Welcome to Marwen (2018)

Drama / Biografie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Steve Carell, Eiza González en Leslie Mann

Sinds hij ernstig werd mishandeld vanwege zijn voorliefde voor vrouwenschoenen, is Mark Hogancamp niet langer meer in staat zijn oude werk als striptekenaar te doen. In plaats daarvan heeft hij in zijn tuin een miniatuur gemaakt van het fictieve Belgische dorpje Marwen, waar hij met behulp van poppen en een fotocamera de WOII-avonturen van zijn alter ego Cap'n Hogie filmt. Hij probeert daarmee tevens zijn psychologische trauma te verwerken. Het geluk lijkt hem toe te lachen wanneer hij kennis maakt met Nicol, z'n nieuwe overbuurvrouw.

• Vanaf 10 januari in de bioscoop

Vanaf 10 januari 2019 in de bioscoop (Universal)

avatar van Panta Rei
Is dit een remake van de docu uit 2010?

Van welke documentaire?
Volgens mij een 'origineel' verhaal. Anders was het denk ik wel vermeld op Wikipedia en IMDb.

avatar van Panta Rei
kappeuter schreef:
Van welke documentaire?

Marwencol (2010)
Van deze dus.
Zag ik op IMDB toen ik een trailer wilde zien van de film met Steve Carrel.

Panta Rei
Interessant!
Ja het blijkt dus toch wel duidelijk daar op geïnspireerd.
Director Robert Zemeckis puts a cinematic spin on the story, which was depicted in the 2010 documentary Marwencol.

bron: Rolling Stone

Ja dat kan niet anders. Niet te geloven dat ze dat tot film gemaakt hebben.

avatar van Esteban
De ongelooflijk onevenwichtige trailer is wat mij betreft niet echt geslaagd wat het verkopen van de film betreft. Maar Zemeckis in combinatie met Carell en de fijne animatie, voordeel van de twijfel.

avatar van Kondoro0614
Ben toch best benieuwd.

avatar van John Milton
Die week ervoor de docu maar eens kijken dan, lag toch al even klaar

avatar van Zwolle84
Totaal blind ingegaan, en daar ben ik achteraf blij om. Wat een prachtige, bijzondere film. Zowel het real life- als poppendeel zijn bijzonder sterk, mede vanwege de als altijd ijzersterke Carell. Heb tegen het einde zelfs nog een klein traantje weggepinkt.

Grote verrassing en een heel mooi begin van 2019.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Steve Carell blijft stijgen in mijn waardering, hij blijft zichzelf over toppen en is een heel eind gekomen sinds Evan Almighty om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.
Hij zet deze rol zo sterk neer dat je als kijker vrijwel gelijk al een band hebt met hem, de wereld van Marwen is fascinerend neergezet en deed mij soms zelfs een beetje denken aan de rijke fantasie die ik als kind met mijn knuffelberen had.
De luchtige momenten worden geregeld afgewisseld met het uitdiepen van zijn karakter, beetje bij beetje vallen alle puzzelstukjes in elkaar en leren we Mark ook steeds beter kennen.
Het is een film met een zware boodschap maar tegelijkertijd weet de film dit op een luchtige maar ook zeker doeltreffende manier te brengen. Een lach en een traan is in het geval van Welcome to Marwen wel een passende samenvatting.

Een klein minpuntje vond ik de uitwerking van de vrouwelijke karakters, Nicol & Roberta worden goed uitgewerkt maar er blijft helaas weinig tijd over voor GI Julie die we eigenlijk alleen maar grotendeels in Marwen zien en maar heel weinig als de echte persoon, juist haar personage fascineerde mij wel! Het zelfde geldt ook maar dan wel in mindere maten voor Carlala die natuurlijk wel wat meer screentijd kreeg maar ook niet echt uitgediept werd.

Dat de daders op het einde spontaan gaan huilen kwam ook een beetje geforceerd over, maar ach!
Gelukkig doet deze film wel een hoop dingen goed en heb ik mij er van begin tot eind mee vermaakt en heb ik meegeleefd met Mark. De scène dat hij Nicol ten huwelijk vraagt was erg pijnlijk om te zien, de ongemakkelijkheid voelde je gewoon als kijker!

Welcome to Marwen is een zeer geslaagde film en zonder twijfel een aanrader, geen meesterwerk(in mijn ogen) maar de tijd van het kijken meer dan waard.

avatar van feyenoordfan01
leuke film

avatar van mrklm
De manier waarop Robert Zemeckis de scènes in het fictieve Marwen naadloos laat overlopen in scènes in de echte wereld en weer terug toont dat hij nog steeds de 'magic touch' heeft die hij toonde in Forrest Gump (1994). Marwen is een fictief dorpje in België dat Mark Hogancamp [Steve Carrell] in miniatuur heeft gebouwd in zijn tuin. Mark verdiende zijn brood als tekenaar van een WOII-strip, maar nadat hij slachtoffer is geworden van een 'hate crime' is hij niet meer in staat fatsoenlijk te tekenen. Daarom werkt hij nu zijn eigen verhalen uit in de vorm van foto's waarbij hij een aantal poppen gebruikt. Eén daarvan is Captain Hogie, zijn alter-ego, die dag in dag uit wordt belaagd door Nazi's die elke dag worden doodgeschoten door vijf vrouwen die elk gebaseerd zijn op belangrijke vrouwen in Marks leven. Maar zijn grootste vijand is Wendy, de "Belgische heks", die een grote negatieve invloed heeft op zijn geestelijke gesteldheid. Wanneer Mark kennis maakt met zijn nieuwe overbuurvrouw Nicol [Leslie Mann] geeft hem dat hoop op geluk, ondanks zijn eigen vreemde gewoonten.
Alle scènes in Marwen zijn meesterwerkjes op zich waarbij je simpelweg vergeet dat we kijken naar strippersonages in een realistische achtergrond. Zemeckis behandelt een complex thema op een manier die begrijpelijk en respectvol is en bezorgt je als kijker net zo gemakkelijk een brede glimlach als een brok in de keel. Foutloos geacteerd, met een uitmuntende Carrell en vooral sterk ondersteunend werk van Merritt Wever als Marks beste vriendin.

avatar van KHYRA79
Welke film zal ik nemen stan & olie 2018 of welcome to marwen

avatar van Vidi well
Een mooie, tragische film.

Het tragische verhaal dat achter het hele poppenhuiswereldje zit, voel je onmiskenbaar door de hele film heen. Desondanks is dit geen trieste tranentrekker. De film springt heen en weer tussen drama en animatie-actie, waardoor er veel vaart en humor in de film zit. Desondanks wordt in het poppenspel keer op keer duidelijk met welke trauma’s de hoofdpersoon kampt, waardoor de actie een dubbele laag krijgt.
De animatie scenes zijn prachtig gemaakt, en je leeft al snel mee met de dappere soldaat en zijn harem van vechtlustige vrouwen.

Bijzonder knappe film, origineel verhaal, met een warm hart.

Y&T
prachtig gemaakt, schitterend acteer, goeie muziek...
maar wat een vreselijke saaie en suffe film.

Komisch drama, gebaseerd op de documentaire 'Marwencol' (Jeff Malmberg, 2010) en het tevens waargebeurde verhaal over Mark Hogancamp, die in 2000 door een vijftal mannen midden op straat zodanig ernstig werd mishandeld omdat hij voor homofiel werd aangezien, dat hij er onder andere ernstig geheugenverlies aan overhield. Omdat hij zijn tekentalent ook is kwijtgeraakt, heeft Mark een andere manier gevonden om zijn trauma te verwerken: in zijn achtertuin heeft hij een dorp gebouwd, gesitueerd in België ten tijde van WO II en Marwen genaamd, waarin meerdere poppen figureren, die gebaseerd zijn op de mensen (deels in zijn nabije omgeving) die een belangrijke rol in zijn leven spelen. Speltherapie voor volwassenen zou je kunnen zeggen: een manier ook om uit de werkelijkheid te vluchten als de situatie te bedreigend wordt.
Steve Carell zet zijn rol als Mark Hogancamp overtuigend neer. Daarnaast vloeien de scenes die zich afspelen in het echte leven en de poppenscenes mooi in elkaar over, waarbij de poppen ook behoorlijk 'levensecht' tot leven komen. Ondanks de tragiek van het verhaal, kent Welcome to Marwen ook een behoorlijk aantal zeer grappige scenes, die mij hardop deden lachen.
Het is jammer dat de film soms wat doorslaat naar de sentimentele kant, gesteund door de (ook wat sentimentele) score. Maar al met al verder een vermakelijke film die ons ook wat leert over trauma's, de invloed daarvan op mensen en hoe mensen met een trauma in hun dagelijks leven greep proberen te houden op hun omgeving.

avatar van jippie2010
Slechts een 5,9 op IMDb… beloofd niet veel goeds.

avatar van titan
Cinsault schreef:
omdat hij voor homofiel werd aangezien

Waarom gebruik je het woord homofiel en niet gewoon homo of homoseksueel? Alleen orthodoxe gelovigen en homofoben gebruiken vandaag de dag nog dit woord, zie ook Homofilie - Wikipedia - nl.wikipedia.org

titan schreef:

Er zit geen negatieve bedoeling achter. Voor mij is homofiel nog steeds een alledaags woord, net als homo, homoseksueel, gay, nicht enzovoorts