Waking Sleeping Beauty (2009)

Documentaire

geregisseerd door Don Hahn
met Jeffrey Katzenberg, Michael Eisner en Roy Edward Disney

Deze documentaire van Don Hahn, producer van o.a. The Lion King en Beauty and the Beast, werpt een blik achter de schermen bij Disney in de succesperiode 1984-1994. We volgen de directeuren, tekenaars en voorzitters van de Disney animatiestudio van de problematische tijd in de jaren 80 tot de succesvolle films van de jaren 90.

avatar van Jules15
Iemand deze al gezieN?

avatar van Pieter Montana
Zopas verscheen er wel een nieuwe trailer voor deze film. Dit ziet er geweldig uit! Ik betwijfel helaas of deze film een release zal krijgen in de Lage Landen dus ik zal moeten wachten op de dvd-release.

avatar van Jules15
Oke, ben benieuwd

Ben ook echt super benieuwd. Lijkt me geweldig!

avatar van streeter
Tim Burton is ongeveer 7 tellen te zien in deze film (archiefbeelden)

Degelijke documentaire over de jaren '80 en vroege jaren '90 bij de Disney Animation Studio's. Ik wist op voorhand niet dat dit een echte, geautoriseerde Disneyfilm was, maar na een tijdje was dat er aan te merken. De enige mensen over wie 'harde woorden' (en dan nog) vallen, zijn mensen die het bedrijf al een tijdje verlaten hebben. De beloofde 'tale of clashing ego's' bleef uit, en het is jammer dat het verhaal stopt bij de release van The Lion King. Wat daarna kwam, is minstens even boeiend, zoals te lezen valt in het boek 'DisneyWar' van James Stewart (niet dié James Stewart, uiteraard ).

Verwacht geen grootse onthullingen, wel een mooi overzicht van hoe Disney opklom van dieptepunt 'The Black Cauldron' naar een Oscarnominatie voor Beste Film. Leuk voor de fans, maar die kunnen dan beter gewoon een genuanceerd, uitgebreid en kritisch boek over de Eisner- en Katzenbergjaren lezen.

avatar van harm1985
Informatief, maar eenzijdige docu van Hahn over Disney. Docus bestond vooral uit oude video-opnames en voice overs van sommige betrokkenen, dus een visueel spektakel was het zeker niet. Wel interessant waren ruwe versies van o.a. Beauty and the Beast.

avatar van Decec
Voor mij is geen interesse...
Wordt saai van...
Walt Disney is prima, documentaire is mijn smaak niet...
Langdradige verhaal...
Ik vind The Pixar Story véél leuker dan deze...

avatar van Rianneke_Dan
Geweldige documentaire, vooral als enorme Disney liefhebber moet je dit gewoon gezien hebben! Ik kon er dan ook erg van genieten om te zien hoe het er achter de schermen aan toe ging heel wat jaren terug. Vooral de stukken waar je te zien kreeg hoe zo'n film tot stand komt, alle schetsen die getekend worden door de beste kunstenaars, het maken van de muziek, het in elkaar zetten van scenes, knap hoor! Heb enorm respect voor de mensen die deze juweeltjes tot stand hebben gebracht. Ik had alleen wel wat meer van Walt zelf willen zien, daar zag je maar vrij weinig van, terwijl die man gewoon alles heeft opgezet, hij is het brein achter alles wat met Disney te maken heeft en had dan ook wel wat meer aandacht verdiend.

Indrukwekkend om te zien hoeveel druk er op die mensen lag om de Disney Company draaiende te houden, vooral natuurlijk de Animation afdeling want met de verkoop van merchandise, en de parken ging het erg goed in die tijd. Ik had niet verwacht dat ze het met de films zo moeilijk hebben gehad, maar gelukkig is dat uiteindelijk goed gekomen want ik kan me geen leven voorstellen zonder de pareltjes die er uiteindelijk nog zijn uitgekomen zoals bijvoorbeeld mijn favoriete Disney Beauty and the Beast. Mooi om te zien hoeveel deze film teweeg heeft gebracht zowel bij de fans als bij de mensen die hieraan gewerkt hebben. Ik was dan ook enorm geraakt door het verhaal van Howard Ashman die de titelsong voor Beayty and the Beast heeft gemaakt (een Oscar voor heeft gewonnen) en dan een dag nadat de eerste beelden van de film vertoond werden aan de pers, overleed aan Aids. Dat werd zo mooi verteld, dat hij in bed lag met zijn Beauty and The Beast shirt aan, en hij nog net voor zijn overleden mee heeft kunnen krijgen dat de film een groot succes was. En dat in combinatie met beelden van de vallende magische roos, zielige muziek van de film zorgde ervoor dat ik het weer eens niet droog kon houden. Toch mooi dat een documentaire je zo kan raken en dat heeft toch ook wel te maken met mijn passie voor Disney en alles wat daarbij komt kijken.

Deze documentaire heeft nog lang in mijn hoofd rondgespookt en heeft me laten inzien waarom ik zo'n fan ben van deze magistrale Company. Ik ben en zal voor altijd een fan blijven en Walt is een persoon die voor mij altijd een held zal blijven.

avatar van Pieter Montana
Rianneke_Dan schreef:
Ik had alleen wel wat meer van Walt zelf willen zien, daar zag je maar vrij weinig van.

Dan raad ik je deze aan.

avatar van Rianneke_Dan
Bedankt voor de tip, ga ik zeker doen

Mooie documentaire.

Voor de Disney-liefhebber is 'Waking Sleeping Beauty' een onmisbare kijk achter de schermen van enkele grote films van Disney. Van de problemen in de jaren '80 tot de opkomst van computeranimatie en de terugkeer van animatie als gerespecteerd genre. Deze documentaire laat een tijd zien waarin enkele van 's werelds beste films tot leven kwamen en vooral ook hoe. Het interessante aan de documentaire is dat iedereen aan het woord komt. De gebeurtenissen worden feitelijk verteld en bewogen door commentaar van de hoofdrolspelers. Het is fascinerend wat er zich allemaal afspeelde in de roerige tijd van de Disney studio's. Daarnaast is het geweldig om Disney-legendes aan het werk te zien, stapje voor stapje terwijl ze hun meesterwerken maken.
Interessant, goed ge-edit, nostalgisch en respectvol waar nodig en zo objectief mogelijk verteld. Met een eind montage van alle ter spraak gekomen films die elke Disney fan doet zinderen van geluk.

avatar van Ste*
De achter de schermen-beelden van de films zijn hartstikke leuk om te zien, maar de rest, en dan zeker de eerste helft van de film, was nogal rommelig uitgewerkt. Een hoop mensen die aan het woord komen, maar of ik nu, na afloop, nog na kan vertellen hoe het precies ging met Disney en hun belangrijkste personen? Niet echt. Had overzichtelijker gekund wat mij betreft.

Verder leuk om te kijken, voor de Disneyfan.

avatar van baspls
Ze gaan veel te snel over The Black Cauldron heen en bazzelen te lang over die 90's zooi van disney. Jammer maar toch interessant.

baspls schreef:

=O, hoe kan je films als The Lion King, Beauty and the Beast ,Aladdin, Mulan en Tarzan zooi noemen?

Ik heb de documontaire vorige week gezien, het kon me niet erg boeien omdat veel van dit soort filmpjes op de bonusdiscs van de films staan

avatar van baspls
Ik bedoelde eigenlijk dat ik die films achter de schermen niet zo interessant vond.
En naar mijn persoonlijke mening zijn de films ook zooi in vergelijking met The Black Cauldron.
Maar in het algemeen natuurlijk niet. Qua techniek zijn ze alleen slaapverwekkend (film zelf is wel oke maar ik hoef niet te zien hoe goedkoop ze gemaakt worden).

baspls schreef:

Oo, ik begrijp je, maar wat vind je slaapverwekkend aan die films? Ik vind de techniek en de opbouw van de films uit de 90's juist een van de beste

avatar van baspls
Ik ben meer van de Cel-animatie. Cellen vind ik veel mooier dan computerscans. Ik vind ze wat simpel met saaie kleuren bij Cel-animatie is het iets natuurlijker.

avatar van stijntjeee4
Daar geef ik je gelijk in, ik vind celanimatie vooral ook veel sfeervoller