Onward (2020)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Dan Scanlon
met de stemmen van Chris Pratt, Tom Holland en Octavia Spencer

’Onward’ vertelt het verhaal van twee elfenbroers uit een magische buitenwijk. Na de dood van hun vader besluiten de jongens op een ontdekkingsreis te gaan. Daarbij gaan ze op zoek naar de vraag of er nog enige vorm van magie over is in de buitenwereld.

• vanaf 10 juli te koop op dvd en blu-ray

avatar van lastigerd
Mensen die over een pixar film slechts kritiek uiten als : ' lui schrijfwerk' , snappen denk ik niet dat de meeste tijd ook echt in het animeren zelf gaat zitten. Daarnaast is er al zoveel gemaakt dat het niet gek is dat je bestaande concepten gebruikt om daar mee verder te gaan.

Ik vond het een topfilm! een paar keer goed gelachen, het plot was niet echt voorspelbaar, en de animaties waren prachtig.

Hetzelfde verhaaltje.

Technisch valt er hier en daar wel wat positiefs te melden, zoals wel vaker het geval bij de nieuwste Pixar. Hier zijn het vooral de physics, maar ook zeker de materialen die opvallen. Zo heb je bij een gebreide trui niet meer het gevoel dat je naar een texture zit te kijken, maar naar een echt wollen ding. Het geeft de wereld een wat warmer gevoel. Jammer genoeg draagt het weinig bij aan de art style, die nog steeds dezelfde Pixar lelijkheid uitstraalt.

Verder weer de klassieke Pixar formule (een wereld van tegengestelden - fantasy in een moderne setting - en een hoofdpersonage dat zich daar niet helemaal op z'n plaats voelt). En dat op een erg luchtige manier gebracht, met ook wat "volwassen" themas, die nooit op een volwassen manier behandeld worden. Zorgt ervoor dat je toch weer naar een redelijk kinderachtige film zit te kijken.

Verder begreep ik ook niet veel van enkele specifieke keuzes. Zo krijg je één of ander 80s Jack Black rock-joch in zo'n klassieke A-Team van, wat doet zo'n oubollig figuur nu nog in een film als deze? En als er dan al wat "rock"-muziek aangezet wordt, is het één of andere filmische popvariant van 80s hardrock, een genre dat zelf ondertussen zo commercieel als wat klinkt? Pixar probeert er echt wel érg scherp randje vanaf te vijlen.

Verder ook nog de gebruikelijke kritieken. De personages zijn echte zeemvellen, de humor is absoluut niet grappig en het drama is extreem melig. Emotionele impact blijft dan ook compleet uit, ondanks dat er best wat tijd in geïnvesteerd wordt.

Mnee, het wordt er echt niet beter op.

eindelijk weer een leuke animatiefilm. In het begin dacht ik wel even dit word weer niks origineels maar ik vond het verhaal steeds leuker worden en er zaten ook grappige stukjes in.

avatar van Psycho-M
Zeker niet de beste film uit de Pixar stal.
Het ziet er natuurlijk weer mooi uit. Animatie kwaliteit zit altijd wel goed bij Pixar.
Maar deze film kon me niet echt pakken.
Misschien is de Pixar magie inderdaad aan het uitwerken (in ieder geval op mij).
Een Wall-E, Up, Coco, de Toy Story franchise bijvoorbeeld zijn films die ik meerdere keren met plezier heb bekeken, maar Onward zal ik zeker niet snel nog een keer kijken.
Toch een beetje jammer.

avatar van Yetico
Meh, prachtig geanimeerd, maar het verhaal kon me nergens écht boeien. Het volledig gebrek aan een slechterik én de oersaaie hoofdpersonages hielpen daar ook niet bij. Je zit ook vooral naar Spiderman (Tom Holland) en Star-Lord (Chris Pratt) te luisteren. Hun personages lijken ook daadwerkelijk een twijfelachtige rip-off van hun Marvel counterparts.

Een beetje een onnodige film, tbh.

avatar van Banjo
"Zit er nog magie in ons in deze digitale tijdperk"

Dan moet ik vooral aan onze sprookjes denken van vroeger ik denk dat dat de boodschap is.
Dat niet alles op afstand en digitaal is maar dat ook nog fantasie en dromen samen gaan.
Ik vind die boodschap wel mooi maar een geweldige film vond ik het niet een leuke weg kijker die je snel weer vergeten bent, maar al met al wel aardig...

* * *

Erg vermakelijk weer. Leuk duo de twee broers.

avatar van Donn Gosse
Ja hartverwarmend deze film. WELVERDIEND GESLAAGD

avatar van korenbloem02
Erg leuke en eindelijk een film die het belang van mannen in de ontwikkeling van mannen naar voren brengt! Heel subtiel en zeer maatschappelijk relevant thema. Op zeer subtiele wijze uitgebeeld.

avatar van Brabantze
Best een mooie animatiefilm!