Make Mine Music (1946)

Animatie / Muziek

geregisseerd door Robert Cormack, Clyde Geronimi, Joe Grant, Jack Kinney, Hamilton Luske en Joshua Meador
met de stemmen van Nelson Eddy, Dinah Shore en Benny Goodman

Een verzameling korte muzikale films, die zich allemaal baseren op verschillende muziekstijlen; van klassiek tot jazz, van 'Peter en de Wolf' tot 'A Jazz Interlude'.

avatar van streeter
Voor de zingende walvis: ****
Voor Peter en de Wolf: *****
Voor de rest: ** 1/2
Mijn stem: *** 1/2

dit is toch een classic niet?heb hem in ieder geval nog nooit gezien.

"A Musical Fantasy" (Ken Darby Chorus) 0,5*
"Opera Pathetique" (Nelson Eddy, The Singing Whale) 3,0*

Gemiddeld: 2,5*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mooie muziekcompilatie van Disney die net iets beter is dan, het latere en bekendere, Melody Time. Goed.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Met Make Mine Music zat Disney nog steeds met het probleem van de voorbije animatiefilms. Veel tekenaars werden opgeroepen om mee te vechten in WOII en de budgetten ging naar andere doelen. Daarom weer een compilatie met diverse niveaus.

Na het slechte Martins and the Coys had ik terug wat hoop met Blue Bayou, het korte filmpje met de kraanvogel. Dat levert prachtige animatie op van de sterkte uit Fantasia. En met All the cats join in liet Disney zich van een creatieve kant zien door origineel uit de hoek te komen met het constant tekenende potlood en het ritme van de animatie op de muziek. Daarna gaat het helaas bergaf en komt Make Mine Music nooit meer op een deftig niveau. Het geheel is net iets beters dan de 2 toerismefilmpjes Saludos Amigos en Three Caballeros. Ik ben benieuwd naar de opvolgers, omdat pas in 1950 met Cinderella terug één verhaal gekozen werd als Disneyfilm. Tot dan is het behelpen met korte clips en aaneengeweven animaties. In deze jaren waren ze zelfs met hun korte animaties niet meer de top, als je het vergelijk maakt met bvb Tom & Jerry dat zeer terecht opeenvolgende jaren met de Academy Award for Short Animation ging lopen.

avatar van K. V.
De film deed me een beetje aan Fantasia denken, maar hier lag de nadruk meer op verschillende muziekstijlen (van opera tot jazz). De film bestaat dus uit een tiental verhalen, de een al wat beter dan de ander, versterkt door muziek. Voor mij sprongen vooral "Peter en de wolf" en "Ballade Ballet" met de silhouetten er uit. Ook het liedje met The Andrew Sisters was toch één van de betere. De film ging wel meer de serieuzere toer op. In deze film geen nijlpaarden die ballet deden.
Voor de rest wist hij me wel te bekoren, mede door de korte speelduur.

Heh.

Het verhaaltje van Peter En De Wolf is leuk, maar is het vooral de zingende walvis die de aandacht trekt in deze aaneenschakeling van kortfilmpjes. Redelijk knotsgekke short die nergens over gaat maar wel hilarisch is.

Verder wat geëxperimenteer, al ben ik er nog steeds niet uit wie nu het doelpubliek is van een film als deze. Voor kinderen lijkt het me wat random en niet schattig genoeg, maar volwassenen zullen er ook niet storm voor lopen. Al was animatie toen misschien nog curiosum genoeg om gewoon voldoende mensen te lokken?

Vond de opening ook nog wel gaan, maar de dansende silhouetten, het baseball filmpje of de dansing cats zijn helemaal niks. Beetje gefrummel met stijlen, maar nergens overtuigend, oogt vaak ook goedkoop en de muziek niet veel beter.

Raar dingetje dus, al wordt het beste wel tot het laatst bewaard en is het toch nuttig de hele rits filmpjes uit te zitten.

avatar van mjk87
Aantal kortfilmpjes die direct terugverwijzen naar de begintijd van Disney en de tekenfilm. Wisselend van kwaliteit al had ik graag in animatiestijl iets meer variatie willen zien. Ook een algeheel thema voor het geheel was leuker geweest. Nu is vooral de lengte een groot pluspunt want na 50 minuten geloof je het wel. Het laatste filmpje is niet eens de slechtste maar de aandacht erbij houden was lastig. Want ook de filmpjes zelf zijn soms te lang.

"A Musical Fantasy" (Ken Darby Chorus) 1,0*
"Opera Pathetique" (Nelson Eddy, The Singing Whale) 3,0*

Totaal naar boven afgerond: 3,0*

avatar van avdj
Disney Classic #8

Het derde deel op rij dat uit korte filmpjes bestaat en wederom is het niveau behoorlijk wisselvallig. Sommige sketches beklijven nauwelijks terwijl anderen redelijk vermakelijk zijn. Positieve uitschieters waren voor mij de twee hoeden, de wolf en vooral het jazzfilmpje. Qua stijl is die laatste ook compleet verschillend vergeleken met wat Disney eerder heeft laten zien. Hiermee speelde het trouwens goed in op de opkomst van de toegankelijke jazzmuziek.

Verder is het nu nauwelijks meer voor te stellen dat dit zo nodig op het witte doek moest verschijnen. Waarom een compilatie van korte filmpjes maken die niks met elkaar gemeen hebben en dat verpakken als een totaalproduct? Tegenwoordig is er gelukkig DisneyToon om dergelijke uitspattingen de ruimte te kunnen geven. Een klassieker zal dit nooit en te nimmer worden.

avatar van Black Math
Matige collectie van filmpjes. Zelfs bij de uitschieters moet ik zeggen dat de animatiekwaliteit niet veel hoger is dan het niveau van de beste losse filmpjes met Mickey Mouse, Donald Duck en Goofy. Wat losse flodders over de losse segmenten:
A Musical Fantasy
Schilderachtig, maar behoorlijk nietszeggend en uiteindelijk ook veel te simpel. Ik begrijp dat de muziek oorspronkelijk Clair de Lune van Debussy was, wat ik schitterend vind. Jammer genoeg vervangen door een gezonden nummer dat me niets doet in een stijl die me niet aanspreekt. 1*.
A Jazz Interlude
Dit vond ik nou wel een leuk filmpje. Leuke muziek, aardige animatie, zij het dat de achtergronden behoorlijk simpel zijn. Maar dat past wel bij het schetsmatige karakter van de animatie. 3*.
Ballade in Blue
Zelfde verhaal als bij het eerste filmpje. 0,5*.
A Musical Recitation
Wat meer verhaal in dit filmpje, maar het spreekt me totaal niet aan. Dat honkbal me weinig interesseert helpt natuurlijk ook niet. Dertien in een dozijn. 0,5*.
Ballade Ballet
Hier gaat eenzelfde verhaal op als bij het eerste filmpje. Abstract, maar veel te simpel. Jammer ook dat hier niet voor klassieke muziek werd gekozen, had mooi gepast bij het ballet. 0,5*.
Fairy Tale with Music oftewel Prokofievs Peter en de Wolf.
Dit vond ik erg leuk. Het deed me ook herinneren aan de keer dat mijn vroegere studentenorkest dit opvoerde met Paul Haenen als verteller. Ik deed dat project niet mee, maar was wel bij de uitvoering aanwezig, en dat was echt een feest zoals die man vertelde. Hier een verteller die veel minder leuk was, maar wel een aardige animatie, die ik als kind al eens gezien moet hebben. 3*.
After You've Gone
Aardige muziek, maar is ook abstract op een simplistische wijze. 1*.
A Love Story
Hier kon ik ook weinig mee. Een liefdesverhaaltje over twee hoeden. Tja. 0,5*.
Opera Pathetique
Ook erg leuk. Het verhaal over een zingende walvis is niet echt alledaags, en opera spreekt me ook erg aan. Leuk om operafragmenten te herkennen. Bij Tristan und Isolde dacht ik: wat klinkt die Isolde slecht. O ja, één vent doet alle stemmen. Leuk. 3*.

Gemiddeld kom ik op 1,5* uit, hetgeen ook aanvoelt als een passend cijfer voor het geheel.

avatar van Gang_Star
Deel 8 uit de classics reeks is wederom weer teveel van hetzelfde. Het gaat wederom om korte filmpjes die vergezeld worden van het nodige muziek zoals we dat al uit bijvoorbeeld Fantasia kennen. Helaas net als in die film zijn niet alle filmpjes leuk en voelt deze herhaling niet als een film die je even voor je plezier nogmaals opzet.

avatar van DVD-T
Weer een beetje beter dan Saludos Amigos en The Three Caballeros.

Weer niet een classic die we gewend zijn van Disney natuurlijk. En er is bekend waarom men in die tijd dit soort filmpjes maakte. De kwaliteit in de animatie verschilt best wel. Al krijgen we hier best mooie en inventieve animaties te zien. Een favoriet is toch wel de jazz interlude. Heerlijke stijl ondersteund door een goede soundtrack. Maar ook het stukje met de kraanvogel en met de zingende walvis zijn erg fijn. Qua animatie zit het best goed. Alleen de verhalen scheelt nogal wat aan. Ze zijn niet allemaal even leuk en/of interessant. Dat stukje met het baseball is ronduit vervelend.

Weer een klein stukje in de goede richting. Nu maar hopen dat deze lijn behouden tot we weer bij de echte klassiekers komen.