertijd best ontroerende finale. Hier en daar iets te geforceerd qua aktiescenes en flauwe grappen en grollen, maar overwegend erg leuk.

avatar van Grindhouse62
james_cameron schreef:
Bijna helemaal met james_cameron, behalve dat hij hier en daar de aktiescenes en flauwe grappen en grollen iets te geforceerd vond en dat vind ik niet. Een geweldige film, die ons prima heeft geamuseerd. Een dikke 3.5

avatar van james_cameron
En het moet natuurlijk Chris Pratt zijn, niet Hemsworth. Die verwar ik wel vaker met elkaar...

avatar van Thomas83
Typische Pixar wel weer. De kijker ontroeren is van begin af aan het grote doel, en met daarbij ook weer de meest formulematige benadering komt het allemaal toch weer wat vals over. Maar tegelijkertijd is het ook wel weer behoorlijk effectief.

Verder is de animatie weer erg mooi, de mix van fantasy en het alledaagse is geinig, en ik vond Barley na een irritante start toch best leuk als de oudere broer. De vader als een stel benen is verantwoordelijk voor de grappigste momenten. De film kijkt ook nog wel best lekker weg, ondanks het iets te hoge tempo. Leuk einde met een twist ook. 3.0*.