The Black Cauldron (1985)

Alternatieve titel: Taran en de Toverketel

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Ted Berman en Richard Rich
met de stemmen van Grant Bardsley, Susan Sheridan en Nigel Hawthorne

In het mystieke land Predanie neemt het jongetje Taran een heldhaftige taak op zich. Samen met een magisch zwaard moet Taran zien te voorkomen dat de boosaardige Hoornkoning de bovennatuurlijke krachten van een mysterieuze toverketel zal oproepen. Geholpen door de mooie prinses Elonie, het harige schepseltje Gorgi en een helderziend varkentje, moet Taran zijn afschrikwekkende vijand zien te verslaan. Onderweg leert hij de kracht van vriendschap kennen.

avatar van tattoobob
alexander038 schreef:

Ik heb hem toen ('85/'86) ook in de bios gezien met m'n moeder
Ik moet hem nog wel herzien maar vond het als koter van een jaar of negen wel een spannend en mooi gemaakt filmpje.

Hahaha....ja ik denk dat in deze tijd kleine kinderen niet naar zo'n film mogen.
In ieder geval zou dan de leeftijd verhoogt moeten word...minimaal vanaf 6 jaar of misschien wel hoger.

Mooie en spannende film.
Ik weet nog dat de schurk eng vond als kind, maar nu vind ik 'm vooral heel cool.

Lekker lugubere sfeer, mooi getekend. Ondanks de schattige Gorgi niet echt Disney, maar dat is geen bezwaar. Van veel Disney-films zijn er (helaas matige) sequals. Ik zou het niet erg vinden dat er van deze film eentje zou komen.

avatar van horizons
tattoobob schreef:

Alle Disney films zijn tegenwoordig vanaf 6 volgens mij.
Daarnaast is 12+ in Nederland geen dwingende leeftijd bij een film maar een advies leeftijd. 16+ is een wettelijke leeftijd.

The Rescuers was zeer donker geanimeerd, The Fox And The Hound was een deprimerend verhaal en met deze film gaat Disney nog een stapje verder. The Black Cauldron is samen met The Great Mouse Detective, The Hunchback en het laatste stuk van Fantasia de donkerste 2D geanimeerde film die de animatiestudio heeft gemaakt. Sommige houden ervan, anderen vinden de film het dieptepunt uit de Disney filmgeschiedenis.

Het verhaal is zo intrigerend dat ik na het bekijken van dit werkje me wou verdiepen in de vijfdelige boekenreeks waarop deze film is gebaseerd. Tevens heb ik ook een zwak voor de Medieval Fantasy setting. Langs de andere kant mocht de opbouw iets beter zijn. De eerste dertig minuten zijn namelijk topmateriaal en daarna kakt het een beetje in om dan met een interessante, maar helaas korte, finale te komen. Ik had een wat spannendere en uitgebreidere confrontatie a la Doornroosje verwacht.

Dat het middenstuk wat minder is, heeft voor mij te maken met het feit dat de personages die onze vier helden tegenkomen gewoon verschijnen. De introductie van de elfjes en de heksen is een typische Disney touch maar ze geven ons te weinig achtergrondverhaal mee en daardoor voelde ik me minder geboeid tijdens deze stukken. Eerlijk, de heksen zijn wel vermakelijk om naar te kijken maar ze mochten wat meer diepgang hebben. Het hoofdpersonage, Taran, is vrij basic maar niet irritant. De prinses en de man met de harp treden naarmate het verhaal vordert gewoon toe maar net als de elfjes en de heksen weten we er niet echt veel van. Gurgi heeft iets meer persoonlijkheid en is een leuke toevoeging voor de kinderen. Ik kan verstaan dat sommige kijkers dit kereltje verschrikkelijk irritant vinden maar zelf stak hij mij nooit echt tegen.

Het sterkste punt van de film is zonder twijfel de animatie. Mijn God, wat is dit een visueel meesterwerkje. De sterkste punten zitten voor mij in het scheppen van de sfeer (denk maar aan de magnifieke paarse wolken en het donkere kasteel) en de magie. Telkens als er iets magisch op het scherm kwam zat ik gewoon met open ogen te kijken naar al dat moois. Ik denk maar aan de beelden wanneer Taran zwaait met zijn toverzwaard of dat iconische beeld als The Horned King uit de The Black Cauldron een magische straal tevoorschijn haalt... echt prachtig! Ook de personages en omgevingen zijn zeer mooi gedetailleerd.

De film zelf is donker en daar hou ik van. Het gaat in sommige opzichten zelfs een stapje verder dan andere donkere Disneyfilms. De schurk bijvoorbeeld is een levend lijk en roept een leger van geraamten op om zijn koninkrijk uit te breiden. Verder wordt er in de film nooit gezongen (gewaagde zet!) wordt er overmatig gebruik gemaakt van scenes met hakmessen (die zeer gedetailleerd in beeld worden gebracht) en is er zelfs bloed op de mond van het hoofdpersonage te zien EN aan The Black Cauldron zelf. Dit zijn beelden die we nooit meer te zien zullen krijgen in een Disneyfilm en dat maakt dit werk lekker speciaal en apart.

Het meest epische aan The Horned King (de schurk uit deze film) is zijn look. Hij ziet er geweldig angstaanjagend uit en heeft een zeer dreigende stem. De roodgloeiende ogen die hij heeft als hij kwaad wordt is een leuke toevoeging. Een nadeel is dan weer dat hij zeer passief is. Ook de manier waarop hij sterft is eigenlijk een beetje knullig te noemen.

Ik heb me enorm geamuseerd met The Black Cauldron. De structuur van het verhaal kon wat beter maar die eerste 30 minuten zijn zo episch dat de tijd voorbij vliegt. De personages waren leuk maar missen voor mij wat diepgang. De animatie, de donkere sfeer en dingen die je nooit meer in een Disney gaat terug vinden maken voor mij wel alles goed. Ik heb altijd al een zwak gehad voor underdogs. The Black Cauldron krijgt van mij een dikke 4*

avatar van 606
De man die Gurgi de hond qua stem doet, zo Smeagol van Lord of the Rings gedaan kunnen hebben, lijkt echt sprekend.

avatar van alexspyforever
Animatiefilms ik lijk ze een beetje ontgroeid zeker als ik weer eens glimpen opvang van de 3D stuff boordevol liedjes en weer een verkrachting van een sprookje. Dat is ook de reden waarom ik deze heb verbannen naar de kast met spullen die er niet zo snel uit meer zullen komen. Binnen handbereik blijven echter de duistere animatiefilms en The Black Cauldron is er een van.

Ik ben zeer tevreden met het terug verwerven van deze animatiefilm. Dit is zonder meer de donkerste animatiefilm die Disney heeft geproduceerd. Dat ze zoiets nooit meer zullen maken lijkt me duidelijk en niet alleen dat maakt deze zo uniek is, maar dat deze ook nog fantastische animatie heeft en een schitterende dark fantasy setting. Er zijn maar enkele andere die op dat vlak kunnen tippen aan Black Cauldron en dat zijn naar mijn mening The Last Unicorn en Fire and Ice.

Eigenlijk verwoord dr channard het perfect en het enige nadeel is dat er bij de karakters zo weinig achtergrond is. Maar eigenlijk stoorde me dat bij deze herkijkbeurt niet meer zo. Het zou denk ik de lekkere vaart uit de film hebben gehaald. Misschien wel leuk geweest als extra's maar de film moest niet nodeloos worden gerekt worden voor mij. Geen meesterwerk maar wel een mooi pareltje. En als ik wat meer info zou willen dan kan ik baspls even vragen

Oh ja en eens geen liedjes of echt irritante karakters, elke Disneyfilm heeft er anders wel een.

avatar van huiguh
Jeugdsentiment

Mijn eerste bioscoopfilm, en eng dat ik hem vond! Maar achteraf gezien ook niet raar voor een 4-jarige...

TMP
Voor een Disney film een behoorlijk donkere sfeer. Het verhaal voelt hier en daar wat gehaast aan. Zo worden diverse personages helemaal niet uitgediept en zitten er enkele wat abrupte overgangen in. Verder is de animatie niet overal even goed te noemen, er zitten beduidend mindere scenes in. Toch is het al met al zeker niet verkeerd. Het verhaal is onderhoudend genoeg en het wat donkerdere sfeertje is ook niet verkeerd. Het wezentje Gurgi doet qua stemgeluid erg aan Gollum uit Lord of the Rings denken.

avatar van Mikemiglerafsof
In de bioscoop gezien. volgens mij in 1985.
De Film maakte toen als kind zijnde heel wat indruk op me.
Wat mij betreft 4 sterren waard