Up (2009)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Pete Docter en Bob Peterson
met de stemmen van Edward Asner, Jordan Nagai en Christopher Plummer

Carl Fredricksen heeft er zijn hele leven al van gedroomd om de wereld te ontdekken en grootse avonturen te beleven. Maar op 78-jarige leeftijd lijkt het alsof zijn leven aan hem voorbij is gegaan en zijn de grootse avonturen alleen maar dromen geweest. Maar dat gaat vanaf nu veranderen als Carl besluit om zijn dromen uit te laten komen. Samen met de 8-jarige padvinder Russel gaat hij op avontuur.

avatar van rcuppen79
Het intro van de film, waarin het leven van Carl en zijn vrouw in flashbacks worden vertoond, is één van de mooiste stukjes animatie die ik ooit heb gezien. Daarna daalt het niveau wat, maar niettemin is dit wederom een erg leuke film van Pixar.

avatar van tattoobob
Ik heb deze film destijds in de bioscoop mogen bewonderen en ik moet zeggen dat deze film toch wel hoort in het rijtje"beste animatie films"al zeg ik het zelf.

De opa is leuk neer gezet als ouwe brombeer en ik vind het randje drama in deze film ook zeer geslaagd en draagt veel bij aan deze film.

Een film die ik nog vele malen op ga zetten om samen met mijn zoon te bekijken

avatar van love_xxx
Ik vond hem gewoon saai, de graphics waren wel echt mooi.

avatar van dvdfreak123
Nog eens herzien nu in 3D. Blijft een zeer mooie animatiefilm. Zeker en vast niet de beste in het genre maar de animatie zelf was gewoon prachtig en 3D was zeker ook mooi. Leuk verhaal. Wijs om nog eens te zien 7,5/10

avatar van TornadoEF5
Een goede en aangename film. We beginnen met de minpuntjes. Ik vind de karaktervorming niet zo goed gedaan. Enkel de oudere man is volledig geslaagd. De rest is maar tussen de twee. De vele slechte honden maken het verhaal er niet beter op, en het neemt de sfeer ook wat weg, wanneer die honden plots blijken te praten. Het middenstuk is ook niet super. Maar al bij al, een mooie aangename bovengemiddelde Pixar-animatiefilm, door het sterke en sfeervolle begin en het spannende einde.

Nu op naar de Toy Storys, aangezien we nu al 9 Pixarfilms hebben gezien, en ik graag The Good Dinosaur wil zien, en tegen dan alle Pixarfilms wil gezien hebben.

avatar van Ted Kerkjes
Het grote avontuur zelf vond ik niet zo boeiend. Beter dan ''Married Life'' wordt het niet.

John Church
Prachtige animatie en dito muziek. Zeer emotionele momenten afgewisseld met grappige momenten.
Fenomenale film. Doet me denken aan het oude werk van Disney. Heeft hetzelfde niveau.

jeffur
Een mooie film met een mooi verhaal, ik ergerde me soms wel een beetje, vraag niet waarom

avatar van Herculaas
'Perfect', noemde de NRC-recensent Up destijds. Dat geldt wat mij betreft zeker voor het subtiele en ontroerende eerste deel waarin het levensverhaal van Carl en zijn ontmoeting met Russell worden geschetst en dat zich kan meten met het beste wat Ghibli te bieden heeft. Het tweede deel, over Charles Muntz en zijn sprekende honden, is veel conventioneler en lijkt te zijn toegevoegd onder druk van de afdeling marketing ('Er moet een slechterik in!'). Goed uitgevoerd, maar aan mij niet helemaal besteed. Ook in dit deel is er echter door een paar scènes tussen Carl en Russell en de zeer geslaagde karakters Kevin en Dug genoeg te genieten. Up is, samen met Toy Story 3 (2010), de beste Amerikaanse animatiefilm die ik ken.

Hele orginele en leuke familiefilm. Elke keer weer aan het begin van de film zit ik te huilen omdat het zo herkenbaar is en zo zielig. Je leeft echt mee met de oude chagrijn. En dan moet hij ook nog een het huis uit waar hij al die jaren met zijn vrouw heeft gewoond, geef hem geen ongelijk dat hij het huis meeneemt.
De rest van de film is een stuk vrolijker, zeker onze kleine padvinder is erg komisch. En de muziek is ook erg goed in deze film.

Animaties zijn van een weergaloos niveau en ik heb me geen moment verveeld. Zeker de start was enorm mooi en ontroerend om zien. Ik denk dat daar nog vele romantische drama's in hollywood een puntje aan kunnen zuigen. De plot was iets minder, maar de rest maakt veel goed.

MaartenTuinstra
Origineel, leuk filmpje met vernuftige animaties.

Pixar levert weer een geslaagd werk af. Hoewel ik het niet altijd meeslepend vond, is dit een erg boeiende animatiefilm. Opvallend was het originele plot en de leuke personages. Buiten de nodige humor was de prachtige animatie van Pixar wederom aanwezig. Ik twijfel nog tussen 3,5 en 4.

avatar van Rico120
een pacht film

avatar van Pollypeachum1
Schitterende film voor jong en oud. Het verhaal van Walter en zijn vrouw spreekt ouderen aan die tot tranen geroerd zullen zijn, en het deel met de boef en de gevaarlijke honden maakt het een leuke film voor kinderen.

avatar van Black Math
Aardig. De vormgeving van de personages in dit soort computergeanimeerde films spreekt me nog steeds niet aan, maar de achtergronden mogen er zeker weten. Verder ook wat meer diepgang in de vorm van de samenvatting van het huwelijk van de hoofdpersoon aan het begin van de film. Ontroerend, en deed me ook een beetje denken aan de korte animatiefilm La Maison en Petits Cubes, al vond ik die nog wat sterker.

Voor de rest is het een aardige avonturenfilm, waarbij de interacties tussen de personages een beetje verloopt volgens het standaardrecept. De sidekick is dit keer een jongetje, opvallend dat deze film toch wat meer multicultureel probeert te zijn, want hij is duidelijk Aziatisch. Zou eigenlijk normaal moeten zijn. Verder een paar gekke beesten met de gebruikelijke humor.

Leuk als tussendoortje, maar ook begrijpelijk dat dit een hoogtepunt voor de liefhebbers van westerse computeranimatie is. 3*.

avatar van Alathir
Een beetje tegenvallend. Aan de poster zag je al dat de film wel eens ongeloofwaardig kon zijn maar er gebeuren zoveel onrealistische dingen dat het eigenlijk teveel van het goede is. Neem nu als voorbeeld de oude man die in het begin van de film met een traplift naar beneden komt en die een uur later rotsen weet te beklimmen. Om nog maar te zwijgen van een vliegend huis, pratende honden, etc Er zijn tal van ongeloofwaardigheden maar ok al bij is het verder wel een ontroerende film. Het verhaaltje erachter is dan weer vrij standaard.

Natuurlijk zijn er ook positieve dingen te vermelden, zo is de karakterontwikkeling van de opa en zijn vrouw Ellie goed gelukt want ik voelde wel met de arme stakker mee. Grafisch gezien is deze film natuurlijk erg sterk vormgegeven, maar er is meer nodig voor een geslaagde animatiefilm.
Vele delen van de film vond ik gewoon te zwak oa qua dialoog en humor. Het begin vond ik het sterkste maar dat niveau wordt niet meer gehaald. Ze probeerden humor te brengen met de lompe acties van dat jongetje, helaas vond ik dat eerder zielig voor die jongen dan grappig.

De muziek doet wel goed zijn werk, zeker bij de momenten waarbij de goede oude man in zijn avonturenboek kijkt en terugdenkt aan zijn Ellie.

avatar van Antonev
Dit deed me eigenlijk niet zoveel. Het verhaal is redelijk laf, weinig origineel en het sentiment voelt té gemaakt, te opdringerig. De animatie daarentegen is knap gemaakt en het had links en rechts wel zijn geestige momentjes. Al met al toch een klasse minder dan bijvoorbeeld "Inside out".

Hoge verwachtingen van de film die niet werden ingelost. Het zag er allemaal goed uit maar nergens wist deze film ons te boeien. Mogelijk kwam dat door Carl. Ik vond hem vooral een vervelende ouwe zeikerd.

avatar van Gang_Star
Een avontuur met een vleugje drama. Een leuke animatiefilm die vooral kleurrijk gezien geweldig oogt, waarin een oude man na het verlies van zijn vrouw het avontuur aangaat om nog zijn langgekoesterde droom in vervulling te laten gaan. Met leuke personages als Kevin en Dug, humor en nog wat spanning heeft Pixar met Up een zeer vermakelijke film gemaakt.

avatar van mrklm
Up” begint in de jaren ’30, wanneer de pers de vooral bij kinderen populaire ontdekkingsreiziger Charles Muntz [Christopher Plummer] beschuldigt van fraude, omdat wetenschappers hebben vastgesteld dat het skelet van zijn laatste vondst – een enorme vogel – niet echt zou zijn. Muntz belooft plechtig dat hij pas zal terugkeren wanneer hij een levend exemplaar heeft gevangen. Eén van zijn grootste bewonderaars is Carl Fredrickson [Edward Asner]. Wanneer hij een andere fan ontmoet, de levenslustige Ellie [Elie Docter], klikt het meteen tussen die twee.

Dan volgen die vier wonderlijke minuten zonder enige dialoog maar met de prachtige muziek van Michael Giacchino, waarin we zien hoe ze samen oud worden, samen genieten en samen dromen, maar ook grote en kleine tegenslagen verwerken, eindigend met Ellies overlijden. Het is zonder enige twijfel het artistieke hoogtepunt uit het hele oeuvre van de Pixar-studio’s en het zal niet snel lukken om zo’n magisch moment nog eens te creëren. Hoe dan ook: Carl is nu een hoogbejaarde man die weigert het huis waar hij en Ellie al die jaren hebben gewoond op te geven voor een bouwproject. Wanneer hij als gevolg van een woede-uitbarsting een bouwvakker verwondt, wordt hij gedwongen zijn huis te verlaten. Maar de volgende ochtend heeft hij honderden ballonnen aan zijn huis bevestigd en vliegt hij met huis en al richting Paradise Falls in Zuid-Amerika om zo die ene droom die hij en Ellie deelden alsnog waar te maken.

De schrijvers lijken hier vrij spel te hebben gehad in hun karakteriseringen en het resultaat is het best te omschrijving als een aaneenschakeling van hilarische verrassingen. Eén van de vele geslaagde ideeën is de ‘evil laughter’ van de angstaanjagend ogende Alpha, die echter last heeft van een storing in zijn halsband waardoor zijn kwaadaardige gelach een heel ander effect heeft. Het is een simpele grap, maar zeer effectief gedurende de hele film. Een andere geweldige grap is de obsessie van alle honden met eekhoorns, ook al zijn die nergens te bekennen! Bovendien geven de makers een nieuwe betekenis aan het woord ‘dogfight’ in een mooie hommage aan King Kong [1933].

Maar al die grappen staan in dienst van het centrale, complexe, emotionele verhaal over het verwerken van de dood van een geliefde. Een loodzwaar thema dat hier op een respectvolle, realistische manier wordt behandeld en ook kinderen niet onberoerd zal laten. Maar “Up” is een film waar je alleen of als familie keer op keer van kunt genieten. Het is te hopen dat Pixar en Disney tot in lengte van jaren deze film als hun belangrijkste referentiekader zullen blijven zien. Zo goed kan animatie dus zijn, zo zelden is het vertoond.

avatar van Shadowed
Leuk hoor.

Kan zichzelf ook wel in de categorie geslaagde Pixar / Disney animatiefilm zetten. Het verhaal is natuurlijk vrij ongeloofwaardig op het eerste gezicht, maar je gaat al snel meeleven met dat oude ventje. Dat karakter is ook goed genoeg verdiept.

Het begin is al sterk gedaan, de drama is kinderlijk maar goed uitgevoerd. Daarna is de film ook niet minder saai, dat kleine ventje is soms wel wat irritant, maar ook niet slecht uitgevoerd. Als dat huis de lucht in gaat is het toch wel een hoogtepuntje.

De grappen zijn weleens waar wat flauw, maar door de sterk uitgevoerde drama en avontuur is de film erg genietbaar. Kan zich in het genre ook geslaagd noemen. Kinderen zullen dit makkelijk slikken, maar ook voor volwassenen best genietbaar.

avatar van Fisico
Up heb ik al een aantal keer deels gezien, maar nog nooit in zijn geheel.wat een sterke aandoenlijke animatiefilm van Pixar. Sowieso één van de beste waarbij een oude knorpot centraal staat en eindelijk zijn dromen nastreeft wanneer hij beseft dat het werkelijk nu of nooit is. Hij wordt hiertoe gedwongen wanneer hij uit zijn huisje dreigt gezet te worden na een uit de hand gelopen ruzie met een bouwondernemer.

Het doet je nadenken over het leven en alle plannen die een mens steeds uitstelt. Ik betrap er mezelf ook vaak op dat ik “tijdens mijn pensioen” nog een druk leven voor de boeg hebt. Voor Ellie is het sowieso te laat... het eerste gedeelte tussen Ellie en Carl is supersterk en erg charmerend tot aangrijpend. Geweldige minuten wanneer enkele shots uit het leven van het koppel wordt belicht. Goede en slechte momenten zoals het leven werkelijk is. Scènes zonder woorden, maar vol liefde en emoties. Knap!

Daarna volgt een fantasierijk gedeelte met de kleurrijke ballons. Ze geven letterlijk kleur en hoop voor de oude Carl. Mooie scènes passeren wanneer het huis zijn tocht aanvat tot in Zuid-Amerika. Een leven naast de Angel Falls, de hoogste waterval ter wereld moet zijn laatste stekje worden. Maar een kleine verstekeling gooit roet in het eten. Beetje een ergerlijke kleine die Russell, maar hij stoorde me niet.

De film is ook doorspekt met humor die zeker geslaagd is. Fijne karakters ook met de nodige diepgang. Het enige wat ik minder vond was de bad guy die op zich weinig toevoegt aan het verhaal. Spanning en actie ja, maar dat was helemaal niet nodig geweest.

avatar van IH88
“That might sound boring, but I think the boring stuff is the stuff I remember the most.”

De eerste tien minuten van Up zijn pure perfectie. Daarna wordt het (voor een animatiefilm) wat conventioneler, maar het blijft een leuk avontuur met veel humor, kleurrijke personages en sentiment. Vaste ingrediënten in een Pixar film, en het werkt voor het grootste gedeelte uitstekend. Dat komt ook omdat de animatie er weer fantastisch uitziet, en er nog een aantal originele en inventieve scenes in zitten.