• 8.293.905 stemmen

Geregisseerd door: Yann Demange

Met onder meer: Matthew McConaughey, Richie Merritt en Jennifer Jason Leigh

Releasedatum: 3 januari 2019

Plot White Boy Rick

"Hustler. Informant. Kingpin. Legend."

Midden jaren 80 lijden Amerikaanse steden onder de opkomst van crack en voert de overheid een 'War on Drugs'. In Detroit werkt de tiener Richard Wershe Jr., de zoon van een aan lager wal geraakte ritselaar, zich als 'White Boy' Rick op in het drugsmilieu. Hij raakt bevriend met lokale drugsbaronnen en wordt daarom, ondanks zijn jonge leeftijd, door de FBI ingeschakeld als informant.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Detective Jackson

avatar van frans123

frans123

iggybiggie schreef:
Fijne film, heerlijke beelden van een afgeragd Detroit in de jaren '80.

Jammer alleen van die zogenaamd komische kleuter die met een grote mond verhaal komt halen op tweederde van de film (Als Ricky een dochtertje blijkt te hebben). Wat een stijlbreuk! Ineens was voor mij de magie verdwenen, de film wist hierna niet helemaal meer te herstellen.

Ja vond ik ook "'over de top" , al te grappig, wat niet in de film paste.

avatar van frans123

frans123

Y&T schreef:

nou houden ze zich een keer aan hoe het echt ging... ( zie bo rap ) is het weer niet goed..

Pazmaster ik begrijp je reactie ook niet. het is een waargebeurd verhaal, autobiografie, en jij wilt het einde veranderen...Pfff "" Beetje dom", zou Maxima zeggen.

avatar van Couto

Couto

Waargebeurd, goede film, goede setting, prima cast!

avatar van Terminator05

Terminator05

Matige film, het had van mij toch wel een pak aangenamer verfilmd mogen worden. Alle feestjes zijn saai, het drugsgebruik is saai, er

Is bijna of geen actie in ... het mag dan wel een waargebeurd verhaal zijn, verfilm het dat gewoon wat beter ...

avatar van Rodger

Rodger

Mooi drama.. misdaad film.. waarbij de jaren 80 prima vertolkt wordt..

Aan het einde kwam ik er pas achter dat het echt gebeurd was.

3.5 ***

avatar van james_cameron

james_cameron

Waargebeurd misdaaddrama dat nergens echt van de grond komt. Richie Merritt is vrij onsympathiek in de hoofdrol en mist het benodigde charisma. Matthew McConaughey als zijn vader heeft charisma genoeg, maar zijn rol doet vreemd genoeg wat gekunsteld en overdreven aan. Tel daarbij op een script dat uitblinkt in voorspelbaarheid en niet echt iets bijzonders te melden heeft en je hebt een goed gemaakt maar middelmatig filmpje.

avatar van Donnie Vallermee

Donnie Vallermee

Redelijk goeie film maar erg negatief allemaal ...

Niks is ‘leuk’ of positief gewoon alles gaat mis...

Jammer, had meer ingezeten...

avatar van snarfje5508

snarfje5508

Kwalitatief goed film , schetst een prima beeld van een uitzichtloos inktzwart bestaan in Detroit. Dat het verhaal op waargebeurde feiten berust is een pré.

avatar van mirjo 2

mirjo 2

James Cameron schreef:

Volledig mee eens, wel een goed beeld van de huiveringwekkende omstandigheden in de suburbs van de grote Amerikaanse steden. Krijg langzamerhand een hekel aan Amerikanen en hun idiote liefde voor wapens.

avatar van 93.9

93.9

Redelijk.

Europese regisseur maakt Amerikaanse film en natuurlijk pakt dat minder uit dan alles wat er voor gemaakt is.

Ook bij Demange is dat geen uitzondering.

Die vader (geen idee wie dat is) lijkt op zo’n gast uit Maaskantje

avatar van david bohm

david bohm

Van een interessant verhaal is nu een matige documentaire en film gemaakt. Waar het aan ligt? Rick is vrijwel eendimensionaal en de kijker leert m dan ook amper kennen, het verhaal wordt vrij langzaam opgediend met aardig wat dialogen en wordt zo niet meeslepend. McConaughey speelt nog wel aardig maar de rest van de cast ben ik binnen een dag vergeten.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Goed.

White Boy Rick is een sfeervol misdaaddrama geworden. Het biedt weinig nieuws onder de zon, maar doet eigenlijk alles wel gewoon goed. De hoofdrolspelers zetten secure rollen neer. Als ik vroeger aan de jaren 1980 dacht, dacht ik aan kitscherige kleuren en tsjingel-tsjangelmuziek genre Duran Duran. Hier wordt een vuile kant getoond van de eighties. Er spat maar weinig vreugde en leven van het beeld.

Die teneur krijgt natuurlijk nog een extra dimensie, want dit is dus kennelijk gebaseerd op waargebeurde feiten - ik was de film zonder voorkennis ingegaan. Nu ben ikzelf wel van mening dat het niet zo moeilijk is om van drughandel weg te blijven, maar bon, de prijs die White Boy Rick er voor betaald heeft lijkt mij hoog, zeker gezien de dubieuze rol van de FBI.

avatar van ILDIB

ILDIB

Te wisselend qua tempo. Moeilijk om m interessant te blijven vinden..

avatar van Banjo

Banjo

In deze film zaten echt wel veel leuke momenten in bijvoorbeeld de broederschap tussen de vader en de zoon en de overstap naar de zwarte gangsters die toch best wel boeiend was. Maar het tempo van deze film was wat houterig en dan weer wat te snel... het voelde niet helemaal goed aan. Het verhaal kwam ook wat meer over als een droom dan werkelijkheid, maar al met al heb ik me geen moment verveeld en als zo vaak door de heer Matthew McConaughey.