Onward (2020)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Dan Scanlon
met de stemmen van Chris Pratt, Tom Holland en Octavia Spencer

’Onward’ vertelt het verhaal van twee elfenbroers uit een magische buitenwijk. Na de dood van hun vader besluiten de jongens op een ontdekkingsreis te gaan. Daarbij gaan ze op zoek naar de vraag of er nog enige vorm van magie over is in de buitenwereld.

• vanaf 10 juli te koop op dvd en blu-ray

avatar van Graaf Machine
Redelijk. Niet echt opzienbarende animatie, maar wel degelijk. Enkele keren toch ook wel wat moeten lachen. Over het algemeen wel vermakelijk, maar dan weer die vette moraal aan het einde. Nou ja, dat hoort er wel bij als je Disney kijkt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Hele aangename verrassing!

Op basis van de trailer en de hele suffe poster verwachtte ik er echt niks van, maar Onward is een hele boeiende, sympathieke en emotionele nieuwe Pixarfilm geworden, waarbij een aantal belangrijke levensproblemen zoals rouw, gemis en je identiteit vinden op een prima manier worden behandeld.

We volgen de broers Ian en Barley, die al jaren hun vader niet meer hebben na een ziekbed, waar Barley niet goed afscheid heeft kunnen nemen en Ian nog te klein was om zijn vader te herinneren. Met die gevoelens lopen beiden geregeld rond, verder leiden ze samen met hun moeder een redelijk normaal leven. Al is normaal een groot woord, want magie en realiteit hebben zich in een wereld samen gemengd, waardoor Hells Angel-elfjes, draken als huisdier (erg leuk, ik had graag gezien dat ze hem mee op de tocht hadden genomen!) en tovenaars niet vreemd zijn. Ik vind dat die wereld erg leuk is uitgewerkt, met een stel leuke grappen en visuele geintjes. Je buldert nooit van het lachen uit je bioscoopstoel, maar ik moest toch geregeld glimlachen. Maar de kracht van de film zit hem vooral in de dialogen, vooral tussen beide broers die elkaar op een quest naar een magische steen om hun vader voor een dag terug te halen steeds meer leren kennen en begrijpen. Origineel? Nee. Maar het werkt wel. Er zitten gewoon mooie momenten tussen, zoals de broers die met hun vader dansen of Ian die beseft dat hij die dag eigenlijk alles heeft gedaan wat hij met zijn vader had willen doen. Het einde met de draak vond ik wat overbodig, maar dat Ian zijn broer afscheid van zijn vader liet nemen en zelf dit niet deed omdat zijn broer een vaderfiguur voor hem is geweest pakte me wel.

Met beeld en geluid zit de film meer dan goed, maar ook niet op een manier dat je er ondersteboven van raakt. We zitten nu eenmaal in jaren dat praktisch elke animatiefilm, zeker die van Pixar, er fantastisch uit ziet. En dus is de inhoud gewoon steeds belangrijker. Dit is Pixar vorig decennium nogal vaak vergeten, waardoor de echte magie een beetje van hen af is. Inside Out was 5 jaar geleden nog wel zo'n hele goede uitschieter en Onward is weer de beste Pixar sinds die film. Met afstand. Al was Coco of Finding Dory best behoorlijk, maar nergens bovengemiddeld. Onward is dit wel. En als je me als kijker raakt, dan krijg je van mij een topscore.

avatar van rep_robert
Leuke Pixar, maar nergens wil de film echt in uitblinken.

Behalve natuurlijk op het gebied van animatie, want de 3D technieken zijn adembenemend en de momenten op de snelwegen en de landschappen bewijzen dit wederom. Ook weet Pixar bijzonder sympathieke personages te maken en lukt het enigszins om een bijzonder afgekauwd moraal niet te zoetsappig te maken. Dit komt mede dankzij de mooie onderlinge band van de broers. De twee benen van papa zorgen af en toe voor een komische noot, maar verder vond ik dit niet het sterkste punt van de film.
Ik loop daarnaast vast op het avontuur zelf. Er zitten af en toe leuke en grappige momenten in de film, maar als ik achteraf terugkijk op de film kan ik weinig momenten voor de geest halen die echt een diepe indruk op mij hebben achtergelaten, of enige originaliteit vertonen. Ook was het hele "de tovenarij heeft plaats gemaakt voor technologie" gebeuren matig uitgewerkt en kreeg ik nergens het idee dat dit een big issue was voor de mensen. Ik had de mensen die nog in tovenarij geloven iets meer als social outcasts willen zien die de wereld weer in magie willen laten geloven. Dat lijkt me het hele concept van de film en dat komt echt mondjesmaat naar boven.

Pixar heeft de lat hoog gelegd met films in het verleden en ook met Toy Story 4 afgelopen jaar hebben zij bewezen nog fantastische films te kunnen maken. Maar dit is overduidelijk een "tussendoor Pixartje" die leuk is voor een keer, maar te weinig te bieden heeft om mij nog een keer aan de buis gekluisterd te krijgen.

avatar van Charissarcastic
Toen ik de trailer te zien kreeg in de bioscoop, was ik totaal niet enthousiast.. Maar het is Disney, dus dat wordt zeker een bezoekje aan de bioscoop..
Vandaag dus gedaan en had echt niet verwacht dat ik hem zo leuk zou vinden. Paar keer echt gelachen en ontroerd. Sommige stukken waren visueel ook werkelijk prachtig.
Enthousiast de bioszaal verlaten

avatar van Ste*
Best leuk, maar voor mij ook weer niet heel beklijvend. Daarnaast vond ik die hele wereld en al het magische allemaal niet zo heel overtuigend en ergens ook wat vergezocht of soms vreemd. Alsof er verder niet echt heel veel aandacht besteed is aan wat voor wereld het nu eigenlijk is, en we alles maar ter kennisgeving moeten aannemen. Je zit toch wel regelmatig een beetje van 'oke, right, waar kijk ik naar?'

De twee hoofdpersonen zijn wel leuk (vooral ook omdat je weet dat het Tom Holland en Chris Pratt zijn) en hun onderlinge band en het achterliggende sentiment werkt op zich best wel, maar dit is toch een behoorlijke tussendoor-Pixar die zich wat mij betreft niet echt kan meten met sommige andere grotere titels.

Het ziet er overigens wel allemaal erg mooi uit, zeker die scènes bij nacht in de stad, maar goed, je verwacht bij Pixar al niets anders meer.

bescheiden 3,5*

avatar van Macmanus
Ok.

Had op voorhand weinig verwacht van deze Pixar, in dat opzicht viel het nog mee. De lat is ook wel wat lager gaan liggen bij Pixar. Dat het niveau afneemt is ook hier wel weer zichtbaar. Het hoofdpersonage dat zijn niet behaalde doelen wegstreept. Het is nogal lui schrijfwerk. Ook de les die ons hoofdpersonage gaat leren is vrij voorspelbaar. Toch is het technisch weer een stukje knapper en is het vermakelijk genoeg.

3 sterren.

avatar van james_cameron
Geslaagde Pixar-film, met de gebruikelijke kunstig uitgebalanceerde mix van avontuur, komedie en emotie. En prachtige animatie niet te vergeten. De stemmen van Tom Holland en Chris Hemsworth passen uitstekend bij de twee hoofdpersonen en de plot ontvouwt zich op onderhoudende wijze, langzaam toewerkend naar een spectaculaire en tegelijkertijd best ontroerende finale. Hier en daar iets te geforceerd qua aktiescenes en flauwe grappen en grollen, maar overwegend erg leuk.

Hetzelfde verhaaltje.

Technisch valt er hier en daar wel wat positiefs te melden, zoals wel vaker het geval bij de nieuwste Pixar. Hier zijn het vooral de physics, maar ook zeker de materialen die opvallen. Zo heb je bij een gebreide trui niet meer het gevoel dat je naar een texture zit te kijken, maar naar een echt wollen ding. Het geeft de wereld een wat warmer gevoel. Jammer genoeg draagt het weinig bij aan de art style, die nog steeds dezelfde Pixar lelijkheid uitstraalt.

Verder weer de klassieke Pixar formule (een wereld van tegengestelden - fantasy in een moderne setting - en een hoofdpersonage dat zich daar niet helemaal op z'n plaats voelt). En dat op een erg luchtige manier gebracht, met ook wat "volwassen" themas, die nooit op een volwassen manier behandeld worden. Zorgt ervoor dat je toch weer naar een redelijk kinderachtige film zit te kijken.

Verder begreep ik ook niet veel van enkele specifieke keuzes. Zo krijg je één of ander 80s Jack Black rock-joch in zo'n klassieke A-Team van, wat doet zo'n oubollig figuur nu nog in een film als deze? En als er dan al wat "rock"-muziek aangezet wordt, is het één of andere filmische popvariant van 80s hardrock, een genre dat zelf ondertussen zo commercieel als wat klinkt? Pixar probeert er echt wel érg scherp randje vanaf te vijlen.

Verder ook nog de gebruikelijke kritieken. De personages zijn echte zeemvellen, de humor is absoluut niet grappig en het drama is extreem melig. Emotionele impact blijft dan ook compleet uit, ondanks dat er best wat tijd in geïnvesteerd wordt.

Mnee, het wordt er echt niet beter op.

avatar van Psycho-M
Zeker niet de beste film uit de Pixar stal.
Het ziet er natuurlijk weer mooi uit. Animatie kwaliteit zit altijd wel goed bij Pixar.
Maar deze film kon me niet echt pakken.
Misschien is de Pixar magie inderdaad aan het uitwerken (in ieder geval op mij).
Een Wall-E, Up, Coco, de Toy Story franchise bijvoorbeeld zijn films die ik meerdere keren met plezier heb bekeken, maar Onward zal ik zeker niet snel nog een keer kijken.
Toch een beetje jammer.

avatar van Yetico
Meh, prachtig geanimeerd, maar het verhaal kon me nergens écht boeien. Het volledig gebrek aan een slechterik én de oersaaie hoofdpersonages hielpen daar ook niet bij. Je zit ook vooral naar Spiderman (Tom Holland) en Star-Lord (Chris Pratt) te luisteren. Hun personages lijken ook daadwerkelijk een twijfelachtige rip-off van hun Marvel counterparts.

Een beetje een onnodige film, tbh.