Welcome to Marwen (2018)

Drama / Biografie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Steve Carell, Eiza González en Leslie Mann

Sinds hij ernstig werd mishandeld vanwege zijn voorliefde voor vrouwenschoenen, is Mark Hogancamp niet langer meer in staat zijn oude werk als striptekenaar te doen. In plaats daarvan heeft hij in zijn tuin een miniatuur gemaakt van het fictieve Belgische dorpje Marwen, waar hij met behulp van poppen en een fotocamera de WOII-avonturen van zijn alter ego Cap'n Hogie filmt. Hij probeert daarmee tevens zijn psychologische trauma te verwerken. Het geluk lijkt hem toe te lachen wanneer hij kennis maakt met Nicol, z'n nieuwe overbuurvrouw.

Vanaf 10 januari 2019 in de bioscoop (Universal)

avatar van Panta Rei
Is dit een remake van de docu uit 2010?

Van welke documentaire?
Volgens mij een 'origineel' verhaal. Anders was het denk ik wel vermeld op Wikipedia en IMDb.

avatar van Panta Rei
kappeuter schreef:
Van welke documentaire?

Marwencol (2010)
Van deze dus.
Zag ik op IMDB toen ik een trailer wilde zien van de film met Steve Carrel.

Panta Rei
Interessant!
Ja het blijkt dus toch wel duidelijk daar op geïnspireerd.
Director Robert Zemeckis puts a cinematic spin on the story, which was depicted in the 2010 documentary Marwencol.

bron: Rolling Stone

Ja dat kan niet anders. Niet te geloven dat ze dat tot film gemaakt hebben.

avatar van Esteban
De ongelooflijk onevenwichtige trailer is wat mij betreft niet echt geslaagd wat het verkopen van de film betreft. Maar Zemeckis in combinatie met Carell en de fijne animatie, voordeel van de twijfel.

avatar van Kondoro0614
Ben toch best benieuwd.

avatar van John Milton
Die week ervoor de docu maar eens kijken dan, lag toch al even klaar

avatar van Zwolle84
Totaal blind ingegaan, en daar ben ik achteraf blij om. Wat een prachtige, bijzondere film. Zowel het real life- als poppendeel zijn bijzonder sterk, mede vanwege de als altijd ijzersterke Carell. Heb tegen het einde zelfs nog een klein traantje weggepinkt.

Grote verrassing en een heel mooi begin van 2019.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Steve Carell blijft stijgen in mijn waardering, hij blijft zichzelf over toppen en is een heel eind gekomen sinds Evan Almighty om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.
Hij zet deze rol zo sterk neer dat je als kijker vrijwel gelijk al een band hebt met hem, de wereld van Marwen is fascinerend neergezet en deed mij soms zelfs een beetje denken aan de rijke fantasie die ik als kind met mijn knuffelberen had.
De luchtige momenten worden geregeld afgewisseld met het uitdiepen van zijn karakter, beetje bij beetje vallen alle puzzelstukjes in elkaar en leren we Mark ook steeds beter kennen.
Het is een film met een zware boodschap maar tegelijkertijd weet de film dit op een luchtige maar ook zeker doeltreffende manier te brengen. Een lach en een traan is in het geval van Welcome to Marwen wel een passende samenvatting.

Een klein minpuntje vond ik de uitwerking van de vrouwelijke karakters, Nicol & Roberta worden goed uitgewerkt maar er blijft helaas weinig tijd over voor GI Julie die we eigenlijk alleen maar grotendeels in Marwen zien en maar heel weinig als de echte persoon, juist haar personage fascineerde mij wel! Het zelfde geldt ook maar dan wel in mindere maten voor Carlala die natuurlijk wel wat meer screentijd kreeg maar ook niet echt uitgediept werd.

Dat de daders op het einde spontaan gaan huilen kwam ook een beetje geforceerd over, maar ach!
Gelukkig doet deze film wel een hoop dingen goed en heb ik mij er van begin tot eind mee vermaakt en heb ik meegeleefd met Mark. De scène dat hij Nicol ten huwelijk vraagt was erg pijnlijk om te zien, de ongemakkelijkheid voelde je gewoon als kijker!

Welcome to Marwen is een zeer geslaagde film en zonder twijfel een aanrader, geen meesterwerk(in mijn ogen) maar de tijd van het kijken meer dan waard.

avatar van feyenoordfan01
leuke film

avatar van mrklm
De manier waarop Robert Zemeckis de scènes in het fictieve Marwen naadloos laat overlopen in scènes in de echte wereld en weer terug toont dat hij nog steeds de 'magic touch' heeft die hij toonde in Forrest Gump (1994). Marwen is een fictief dorpje in België dat Mark Hogancamp [Steve Carrell] in miniatuur heeft gebouwd in zijn tuin. Mark verdiende zijn brood als tekenaar van een WOII-strip, maar nadat hij slachtoffer is geworden van een 'hate crime' is hij niet meer in staat fatsoenlijk te tekenen. Daarom werkt hij nu zijn eigen verhalen uit in de vorm van foto's waarbij hij een aantal poppen gebruikt. Eén daarvan is Captain Hogie, zijn alter-ego, die dag in dag uit wordt belaagd door Nazi's die elke dag worden doodgeschoten door vijf vrouwen die elk gebaseerd zijn op belangrijke vrouwen in Marks leven. Maar zijn grootste vijand is Wendy, de "Belgische heks", die een grote negatieve invloed heeft op zijn geestelijke gesteldheid. Wanneer Mark kennis maakt met zijn nieuwe overbuurvrouw Nicol [Leslie Mann] geeft hem dat hoop op geluk, ondanks zijn eigen vreemde gewoonten.
Alle scènes in Marwen zijn meesterwerkjes op zich waarbij je simpelweg vergeet dat we kijken naar strippersonages in een realistische achtergrond. Zemeckis behandelt een complex thema op een manier die begrijpelijk en respectvol is en bezorgt je als kijker net zo gemakkelijk een brede glimlach als een brok in de keel. Foutloos geacteerd, met een uitmuntende Carrell en vooral sterk ondersteunend werk van Merritt Wever als Marks beste vriendin.

avatar van KHYRA79
Welke film zal ik nemen stan & olie 2018 of welcome to marwen

avatar van Vidi well
Een mooie, tragische film.

Het tragische verhaal dat achter het hele poppenhuiswereldje zit, voel je onmiskenbaar door de hele film heen. Desondanks is dit geen trieste tranentrekker. De film springt heen en weer tussen drama en animatie-actie, waardoor er veel vaart en humor in de film zit. Desondanks wordt in het poppenspel keer op keer duidelijk met welke trauma’s de hoofdpersoon kampt, waardoor de actie een dubbele laag krijgt.
De animatie scenes zijn prachtig gemaakt, en je leeft al snel mee met de dappere soldaat en zijn harem van vechtlustige vrouwen.

Bijzonder knappe film, origineel verhaal, met een warm hart.

Y&T
prachtig gemaakt, schitterend acteer, goeie muziek...
maar wat een vreselijke saaie en suffe film.

Komisch drama, gebaseerd op de documentaire 'Marwencol' (Jeff Malmberg, 2010) en het tevens waargebeurde verhaal over Mark Hogancamp, die in 2000 door een vijftal mannen midden op straat zodanig ernstig werd mishandeld omdat hij voor homofiel werd aangezien, dat hij er onder andere ernstig geheugenverlies aan overhield. Omdat hij zijn tekentalent ook is kwijtgeraakt, heeft Mark een andere manier gevonden om zijn trauma te verwerken: in zijn achtertuin heeft hij een dorp gebouwd, gesitueerd in België ten tijde van WO II en Marwen genaamd, waarin meerdere poppen figureren, die gebaseerd zijn op de mensen (deels in zijn nabije omgeving) die een belangrijke rol in zijn leven spelen. Speltherapie voor volwassenen zou je kunnen zeggen: een manier ook om uit de werkelijkheid te vluchten als de situatie te bedreigend wordt.
Steve Carell zet zijn rol als Mark Hogancamp overtuigend neer. Daarnaast vloeien de scenes die zich afspelen in het echte leven en de poppenscenes mooi in elkaar over, waarbij de poppen ook behoorlijk 'levensecht' tot leven komen. Ondanks de tragiek van het verhaal, kent Welcome to Marwen ook een behoorlijk aantal zeer grappige scenes, die mij hardop deden lachen.
Het is jammer dat de film soms wat doorslaat naar de sentimentele kant, gesteund door de (ook wat sentimentele) score. Maar al met al verder een vermakelijke film die ons ook wat leert over trauma's, de invloed daarvan op mensen en hoe mensen met een trauma in hun dagelijks leven greep proberen te houden op hun omgeving.

avatar van jippie2010
Slechts een 5,9 op IMDb… beloofd niet veel goeds.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Berichten verplaatst naar Overig > Algemeen > Het grote taaltopic

Goede verfilming van Mark Hogancamps' wereld.

Naar mijn mening wordt deze film veel te laag beoordeeld maar misschien moet je meer achtergrondkennis hebben om hem op de juiste waarde te kunnen schatten.

Het verhaal is gebaseerd op het leven van Mark Hogancamp die na een bijna fatale mishandeling de draad weer oppakt en via poppen allerlei verhalen bedenkt en uitwerkt in scenes en foto's.
Voor hem werkt dit als een soort therapie waarmee hij probeert te overleven. In zijn verhalen komen ook andere aspecten uit zijn leven terug, zoals zijn voorliefde voor de Tweede Wereldoorlog, damesschoenen en "vrouwelijke schoonheid."

In 2010 verscheen hierover de geprezen documentaire Marwencol, in 2015 gevolgd door het boek "Welcome to Marwencol" met foto's en verhalen van Hogancamp.

In de documentaire wordt duidelijk dat in de wereld van Mark fantasie en werkelijkheid naadloos in elkaar overgaan en dat vind ik nu het goede aan de film. Zemeckis vebeeldt dit op een geweldige manier maar blijft ook trouw aan de feiten.

avatar van wwelover
Niet de topper geworden wat ik had gehoopt toen ik de eerste trailer zag. Maar dat de film het zo slecht deed (zeker in Amerika/IMDB) vind ik wel jammer. Want het is een mooi verhaal, fraai gemaakt en een sterke cast. Wellicht als je iets meer van het echte leven zou meekrijgen, dat de film je wat meer zou inpakken. Ik mis bij sommigen wel wat meer achtergrond. Maar zeker een mooie film. En Carrell is weer ijzersterk.

avatar van macrobody
jippie2010 schreef:
Slechts een 5,9 op IMDb… beloofd niet veel goeds.

Dat is wel de laatste plek waar ik kijk om een algemeen beeld te krijgen van een film.

avatar van schumacher
Wat is dat zeg haha, niks voor mij.
Steve Carell is uiteraard een topacteur.

avatar van james_cameron
Maffe film dit, een geforceerde mengeling van goedbedoeld maar oppervlakkig uitgewerkt drama en luchtige fantasie. Op beide vlakken stelt de film helaas teleur, hoe hoofdrolspeler Steve Carell ook zijn best doet en hoe inventief de fantasiewereld ook in beeld is gebracht. De twee werelden komen nergens op overtuigende wijze samen. Wanneer er tegen het einde een uitgebreide Back To The Future-verwijzing tegenaan wordt gegooid besef je dat regisseur Robert Zemeckis het spoor inmiddels behoorlijk bijster is. Dit is zijn derde tegenvaller op rij.

avatar van burhmahn
Origineel & Vermakelijk!
Nog géén 6 op IMDB ???
Ik vond 'm fantastisch [mooi gemaakt, verhaal & plot prima maar zeer vermakelijk gespeeld]!
It's all in the head
Aanrader, kijken!

Oei, flinke misser. Heb Zemeckis hoog zitten, de man heeft ons veel moois geschonken(Back to the Future, Cast Away, Roger Rabbit), maar dit is echt een van zijn minste. Een ongemakkelijk brouwsel over een in beginsel erg trieste man die zich na een schokkende gebeurtenis verliest in een fantasy wereld welke vervolgens weliswaar fraai zichtbaar wordt gemaakt maar voor de rest iedere samenhang en overtuiging mist. Zemeckis zelf verliest zichzelf ook in een overdaad aan niet ter zake doende special effects en had beter de acteurs wat meer ruimte kunnen geven om hun karakters cachet te geven. Nu blijft Hogancamp(een solide Carell, maar helaas ook niet meer dan dat) tot aan het einde een erg rare man met wie je maar niet de welverdiende compassie kunt voelen. Dat hij een groot deel van de film schaamteloos achter een onbereikbare liefde aanzit werkt ook niet mee, zijn boertig slotpleidooi in de rechtszaal is de bekende druppel in de emmer, weinig charisma dit karakter. Welcome to Marwen is een onevenwichtige chaos, neigt naar een echte flop, in ieder geval een onvoldoende op het rapport van een zeer gewaardeerde filmmaker.

avatar van macrobody
Ik weet niet waar mijn voorganger coumi naar gekeken heeft maar dit was de meest samenhangende film die ik in tijden gezien heb. Smaken verschillen zullen we maar zeggen. Het is een brilliant gefilmd verhaal over iemand die door een paar koppenschoppers zijn hele leven verloren ziet gaan. Hij is mensenschuw geworden en trekt zich volledig terug in zijn eigen wereld. Zemeckis is inderdaad ook van Roger Rabbit waarin veel subtiele verwijzingen zitten en hij is ook van Back to the Future en daarom is het wel grappig dat hier ook een verwijzing naar de vliegende auto is inclusief de inklappende wielen.
Bijzondere film en goed gemaakt. Uiteraard wel met de nodige propaganda uit Hollywood maar dat neem ik op de koop toe.

avatar van Sir_John
In eerste instantie zat ik nogal van "ok dat is creepy"..
Ben hem toch gaan kijken.
Wat is een mooie film is dit.
Zouden ze vaker moeten doen dit soort films

Mooi gemaakte animatie drama film. Het heen en weer schakelen tussen fictie en realiteit loopt prachtig door elkaar heen. Steve Carell zet zeer overtuigend een slachtoffer neer van zinloos geweld. De goed uitgerkte animatie, de prachtige soundtrack, Zemeckis levert hiermee wederom een pareltje af.Ik dacht op gegeven moment zelfs een soort van knipoog te zien naar zijn eerdere " Back to the Future" films. 3.5*/4*

avatar van tattoobob
Ben benieuwd naar dit project....ik kan niet wachten.

Zeer originele film over hoe een slachtoffer van een haataanval zijn trauma verwerkt dmv. een denkbeeldige wereld met poppen waar hij de held speelt. Overgang tussen real life en animatie met poppen gaat naadloos en de animatie is van degelijk niveau dat je soms zelfs in de real life waant. Verhaal is gebaseerd op ware feiten wat alles feitelijk nog meer dramatisch maakt. Steve Carrell in toprol. Verhaal is feitelijk leuk en met de poppen super, maar als je beseft dat het feitelijk gaat over een trauma van een onzinvolle aanval wordt het een nadenken over hoe slachtoffers feitelijk omgaan met hun trauma. Maar hier wordt op subtiele manier met het thema omgegaan zonder dat het echt al te zwaar wordt om te verteren. Is net geen 5 *, want het maximum is voor mij maar heel zeldzaam voor echte toppers weggelegd...

Goeie film waarin een mishandelde man foto's maakt van een wereld die hij zelf creëert. Een waargebeurd verhaal dat op een originele manier in beeld is gebracht. De poppenwereld heeft een vrij unieke look. Het duurt wel wat te lang voordat de fantasie-beelden een goede aansluiting vinden bij het verhaal van de echte wereld. Maar er zijn daarna genoeg momenten waarin dit wel goed werkt.

avatar van Alathir
Originele en ietwat aparte film over het verwerkingsproces van een slachtoffer van een haataanval. De overgangen zijn goed en vond ik nergens storend wat in dit geval de film kan kraken. Ik vond het verhaal leuk gevonden, het is niet direct zo speciaal maar het verveelde me geen moment.
Er zit eigenlijk ook best wat actie in vooral in het poppengedeelte dan. Lijkt me wat weinig aandacht te krijgen deze film, verdient zeker meer.