Chicken Run (2000)

Verenigd Koninkrijk
Animatie / Komedie

geregisseerd door Peter Lord en Nick Park
met de stemmen van Mel Gibson, Julia Sawalha en Phil Daniels

Engeland in de jaren vijftig. Een ogenschijnlijk doodgewone kippenboerderij op het platteland van York. Maar achter de prikkeldraad heerst ware terreur. Het kippenhok lijdt onder het schrikbewind van de gierige boerin Mrs. Tweedy, die altijd en overal een graantje wil meepikken. Zo eindigt elke kip die niet op tijd een ei legt onverbiddelijk in de pan. Nu heeft ze het plan opgevat om kippenpasteitjes te gaan verkopen. Maar de kippen pikken het niet langer. Onder aanvoering van Ginger komen ze in opstand. Na talloze zeer creatieve maar onsuccesvolle vluchtpogingen komt er onverwacht redding. De stoere haan Rocky werkt voor een circus en denkt de aangewezen persoon te zijn om de kippen even te leren vliegen...

avatar van dvdcrusher
Leuke familiefilm zonder de irritante trekjes van Wallace & Gromit. Moest vaak terugdenken aan Animal Farm, een boek dat ik in mijn schooltijd moest lezen. Dit moet echt een huzarenstukje geweest zijn om een verhaal van die duur met kleifiguren te verfilmen. Prima dus, maar uiteraard haalt deze animatiefilm niet het niveau van de betere Disneyfilms. Nipt 4 sterren.

Dick2008
dvdcrusher schreef:
zonder de irritante trekjes van Wallace & Gromit.

Irritant? Wat vind u daaraan irritant?

avatar van DVD-T
Geweldige claynimation. Fantastisch om te zien wat er met dit soort techinieken mogelijk is om Chicken Run naar het scherm te brengen. De animatie is nagenoeg perfect, het camera werk virtuoos, het verhaal is geweldig gevonden en de karakters zijn allemaal erg leuk. Toch miste ik af en toe dat beetje extra's wat ik in animatie films zoek, de magic. Iets waar Disney en Ghibli zich heer en meester in hebben gemaakt.

MaartenTuinstra
Waarom toch die brede bekkies?

Chicken Run is zeker de moeite waard. Leuk verhaaltje, fijne personages, prima grappen. Het probleem voor mij is de tekenstijl met die al eerder aangegeven brede bekkies. Wallace en Gromit vond ik dan leuker.

avatar van Ted Kerkjes
MaartenTuinstra schreef:
Geef je alleen daarom maar 2,5 sterren?

MaartenTuinstra
Ted Kerkjes schreef:
Geef je alleen daarom maar 2,5 sterren?

Niet helemaal, maar ik vind bij een animatiefilm de animatie wel behoorlijk belangrijk. Ik vond de grappen best leuk, maar niet zo leuk als bijv. Wallace en Gromit of andere animatiefilms. Dan wordt het dus een een 3/3,5* en door de irritant animatie gaat dat naar 2,5*. De animatie zorgt dus slechts voor een halfje aftrek. Voldoende toelichting?

avatar van Ted Kerkjes
MaartenTuinstra schreef:
Jazeker! Ik was gewoon benieuwd. Kon me niet voorstellen dat alleen maar door de bekende Aardmanmonden de score slechts 2,5 sterren was.

avatar van devidia
ge-ni-aal

avatar van woeler82
Ik heb met plezier naar de animatie film gekeken
Omdat dit gemaakt is met klei dacht ik, moet het best veel werk zijn geweest om dit tot stand te brengen.
Het idee is goed, alleen komt dit niet helemaal tot uiting bij de kippen
Voor de rest prima film

avatar van Black Math
Minstens de derde keer dat ik deze film zie, en wellicht heb ik hem nog wel vaker gezien. Maar het was wel weer een tijd geleden! Ik heb er de eerste keren niet echt over nagedacht, maar zoals die boerderij vormgegeven is doet wel erg denken aan een concentratiekamp. Mrs. Tweedy die er als een kampcommandant bijloopt maakt het plaatje wat dat betreft helemaal af.

Verder ziet het er erg gaaf uit, het is allemaal mooi vormgegeven met veel detail; het verhaal spreekt tot de verbeelding en verveelt geen moment, en de film heeft ook de nodige humor. Met name de verschillende accenten vond ik leuk, maar ook meer dan genoeg visuele grappen. Wellicht dat in vergelijking met latere films van dezelfde makers (Wallace & Gromit, Shaun the Sheep) de animatie wat minder vloeiend is, maar ik kan dat niet goed vergelijken omdat ik om de één of andere reden die films altijd ben misgelopen.

Maar het belangrijkste is dat deze film duidelijk met heel veel aandacht en liefde gemaakt is, en dat is heel wat waard. In mijn geval 4*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mooie animatie. Een film op maat van kinderen, maar zonder kinderachtig te worden. Een duidelijk verhaal met de gepaste humor. Misschien net iets te afgeborsteld, maar het werkt echt wel. De film zit ook vol verwijzingen, zodat de filmliefhebber hier wel wat aan heeft. De klei animatie is ondertussen al enkele jaren oud hier, maar voelt nog steeds fris aan. Net geen klassieker, maar wel een stevige aanrader.

avatar van Baboesjka
Leuk verhaal en erg mooi gemaakt. Onlangs na jaren opnieuw gekeken en ik heb me (weer) vermaakt!

TMP
Mooi gemaakte animatie, in dezelfde stijl als (het latere) Wallace & Gromit. Een onderhoudend plot met de nodige grappen en verwijzingen. Best vermakelijk.